پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

قانون‌گذاران دنیا با بیت‌کوین آشتی خواهند کرد؟

از سال ۲۰۱۵ تاکنون مدام بحث‌هایی حول اهمیت و لزوم قانونمند کردن رمزارزها مطرح شده است. بسیاری از قانون‌گذاران به دیده تردید و شک به امکان چارچوب‌دار کردن رمزارزها نگاه می‌کنند. این در حالی است که تمام دولت‌ها حتی آنهایی که نسبت به این فناوری تازه کاملا بدبین هستند هم مدام اخبار رمزارزها را پیگیری می‌کنند. شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران برای اینکه به دنیای رمزارزها وارد شوند و فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین را حمایت کنند به مشروعیت بیشتر آنها در چارچوب قوانین احتیاج دارند. از سوی دیگر، قانون‌گذاران هم نمی‌توانند به راحتی وارد مسیر رشد رمزارزها شوند و از این واهمه دارند که با ورودشان به این عرصه، در رشد طبیعی رمزارزها مداخله کنند.

رویکرد دولت‌ها نسبت به رمزارزها چیست؟

دولت‌ها تمایل زیادی به کنترل هر چیزی دارند. آنها می‌خواهند همه چیز را رصد کنند و برای اهداف مختلف خود به کار بگیرند. ظهور اینترنت به عنوان پدیده‌ای عظیم، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی بود که دنیا با آن رو به رو شد. ولی آنچه موجب شد که دولت‌های مختلف نسبت به اینترنت، سوگیری‌های منفی و بدبینانه شدیدی نداشته باشند، مفهوم جهانی بودن آن بود. جهانی بودن با بین‌المللی بودن بسیار متفاوت است و باید به تفاوت آنها دقت کنید. در یک پدیده جهانی، خبری از ردپای ملت‌ها و دولت‌ها نیست. اما زمانی که از بین‌المللی بودن، حرف می‌زنیم، پای منافع ملت‌ها در سطحی فرامرزی مطرح می‌شود و همین موجبات سیاست‌ورزی‌هایی از سوی دولت‌های گوناگون را فراهم می‌کند. برخورد دولت‌های مختلف با رمزارزها هم می‌تواند مشابه برخوردشان با مقوله اینترنت باشد.

کنترل رمزارزها در دنیا چگونه خواهد بود؟

همان‌طور که عنوان شد، دولت‌ها با ورود به عرصه‌هایی که در آن ذی‌نفعان متعددی شرکت دارند و همگی حقی مشابه در مدیریت و مشارکت روند آن زمینه دارند با خیال آسوده‌تری وارد می‌شوند. همان‌طور که پدیده جهانی اینترنت توانست همه را راضی نگه دارد، رمزارزها و بلاک‌چین هم مسیری مشابه را پی خواهد گرفت. تاکنون کشورهای گروه بیست، که از مهم‌ترین بازیگران اقتصاد و تجارت جهانی هستند برای ورود به مشارکتی جهانی در زمینه استفاده از رمزارزها پا پیش گذاشته‌اند.

جامعه جهانی در کنار یکدیگر به دنیای رمزارزها وارد می‌شود؟

برگزاری جلسات، کارگاه‌های آموزشی و گردهمایی‌های مختلفی که در آن مهندسان و کارشناسان، سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان بلاک‌چین و دولت‌ها حضور پیدا می‌کنند، امکانی عالی برای پیش‌برد پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین و به کارگیری رمزارزها را در ابعادی وسیع به وجود می‌آورد. به نظر می‌رسد که واهمه قانون‌گذاران و دولت‌ها برای انجام اقدامات انفرادی در دنیای رمزارزها با وجود مشارکت در اقدامات جهانی در این زمینه رفع خواهد شد. اجماع و اتفاق نظری که دولت‌ها و بازیگران مختلف حاضر در دنیای رمزارزها در کنار هم به دست می‌آورند به رشد معقول و منطقی رمزارزها و بلاک‌چین، کمک شایانی خواهد کرد. ورود رمزارزها به عرصه‌های گوناگون اقتصاد، ارتباطات و تجارت مانع از آن می‌شود که بتوان آنها را نادیده گرفت. مشارکت‌های جهانی برای یافتن بهینه‌ترین راه‌کارها برای استفاده از این دنیای نوظهور به تسریع رشد آن کمک خواهد کرد. در دنیای متلاطم از تغییرات سریع فناوری، نادیده گرفتن پدیده‌های نوظهور، فقط یک اشتباه خنده‌دار است.

منبع : Cintjournal

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته