جمعه 10 فروردین 1403

هم‌بنیان‌گذار اتریوم از رمزارز لیبرا انتقاد دارد

جوزف لوبین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم در مصاحبه‌ای با مجله خبری فناوری Quartz، از پروژه لیبرای فیسبوک انتقاد کرده و گفته که این پروژه ماهیتی متمرکز دارد.

جوزف لوبین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم در اظهارنظری گفته پروژه لیبرای فیسبوک در واقع یک پروژه متمرکز است که می‌خواهد به دروغ به همه بگوید که ماهیتی غیرمتمرکز دارد. صحبت‌های او روز گذشته در مجله خبری فناوری Quartz منتشر شده است. 

فیسبوک چند روز پیش مقاله سفید رمزارز اختصاصی خود که لیبرا نامیده می‌شود را منتشر کرد. متخصصان رمزارز و بلاک چین نظرات مختلفی در مورد این اقدام فیسبوک دارند و بعضی مقام‌های دولتی نیز در مورد آینده آن اظهار نگرانی کرده‌اند. 

لوبن در صحبت‌های خود گفت فیسبوک موضوعی را انتخاب کرده که نیاز و دغدغه مشترک تمام افراد فعال در صنعت رمزارز است. فیسبوک می‌خواهد «کاری کند که ارسال پول به هر نقطه‌ای از جهان به سادگی ارسال یک پیام کوتاه روی موبایل باشد و هزینه ارسال نیز به همان اندازه کم شود». علاوه بر آن، «همه افراد دنیا باید بتوانند به زیرساخت مالی دسترسی داشته باشند و کنترل این زیرساخت در دسترس عموم باشد.»  

با این حال، او معتقد است که فیسبوک راه‌حل مناسبی برای رسیدن به این هدف ندارد زیرا کاربران باید در هر صورت به ارزهای فیاتی که به عنوان پشتوانه برای لیبرا در نظر گرفته شده‌اند و دولت‌هایی که آن را ضمانت کرده‌اند، اعتماد داشته باشند و همچنین به خود شبکه و درست کار کردن آن نیز اعتماد کنند. لوبن در مورد متمرکز بودن زیرساخت‌های لیبرا نیز اینگونه می‌گوید: 

«در حال حاضر 28 شرکت کنترل شبکه را در اختیار دارند که تعداد بسیار محدودی است. شاید در آینده لیبرا بتواند بیشتر به سمت تبدیل شدن به شبکه‌ای بدون مجوز حرکت کند به طوری که همه بتوانند نقش تأییدکنندگی را به عهده بگیرند ولی در حال حاضر با ان شرایط فاصله زیادی دارد.»  

با این وجود، لوبن اعتراف کرده که این پروژه مزایایی هم دارد. از نظر او تا چند سال آینده لیبرا حدود 2 میلیارد کاربر خواهد داشت و تجربه کاربری رمزارزها نیز بهبود زیادی پیدا خواهد کرد: 

«فرصتی که ورود فیسبوک به حوزه رمزارز به وجود می‌آورد، به طراحان تجربه کاربری اجازه می‌دهد سختی‌های استفاده از رمزارزها را به شدت کاهش دهند و کاری کنند که کاربرها نیازی به درک مفاهیمی مثل کلید خصوصی و نصب افزونه‌های مختلف نداشته باشند.» 

همچنین، لوبن مدعی است که متخصصان شرکت ConsenSys کدهای لیبرا را بررسی کرده‌اند و متوجه شده‌اند که این پروژه بسیاری از ایده‌های اتریوم را به کار گرفته است. با این وجود، او معتقد است که لیبرا از لحاظ فنی به خوبی پیاده‌سازی خواهد شد. 

فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا، دیروز اعلام کرد که از نظرش لیبرا در آینده نزدیک کاربرد زیادی پیدا نخواهد کرد. 

همچنین، طبق جدیدترین اخبار رمزارز گروه G7 در همین هفته کارگروهی تشکیل داد تا به بررسی راه‌کارهای نظارت بانک‌های مرکزی بر رمزارزها بپردازد. 

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

آشنایی با ارز دیجیتال زی کی سواپ (ZKS)

زی کی سواپ یک صرافی غیر متمرکز لایه 2 است که از مدل بازارگردان خودکار (AMM) و فناوری zk-Rollup استفاده می کند. این صرافی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینگل کولترال دای (SAI)

سینگل کولترال دای (SAI) یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و هیچ متولی متمرکزی...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته