شنبه 1 اردیبهشت 1403

ابزار تأیید هویت مایکروسافت روی بلاک چین بیت کوین اجرا شد

مایکروسافت قصد دارد اولین زیرساخت توزیع‌شده‌ای که یک شرکت بزرگ روی بلاک چین بیت کوین ساخته است را به زودی به بازار عرضه کند.

این پروژه منبع باز که «یون» نامیده می‌شود، مکانیزمی برای ارتباط برقرار کردن شبکه‌ها با یکدیگر است. برای نمونه اگر کاربری با استفاده از حساب کاربری و رمز عبور فیسبوک خود در سایت دیگری عضو شود، پروتکلی وجود دارد که اطلاعات شخصی او را از فیسبوک به سایت پذیرنده می‌فرستد. پروژه یون وظیفه مدیریت شناسه‌های توزیع شده‌ای را دارد که توانایی اثبات کلیدهای خصوصی کاربر را به او می‌دهند.

کریستفور آلن، یکی از قدیمی‌ترین افراد فعال در حوزه رمزارز و هم‌بنیان‌گذار گروه راه‌حل‌های هویتی توزیع شده (DID) در کنسرسیوم وب جهانی (W3C) اعلام کرده است که این اقدام مایکروسافت می‌تواند پیامدهای مثبت زیادی برای کل صنعت داشته باشد. او می‌گوید:

«بسیاری از زیرساخت‌های سازمانی از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنند و بنابراین اگر این قابلیت را برای محصولات زیرساختی خود استفاده کنند، به DID دسترسی خواهند داشت».

یورک رودز یکی از مدیران برنامه‌های تیم بلاک چین مایکروسافت نیز اعلام کرده است که این تیم حدود یک سال برای پیاده‌سازی و اعتبارسنجی نرم‌افزاری وقت گذاشته است که از شبکه‌های عمومی مثل بیت کوین و اتریوم استفاده خواهد کرد ولی می‌تواند گذردهی بالاتر نسبت به بلاک چین زیرین خود داشته باشد.

او با تأکید بر این نکته که مایکروسافت یکی از بنیان‌گذاران بنیاد هویت توزیع‌شده است، بیان کرد»

سیستم‌هایی در مایکروسافت وجود دارد که اجازه‌ها و دسترسی‌های مختلف در محیط سازمانی را مدیریت می‌کنند. این محصول Active Directory نامیده می‌شود و فکر می‌کنیم می‌توانیم هویت توزیع شده را نیز در این بستر پیاده‌سازی کنیم.

او در ادامه گفت که این محصولات و خدمات مرتبط با Azure بین محبوب‌ترین محصولات مایکروسافت هستند.

در همین حال، یک منبع ناشناس که اطلاعات کاملی در مورد این پروژه مایکروسافت دارد به CoinDesk گفت که یون در اواخر سال جاری از تست‌نت بیت کوین به مین‌نت آن جابه‌جا خواه شد. به این ترتیب، هر فردی که به فناوری مسلط باشد، می‌تواند یک گره راه‌اندازی کرده و در این پروژه مشارکت داشته باشد.

کریستوفر آلن در این رابطه می‌گوید:

« همین که مایکروسافت اعلام کند از بیت کوین نمی‌ترسد و در واقع، ویژگی‌های بسیار خوبی دارد و ما می‌خواهیم از این ویژگی‌ها استفاده کنیم، به نظر من، گامی در مسیر درست است.»

تفاوتی که بین DID و زیرساخت‌های فعلی وجود دارد نشان می‌دهد که این رویکرد چقدر به نفع کاربران است. در مثالی که در مورد فیسبوک زدیم، اگر از DID استفاده شود، شاید فیسبوک بتواند حساب کاربری کاربر در سایت خودش را مسدود کند ولی نمی‌تواند دسترسی او به دیگر ابزارهایی که با نام کاربری فیسبوکش فعال شده‌اند را ببندد و به علاوه خود کاربر صاحب عکس‌هاش شخصی خود خواهد بود به جای اینکه فیسبوک آن‌ها را در اختیار داشته باشد.

با این حال ممکن است رویکرد فیسبوک با رویکرد مایکروسافت همخوانی نداشته باشد.

منبع گم‌نام دیگری به CoinDesk گفته که از فیسبوک برای مشارکت در پروژه DID مایکروسافت دعوت شده ولی این شرکت تا اینجا این دعوت را رد کرده و ترجیح داده رویکرد سنتی خود به داده‌های کاربران را ادامه دهد.

اختلاف‌های بین شرکت‌ها

وال استریت ژورنال و منابع متعدد دیگری اعلام کرده‌اند که فیسبوک به دنبال ایجاد استیبل کوینی اختصاصی و پلتفرم پرداخت رمزارز است. با این حال به گفته کریستوفر آلن، فیسبوک هیچ‌اقدامی در راستای کمک کردن به پروژه DID و اقدام‌های جمعی سازمان‌هایی مثل W3C نکرده است و احتمال دارد همین موضوع به زودی شکافی بین این شرکت و سایر شرکت‌هایی که این استانداردها را به بخشی از مدل کسب‌وکار خود تبدیل کرده‌اند، ایجاد کند.

و اگرچه رودز گفته است که تعاملی بین این دو شرکت در این زمینه وجود ندارد، واضح است که اهداف این شرکت برای استفاده از فناوری بلاک چین با یکدیگر همخوانی ندارند.

او گفت:

«فیسبوک کاملاً نقطه مقابل حریم خصوصی مصرف‌کنندگان است و مدل کسب‌وکار آن براساس این واقعیت است که آن‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی درباره کاربران داشته باشند.»

علاوه بر آن، کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکا هفته گذشته نامه‌ای به فیسبوک نوشت و نگرانی‌های خود را در مورد چگونگی رسیدگی به اطلاعات مالی مربوط به پروژه بلاک چین این شرکت را اعلام کرد. اطلاعات کمی در مورد پروژه لیبرا ارائه شده است.

فیسبوک همیشه بخشی از پروتکل‌های حریم خصوصی را پیاده‌سازی کرده است به گونه‌ای که تنها خود این شرکت از پیاده شدن آن سود ببرد.  

یک سخنگوی فیسبوک در رابطه با رویکرد این شبکه اجتماعی به بلاک چین به CoinDesk گفته است:  

«فیسبوک هم مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر در حال بررسی راه‌هایی برای بهره‌برداری از قدرت فناوری بلاک چین است. این تیم کوچک جدید در حال بررسی کاربردهای مختلف این فناوری است. در حال حاضر اطلاعات بیشتری نمی‌توانیم ارائه دهیم.»

کاپیتالیسم اخلاقی

برخلاف فیسبوک، هم ConsenSys و هم مایکروسافت تصمیم گرفته‌اند که ستون‌های اصلی مدل‌های کسب‌وکار خود را بر اساس اقدام‌های منبع باز ایجاد کنند.

Heck در این رابطه می‌گویم:

«اگر بتوانیم استانداردهای مشخصی را ایجاد کنیم، سرعت توسعه سیستم افزایش پیدا خواهد کرد و این برای همه ما خوب است. محصولات مختلفی که داریم، همگی برای این حوزه مفید هستند.»

رودز با این رویکرد موافق است و می‌گوید که همکاری کردن با اکوسیستم نرم‌افزارهای منبع باز در راستای اهداف کسب‌وکار (مایکروسافت) است. او گفت که «فلسفه مالکیت مصرف‌کننده و کاربرمحوری» اصول اصلی طراحی نرم‌افزار در مایکروسافت هستند.

آلن می‌گوید:

امیدوار است احساس مسئولیت عمومی به عنوان یک مزیت رقابتی تلقی شود به در دوره‌ای که مایکروسافت و آمازون برای به دست آوردن سهم بازار خدمات ابری با یکدیگر رقابت می‌کنند.می‌توان از خدماتی استفاده کرد که در ابر به میزبانی مایکروسافت Azure باشد اما کاملا ایمن باشد زیرا همه چیز با کلیدهای کاربر رمزگذاری شده ‌است که تحت کنترل او قرار دارد».

به نظر رودز، شرایط فعلی فناوری بلاک چین مشابه زمانی است که مایکروسافت ویندوز 95 را راهی بازار کرد و کمک کرد کاربران بسیار زیادی با کامپیوترهای خانگی و سیستم‌های عامل آشنا شوند.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته