جمعه 10 فروردین 1403

مصرف بالای برق در تولید بیت‌کوین

درباره مصرف بالای برق در فرآیندهای تولید بیت‌کوین چیزی شنیده‌اید؟‌ براساس برآوردهای تازه‌ای که صورت گرفته است، مصرف برق برای تولید بیت‌کوین از مصرف برق کشور سوئیس هم بیشتر است. این برآوردها که طی تحقیقاتی در دانشگاه کمبریج انجام شده، حاکی از مصرف بسیار شدید برق برای تولید بیت‌کوین است. در حال حاضر، شبکه جهانی بیت‌کوین حدود هفت گیگا وات برق مصرف می‌کند. یعنی در طول یک سال، این میزان از انرژی برق به ۶۴ ترا وات در ساعت می‌رسد. این در حالی است که کشور سوئیس در یک سال، میزان ۵۸ ترا وات ساعت برق مصرف می‌کند. آیا این موضوع، جای نگرانی به وجود می‌آورد؟ بیت‌کوین و رمزارزها برای محیط زیست، مشکلاتی به وجود خواهند آورد؟ دغدغه انرژی باید به یکی از اصلی‌ترین مواردی بدل خواهد شد که درباره دنیای رمزارزها در نظر گرفته می‌شود؟

مصرف بالای برق برای استخراج بیت‌کوین چگونه است؟

آمارهایی که عنوان شد، نشان می‌دهد که بیت‌کوین، بیست و پنج‌ صدم درصد از مصرف برق دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. اگر بخواهیم با مثالی ساده، این میزان از مصرف را نشان بدهیم باید بگوییم که مقدار برق مصرفی در دنیای رمزارزها تقریبا برابر است با مصرف برقی که تمام کتری‌های برقی در کشور انگلستان در طول ۱۱ سال دارند. ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در سراسر دنیا، انرژی الکتریکی بسیار زیادی مصرف می‌کنند. این انرژی صرف راه‌اندازی سخت‌افزارهای رایانه‌ای برای پشتیبانی از شبکه بلاک‌چین و تأیید پرداخت‌ها در بستر آن می‌شود. البته در مصرف برق زیاد برای فرایندهای مرتبط با بلاک‌چین و رمزارزها شکی نیست ولی باید قبول کرد که تمام ارقامی که فعلا درباره میزان بالای مصرف عنوان می‌شود، صرفا برآوردهایی هستند که نمی‌توان روی آنها به عنوان اعدادی قطعی حساب کرد.

آیا می‌توان روی برآورد مصرف برق بیت‌کوین حساب کرد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، نمی‌توان آمار دقیقی از مصرف برقی داشت که برای تولید بیت‌کوین به آن نیاز است. در هر حال، این بازه می‌تواند ۲۲ تا ۱۵۰ ترا وات ساعت متغیر باشد. به طور کلی، مصرف بالای برق در تولید بیت‌کوین واضح است و با توجه به اینکه استفاده از رمزارزها در حال گسترش است و در هر روز امکان انجام تراکنش‌های متعددی وجود دارد، باید برای این موضوع راه چاره‌ای اندیشید. مشکلات زیست‌محیطی می‌تواند یکی از معایبی باشد که در روزگار آتی، با فناوری‌های تازه دنیا را تحت تاثیرات منفی خود قرار می‌دهد.

هر فناوری تازه‌ای که به دنیا قدم می‌گذارد، با خود معایب و مزایایی به همراه دارد. وجود منتقدینی که از معایب احتمالی نمی‌گذرند همیشه به رشد و سهولت استفاده از آن فناوری کمک خواهد کرد. اگر بنا باشد که فقط به ابعاد مثبت رمزارزها و فناوری بلاک‌چین پرداخته شود، بی‌شک مشکلات محتملی که در آینده رخ خواهد داد، نادیده گرفته می‌شوند. پس بهتر است از همین آغاز ماجرا به مشکلات احتمالی و خسارت‌ها فکر شود. مقوله توجه به محیط زیست، مصرف انرژی، بر جا گذاشتن کربن زیاد در دنیا به واسطه مصرف سوخت و مسائلی از این دست از جمله عناوین مهمی هستند که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آنها گذشت.

منبع : Cintjournal

 

بیشتر بخوانید

آموزش کامل استخراج بیتکوین + معرفی برترین ASIC ها و سود روزانه آنها

با افزایش استقبال جامعه و شناخت مردم از دنیای رمزارز و بیت کوین، اصطلاح ماین یا استخراج به بحث داغی در تمام نقاط جهان بدل شده است.

کشف و ضبط ۶۰ دستگاه ماینر غیر مجاز در زنجان

جانشین فرمانده انتظامی استان زنجان اعلام کرد که ۶۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال (ماینر) به همراه منبع تغذیه از سوی ماموران پلیس امنیت اقتصادی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته