پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

آیا باید از بیت کوین دوری کنید ؟

این روزها اوضاع رمزارزها خوب است. بیت کوین که معروف‌ترین رمزارز دنیای رمزارزها عنوان می‌شود هم از نظر رشد قیمت و رسیدن به ثباتی نسبی، روزهای خوبی را از سر می‌گذراند. با این وجود برخی هنوز معتقدند که ورود به دنیای رمزارزها باید با نهایت دقت و احتیاط صورت بگیرد و ظرفیت‌های بالایی برای آن قائل نیستند. دلیل این رویکرد چیست و آیا باید از بیت کوین دوری کنید؟

فناوری‌های جدید برای بقا آمده‌اند؟

منتقدان فناوری‌های جدیدی مانند بلاک‌چین نمی‌خواهند روند سریع تغییرات دنیای تازه را بپذیرند. این دوستان معتقدند، رمزارزها و بلاک‌چین به زودی از بین خواهد رفت و سرمایه‌گذاری در این زمینه را مفید نمی‌دانند. به زعم این افراد، دنیای رمزارزها، تب و تابی موقتی است که به زودی از بین خواهد رفت. این افراد رفتاری مشابه کسانی دارند که در سال‌های دهه ۹۰ مدام از موقتی بودن ابزارهای دیجیتالی صحبت می‌کردند. مثلا این محافظه‌کاران مخالف معتقد بودند که پرینترهای دیجیتالی به هیچ‌وجه نمی‌توانند وارد صنعت چاپ شوند و این دنیا را متحول کنند.

 شرکت‌ها، مهندسان و سرمایه‌گذارانی که در آن زمان به ظرفیت‌های فناوری‌های دیجیتالی پی برده بودند، تمرکز و توجه خود را به بازار تازه معطوف کردند و تغییرات و تحولات دنیای امروزی را رقم زدند. واقعیت این است که بلاک‌چین و رمزارزها هم دقیقا بخشی از روند سریع تکامل فناوری‌های دیجیتالی هستند و نمی‌توان چشم را به روی امکانات محتملشان بست. این فناوری‌های تازه برای ماندن و بقا پا به دنیا گذاشته‌اند.

بیت‌کوین و رمزارزها مختص کلاه‌برداری هستند؟

یکی دیگر از ادعاهای اشتباه منتقدان رمزارزها از جمله بیت‌کوین، این است که رمزارزها برای تقلب و کلاه‌برداری مفید هستند و ناشناس بودن معاملات باعث می‌شود که امکان بروز فعالیت‌های غیرقانونی در آنها افزایش پیدا کند. چنین رویکردی کاملا اشتباه است. یکی از ویژگی‌های شاخص شبکه بلاک‌چین، وضوح و شفافیت آن است. الگوریتم‌هایی که در طراحی این شبکه به کار رفته است، اجازه حذف و دستکاری داده‌ها را به هیچ کاربری نمی‌دهد. از همین رو، فعالیت‌های غیرقانونی قابلیت پیگیری دارند و به نظر می‌رسد با رشد بیشتر این فناوری و کاربردی‌تر شدن بلاک‌چین، خلافکاران و عملیات غیرقانونی هم از بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر در بستر بلاک‌چین دور خواهند شد.

بیت‌کوین فناپذیر است؟

اگر کاربران کلیدهای (KEYS) خود را فراموش کنند، امکان از دست رفتن دارایی‌های دیجیتالی‌شان یعنی بیت‌کوین‌ها وجود دارد. اما این یک نقص برای سیستم به شمار نمی‌رود و بیشتر اشتباهی است که از سوی کاربران صورت می‌گیرد و با کمی دقت و احتیاط می‌توان مانع از آن شد. در هر سیستمی، احتمال بروز چنین خسارت‌هایی وجود دارد. برای مثال، مشکلات اقتصادی گوناگون مانند تورم هم می‌تواند ارزش دارایی‌های افراد را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای تغییر و کاهش دهد.

به طور کلی، آنچه می‌توان با نگاهی دقیق از دنیای بیت‌کوین و رمزارزها دریافت، پذیرش این نکته است که این فناوری‌های تازه در چرخه‌ای تکاملی به سر می‌برند و حذف آنها دیگر عملی نخواهد شد. ظرفیت‌های مثبتی که رمزارزها از خود نشان داده‌اند، آن‌قدر شگفت‌انگیز است که نمی‌توان به سادگی آنها را کنار گذاشت. این روزها هم مانند سال‌های دهه ۹۰ میلادی، سرمایه‌گذاران، مهندسان و شرکت‌هایی هستند که زودتر و بهتر از سایرین به درک درستی از کاربردها و فرصت‌های ارزهای دیجیتالی پی برده‌اند و در آینده داستان محافظه‌کاران فعلی و منتقدان بیت‌کوین را برای آیندگان خواهند گفت.

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته