پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

محبوبیت بیت کوین چگونه اتفاق افتاد؟

محبوبیت بیت کوین روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند ولی هنوز هم بیشتر افراد از وجود و مزایای آن آگاهی ندارند. طبق پیش‌بینی‌ها، این روند به زودی تغییر خواهد کرد

در کمتر از یک دهه شاهد این بوده‌ایم که صنعت رمزارز از یک بازار گوشه‌ای و بسیار محدود، به صنعتی با ارزش بازار 230 میلیارد دلار تبدیل شده است ولی هنوز زمان زیادی مانده تا این صنعت بتواند تأثیر بزرگی در زندگی افراد روی زمین داشته باشد.

با این حال، تعداد فعالان این صنعت و افرادی که با آن آشنا هستند هر روز بیشتر می‌شود. در این مطلب روند و چگونگی محبوبیت بیت کوین و تأثیر آن بر روی صنعت ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

هدف نهایی

از زمانی که اولین بیت کوین در ژانویه سال 2009 استخراج شد، هدف صنعت رمزارز به چالش کشیدن اقتصاد سنتی بوده است. طی این مدت، تعداد افراد علاقه‌مند به بیت کوین سال به سال افزایش داشته ولی شاید چند دهه دیگر زمان نیاز باشد تا بتوانیم ادعا کنیم که بیت کوین فراگیر شده است.

در همین حین، افزایش فشارهای قانونی هم به مانعی برای رشد رمزارزها تبدیل شده به طوری که کشورهایی مثل چین، تایوان و پاکستان خرید و فروش رمزارزها را ممنوع کرده‌اند و برخی کشورها نیز قوانینی اینجا کرده‌اند که نوع و حیطه فعالیت شرکت‌های این صنعت را بسیار محدود ساخته‌اند.

حتی در ایالات متحده که محدودیت قانونی برای خرید و فروش رمزارزها وجود ندارد، جنبش کوچکی برای ممنوع کردن این ارزهای به وجود آمده است.

علیرغم تمام این شرایط، رمزارزها توانسته‌اند بر محدودیت‌ها غلبه کنند و به نقطه اوجی برسند که از نظر خیلی از متخصصان غیرممکن بود.

شواهد موجود، از تعداد وب‌سایت‌های ثبت شده در گوگل گرفته تا تعداد خبرهای منتشر شده و افزایش فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ مثل اپل و فیسبوک، نشان می‌دهد که به زودی شاهد فراگیر شدن بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال خواهیم بود.

محبوبیت بیت کوین در سرچ گوگل

محبوبیت بیت کوین در سرچ گوگل
محبوبیت بیت کوین در سرچ گوگل

هر کسب‌وکاری آرزو می‌کند جزو پیشنهادهای گوگل به کاربرها باشد ولی این موضوع در شرایط فعلی بیت کوین اهمیت بسیار بیشتری دارد. وقتی کلمه USD (دلار آمریکا) را در گوگل جستجو کنیم، بیت کوین یکی از مواردی است که گوگل پیشنهاد می‌دهد.

این موفقیت تحت تأثیر لابی‌گری و روابط خاص نبوده است زیرا الگوریتم گوگل فقط تعداد دفعات جستجوی کلمات مرتبط را در نظر می‌گیرد. بنابراین می‌توان دید که نه تنها تعداد جستجوهای بیت کوین افزایش پیدا کرده، بلکه تعداد افرادی که قیمت آن به دلار را جستجو می‌کنند نیز بیشتر شده است. عمر بام، یکی از خبرنگارهای حوزه بیت کوین، به تازگی نموداری را توییت کرد که افزایش تعداد جستجوهای بیت کوین را درGoogle Trends نشان می‌دهد.

این افزایش جستجوها دقیقا قبل از جهش قیمت بیت کوین رخ داد و بنابراین نمی‌تواند ادعا کرد که افزایش ناگهانی قیمت، دلیل رشد تعداد جستجوها بوده است.

همین موضوع را می‌توان در تعداد توییت‌های مرتبط با بیت کوین نیز مشاهده کرد. تعداد توییت‌های روزانه به طور متوسط 23500 عدد است ولی ماه گذشته 17400 توییت بود.

افزایش تعداد افراد صاحب بیت کوین

مسئله فقط این نیست که افراد بیشتری در مورد رمزارز و به ویژه بیت کوین جستجو می‌کنند بلکه تعداد افرادی که صاحب بیت کوین هستند نیز افزایش داشته است. کوین روک، یکی از متخصصان و تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال، به تازگی نموداری را به اشتراک گذاشت که حاکی از بالاتر رفتن تعداد افرادی بود که بیش از 1 بیت کوین در کیف پول خود دارند.

طبق داده‌هایی که کوین روک ارائه کرده است، در حال حاضر 733000 آدرس بیت کوین وجود دارد که حداقل حاوی 1 بیت کوین هستند. این عدد در سال 2013، حدود 200 هزار و در سال 2010، کمتر از 50 هزار بود آدرس بود.

علاوه بر این، تعداد تراکنش‌های خرید و فروش نیز بالا رفته است. تعداد آدرس‌های فعال در شبکه بیت کوین از سال گذشته حدود 20 درصد رشد کرده و در همین حین، Dogecoin، XRP، و Dash به ترتیب 27، 38 و 58 درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

به سادگی می‌توان درک کرد که افزایش تعداد خرید و فروش‌ها به معنی افزایش توجه افراد و به دنبال آن افزایش تعداد کاربرهای بالقوه است.

استقبال بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا از رمزارزها

افزایش کنجکاوی افراد در مورد رمزارزها، فرصت‌های زیادی را به وجود آورده است. برای نمونه، برخی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین جهان به تازگی امکان پرداخت از طریق بیت کوین را برای کاربرانشان فراهم کرده‌اند. اوایل این ماه شبکه پرداخت Flexa اعلام کرد که امکان دریافت بیت کوین را برای ده‌ها هزار فروشگاه فعالش در شبکه‌اش فراهم کرده است. از جمله این فروشگاه‌ها می‌توان به Whole Foods و کتابفروشی Barnes & Noble اشاره کرد.

برایان آرمسترانگ، مدیر عامل کوین‌بیس، اشاره کرده است که رمزارزها به تدریج در حال فراگیر شدن هستند. او در این رابطه، در کنفرانس Consensus نیویورک اعلام کرد:

«فراگیرترین کاربردی که می‌توان برای رمزارزها متصور شد این است که بتوانیم با کارت بانکی خود یک لیوان قهوه سفارش دهیم و پول آن را از طریق رمزارز موجود در حسابمان بپردازیم. به نظر من آخرین به زودی شاهد چنین تحولی خواهیم بود.»

تعداد مخاطب‌ها و کاربرهای کوین‌بیس در حال حاضر، از حد انتظار تمام متخصص‌ها فراتر رفته است و اپلیکیشن این صرافی به یکی از اپلیکیشن‌های دارای رشد بسیار زیاد در اپ استور تبدیل شده است.

پایدارتر شدن بازار

در گذشته هم شاهد افزایش ناگهانی هیجان کاربرها نسبت به بیت کوین و از بین رفتن آن هیجان در کوتاه‌مدت بوده‌ایم ولی طی شش ماه گذشته، تعداد مخاطب‌های بیت کوین و دیگر رمزارزها به تدریج و آهسته رشد کرده است. در نتیجه احتمال بیشتری وجود دارد که ارزش بازار کل صنعت رشد تدریجی و پایداری داشته باشد.

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته