چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

ارائه نسخه بتای روتر مبتنی بر بلاک‌چین توسط Blocknet

Blocknet به تازگی نسخه بتای روتر به نام XRouter را ارائه کرده است که امکان اتصال چندین بلاک‌چین و کسب درآمد برای سازمان‌ها را فراهم می‌کند.

Blocknet نسخه بتای XRouter خود را به تازگی ارائه کرد. این روتر به برنامه‌های توزیع شده سبک وزن multi-chain اجازه می‌دهد از پروتکل‌ها و قراردادهای بلاک‌چین‌های مختلف استفاده کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از ویژگی‌های بلاک‌چین‌های یکدیگر بهره ببرند. XRouter زیربنای معماری‌های multi-blockchain و مفهوم «اینترنت بلاک‌چین‌ها» را به وجود می‌آورد.

XRouter بخشی از پروتکل Blocknet است که یک زیرساخت برای عصر جدید ارتباط متقابل بین بلاک‌چین‌ها به حساب می‌آید. این پروتکل این امکان را فراهم می‌کند که فناوری‌های هر بلاک‌چین از طریق API‌های غیر متمرکز در دسترس باشند. این کار باعث تغییر الگو از معماری یکپارچه به معماری میکروسرویس می‌شود و آغازی است برای پیاده‌سازی مفهوم اینترنت بلاک‌چین‌ها.

اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند به جای اینکه مجبور باشند اپلیکیشن‌های توزیع شده را از صفر ایجاد کنند، از بهترین جنبه‌های هر بلاک‌چین استفاده ببرند. آن‌ها قادر خواهند بود اپلیکیشن‌های خود را روی هر بلاک‌چینی توسعه دهند و خدماتی ارائه دهند که از ویژگی‌های دیگر بلاک‌چین‌ها استفاده می‌کنند. این کار اساساً به معنای تلفیق کردن بلاک‌چین‌ها بر اساس نیاز است.

این شرایط به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند روی هر زنجیره‌ای کار کنند و ویژگی‌های مورد نیاز را می‌توان از سایر بلاک‌چین‌ها به دست آورد. XRouter اجازه دسترسی به تمام فرمان‌های RPC را می‌دهد بدون اینکه نیاز به نصب کردن بلاک‌چین به صورت محلی وجود داشته باشد و از آنجایی که توزیع شده است، نیازی به استفاده از سرورهای مورد اعتماد وجود ندارد.

همچنین XRouter امکان بررسی سوابق هر بلاک‌چینی را فراهم می‌کند، بدون اینکه کاربر نیاز به دانلود آن بلاک‌چین داشته باشد. XRouter از همان ابتدا با هدف ایجاد ارتباط و هم‌خوانی بین تمام بلاک‌چین‌ها از جمله تمام دفاتر کل توزیع شده (مثل IOTA و Hashgraph) و زنجیره‌های خصوصی (مثل Hyperledger یا R3) ساخته شده است. هیچ محدودیتی روی داده‌هایی که XRouter می‌تواند مصرف و تأیید کند وجود ندارد (از جمله داده‌های خارجی Oraclize).

XRouter به هیچ وجه، شکل و فرمی محدود نمی‌شود و با همه بلاک‌چین‌ها سازگار است. XRouter به بلاک‌چین‌ها اجازه می‌دهد (به صورت مستقیم و بدون اینکه نیاز به واسطه‌ای وجود داشته باشد) به یکدیگر متصل شوند و با این کار به افراد، شرکت‌ها، صنایع و توسعه‌دهندگان توانایی استفاده از بلاک‌چین‌های مختلف برای هر اپلیکشن توزیع شده‌ای را می‌دهد و اکو سیستم API را غیرمتمرکز می‌کند.

طراحی XRouter

XRouter از طریق یک inter-blockchain SPV client (یا کیف پول سبک) کار می‌کند، که امکان بررسی رکوردهای بلاک‌چین را از هر بلاک‌چین دیگری فراهم می‌کند. این کار جهشی بزرگ در فناوری بلاک‌چین است.

سیستم XRouter از Blocknet Service Node  (در حال حاضر تقریبا ۵۰۰ گره) استفاده می‌کند تا فراخوانی‌ها را به صورت مستقیم از طرف کلاینت به بلاک‌چین مربوطه هدایت کند. این مسیریابی بسته‌ها در لایه TCP / IP شبکه رخ می‌دهد. دو نوع فراخوانی XRouter وجود دارد: ارسال (submission) و پرس‌وجو (query). ارسال‌ها در واقع فراخوانی‌هایی هستند که نیاز به تعامل با بلاکچین دارند به این صورت که بسته‌ها از طرف کلاینت به بلاک‌چین ارسال می‌شوند و در صورتی که پاسخی وجود داشته باشد، XRouter آن را به کلاینت باز می‌گرداند.

در مورد پرس‌وجوها نیز بسته‌ها از کلاینت به بلاک‌چین موردنظر ارسال می‌شوند و جواب اطلاعات موردنظر به کلاینت بازگردانده می‌شود. پرس‌وجوهای XRouter می‌توانند مشخص کنند که پرس‌وجو از چه تعداد گره به عمل آید تا بتواند در مورد جزئیات پاسخ دریافتی به توافق رسید.

کسب درآمد از اپلیکیشن‌های سازمانی
XRouter امکان کسب درآمد از خدمات interchain و multi-chain را می‌دهد. می‌توان میکروسرویس‌های سفارشی در Docker ایجاد کرد که به عنوان پلاگین برای XRouter عمل می‌کنند. این قابلیت، پایه و اساس پلتفرم XCloud است که در آینده به وجود خواهد آمد.

کانتینرهای موجود روی Docker Hub (hub.docker.com)، از جمله مجموعه بزرگی از اپلیکیشن‌های سازمانی، می‌توانند با پروتکل XRouter کار کنند و از این راه درآمد به دست آورند. توسعه‌دهندگان و Service Nodeها نیز می‌توانند اپلیکیشن‌های XCloud Docker را در XRouter Beta تست کنند.

در حال حاضر هزینه استفاده از XRouter باید با توکن BLOCK پرداخت شود ولی در آینده امکان استفاده از هر نوع دارایی‌ای فراهم خواهد شد. این قابلیت باعث افزایش میزان پذیرش XRouter خواهد شد.

این اتفاق‌ها چه پیامدی برای اکوسیستم بلاک‌چین خواهد داشت؟ XRouter و XCloud امکان ادغام نرم‌افزارهای مختلف را با یکدیگر فراهم می‌کنند بدون اینکه نیاز به بازنویسی برنامه‌های موجود باشد. برای نمونه، اگر شرکتی یک سرویس پیام‌ کوتاه داشته باشد، می‌تواند در عرض چند دقیقه آن را به XRouter وصل کرده و شروع به کسب درآمد از کاربرانی کند که پیام‌های خود را از طریق XRouter ارسال می‌کنند. به این ترتیب، نیازی به هیچ نوع ثبت نام یا KYC هم وجود ندارد.

Blocknet از کتابخانه‌های GoLang و C++ برای دسترسی به شبکه XRouter استفاده خواهد کرد تا اینکه توسعه‌دهندگان بتوانند بدون نیاز به نصب هیچ‌گونه بلاک‌چینی، با XRouter کار کنند. به این ترتیب، دیگر پروژه‌ها و شرکت‌های رمزنگاری می‌توانند XRouter را در زنجیره خود ادغام کنند و نیازی به نصب کیف پول Blocknet وجود ندارد.

Blocknet امکان خلق اپلیکشن‌های توزیع شده و معماری‌هایی را فراهم می‌کند که تنها محدودیتشان قوه تخیل توسعه‌دهندگانشان است. توسعه‌دهندگان می‌توانند همین حالا شروع به ساخت پلتفرم‌های دارای چند بلاک‌چین کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به Hyperledger، EOS، اتریوم، IOTA، Stellar، Cardano، Tron، XRP، Monero، NEO و Vechain اشاره کرد.

منبع : the-blockchain

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته