سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

رمزارزها راهی برای تأمین مالی تروریسم هستند؟

تروریسم پدیده جدیدی نیست اما این پدیده دلخراش و ضد بشری در عصر حاضر به شدت گسترده شده و تمامی جوامع را درگیر کرده است.

تمامی گروه‌های تروریستی در هر جای دنیا که باشند ایدئولوژی و اهداف خود را دارند اما انچه که بین همه آنها مشترک است بحث تأمین سلاح و مایحتاج دیگری است که وابسته به بودجه و پول است.

با توجه به داغ شدن بحث رمزارزها و قابلیت‌هایی که دارند، بیشتر دولت‌ها معتقدند که این ارزها تروریست‌ها را به خود جذب می‌کنند.

از این‌رو سیاست‌های سختی را درقبال این ارزها اتخاذ می‌کنند. به غیر از دولت‌ها، افراد مشهور دنیای فناوری نظیر بیل گیتس نظراتی منفی علیه این ارزها منتشر کرده‌اند. پولشویی، فرار از مالیات و تأمین مالی تروریسم؛ فاکتورهایی هستند که دولت‌ها در برخورد با رمزارزها دنبال می‌کنند، اما آیا واقعا رمزارزها می‌توانند تأمین مالی گروه‌های تروریستی را بر عهده بگیرند؟

تروریس، پول نقد یا رمزارز

شرکت راند (RAND) اخیرا مطالعه جامعی را انجام داده است که طی این مطالعه مشخص شده است که رمزارزها چندان هم برای تروریست‌ها ایده‌آل نیستند. پول نقد به دلایل مختلفی از جمله موانع نقدینگی رمزارزها، همچنان برای تروریست‌ها محبوب‌تر است.

این گزارش 99 صفحه‌ای به سه حوزه تأمین مالی تروریسم توجه دارد: دریافت، مدیریت و هزینه. تنها در اولین رده در این سه حوزه، رمزارزها برای تروریست‌ها منفعت واقعی را به همراه دارند، چرا که مردم از هرجای دنیا می‌توانند برای این گروه‌ها بدون محدودیت پول ارسال کنند اما براساس گزارش، اگر تروریست‌ها رمزارز زیادی دریافت کنند، مدیریت و استفاده‌اش برایشان دشوار خواهد شد. مدیریت و خرج کردن این مبالغ هنگفت دریافتی بسیار دشوار است و رمزارزها برای خرج و مدیریت شدن نیازمند سازماندهی اساسی هستند.

استفاده از رمزارزها برای کسانی که کارشان ارتباطی با خشونت ندارد نیز می‌تواند دلهره‌آور باشد. اخیرا شواهد اندکی از استفاده تروریست‌ها از رمزارزها یا تمایلشان برای استفاده‌ از این ارزها به دست آمده است.

اگرچه این گزارش به سکه‌های خصوصی توجه دارد اما راند باور ندارد که اکوسیستم فعلی رمزنگاری، ناشناسی مد نظر تروریست‌ها را فراهم کند. با استناد به این گزارش، هیچکدام از رمزارزها به طور یکسان این ویژگی‌ها را به سازمان‌های تروریستی ارائه نمی‌دهند؛ به طور خاص امنیت فعلی رمزارزها برای سازمان‌های تروریستی ناکافی است.

درحالی که می‌توان رمزارزی ناشناس مثل مونرو را دریافت و حتی آن را خرج کرد، تروریست‌ها نیازمند چیزی هستند که در اکوسیستم رمزارزها بوجود نیامده باشد. برای مثال، هیچ سیستمی وجود ندارد که اجازه دهد افراد به صورت ناشناس برای تبلیغ و خرید اسلحه و سلاح‌های دیگر وارد اقتصادی منظم شوند. برای چنین اهدافی که خرید سلاح‌های پیشرفته می‌تواند بدترین آنها باشد، هنوز هم به پول نقد نیاز است.

سازمان‌های تروریستی پول خود را از کجا تأمین می‌کنند؟

خیریه‌‌ها: یکی از منابع تأمین مالی تروریسم مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند هستند. طبق گزارش گزارش کار گروهی 2002 سی‌اف‌آر (CFR) سال‌ها افراد و مؤسسات خیریه عربستان سعودی مهم‌ترین منبع بودجه برای القاعده بودند. بررسی مجدد این تحقیق در سال 2004 نشان می‌دهد که مقامات عربستان سعودی اقداماتی را برای تضعیف تأمین مالی تروریست‌ها در کشور خود انجام داده‌اند، اما سازمان‌های خیریه همچنان در حمایت از گروه‌های تروریستی نقش دارند.

  • فعالیت های غیرقانونی: لورتا ناپولونی (Loretta Napoleoni)، متخصص امور مالی تروریستی، می‌گوید بزرگ‌ترین منبع درآمد تروریست‌ها تجارت غیر قانونی مواد مخدر است. بسیاری از گروه‌های تروریستی خود را از طریق تجارت غیر قانونی نیز حمایت می کنند.
  • استفاده از سایر شرکت‌ها: بسیاری از سازمان‌های تروریستی تلاش می کنند برای تأمین سود خود از مشاغل مشروع به عنوان یک جبهه برای پولشویی استفاده کنند. تجارت دام، ماهی و چرم در ارتباط با تروریسم بوده‌اند. کسب‌و‌کارهایی که در زمینه کشاورزی و ساخت و ساز مشغول به کار هستند نیز از تروریسم حمایت می‌کنند. در سال 2001 نیویورک تایمز گزارشی منتشر ساخت که ادعا می‌کرد اسامه بن لادن (Osama bin Laden) چندین مغازه عسل فروشی را در خاورمیانه و پاکستان اداره می‌کند که علاوه بر تولید درآمد، از عسل برای پوشاندن پول و سلاح‌ها استفاده می‌شد.

چگونه تروریست‌ها به نقل و انتقال پول می‌پردازند؟

بیل تپمن، مدرس ارشد دانشگاه اکستر متخصص جنایت‌های بین المللی، می‌گوید که اگر تروریست‌ها نمی‌توانند از طریق بانک‌ها به انتقال پول پردازند، این کار را بوسیله شرکت‌ها مردمی انجام می‌دهند.

پیتر روتر (Peter Reuter) و ادوین ام ترومن (Edwin M. Truman) در کتاب تعقیب پول کثیف (Chasing Dirty Money) اظهار می‌دارند که جرایم مالی چنان گستره‌اند که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. علیرغم تلاش‌های زیادی که برای ردیابی سرمایه‌داران تروریستی صورت گرفته، گستردگی سیستم مالی جدید سبب می‌شود که دولت‌ها در واقع به دنبال سوزنی خیالی در میان انبار کاه بگردند.

همچنین حواله نیز از دیگر سیستم‌های سنتی انتقال پول است که تروریست‌ها از آن استفاده می‌کنند. حواله در آسیا و به ویژه در جوامع مسلمان به فروش می‌رسد و با استفاده از آن شخص قادر است بدون هیچ رمزعبوری به انتقال پول به سراسر جهان مبادرت کند.

ازآنجایی که رمزارزها و مبادلات غیرمتمرکز درحال تحول‌اند، ممکن است زمانی برسد که رمزارزها برای تروریست‌ها دارای ارزش شوند. در چنین زمانی، دولت‌ها باید به روش‌های سنتی مقابله با تروریسم مانند سازمان ضد جاسوسی متکی باشند.

اما در حال حاضر استفاده تروریست‌ها از رمزارزها به دولت‌ها کمک می‌کند تا مانع آنها شوند. از زمانی که رمزارزها با خلق بیت‌کوین بوجود آمدند، بحث تأمین مالی تروریسم نیز مطرح شد. با این حال حتی نظرسنجی‌ها و تحقیقات نیز نشان دهنده این حقیقت است که تروریست‌ها به پول نقد بیشتر از رمزارزها علاقه دارند و با استفاده از رمزارزها تنها موجبات دردسر خود را فراهم خواهند کرد.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته