چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

تحول صنایع توسط بلاک چین

بلاک‌چین با ارائه انواع خدمات امنیتی و شفاف سازی نقش مهمی در تحول صنایع اساسی جهان داشته است.درحالی‌که فناوری دفتر کل توزیع‌شده در سال‌های ابتدایی برای اثبات خود در فضای فکری جریان اصلی با چالش‌هایی مواجه بود، اکنون به نیروی محرک موج جدیدی از تحول‌آفرینی خلاقانه و فناورانه تبدیل‌شده است. امروز می‌خواهیم برخی از صنایع و فرایندهایی را بررسی کنیم که در پی ظهور فناوری بلاک‌چین، بیش‌ازحد در حال متحول‌شدن هستند.

کلیک کنید و جدیدترین اخبار بلاک چین را بخوانید

مواد غذایی

ماهیت غیر شفاف زنجیره‌های تأمین جهانی چالش بزرگی برای تلاش‌هایی است که می‌خواهند اطمینان حاصل کنند مواد اولیه، نیروی کار و ورودی‌های مورد نیاز برای تولید محصولات منشئی امن و اخلاقی دارند. شرکت‌های زیادی در حال بررسی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای برطرف کردن این مسائل هستند.

شعبه چین شرکت والمارت ۲۵ ژوئن اعلام کرد قصد دارد برای جابه‌جایی محصولات غذایی در طول زنجیره تأمین از «پلتفرم قابلیت رهگیری بلاک‌چین والمارت چین» استفاده کند که روی بلاک‌چین Thor متعلق به VeChain ایجاد شده است.

والمارت چین با اعلام این خبر در همایش «ساختار سیستم قابلیت رهگیری» اشاره کرد که ۲۳ گروه محصول به‌طور آزمایشی به این پلتفرم اضافه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال ۱۰۰ گروه محصول دیگر شامل ۱۰ طبقه‌بندی محصول متفاوت به این پلتفرم اضافه شوند. والمارت چین پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۱، ۵۰ درصد از فروش گوشت بسته‌بندی‌شده، ۴۰ درصد از فروش سبزی بسته‌بندی‌شده و ۱۲.۵ درصد از فروش محصولات غذایی دریایی با استفاده از این پلتفرم رهگیری خواهند شد.

این پلتفرم همچنین به مشتریان والمارت چین این امکان را می‌دهد که با اسکن بارکد محصول با استفاده از تلفن‌های هوشمندشان اطلاعات مفصلی در مورد تولید کالایی خاص به‌دست آورند. اطلاعاتی که در دسترس مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، شامل نکاتی درباره منبع، مکان جغرافیایی، فرایند حمل‌ونقل محصول و گزارش بازبینی محصول است.

در طول این همایش، نمایندگان والمارت چین از این امکان صحبت کردند که فناوری دفتر کل توزیع‌شده می‌تواند از کیفیت و امنیت فرایند تولید محصولات کشاورزی خوردنی اطمینان حاصل کند و با بهبود شفافیت زنجیره تأمین اعتماد مصرف‌کننده را تقویت کند، ضمن آنکه از طریق بهره‌وری در تولید، صرفه‌جویی زیادی را رقم بزند.

والمارت در آمریکا نیز به‌تازگی اعلام کرد با سازمان غذا و داروی ایالات متحده، IBM، Merck و KPMG برای توسعه بلاک‌چین اثبات مفهومی همکاری می‌کند که هدفش رهگیری داروهای تجویزی است.
Brimhall Foods، شرکت مواد غذایی میان وعده مستقر در ایالات متحده ۲۷ ژوئن اعلام کرد با مشارکت Surge Holdings محصولات Brimhall را از طریق سیستم سفارش دهی مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده به فروش می‌رساند و مدعی شد شبکه بلاک‌چین SurgePay دسترسی به ده‌ها هزار خرده‌فروش جدید را برای این شرکت فراهم می‌کند.

الماس

سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ با تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی طرح صدور گواهینامه فرایند کیمبرلی (KPCS) را مقرر کرد که به‌دنبال افزایش شفافیت در صنعت الماس و جلوگیری از خرید و فروش الماس‌های خونین بود (الماس‌هایی که در مناطق جنگی استخراج می‌شوند و برای تأمین مالی شورش‌ها یا فعالیت‌های جنگ‌سالاران به فروش می‌رسند).

علی‌رغم اینکه از زمان تصویب قطعنامه بیش از ۸۰ کشور KPCS را پذیرفته‌اند، این طرح به دلیل نرسیدن به اهداف تعیین‌شده با انتقادهای شدیدی روبرو شده است. پس از آنکه KPCS از صادرات نامحدود الماس در زیمبابوه حمایت کرد، سازمان مردم‌نهاد Global Witness در دسامبر ۲۰۱۱ از این طرح خارج شد.

لین کمپ، کارآفرین استرالیایی می ۲۰۱۵ شرکت Everledger را بنیان‌گذاری کرد که دفتر ثبت دیجیتالی برای الماس است و تحت پلتفرم بلاک‌چین IBM ایجاد شده است. این دفتر ثبت Everledger را قادر می‌سازد که با استفاده از گزارش‌های درجه‌بندی موسسه گوهرشناسی آمریکا، الماس‌ها را ارزیابی کند.

شرکت بین‌المللی استخراج و تجارت الماس De Beers Group در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد پلتفرم قابلیت رهگیری مبتنی بر بلاک چینی را ایجاد می‌کند. این پلتفرم بانام Tracr زنجیره تأمین الماس را از معدن تا فروشگاه خرده‌فروشی رهگیری می‌کند. در همان سال Chow Tai Fook Jewellery Group و Alrosa، شرکت استخراج الماسی که بخشی از آن متعلق به دولت روسیه است، اعلام کردند که به پروژه آزمایشی Tracr ملحق شده‌اند.

Tass، رسانه دولتی روسیه ژانویه ۲۰۱۹ گزارش داد که وزارت آموزش و علوم روسیه پلتفرمی مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده را برای رهگیری و تضمین اصالت محصولات الماس طبیعی در طول زنجیره تأمین ارائه کرده است. این پلتفرم را استارتاپ روسی Bitcarat توسعه داده و در آن هر الماس کدی منحصربه‌فرد دریافت می‌کند که در دفتر کلی توزیع‌شده ثبت شده است. این دفتر کل تاریخچه انتقال مالکیت مربوط به الماس‌های رهگیری‌شده را هم ثبت می‌کند.

اوراق بهادار

بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که عرضه‌های توکن اوراق بهادار به دو دلیل پتانسیل ایجاد تحولی بزرگ در فرایندهای تأمین مالی را دارند، اول صرفه‌جویی به‌واسطه بهره‌وری ایجاد شده با فناوری دفتر کل توزیع‌شده و دوم مزایایی که استفاده از سیستم‌های مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده در مقایسه با دفاتر کل متمرکز درهم‌پیچیده‌ای دارند که در حال حاضر اساس نقل و انتقال اوراق بهادار را شکل می‌دهند.

شرکت پژوهش بازار Inwara تخمین زد که تعداد عرضه‌های توکن اوراق بهادار در فصل اول ۲۰۱۹، ۱۳۰ درصد بیشتر از این رقم در فصل چهارم ۲۰۱۸ بوده است. انتظار می‌رود که عرضه‌های توکن اوراق بهادار موانع پیش روی کسب‌وکارهای کوچک برای دسترسی به سرمایه‌های‌ مخاطره پذیر را بردارد و همچنین امکان دسترسی به یک منبع نقدینگی جهانی را برای عرضه‌کننده‌های اوراق بهادار فراهم کند. با وجود اشتیاقی که برای عرضه‌های توکن اوراق بهادار وجود دارد، زیرساخت این صنعت هنوز در مرحله توسعه قرار دارد.

بازار عرضه توکن اوراق بهادار در حال ظهور است. در آگوست ۲۰۱۸، Overstock.com که خرده‌فروشی آنلاین و از پذیرنده‌های اولیه رمزارز است، در عرضه اولیه سکه برای صرافی توکن اوراق بهادارش به نام tZero ۱۳۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. این صرافی در حالی در ژانویه امسال برای معاملات باز شد که در ابتدا فقط توکن اختصاصی tZero برای معامله در دسترس بود. tZero تنها چند هفته پس از SharesPost افتتاح شد که سیستم معامله جایگزین تنظیم‌گری‌شده و کارگزار و دلال ثبت‌شده‌ای است که اولین معامله ثانویه توکن اوراق بهادار را به شکل توکن‌های BCAP شرکت Blockchain Capital امکان‌پذیر کرد.

هنر

دنیای هنر در چند سال اخیر بیش‌ازپیش از فناوری بلاک‌چین استقبال کرده و قابلیت‌های تأمین مالی جمعی نوآورانه با استفاده از عرضه توکن اوراق بهادار را پذیرفته است. پلتفرم دفتر کل توزیع‌شده Maecenas در جولای ۲۰۱۸ مشارکت با گالری هنری Dadiani Fine Art را به‌منظور فروش توکن‌های دیجیتالی آغاز کرد که نماینده مالکیت بخش کوچکی از یک اثر هنری بودند. در این فروش توکن ۳۱.۵ درصد از اثر «۱۴ صندلی الکتریکی» کوچک متعلق به اندی وارهول در ازای بیت‌کوین و اتریوم به ارزش تقریبی ۵.۶ میلیون دلار به مزایده گذاشته شد.

Maecenas چند ماه بعد اعلام کرد که با جان مک‌آفی و صرافی دارایی‌های رمزنگاری‌شده Ethershift.io مشارکت می‌کند تا به گفته خودش اولین دیجیتالی‌سازی و توکنی‌سازی دائمی اثری از پیکاسو را اجرا کند. در فرایند مزایده، این اثر هنری دیجیتال به‌عنوان یک توکن ERC-721 ارائه شد و تعداد معینی از توکن‌های ERC-20 برای تخصیص مالکیت دارایی فیزیکی توزیع شدند. مارسلو گارسیا کسیل (Marcello García Casil)، بنیان‌گذار و مدیرعامل Maecenas گفته است: «اگر بخواهیم تشبیه کنیم، می‌توانید ERC-721 را به‌عنوان گواهی ایجاد شخصیت حقوقی برای شرکت و توکن‌های ERC-20 را به‌عنوان سهام شرکت در نظر بگیرید.»

حراج کریستیز نیویورک در نوامبر ۲۰۱۸ به اولین خانه حراجی تبدیل شد که حراج را با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده ثبت می‌کند. این خانه حراج فروش ۳۱۸ میلیون دلاری مجموعه‌ای از بارنی ای ابزورث (Barney A. Ebzworth) را با استفاده از دفتر ثبت مبتنی بر بلاک‌چین Artory ثبت کرد. دفتر ثبت Artory تاریخچه و مطالب آرشیوی مربوط به اثری هنری را رهگیری می‌کند و در ضمن تراکنش‌های گمنام بین خریدار و فروشنده را تسهیل می‌کند.

ماه بعدازآن، شرکت مستقر در لیختنشتاین TheArtToken اعلام کرد که از طریق فروش توکن TAT ۱۱ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. توکن‌های TAT نماد مالکیت بخشی از مجموعه منتخبی از آثار هنری پس از جنگ و معاصر هستند.

املاک

در طول «هفته بلاک چین سان فرانسیسکو» در سال ۲۰۱۹ اعلام شد که یک عرضه توکن اوراق بهادار ۱۸ میلیون دلار سرمایه مخاطره‌پذیر جذب کرده است تا بخشی از سهام تفریحگاهی را در شهر اسپن ایالات‌متحده خریداری کند.
در این عرضه با نام Aspen Coin، توکن‌های دیجیتال از طریق وب‌سایت تأمین مالی جمعی Indiegogo عرضه شدند و سرمایه‌گذاران معتبر می‌توانستند توکن‌های Aspen Coin را بخرند که از مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده پیروی می‌کنند. هر Aspen Coin ۱ دلار قیمت‌گذاری شده بود و هر فرد حداقل باید ۱۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد.

اسلاوا روبین (Slava Rubin)، بنیان‌گذارIndiegogo و رئیس شرکت مدیریت دارایی Elevated Ruturns که به اجرای این عرضه کمک کرده بود، هنگام اعلام موفقیت Aspen Coin در مورد پتانسیل توکن‌های اوراق بهادار برای گسترش تعداد سرمایه‌گذاران املاک گفت:

«بحث در مورد یک دارایی واقعی است که افراد هر شب صدها یا هزاران دلار برای اقامت در آن می‌پردازند و این اتفاق درآمد زیادی ایجاد می‌کند. توکنی‌سازی املاک این دارایی را به تکه‌های کوچک تقسیم می‌کند. اگر می‌خواستید قبل از تقسیم شدن St. Regis Aspen را خریداری کنید، باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار پرداخت می‌کردید.»

این مسئله تعداد افرادی را محدود می‌کند که می‌توانند در این دارایی سرمایه‌گذاری کنند. تا این لحظه Stoscope، خدمت نظارت بر عرضه توکن اوراق بهادار تخمین می‌زند که در حال حاضر ۱۳ عرضه اوراق بهادار املاک فعال وجود دارد که امکان سرمایه‌گذاری در دامنه‌ای از محصولات سرمایه‌گذاری شامل تراست‌های سرمایه‌گذاری املاک و مالکیت بخشی در امکانات رفاهی دانشجویان را فراهم می‌کنند.(املاک یکی از مهم ترین تحول صنایع را تجربه خواهد کرد)

ثبت اسناد زمین

تغییرناپذیری و شفافیت دفاتر کل توزیع‌شده راه‌حل جذابی را برای مدیریت ثبت اسناد زمین در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه فراهم می‌کند. بسیاری از کشورهای در حال توسعه درزمینهٔ مدیریت ثبت اسناد زمین با مسائل فلج‌کننده‌ای درگیر هستند، به‌خصوص کشورهایی که با فساد دست‌وپنجه نرم می‌کنند یا کشورهایی که در دهه‌های اخیر تغییر رژیم را تجربه کرده‌اند. در این کشورها اغلب ادعاهای متعارضی در مورد مالکیت زمین‌ها وجود دارد و برخی مدعیان برای اثبات ادعایشان مدارک مستند خامی مثل سند دست‌نویس دارند.(این مورد می تواند در این تحول صنایع و مخصوصا این صنعت کمک به سزایی بکند)

شرکت‌های مستقر در تگزاس Factom و Epigraph ماه می ۲۰۱۵ اعلام کردند که با دولت هندوراس در تلاشی تازه برای ایجاد دفتر ثبت سند زمین مبتنی بر بلاک‌چین همکاری می‌کنند. از این طرح در آن زمان به‌عنوان دومین استفاده دولت یک کشور از فناوری بلاک‌چین نام برده شد. البته این پروژه خیلی زود متوقف شد و پل اسنو، بنیان‌گذار Factom دلیل شکست این پروژه را «مسائل سیاسی» خواند.

یک سال بعد Bitfury همکاری با سازمان ملی ثبت اسناد عمومی گرجستان را در طرحی آغاز کرد که هدفش استفاده از بلاک‌چین بیت‌کوین برای اعتبارسنجی تراکنش‌های دولتی مربوط به املاک بود. مارک تاورنر (Mark Taverner)، سفیر جهانی و رئیس بخش توسعه بازار Bitfury در ماه می آن سال تخمین زده بود که بیش از ۲ میلیون تراکنش ثبت سند زمین در بلاک‌چین بیت‌کوین ثبت شده است. تاورنر گفته بود:

«اگر اکنون شهروند این کشور باشید، می‌توانید با آگاهی از این مسئله آرامش داشته باشید که دولت با ثبت اسناد زمین در بلاک‌چین باعث می‌شود این فرایند کاملاً شفاف و قابل اعتماد باشد. شهروندان همچنین از این به بعد به‌جای آنکه مجبور باشند به فرد یا سیاستمداری خاص اعتماد کنند، می‌توانند به سیستم اعتماد کنند.»

همچنین به‌تازگی نهادهای دولتی زیادی به‌دنبال استفاده از بلاک‌چین برای ایجاد دفتر ثبت دیجیتال اسناد زمین بوده‌اند. Propy Inc. پروژه‌ای آزمایشی را برای ثبت اسناد انتقال املاک در شهر برلینگتون جنوبی ایالت ورمانت و سازمان ثبت اسناد زمین هلند آغاز کرده است که نشان می‌دهد تا پایان سال ۲۰۲۱ راه‌حلی مبتنی بر بلاک‌چین با ثبت اسناد این کشور تلفیق خواهد شد و می تواند به تحول صنایع کمک کند. خدمات ثبت املاک ایالت نیو ساوت ولز استرالیا با ارائه‌دهنده فناوری بلاک‌چین ChromaWay همکاری می‌کند تا یک بلاک‌چین اثبات مفهومی مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع‌شده را برای انتقال الکترونیکی املاک توسعه دهد.

انتخابات

در سال ۲۰۱۴، حزب اتحاد لیبرال دانمارک به اولین حزب سیاسی بزرگی تبدیل شد که برای برگزاری انتخابات از فناوری بلاک‌چین بهره‌برداری می‌کند. این حزب برای رأی‌گیری داخلی در مجمع سالانه از بلاک‌چین استفاده کرد. در آن زمان یکی از اعضای کمیته حزب روی مزایای پیاده‌سازی دفتر کل توزیع‌شده برای رأی‌گیری تأکید کرده و گفته بود:

«فناوری بلاک‌چین نیاز به اعتماد کردن را از بین می‌برد چراکه می‌تواند خودکار و بدون دخالت انسان اجرا شود و همچنین منبع باز و شفاف است بنابراین همه می‌توانند پشت‌صحنه‌ها را ببینند.»

سال گذشته استارتاپی سوئیسی به نام Agora بیانیه‌ای رسانه‌ای منتشر کرد که در آن به پلتفرم رأی‌گیری مبتنی بر دفتر کل توزیع‌شده اشاره شده بود. این بیانیه منجر به انتشار گزارش‌هایی شد که ادعا می‌کردند سیرالئون به اولین کشوری تبدیل شده که از بلاک‌چین برای برگزاری انتخابات ملی استفاده می‌کند. با این حال کمیسیون ملی انتخابات سیرالئون چند روز بعد از انتخابات با انتشار توئیتی تصریح کرد که این کمیسیون «در هیچ بخشی از فرایند انتخابات» از فناوری بلاک‌چین استفاده نکرده است.

ایالت ویرجینیای غربی آمریکا در آوریل ۲۰۱۸ شاهد این اتفاق بود که ۱۴۴ نفر از کارکنان ارتش که در ۲۴ کشور متفاوت مأموریت بودند، با استفاده از پلتفرم رأی‌گیری مبتنی بر بلاک‌چین Voatz در انتخابات مقدماتی شرکت کردند که این ایالت را به اولین حوزه استحفاظی در ایالات متحده تبدیل کرد که از فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای تسهیل رأی‌گیری استفاده می‌کند و باعث تحول صنایع و همینطور رای گیری شد. این پلتفرم را Symantec در واکنش به این مسئله توسعه داد که فقط ۱۳ درصد از کارکنان ارتش خارج از کشور، برای دریافت تعرفه رأی در طول انتخابات فدرال سال ۲۰۱۶ ثبت نام کرده بودند و فقط ۹ درصد واجد شرایط بودند.
یک سال بعد اعلام شد که دنور به دومین ایالتی تبدیل می‌شود که در انتخابات شهرداری از بلاک‌چین استفاده می‌کند، در این مورد نیز از پلتفرم Voatz برای هدف گرفتن کارکنان دولتی خارج از کشور و همچنین رأی‌دهندگان دیگری استفاده شد که خارج از کشور حضور داشتند که در مجموع شامل ۴ هزار نفر می‌شد.
در فوریه ۲۰۱۹ اعلام شد که ایالت استرالیای جنوبی کشور استرالیا شرکت فناوری دفتر کل توزیع‌شده Horizon State را استخدام کرده تا این فناوری را فراهم کند و برای برگزاری انتخاباتی مبتنی بر بلاک‌چین خدمات پشتیبانی ارائه کند. حزب دموکرات هند سال گذشته با Horizon State قراردادی امضا کرد تا به طرفداران این حزب درزمینهٔ موضع‌گیری‌های سیاسی آن مشاوره بدهد. در همین سال حزب فرصت نیوزیلند نیز پلتفرم Horizon State را برای برگزاری انتخابات رهبری حزب قرض گرفت. شاید این مورد یکی از مهم ترین تحول صنایع به شمار رود.

سرمایه‌گذاری دولتی در خدمات عمومی

انقلاب دفتر کل توزیع‌شده بیش‌ازپیش به فرایندهای حاکمیتی نفوذ می‌کند چراکه پذیرش بلاک‌چین میان بسیاری از نهادهای دولتی می‌تواند از طریق افزایش بهره‌وری به صرفه‌جویی کمک کند و قابلیت‌های نظارتی ایجاد کند.
بانک ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی برزیل از اواخر سال ۲۰۱۸ در حال توسعه ارزی مجازی برای تقویت شفافیت مخارج دولتی بوده است. (این نیز تحول صنایع در جهان محسوب می شود) این توکن با نام BNDESToken استیبل کوینی مبتنی بر اتر و وابسته به رئال برزیل است. صدور و نقدسازی این توکن‌ها به‌طور انحصاری در اختیار بانک توسعه برزیل است. آیا این مورد نیز باعث تحول صنایع شده است؟
رسانه برزیلی State of Sao Paulo سوم ژوئن گزارش داد که Elo Company، شرکت فیلم‌سازی که برای فیلم نامزد اسکار «پسر و دنیا» شناخته می‌شود، در بلاک‌چین اثبات مفهومی برای طرح BNDESToken مشارکت کرده است. بانک ملی توسعه Elo Company را برای تولید مستندی به کار گرفته است و قرار است BNDESToken برای تأمین مالی بسیاری از جنبه‌های تولید فیلم منتشر شود. بلاک‌چین اثبات مفهوم پرداخت حقوق ۴ نویسنده فیلم را با استفاده از BNDESToken شبیه‌سازی می‌کند. چند نقش‌آفرین دخیل در این برنامه آزمایشی، طرح BNDESToken را به دلیل افزایش شفافیت توزیع منابع مالی دولتی تحسین کرده‌اند، برای مثال، سابرینا نودلیمان، رئیس Elo Company گفته این پلتفرم «پاسخگویی لحظه‌ای» ایجاد می‌کند.
فابیانو ماتوس، تحلیل‌گر سیستم‌های بانک توسعه برزیل استدلال می‌کند که BNDESToken هم به بانک توسعه برزیل کمک می‌کند، بهره‌وری اعطای وام را اندازه‌گیری کند و هم نظارت عمومی بر تأثیر و نفوذ مخارجش در سطح جامعه را تسهیل می‌کند. ماتوس اضافه کرد:

«هر فرد و به‌طور کلی اجتماع می‌تواند بر نحوه هزینه‌کرد سرمایه‌های عمومی توسط بانک توسعه برزیل نظارت کند و همچنین تأثیر این اقدام را روی نقش‌آفرینان مختلف اقتصاد برزیل مشاهده کند. BNDESToken می‌تواند نحوه اندازه‌گیری اثرگذاری تأمین مالی بانک توسعه ملی را به‌شدت بهبود بخشد.»

کمک‌های نقدی

سازمان‌های مردم‌نهاد بیش‌ازپیش کمک‌های نقدی را به کمک‌های غیر نقدی ترجیح می‌دهند، برای مثال، رسانه استرالیایی Micky گزارش داده که تقریباً ۷۰ درصد از پناه‌جویان اهل سوریه مجبور شده‌اند کمک‌های کالایی را با پول نقد معاوضه کنند تا خریدهایی را انجام دهند که در آن شرایط نیاز دارند. بااین‌حال، اعطای کمک‌های نقدی با چند چالش در تحول صنایع به همراه است ازجمله زمان انتظار طولانی برای انجام فرایندهای توزیع و تائید و نظارت و گزارش‌دهی ضعیف که به اهداکننده‌ها اجازه نمی‌دهد به‌راحتی میزان تأثیر کمک‌های مالی خود را برآورد کنند. کمک های نقدی نیز می تواند تحول صنایع را به دنبال داشته باشد.
Oxfam International می ۲۰۱۹ آزمایش یک‌ماهه‌ای از برنامه امدادرسانی در کشور جزیره‌ای وانواتو انجام داد که در پی استفاده از فناوری دفتر کل توزیع‌شده برای بهبود بهره‌وری و نتایج توزیع کمک‌های نقدی بود. در این برنامه آزمایشی با نام UnBlocked Cash به ۲۰۰ شهروند این کشور مستعد فاجعه‌های طبیعی کارت‌های اعتباری داده شد که تقریباً به‌اندازه ۴۰۰۰ واتو (حدود ۵۰ دلار) توکن الکترونیکی با پشتوانه استیبل کوین DAI متعلق به شرکت MakerDAO داشت. در این پروژه ۳۴ نقش‌آفرین ازجمله فروشگاه‌ها و مدرسه‌های محلی حضور داشتند.
Oxfam این پروژه آزمایشی را موفقیت‌آمیز خواند و شرکت‌کننده‌های اهل وانواتو گفتند این برنامه را برای ارائه کمک‌های نقدی در آینده ترجیح می‌دهند و دلیلش را راحتی بیشتر آن در مقایسه با برنامه‌های کمک نقدی قبلی می‌دانستند. فرایند ثبت نام برای UnBlocked Cash کمتر از 6 دقیقه طول می‌کشید درحالی‌که برنامه‌های کمک نقدی قبلی Oxfam در وانواتو شامل زمان انتظار یک ساعته برای ثبت نام می‌شدند. در طول این برنامه بیش از ۲۰۰۰ تراکنش ثبت شد.
در پی این برنامه آزمایشی، جاشوا هالرایت (Joshua Hallwright)، رهبر کمک‌های بشردوستانه واحد استرالیای Oxfam به Cointelegraph گفت، «احتمال بسیار زیادی وجود دارد که Oxfam در آینده و در وانواتو یا هر جای دیگری از استیبل کوین‌ها یا دیگر فناوری‌های دفتر کل توزیع‌شده برای ارائه کمک‌های نقدی به حادثه‌دیدگان استفاده کند.»

ارسال وجه فرامرزی

درحالی‌که تسهیل ارسال وجه فرامرزی در سطح فردی از ابتدا یکی از مأموریت‌های اصلی رمزارزها بوده، چند دولت و شرکت خصوصی به دنبال ایجاد راه‌حل ارسال وجه فرامرزی از طریق بلاک‌چین متمرکز هستند.
بانک مرکزی کانادا و سازمان پولی سنگاپور اولین آزمایش پرداخت فرامرزی با استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی روی پلتفرم بلاک‌چین را در ماه می به پایان رساندند. ارسال وجه فرامرزی یکی از مهم ترین عوامل تحول صنایع به شمار می رود.
این آزمایش شامل برقراری ارتباط بین پلتفرم‌های دفاتر کل توزیع‌شده بانک مرکزی کانادا و سازمان پولی سنگاپور (به نام‌های Jasper و Ubin) با استفاده از قرادادهای هش شده و قفل‌شده از لحاظ زمانی بود که ارسال وجه بدون اعتماد پرداخت در برابر پرداخت را تسهیل می‌کرد که تحول صنایع را به دنبال داشته است. Accenture و JPMorgan Chase با کمک به توسعه پلتفرم‌های بلاک‌چین آن‌ها که Jasper و Ubin بر مبنای آن‌ها ایجادشده بودند، از این پروژه پشتیبانی کردند. بانک‌های مرکزی این برنامه آزمایشی را نشان‌دهنده پتانسیل بالا برای افزایش بهره‌وری و کاهش ریسک‌های پرداخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین دانستند. در گزارش مشترکی که بانک مرکزی کانادا و سازمان پولی سنگاپور منتشر کردند، آمده است:

«دنیایی چندپاره با استانداردها، فرایندها، هنجارها و تنظیم‌گری‌های متفاوت چالش کلیدی پرداخت‌های فرامرزی هستند. فناوری دفتر کل توزیع‌شده می‌تواند در مقایسه با رویکردی متمرکز مسیر هموارتر و سریع‌تری را به‌سوی پذیرش رقم بزند چراکه کنترل آن بخش از شبکه را که متعلق به هر حوزه استحفاظی دخیل است، به همان حوزه می‌دهد و درعین‌حال امکان یکپارچه‌سازی با بقیه شبکه را نیز فراهم می‌کند.»

Fnality International ژوئن ۲۰۱۹ اعلام کرد که پروژه Utility Settlement Coin در دور اول تأمین سرمایه ۶۳.۲ میلیون دلار جذب کرده است. این پروژه تلاش ۱۴ شرکت مالی برای توسعه توکنی دیجیتال برای ارسال وجه فرامرزی است. اعضای Fnality Group شامل Banco Santander، BNY Mellon، Barclays، CIBC، Commerzbank، Credit Suisse، ING، KBC Group، Lloyds Banking Group، MUFG Bank، Nasdaq، Sumitomo Mitsui Banking Corporation، State Street Corporation و UBS هستند.

متحول کردن ساختار زندگی روزمره

از آنجایی‌که فناوری بلاک‌چین فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای تقویت بهره‌وری و شفافیت سیستم‌های پیچیده و جهانی ارائه می‌کند، فناوری دفتر کل توزیع‌شده بیش‌ازپیش فرایندهایی را متحول می‌کند که ساختار زندگی روزمره را شکل می‌دهند و باعث تحول صنایع نیز خواهد شد. بلاک‌چین در حال بازتعریف سیستم‌های بنیادین جامعه معاصر است و این مسئله از نحوه انجام معاملات فرامرزی تا مسیر طی‌شده مواد غذایی برای رسیدن به مصرف‌کننده را تحت تأثیر قرار داده است. بااین‌حال با توجه به اینکه فناوری دفتر کل توزیع‌شده در حال ایجاد تحول گسترده در تقریباً همه بخش‌های اقتصادی است، مثال‌های بالا تنها بخش کوچکی از پرسروصداترین کاربردهای فناوری بلاک‌چین را پوشش می‌دهند که تحول صنایع را به دنبال داشته است.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته