پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

رهبران بلاک‌چین باید به جنبه‌های انسان‌دوستانه این فناوری بپردازند

زبان علم گویاست. در آن خبری از جملات شاعرانه و عبارات تهییج‌کننده ملت‌ها نیست. علم، راه خود را می‌رود و با مدارک و مستندات، نتایج درخور و شایسته‌ای را اثبات می‌کند و در این دنیا تغییرات به وجود می‌آورد. یکی از فناوری‌های مهمی که می‌تواند در این جهان اثرات بسیار مثبتی از خود نشان دهد، فناوری بلاک‌چین است. بلاک‌ چین، شبکه‌ای غیرمتمرکز به شمار می‌رود که کاربران زیادی را به هم پیوند می‌دهد و با ثبت و ضبط داده‌های موجود در بستر خود به شکلی شفاف و دقیق، مانع از بروز تقلب و خرابکاری‌های رایج در فضای مجازی می‌شود. از این بستر نوین می‌توان برای اهداف خیرخواهانه متعدد نیز بهره برد.

بلاک‌چین چه ویژگی‌هایی دارد؟

بلاک‌ چین ظرفیت زیادی برای به کارگیری در پیش‌برد اهداف خیرخواهانه دارد. بلاک‌ چین برخلاف فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی که به دولت‌های خودکامه و دیکتاتورمآب اجازه سؤاستفاده از فناوری در راستای دریافت اطلاعات و جاسوسی می‌دهند، هر گونه اقداماتی از این دست را سرکوب می‌کند. هیچ ناظر خاصی در این شبکه وجود ندارد. همه چیز در بستری غیرمتمرکز پیش می‌رود و نهادها، دولت‌ها و افرادی خاص اجازه و امکان به دست گرفتن اوضاع در بلاک‌ چین را ندارند. از این رو هر کاربر در هر نقطه از دنیا می‌تواند با اتصال به بلاک‌چین در مسیری آزاد از ارتباطات قراربگیرد.

بلاک‌ چین در مسیر اهداف‌ خیرخواهانه مفید خواهد بود؟

بلاک‌چین می‌تواند در زمینه اهداف خیرخواهانه به کمک بشر بیاید. مثلا ارسال کمک‌های مردمی به مردم محروم در نقاط مختلف دنیا از طریق اپلیکیشن‌هایی که بر بستر آن فعالیت می‌کنند از جمله کاربردهای مثبت بلاک‌ چین است. سازمان ملل متحد می‌تواند با به کارگیری خدمات بلاک‌چین، کمک‌های عام‌المنفعه جهانی را به دست محرومان و نیازمندان نقاط گوناگون دنیا برساند.

از سوی دیگر، با وجود این پلت‌فرم، توزیع ناعادلانه ثروت هم متعادل‌تر خواهد شد. بسیاری از جوامع محرومی که به دلیل هزینه‌های زیاد خدمات بانکی، امکان افتتاح حساب یا بهره‌مندی از خدمات مالی را ندارند به کمک بلاک‌ چین می‌توانند به درآمد دست پیدا کنند و دستمزد خود را از این بستر دریافت نمایند. بسیاری از کارگران و نیروهای کاری که به عنوان مهاجر و پناهجو در کشورهای دیگر به کارهای سخت مشغول هستند در انتقال درامد خود به خانواده‌های‌شان در وطن خود دچار مشکل هستند اما بلاک‌ چین و نرم‌افزارهای مبتنی بر آن، امکان انتقال رمزارزها را از کشوری به کشور دیگر میسر و مقدور می‌سازد. در بسیاری از کشورها نظیر هندوستان، افراد زیادی از جمعیت، فاقد کارت و حساب بانکی هستند. حال با وجود رمزارزها و بلاک‌چین، استفاده از خدمات مالی و انتقال پول و تراکنش‌های مرتبط با آن ساده‌تر خواهد شد.

رمزارزها و بلاک‌چین در کشورهای فقیر و بحران‌زده هم موثرند؟

کشورهای فقیر و بحران‌زده‌ای که درگیر تورم شدید هستند هم می‌توانند با کمک بلاک‌ چین و استفاده از رمزارزها به حفظ سرمایه و دارایی‌های مردم کمک کنند. بدل کردن درآمد و دارایی‌های یک جامعه بحران‌زده از نظر اقتصادی به بلاک‌ چین، می‌تواند ارزش پول آنها را تا حد زیادی حفظ کند. همان‌طور که می‌بینید، فناوری بلاک‌چین در بحران‌زدایی مؤثر عمل می‌کند. از بین بردن فقر یکی از عمده‌ترین دلایل ایجاد صلح جهانی خواهد بود و به کارگیری فناوری‌های تازه دنیا در این زمینه هم موجب تسریع آن خواهد شد.

منبع : Cintjournal

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

حمایت رگولاتور استرالیایی از رمزارز و بلاک چین

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا، علی رغم دریافت گزارش های زیادی در مورد کلاهبرداری رمزارزی، می خواهد از صنعت رمزارز محلی پشتیبانی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته