جمعه 31 فروردین 1403

تتر و بیت‌فینکس اعتراف کردند که USDT پشتوانه مالی صد درصدی ندارد

وکلای بیت‌فینکس و تتر تأیید کرده‌اند که USDT پشتوانه مالی صد درصدی ندارد. مستندات دادگاه نشان داده است که تتر تنها پشتوانه‌ای 74 درصدی دارد و صاحبان تتر با ریسک از دست رفتن سرمایه خود مواجه هستند.

تتر در فوریه 2019، با به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: «پشتوانه USDT می‌تواند دارایی‌هایی مختلف و طلب‌هایی باشد که تتر از دیگران دارد، از جمله شرکت‌ها و افراد وابسته به تتر».

این اولین مورد به روز رسانی قوانین تتر نیست و از اوایل سال 2018 شاهد تغییرات مختلفی بوده‌ایم. به عقیده بسیاری از افراد، همین تغییرات نشان می‌دهد که استیبل کوین USDT پشتوانه صد درصدی ندارد.

تغییر دومی که در ماه فوریه در قوانین استفاده از تتر اعمال شد، تقریباً همه را مطمئن کرد که تتر پشتوانه یک‌به‌یک ندارد:

«دارایی‌هایی که پشتوانه دارایی‌های دیجیتال مثل توکن‌های تتر هستند، از جمله وام‌هایی که تتر به دیگران داده است، ریسک عدم توانایی پرداخت، عدم توانایی دریافت و عدم نقدشوندگی دارند.»

بندهای دیگری نیز در قوانین استفاده از تتر اضافه شده است که نشان می‌دهد دارندگان USDT ریسک زیادی متحمل می‌شوند:

«تتر هیچ نوع مسئولیتی در قبال خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از … کاهش ارزش توکن‌ها یا پشتوانه آن‌ها … ورشکستگی بانکی … یا دزدیده شدن، توقیف شدن، مسدود شدن یا هر نوع اقدام قانونی از طرف دولت یکی از کشورها، نمی‌پذیرد».

به گفته مشاور حقوقی بیت‌فینکس استوارت هوگنر، تتر تا روز 30 آوریل 2019، حدود 2.1 میلیارد دلار دارایی نقد و غیرنقد در اختیار داشته که معادل 74 درصد پشتوانه فیات لازم برای USDTهای موجود در بازار است.

زویی فیلیپس، یکی دیگر از وکیل‌های تتر، در پاسخ به ادعای دادستان کل نیویورک که اعلام کرده بود تتر باید به ازای هر USDT، یک دلار ارز فیات در اختیار داشته باشد، گفته است: «این ادعا چند ایراد مختلف دارد».

با توجه به تمام این صحبت‌ها، می‌توان دید که USDT پشتوانه مالی کاملی ندارد و بنابراین دارندگان این توکن ریسک زیادی را متحمل خواهند شد.  

خلاصه ماجرا

در ۲۵ آوریل، دادستان‌کل نیویورک حکمی مقدماتی را علیه iFinex، شرکتی که مالک بیت‌فینکس و تتر است، صادر کرد که مانع دسترسی بیت‌فینکس به خط اعتباری ۹۰۰ میلیون‌ دلاری توسط شرکت تتر می‌شد. در این حکم آمده است:

«این شرکت در حال حاضر حداقل ۷۰۰ میلیون دلار از ذخایر تتر دریافت کرده‌است. این تراکنش ها که به سرمایه‌گذاران اعلام نشده‌اند، از ذخایر نقدی تتر به عنوان صندوق بیت‌فینکس استفاده کرده‌اند و برای پنهان کردن زیان‌های گسترده این شرکت به کار رفته‌اند.»

با توجه به اسناد دادگاه، بیت‌فینکس به خط اعتباری 900 میلیون دلاری نیاز داشت تا بتواند 850 میلیون دلار خسارت ناشی از قطع همکاری با شرکت Crypto Capital را جبران کند. از آنجایی که بیت‌فینکس نتوانسته بود با بانک‌های سنتی رابطه خوبی برقرار کند، مجبور شده بود مبالغ هنگفتی را در اختیار شرکت Crypto Capital قرار دهد تا مسئولیت پردازش پرداخت‌هایش را به عهده بگیرد.

با این حال، وکلای بیت‌فینکس و تتر مدعی هستند که پول‌های در اختیار Crypto Capital توسط مقامات دولتی توقیف شده‌اند و به همین دلیل به پول‌ها دسترسی ندارند. از دست دادن دسترسی به این مبالغ، باعث شد که این صرافی نتواند درخواست‌های مشتریان برای برداشت پول را پردازش کند. به همین دلیل بیت‌فینکس به سراغ منابع مالی تتر رفته و با دریافت وامی 900 میلیون دلاری، تلاش کرده مشکل را رفع کند.

استوارت هوگنر مشاور حقوقی بیت‌فینکس اظهار داشت:

«دسترسی به خط اعتباری بسیار مخرب است و تنها باعث کاهش نقدینگی موجود می‌شود زیرا بیت‌فینکس از آن برای رفع نیازهای مشتری‌ها استفاده خواهد کرد و روند عادی کارهای خود را مختل خواهد نمود.»

دفاع در برابر اتهامات

تتر و بیت‌فینکس در پاسخ به این اتهامات، ادعا می‌کنند قانونی که دادستان کل نیویورک برای صدور حکم اولیه استفاده کرده است (قانون مارتین) ارتباطی به شرایط خط اعتباری بیت‌فینکس ندارد.

قانون مارتین قانون ضد کلاه‌برداری در نیویورک است که در سال ۱۹۲۱ تصویب شد و به دادستان‌ کل ایالت نیویورک اختیار بررسی کلاه‌برداری‌های مربوط به اوراق بهادار را می‌دهد.

همان طور که قبلا اشاره شد، اطلاعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد USDT پشتوانه مالی صد درصدی ندارد و در نتیجه به نظر می‌رسد بیت‌فینکس ادعا می‌کند که تتر نیازی به نگه داشتن تمام ذخایر مالی خود ندارد و بیت‌فینکس باید به وام ارائه شده دسترسی داشته باشد.

طبق گفته هوگنر، اگر بیت‌فینکس  به طور کامل از ۲۰۰ میلیون دلار باقیمانده در خط اعتباری خود از تتر استفاده کند، USDT همچنان ۶۸ درصد پشتیبانی خواهد داشت.

نمایندگان حقوقی بیت‌فینکس و تتر مدعی هستند که صد درصدی نبودن پشتوانه دلاری توکن، مفهوم جدیدی نیست. بانک‌های تجاری آمریکا ملزم به نگه داشتن ذخایری معادل 10 درصد بدهی‌های بانک هستند. هوگنر در این رابطه نوشته است: «ذخایر تتر بسیار بیشتر از 10 درصد است و این شرکت هیچ وقت در پرداخت پول مشتری‌های خود ناتوان نبوده است».

تتر در حال حاضر از لحاظ ارزش بازار رتبه هشتم را در اختیار دارد و در 24 ساعت گذشته، 27 درصد افت کرده است.  

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ترو یو اس دی (TUSD)

ترو یو اس دی یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا است که با نرخ 1: 1 به دلار آمریکل متصل می شود. ترو...

آشنایی با ارز دیجیتال کرو دائو (CRV)

کرو یک صرافی غیرمتمرکز برای استیبل کوین ها است که از یک بازارگردان خودکار (AMM) برای مدیریت نقدینگی استفاده می کند. در این مطلب...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته