جمعه 31 فروردین 1403

بروزرسانی زیرساخت بلاک چین jpmorgan انجام شد

جی‌پی مورگان چیس که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا است، حدود 2 سال پیش وارد حوزه بلاک چین شد و به تازگی نیز همکاری با مایکروسافت را شروع کرده ولی این همه ماجرا نیست.

به گفته آلی هریس، مدیر واحد استراتژی رمزارز این بانک بزرگ، متخصصان جی‌پی مورگان چیس که در انگلیس، سنگاپور و آمریکا مستقر هستند، طی شش ماه گذشته بخش عمده‌ای از زیرساخت بلاک چین خصوصی این شرکت که مبتنی بر اتریوم است را از اول توسعه داده‌اند.

عمده‌ترین تغییری که ایجاد شده تغییر لایه حریم خصوصی بلاک چین است. این لایه که قبلا Constellation نامیده می‌شد با زبان Haskell نوشته شده بود ولی اکنون پروژه‌ای به Tessera جایگزین آن شده که با جاوا توسعه یافته، معماری بهتری دارد و استفاده از آن برای سازمان‌های مشتری بلاک چین Quorum کار ساده‌تری است.

تمام این اقدامات در سکوت انجام شد و همزمان جی‌پی مورگان سعی کرد با ارائه خبرهایی در مورد JPM Coin کاری کند که افراد متوجه این تغییرات نشوند.

هدف این پروژه طراحی و توسعه مجدد، این بود که تعداد مشتری‌های احتمالی Quorum افزایش پیدا کند. این نیاز پس از شروع همکاری جی‌پی مورگان و مایکروسافت بیشتر اهمیت پیدا کرده بود. همکاری با مایکروسافت مزیت دیگری نیز برای Quorum دارد اینکه باعث می‌شود احتمال جدا شدن این بلاک چین از جی‌پی مورگان و تبدیل شدن آن به یک شرکت مجزا افزایش پیدا می‌کند.

اقدام‌های فنی

پروژه Quorum در اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد و به خاطر استفاده از بلاک چین اتریوم (هرچند که نسخه خصوصی آن بود) و اثبات دانایی صفر (Zero Knowledge Proof) هیجان زیادی بین فعالان حوزه کریپتو ایجاد کرد.

پس از اینکه مدیر ارشد این پروژه، امبر بالدت در سال ۲۰۱۸ از جی‌پی مورگان جدا شد، آینده Quorum تاریک به نظر می‌رسید. این پروژه تا حدی قربانی موفقیت خود شده بود و افراد فعال صنعت نگران بودند که جی‌پی مورگان نتواند نقش خود به عنوان صاحب پروژه‌ای نوپا و منبع باز را به خوبی بازی کند‌.

هرچند هنوز جدا شدن Quorum از جی‌پی مورگان قطعی نیست ولی همکاری با مایکروسافت تا حد زیادی نگرانی‌های این شرکت را رفع می‌کند زیرا مهندسان هر دو شرکت می‌توانند روی سریع‌تر کردن فرآیند استقرار گره‌ها کار کنند و پیچیدگی فنی آن را کاهش دهند.

در نتیجه خود جی‌پی مورگان می‌تواند روی جنبه‌های کسب‌وکاری این موضوع کار کند و ارزش بیشتری خلق کند در حالی که مایکروسافت مسئولیت کارهای فنی را به عهده خواهد گرفت.

هریس در ادامه گفت:

«همانطور که کاربر در حال حاضر می‌تواند مشخص کند که از چه مکانیزمی برای توافق استفاده شود (استانبول، رفت و غیره)، به زودی می‌تواند به راحتی مشخص کند که از کدام ماژول حریم خصوصی استفاده کند. جی‌پی مورگان می‌خواهد فناوری‌های مختلف حریم خصوصی را برای کاربردهای مختلف توسعه دهد.

JPM Coin و آینده

در حال حاضر پروژه‌های جالبی روی Quorum اجرا می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به پلتفرم تبادل انرژی Vakt، بلاک چین مالی Komgo و سیستم ردیابی مبدأ اشیای قیمتی Aura که متعلق به برند LVMH است.

با این وجود مهم‌ترین خبری که در حال حاضر مطرح شده، مربوط به JPM Coin است که در واقع سکه اختصاصی Quorum به حساب می‌آید.  

علاوه بر آن، جی‌پی مورگان حدود ۲۲۰ بانک را متقاعد کرده که به شبکه اطلاعاتی بین‌ بانکی‌اش بپیوندند. این شبکه از Quorum برای رفع مشکلات ناشی از کند بودن روال‌های پردازش پرداخت‌های خارجی استفاده می‌کند.

یکی از مسئله‌های مهم این است که آیا بین پروژه‌های خود بانک و دیگر پروژه‌هایی که روی Quorum قرار دارند، تضادی به وجود می‌آید یا نه. آیا ممکن است در آینده از JPM Coin به عنوان ارز اجباری Quorum استفاده شود و پرداخت‌های بین بانکی نیز از طریق آن انجام شوند؟

هریس که قبلا در شرکت مشاوره Accenture فعالیت می‌کرده و در دوره‌ای مسئولیت برنامه فین‌تک و شتابدهی جی‌پی مورگان را به عهده داشته است، می‌گوید:

«کار من نگاه کردن به کل این اکوسیستم است تا بتوانم پروژه‌هایی را شناسایی کنم که ممکن است با هم تداخل داشته باشند.

او گفت:

«اگر کاملاً به جنبه‌های مختلف JPM Coin فکر کنیم متوجه می‌شویم که علاوه بر اینکه راهکاری برای ایجاد توکن مبتنی بر ارز فیات است، حمایت یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا را پشت خود دارد و مشخص است که  چنین ویژگی‌هایی در کنار یکدیگر واقعا کاربردی و جذاب هستند.»

هریس به Dromaius، یک پلتفرم صدور وام اشاره کرد که روی Quorum کار می‌کند و توسط کریستین موی، رئیس مرکز تعالی بلاک چین جی‌پی مورگان راه‌اندازی شده است.

او گفت:

«من فکر می‌کنم Dromaius نمونه خوبی باشد. وقتی این شرکت وام‌های خود را از طریق بلاک چین صادر می‌کند، اگر بتواند پول را نیز طریق همان بلاک چین منتقل کند، ارزش بیشتری از بلاک چین به دست آورده است زیرا دیگر نیازی نیست پول از طریق کانال دیگری جابه‌جا شود.»

بلاک چین و رایانش ابری

ترکیب بلاک چین و رایانش ابری به‌نام بلاک چین به عنوان خدمت (BaaS) نامیده می‌شود و به تازگی به حوزه‌ای بسیار رقابتی تبدیل شده است زیرا آمازون با ارائه پلتفرم Managed Blockchain Service و IBM با ارائه پلتفرم Bluemix در کنار Hyperledger Fabric، به رقابت با مایکروسافت پرداخته‌اند.

هریس در این رابطه می‌گوید:

«طبیعی است که Quorum محدود به Azure نباشد ولی به همان اندازه طبیعی است که مشتری‌ها تصمیم بگیرند از Azure استفاده کنند. زیرا قابلیت‌های متعددی را در اختیار آن‌ها می‌گذارد و بسیار پیشرفته است. با این وجود، می‌توان Quorum را برای بانک‌ها و دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری نیز ارائه کرد.»

هریس پیش‌بینی می‌کند که در آینده شبکه‌ای بلاک چین‌ها در کنار یکدیگر قرار خواهند داشت و هر کدام برای یک کاربرد خاص یا یک سازمان خاص طراحی خواهند شد:

«از نظر من شرایط به صورت صفر و یک نیست. یعنی اینگونه نیست که همه منتظر باشند مشکلات فنی و کارکردی اتریوم رفع شود تا به سمت آن هجوم آورند. شرایط پیچیده‌تر از این است.»

هریس در جمع‌بندی صحبت‌های خود گفت:

«همه چیز به توانایی ما در ایجاد اثر شبکه‌ای باز می‌گردد. از نظر ما Quorum یک فناوری در حال پیشرفت و تکامل است و ما بسیار خوش‌شانس هستیم که می‌توانیم بخشی از فعالیت‌های خود را روی بلاک چین عمومی اتریوم انجام دهیم و همچنین با سازمان‌های بزرگ در ارتباط باشیم.»

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته