شنبه 1 اردیبهشت 1403

شرکت JD.com بیش از ۲۰۰ پتنت در حوزه بلاک چین ثبت کرد

شرکت‌های بزرگ چین و به ویژه آن‌هایی که در زمینه بلاک چین فعال هستند، تحقیقات زیادی در این بخش انجام می‌دهند و پتنت‌های متعددی ثبت کرده‌اند. شرکت JD.com از جمله شرکت‌هایی است که بیشترین تعداد پتنت را دارد.

بنابر گزارش Securities Daily، شرکت JD.com یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک در چین، درخواست ثبت بیش از 200 پتنت در حوزه بلاک چین داده در حالی که علی‌بابا که اصلی‌ترین رقیب JD.com است، 262 پتنت در این حوزه در اختیار دارد. همچنین، شرکت‌های بزرگ تنسنت و بایدو، برای دریافت به ترتیب 80 و 50 پتنت درخواست ثبت کرده‌اند. این درخواست‌ها در مرکز مالکیت معنوی، سازمان اطلاعات و ارتباطات چین به ثبت رسیده‌اند.

با نگاه به داده‌های مرکز مالکیت معنوی سازمان اطلاعات و ارتباطات چین می‌توان دید که JD.com بالاترین تعداد پتنتهای بلاک چین در جهان را دارد و علی بابا، تنسنت و بایدو به ترتیب در مقام‌های دوم، هفتم و پانزدهم هستند.

این گزارش همچنین از چین به عنوان پیشگام جهانی در کاربردهای بلاک چین یاد می‌کند. بنابر «گزارش زسمی وضعیت پتنت‌های بلاک چین (نسخه 1.0)» که توسط وبسایت رسمی تلکام چین منتشر شده، این کشور از سال 2012 تا 2018، بیش 4400 درخواست پتنت بلاک چین را ثبت کرده که این مقدار، 48 درصد از ثبت پتنت‌های جهانی بلاک چین را تشکیل می دهد.

کشور بعد از لحاظ تعداد پتنت‌ها ایالات متحده است که در کل 1833 پتنت بلاک چین را ثبت کرده و 21 درصد از پتنت‌های جهانی را به خود اختصاص میدهد.

به گزارش Securities Daily، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حدود 75 درصد از پتنت‌های این حوزه را ثبت کرده‌اند در حالی که 25 درصد باقی‌مانده متعلق به مؤسسه‌های پژوهشی، افراد و سازمان‌های دولتی است. در بین این بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌های اینترنتی بیشترین سهم پتنت‌ها را دارند.  

همچنین، به گزارش مرکز مالکیت معنوی سازمان اطلاعات و ارتباطات چین، نقض مالکیت معنوی همواره یکی از مسائل چین در حوزه بلاک چین بوده است. این مرکز برای رفع این مشکلات، توصیه‌های زیر را دارد:  

«بهتر است دولت عملکرد بهتری در زمینه نظارت بر فعالان صنعت و بهبود کیفیت پتنت‌ها داشته باشد. سازمان‌های خصوصی باید آگاهی خود در مورد قوانین لازم مالکیت معنوی را افزایش دهند و از سرمایه‌گذاری‌های کورکورانه اجتناب کنند. تا کنون شاهد شکایت‌های متعددی به خاطر نقض حقوق مالکیت معنوی بوده‌ایم.»  

سایت JD.com یک پلتفرم «بلاک چین به عنوان خدمت» (BaaS) را در سال 2018 تأسیس کرد که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند و بلاک چین‌های مختلف را به سادگی مدیریت کنند. همچنین JD.com به تشکیل سازمانهایی در زمینه پژوهش بلاک چین مانند مرکز پژوهش شهر هوشمند و آزمایشگاه پژوهش بلاک چین کمک کرده است.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

چین و اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین برای نظارت

در یکی ازایالت های چین قانونگذاران بازار با استفاده از بلاک چین اپلیکیشن موبایلی ابداع کرده اند تا بر فروش آنلان کالا و سرویس از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته