جمعه 10 فروردین 1403

پول شویی گسترده در بانک‌های بزرگ و عدم همکاری انها با رمزارزها

بانک‌های بزرگ می‌خواهند رمزارزها را نابود کنند، پیش از آنکه رمزارزها آنها را نابود کند. رمزارزهای غیرمتمرکز نوعی پولی مردمی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به یک ارز جدید، بدون کنترل دولت‌ها و بانک‌های بزرگ را دارند. این امر می تواند بستر پول شویی گسترده ای را برای افراد سودجو فراهم سازد.

به همین دلیل دولت‌ها و بانک‌ها؛ هر کدام به روش خودشان می‌خواهند این پتانسیل را محدود کنند. دولت‌ها با تشدید قواعد اولیه ارائه سکه و تعطیل کردن صرافی‌های رمزارز، نظیر آنچه که اخیرا در کشور چین رخ داد، سعی در تضعیف جایگاه رمزارزها و بیت‌کوین دارند.

بانک‌ها نیز به مشتریان‌شان اجازه خرید بیت‌کوین را نمی‌دهند یا مانع از افتتاح حساب شرکت‌های مختلف رمزارزی می‌شوند. همه اینها راه حلی است که این بانک‌ها برای محدود کردن بیت‌کوین و سایر رمزارزها در نظر گرفته‌اند.

«اوایل این هفته سعی داشتم از صرافی شناخته شده رمزارز، خرید کوچکی انجام دهم. این اقدام بلافاصله مسدود شد و من مجبور شدم با بانک تماس بگیرم. آنها 11 دقیقه مرا معطل کردند و زمانی که کارتم آزاد شد، دیگر برای انجام خرید دیر شده بود».

این یکی از هزاران داستان دارندگان بیت‌کوین و کاربران رمزارزها است. گرفتاری شرکت‌های رمزارز برای باز کردن حساب بانکی از این هم بدتر است.

لاماسو (Lamassu) قدیمی‌ترین تولیدکننده دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین در جهان است. پس از یک سال محرومیت از داشتن حساب بانکی، این شرکت به سوئیس نقل مکان کرد و بالاخره در آنجا با افتتاح حساب بانکی این کمپانی موافقت شد. تمام این داستان‌ها تنها بخشی از کل ماجرا هستند و بخش اعظمی از آن ناگفته و سرپوشیده باقی مانده است.

چرا بانک‌ها با شرکت‌های رمزارز کار نمی‌کنند؟

عدم همکاری بانک‌ها با شرکت‌های رمزارز، بیشتر به عدم مقررات ضد پول‌شویی و بازرسی‌های سهل‌انگارانه‌ی آن ختم می‌شود. اما با 243 میلیارد دلار پول مشکوک و غیرقانونی که تنها در یک دهه گذشته بدست آمده؛ این طور به نظر می‌رسد که این بانک‌ها هستند که گردش‌های مالی غیرمجاز را بوجود می‌آورند، نه شرکت‌های رمزارز.

نه تنها این اواخر بانک‌های بزرگ به خاطر روش‌های ناکارآمد ضد پولشویی به دردسر افتاده‌‌اند، بلکه مشخص شده در این پولشویی‌ها نیز نقش دارند. بر اساس محاسبات بلومبرگ، بانک دوئیچ (Deutsche) در یک دهه گذشته نزدیک به 18 میلیارد دلار برای جریمه پول‌شویی پرداخت کرده است. همچنین پلیس آلمان و نمایندگان دادستانی فرانکفورت در نوامبر 2018 چندین شعبه این بانک را به اتهام پو‌ل‌شویی به میزان 200 میلیارد دلار، تفتیش کردند.

با این حال، این بانک‌ها هنوز هم به خودپردازهای بیت‌کوین و دیگر شرکت‌های رمزارز اجازه افتتاح حساب را نمی‌دهند، به نظر دورویی نیست؟

دورویی بانک‌ها

همانطور که اکثر بانک‌ها خودشان اعتراف کرده‌اند؛ به مشتریان‌شان اجازه خرید و فروش رمزارزها را نمی‌دهند. دلیل‌شان از این کار نیز نبود بررسی‌های ضدپولشویی و مقررات مربوطه است.

وارن بافت مشهور، بیت‌کوین را کلاهبرداری نامید و ادعا کرد که تنها کلاهبرداران جذب آن می‌شوند. شاید به عنوان سرمایه‌گذاری بزرگ در ولز فارگو، بهتر باشد که وارن ابتدا به شرکت خودش نگاهی بیندازد، چرا که این شرکت به دلیل پول‌شویی، 14 میلیارد دلار جریمه شده است.

در یکی از مقاله‌های 2018، فوربس (Forbes) لیستی از اسامی سایر بانک‌هایی که اجازه خرید بیت‌کوین و رمزارزها را به مشتریان‌شان نمی‌دهند منتشر شده است. بانک آمریکا، جی.پی مورگان و سیتی گروپ در این لیست قرار دارند. آنها ابتدا اجازه خرید و استفاده از رمزارزها را داده بودند اما پس مدت کوتاهی آن را لغو کردند. تمامی این بانک‌ها در این لیست به خاطر پول شویی گسترده ، جریمه شده‌اند اما بیشترین جریمه با مبلغ 58 میلیارد دلار را بانک آمریکا دریافت کرده است.

اگر جریمه بانک‌های بزرگ در طول ده سال به 243 میلیارد دلار رسیده است، چرا آنها همچنان به پول‌شویی ادامه می‌دهند؟

شاید دلیل این باشد که سود حاصل از پول‌شویی به مراتب بیشتر از جریمه‌هایی است که پرداخت می‌کنند. جریمه‌های پول‌شویی تنها کسری از میلیاردها دلار پولِ حاصل از فعالیت‌های مجرمانه است.  اما همین حرف را نمی‌توان درمورد شرکت‌های کوچک رمزارز گفت. همانطور که دن هیدل (Dan Hedl) بیان کرده بود، کل ارزش بازار رمزارزها 134 میلیارد دلار است که تنها با یکبار جریمه پول شویی گسترده به طور کل نابود می‌شود. از سوی دیگر مبلغ جریمه پول‌شویی بانک‌ها از سال 2008 تاکنون 243 میلیارد دلار بوده است. اکثر بانک‌ها به سادگی دریافته‌اند که این سود ارزش ریسک کردن ندارد. دن هیدل در پستی توئیتری آماری را از مبالغ جریمه بانک‌ها به خاطر پول‌شویی منتشر کرد که از این قرار است: از سال 2000 تاکنون، بانک آمریکا 58 میلیارد؛ جی.پی مورگان 29 میلیارد؛ سیتی گروپ (Citigroup) 17 میلیارد؛ ولز فارگو 14 میلیارد؛ دویچ بانک (Deutsche Bank) 12 میلیارد؛ و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) 9 میلیارد دلار.

نظریه دیگر این است که بانک‌ها تلاش می‌کنند تا نوآوری‌هایی نظیر بیت‌کوین و سایر رمزارزها را سرکوب کنند. بانک‌ها این رمزارزها را تهدیدی جدی برای خود می‌دانند. بهتر است فراموش نشود که بیت‌کوین در وهله اول برای چه اهدافی ایجاد شد!

اکنون که بانک‌های بزرگ با تمام قوا سعی در متوقف کردن رمزارزها دارند، با چنین اعداد و ارقامی چندان طول نمی‌کشد که جامعه چشمانش را باز کند و کلاهبردار واقعی را تشخیص دهد!

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته