جمعه 10 فروردین 1403

مقایسه بلاک چین اتریوم و NEO از لحاظ آمار

در حال حاضر چند پروژه مختلف در تلاش هستند که گوی رقابت در عرصه بلاک چین قراردادهای هوشمند را از اتریوم بربایند. اغلب اسم NEO را به عنوان یکی از اصلی‌ترین رقیب‌های اتریوم می‌شنویم. این پروژه «اتریوم چینی» هم نامیده می‌شود و داده‌های موجود نشان می‌دهد که اتریوم و NEO فاصله زیادی از هم دارند.

آینده NEO

فضای رمزارز زمانی تحت سلطه بیت‌کوین قرار داشت ولی اکنون در حال تبدیل شدن به صنعتی بسیار رقابتی است. تقریباً هر روز شاهد پروژه‌های جدیدی هستیم که با هدف تمرکززدایی وارد بازار می‌شوند. در حالی که اغلب آن‌ها تا حد زیادی ناشناخته باقی می‌مانند گاهی یکی از این پروژه‌ها آنقدر شتاب می‌گیرد که بتواند بزرگ‌ترین نام در حوزه کاربردهای بلاک چین (یعنی اتریوم) را به چالش دعوت کند.

یکی از این پروژه‌ها NEO است که «اتریوم چینی» هم نامیده شده است. این شرکت که قبلا Anthshares نامیده می‌شد و در سال 2014 وارد بازار چین شده بود، در سال 2017 ریبرندیگ انجام داد و نامش را به NEO تغییر داد. تنها یک سال پس از راه‌اندازی آن، بازار آینده درخشانی برای این شرکت چینی پیش‌بینی کرده بود و بسیاری می‌گفتند که این شرکت دارای پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین سکه‌ها در چند سال آینده است. NEO تا کنون توانسته خود را به جایگاه 20 سکه برتر از لحاظ ارزش بازار برساند.

چارچوب این پلتفرم با چند زبان برنامه‌نویسی کار می‌کند و بر سهولت توسعه برای قراردادهای هوشمند تاکید دارد. این شرکت برای بهره‌برداری از استعدادهای محلی که توسط مایکروسافت و آمازون پرورش داده شده‌اند، در سال جاری دفتری در سیاتل آمریکا تاسیس کرد.

با این وجود، پروتکل NEO تفاوت زیادی با اتریوم دارد و مقایسه آنها می‌تواند کار سختی باشد. زیرا این پروتکل‌ها از مکانیزم‌های توافق متفاوتی نیز استفاده می‌کنند. ولی به هر حال در برخی موارد می‌توان مقایسه معنی‌داری انجام داد.

مقایسه داده‌های اتریوم و NEO

از دیدگاه نظری، در NEO امکان اجرای فورک وجود ندارد. gas این شبکه با از توکن کاملاً متفاوتی استفاده می‌کند با توکن NEO تفاوت دارد. حداکثر تعداد توکن‌های ممکن در NEO، 100 میلیون است که بر اساس تورم محدود 50 میلیون توکن برای توسعه‌دهندگان کنترل می‌شود ولی اتریوم هیچ حد بالایی برای تعداد توکن‌هایش ندارد.

پروژه NEO، 203 کامیت دارد که توسط تنها 32 مشارکت‌کننده اجرا شده‌اند ولی اتریوم روی گیت‌هاب خود بیش از 1000 کامیت توسط بیش از 100 توسعه‌دهنده دارد. تحلیل‌های یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که اتریوم از لحاظ گستردگی و میزان فعالیت‌های توسعه نرم‌افزارش از همه پروژه‌های دیگر جلو است.

NEO بسیار متمرکز است زیرا تنها از چند گره استفاده می‌کند و چند موجودیت معدود، بیش از 50 درصد توکن‌های روی پلتفرم را کنترل می‌کنند. با این وجود، دا هانگفی در مصاحبه‌ای با CryptoSlate گفته است که این سازمان می‌خواهد به تدریج به سمت توزیع‌شدگی حرکت کند و همزمان از ساختار کنونی خود برای جلو زدن از پروژه‌های بلاک چینی که کندتر هستند و بوروکراسی بیشتری دارند، استفاده کند.

در مقابل، اتریوم از دیدگاه متخصصان این حوزه یکی از پروژه‌هایی است که بیشترین توزیع‌شدگی را دارد و می‌توان آن را پس از بیت‌کوین در رتبه دوم قرار داد. اتریوم هزاران گره دارد و جامعه توسعه‌دهندگان آن نیز بسیار فعال هستند. سازمان غیرانتفاعی معتبری به نام بنیاد اتریوم از این پروژه حمایت می‌کند.

همچنین، تعداد کاربرهای اتریوم بسیار بیشتر است و همین امر همبستگی مستقیمی با مواردی مثل تعداد تراکنش‌های روزانه پلتفرم و دیگر معیارهای قابل اندازه‌گیری دارد. به گفته ConsenSys، شبکه اتریوم تا انتهای سال 2018، بیش از 353 میلیون تراکنش را پردازش کرده بود ولی NEO تا آن زمان تنها 22 میلیون تراکنش داشت.

اتریوم از لحاظ تعداد تراکنش‌های روزانه نیز برتری زیادی نسبت به NEO دارد. تعداد تراکنش‌های اتریوم در روز حدود 664 هزار است که چیزی حدود 67 برابر 9800 تراکنش روزانه NEO است. پایگاه کاربران NEO نیز بسیار کوچک‌تر است به طوری که تعداد کاربران این پروژه تنها 2 درصد تعداد کاربران اتریوم است.

با این حال، NEO به خاطر استفاده از الگوریتم توافق تحمل خطای بیزانس تفویض شده (dBFT) از لحاظ نظری قابلیت هندل کردن تعداد تراکنش‌های بیشتری را دارد. این شبکه به خاطر داشتن گره‌های بسیار کمتر (مثل EOS و TRON) می‌تواند تراکنش‌های بسیار بیشتری را در ثانیه پردازش کند.  

مقایسه بلاک چین اتریوم و NEO
نمودار اتریوم
مقایسه بلاک چین اتریوم و NEO
تعداد تراکنش های اتریوم

تعداد تراکنش‌های اتریوم

وقتی در مورد رشد سال به سال صحبت کنیم، اتریوم و NEO هر دو ضررهای زیادی داشته‌اند. از 20 آوریل 2018 تا به امروز، NEO بیش از 85 درصد ارزش پولی خود را از دست داده است ولی ارزش اتریوم فقط 70 درصد کاهش داشته است. وقتی به تعداد کوین‌های لازم برای خرید یک بیت‌کوین نگاه کنیم، اتریوم نیمی از ارزش خود را از دست داده است ولی 75 درصد از ارزش NEO در برابر بیت‌کوین از بین رفته است.

مقایسه بلاک چین اتریوم و NEO از لحاظ آمار
ارزش بازار بیت‌کوین، اتریوم و NEO

ارزش بازار بیت‌کوین، اتریوم و NEO (بر اساس قیمت نسبی هر کدام)

این داده‌ها نشان می‌دهد که هرچند NEO با هدفی بلندپروازانه آغاز به کار کرده است، فاصله زیادی تا رسیدن به اتریوم دارد.

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال زی کی سواپ (ZKS)

زی کی سواپ یک صرافی غیر متمرکز لایه 2 است که از مدل بازارگردان خودکار (AMM) و فناوری zk-Rollup استفاده می کند. این صرافی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینگل کولترال دای (SAI)

سینگل کولترال دای (SAI) یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و هیچ متولی متمرکزی...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته