جمعه 31 فروردین 1403

سرقت رمزارز موجب محکومیت ۱۰ ساله شد

مرد ۲۱ ساله اهل بوستون که میلیون‌ها رمزارز را از یک شرکت کارآفرینی واقع در سیلیکون‌ولی سرقت کرده بود با محکومیتی ۱۰ ساله روانه زندان شد. این سارق جوان که بیش از هفت و نیم میلیون دلار از حدود ۴۰ قربانی سرقت کرده بود در دادگاهی رسمی محاکمه شد. این سارق دیجیتالی که جوئِل اوریتز نام دارد از طریق یک سیم‌کارت غیرقانونی اقدام به دسترسی به تلفن‌های هوشمند قربانیان کرده و رمزارزهای آنها را به سرقت رسانده است. او با کنترل و در دست‌گیری حساب‌های کاربری قربانیان در شبکه‌های اجتماعی‌شان، رمزارزهای مسروقه را به فروش می‌رسانده است.

سرقت رمزارز چگونه است؟

اورتیز از طریق یک سیم‌کارت غیرقانونی اقدام به سرقت رمزارز ‌کرده است. بعضی سارقان برای به دست آوردن اطلاعات شخصی دیگران و دزدی از آنها، به شرکت‌های ارائه دهنده سیم‌کارت مراجعه و ادعا می‌کنند که صاحب سیم‌کارت فردی دیگر هستند و این سیم‌کارت گم شده یا به نوعی از دست رفته است. یعنی خود را صاحب سیم‌کارت جا می‌زنند. در نتیجه تا صدور سیم کارت جدید، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی فرد را پیدا می‌کنند. آنها به حساب‌های کاربری دیگران نفوذ می‌کنند و می‌توانند عملیات هَک و دزدی را پیش ببرند.

دزد دیجیتالی با مبلغ مسروقه چه کرده است؟

این دزد دیجیتالی در عرض چند دقیقه توانسته به حدود ۵/۲ میلیون دلار رمزارز از یک شرکت کارآفرینی فعال در این حوزه دست‌برد بزند. این دزد جوان، مبلغ مسروقه را صرف تفریحات و هزینه‌هایی لوکس و مجلل کرده است. برای مثال، با هلی‌کوپتری اختصاصی با همراهی دوستانش به یک جشنواره موسیقی سفر و اقدام به خرید لباس از برندهای گرانی چون گوچی کرده است.

از مخارج عجیب این سارق می‌توان به خرج کردن ۱۰ هزار دلار در یک شب در باشگاهی‌ شبانه در لس‌آنجلس اشاره کرد. بعد از بازداشت اوریتز، مبلغ ۴۰۰ هزار دلار از او گرفته شد و باقی پول مسروقه خرج یا در جایی پنهان شده بود.

دزدان دنیای دیجیتال، همان رابین‌هودهای امروزی هستند؟

 برخی رسانه‌ها از این سارقان دنیای جدید با عنوان رابین‌هود یاد می‌کنند. البته مال‌باختگان در این‌باره با رسانه‌ها هم‌عقیده نیستند. آنها معتقدند، دزدی در عصر جدید و به این شکل هیچ تفاوتی با دزدی‌های سنتی ندارد.

این روزها، رایانه و تلفن‌های هوشمند جای اسلحه و چاقو را گرفته و به ابزاری تازه برای سارقان باهوش دنیای دیجیتالی بدل شده‌اند. هوشمند بودن سارقان رمزارزها دلیلی بر کم شدن از حجم تقصیرشان نیست. زیرا آنچه آنها سرقت می‌کنند، بخشی از سرمایه خانواده‌ها، دانشجویان و یا هر فرد دیگری از جامعه است.

رمزارزها و ماجراهای آنها در حال ورود به مرحله‌ای تازه است. مرحله‌ای تازه که باید برای سازماندهی و کنترل آن به قوانین جدید و کاربردی اندیشید. قانونی شدن استفاده از رمزارزها تا حد زیادی می‌تواند به رفع مشکلاتی نظیر سرقت‌ها و دست‌بردهای غیرقانونی کمک کند.

ورود قانون‌گذاران به این زمینه با پشتیبانی‌های دولتی یکی از ملزومات مهم دنیای رمزارزها به شمار می‌رود که در بعضی از کشورهای اروپایی در حال یپگیری است. برخی کشورهای پیشتاز در حوزه رمزارزها در حال چاره‌اندیشی برای قانونمند ساختن کاربرد رمزارزها هستند.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته