جمعه 31 فروردین 1403

وب سایت تقلبی لیبرا کشف شد

طی چند روز گذشته، چند وب سایت فریبکار سعی کرده‌اند با راه اندازی وب سایت تقلبی لیبرا افرادی که به رمزارز لیبرا علاقه دارند، را فریب دهند و از آن‌ها پول بگیرند.

هرچند پروژه لیبرا هنوز به صورت عمومی آغاز به کار نکرده است، سروصدای زیادی به وجود آورده و توجه افرادی که به سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو علاقه دارند را به خود جلب کرده است. طبق جدیدترین اخبار بلاک‌چین همین موضوع باعث شده که برخی سایت‌های کلاه‌بردار، وب سایت تقلبی لیبرا راه اندازی کنند و تبلیغاتی دروغین برای پیش‌فروش لیبرا منتشر کنند. 

یکی از این سایت‌ها با آدرس calìbra.com ثبت شده است. اگر با دقت به این آدرس نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حرف i آن انگلیسی نیست بلکه ì است که در زبان‌هایی مثل ایتالیایی، ویتنامی و ناوی کاربرد دارد. در نتیجه اصلاً نمی‌توان به راحتی تشخیص داد که آدرس این وب‌سایت، همان calibra.com واقعی نیست. 

این وب سایت از لحاظ ظاهری نیز شباهت بسیار زیادی به سایت اصلی دارد و فقط در صورتی که آن‌ها را به دقت کنار یکدیگر مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که یکسان نیستند. در هر دو وب‌سایت از چیدمان، فونت، رنگ و کلمات یکسانی استفاده شده است. 

تنها تفاوتی که به چشم می‌آید این است که وب سایت کلاه‌بردار، دکمه برای پیش‌فروش رمزارز لیبرا دارد.با کلیک کردن روی این دکمه، صفحه جدیدی باز می‌شود که ادعا می‌کند کاربران می‌توانند با پیش‌خرید لیبرا، 25 درصد سود ببرند. همچنین، در این صفحه نوشته شده که 93 درصد ظرفیت پیش‌فروش تکمیل شده و کاربر باید هرچه سریع‌تر اقدام کند. 

دو گزینه برای خرید این کوین‌های تقلبی وجود دارد: دریافت 600 لیبرا در ازای 2 اتریوم یا دریافت 8000 لیبرا در ازای 20 اتریوم. هر دوی این حالت‌ها تقریبا همان نرخ تبدیل 1 لیبرا به ازای 1 دلار را دارند که فیسبوک قبلا اعلام کرده بود. 

هرچند این کلاه‌برداری که عاملانش در روسیه قرار دارند، به وضوح با هدف سوء استفاده از کاربرها ایجاد شده است، کمپین دیگری نیز به وجود آمده که فیسبوک و مارک زاکربرگ را به تمسخر گرفته است. 

سایت Zuckbucks.cash به بازدیدکنندگان خود اجازه می‌دهد با پرداخت اتر، توکن‌های ZBUX خریداری کنند. این توکن که بر اساس استاندارد ERC20 ساخته شده، برای هیچ کاری قابل استفاده نیست. حتی نمی‌توان با استفاده از آن یک لیوان چای خرید. تنها کاری که از طریق توکن ZBUX امکان‌پذیر است، این است که به حساب مارک زاکربرگ پول واریز کنید. 

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته