پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

سرقت 41 میلیون دلار بیت کوین از صرافی بایننس

صرافی رمزارز بایننس درگیر بزرگ‌ترین دزدی ارز دیجیتال در تاریخ شده است و تخمین زده می‌شود که حدود 41 میلیون دلار بیت کوین از دارایی‌های کاربران خود را از دست داده باشد.

طبق گزارش‌های موجود، گروهی از هکرها توانسته‌اند 7000 بیت کوین از صرافی دیجیتال بایننس بدزدند که بزرگ‌ترین سرقت تاریخ ارز دیجیتال به حساب می‌آید.

با توجه به آنچه در نامه مدیر عامل این صرافی آمده است، بایننس رخنه امنیتی بزرگی را کشف کرده که به هکرها اجازه دسترسی به کلیدهای API، کدهای احراز هویت دو مرحله‌ای و دیگر اطلاعات کاربران را می‌دهد. هکرها توانسته‌اند با سوء استفاده از این حفره امنیتی، حدود 41 میلیون دلار بیت کوین از این صرافی دزدی کنند.

چنگ پنگ ژائو چند ساعت پیش در توییتی گفته بود که بایننس در حال انجام اقدام‌هایی برنامه‌ریزی نشده است ولی پول‌های کاربرانش در جای امنی هستند و بعد از آن هم گفته که به زودی جزئیات بیشتری در مورد این حمله ارائه خواهد شد.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست کدام حساب‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند ولی حدس زده می‌شود که تنها کیف پول داغ (hot wallet) بایننس تحت تأثیر قرار گرفته است. این کیف پول حدود دو درصد از کل بیت کوین‌های این صرافی را نگهداری می‌کند.

ژائو مدعی شده است که سایر کیف پول‌ها همگی سالم هستند و هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نشده است:

«هکرهایی که این حمله را انجام داده‌اند، آنقدر صبور بوده‌اند که بتوانند اقدام‌های مناسب و از پیش تعیین شده‌ای را از طریق چند حساب کاربری به ظاهر مستقل و در بهترین زمان انجام دهند. تراکنش‌‌ها به گونه‌ای انجام شده‌اند که تمام بررسی‌های امنیتی ما را با موفقیت طی کرده‌اند. باعث تأسف است که نتوانسته‌ایم جلوی این حمله‌ها را بگیریم.»

پس از برداشته شدن این مبلغ، متخصصان امنیتی بایننس متوجه ایرادهای به وجود آمده شدند و امکان برداشت پول از تمام حساب‌ها را متوقف کردند. طبق اعلام بایننس، تا انتهای هفته آینده امکان برداشت و واریز پول وجود نخواهد داشت ولی ژائو به کاربران توصیه کرده است که پس از این بازه نیز دقت زیادی داشته باشند و اقدامات مناسب امنیتی را انجام دهند زیرا این احتمال وجود دارد که هکرها هنوز هم به برخی از حساب‌ها دسترسی داشته باشند.

بایننس هفته آینده تمام سیستم‌های خود را از لحاظ امنیتی ارزیابی و بررسی مجدد خواهد کرد. این صرافی از منابع مالی پشتیبان خود برای پوشش دادن خسارت‌ها استفاده خواهد کرد و هیچ خسارتی به کاربران وارد نخواهد شد.

ده درصد از کل کارمزدهایی که بایننس دریافت می‌کند به صندوقی واریز می‌شود که برای محافظت از منافع کاربران در شرایط بسیار خاص ایجاد شده است. منابع مالی این صندوق در کیف پول سردی ذخیره شده‌اند.

ژائو گفته است که در این شرایط سخت، بایننس تمام تلاش خود را برای حفظ شفافیت اقدام‌هایش انجام خواهد داد و به حمایت کاربرانش نیاز دارد.

واکنش بازار

در حال حاضر، قیمت بیت کوین که اصلی‌ترین رمزارز بازار است، حدود 290 دلار کاهش پیدا کرده و دیگر ارزهای دیجیتال نیز بین 1 تا 10 درصد افت قیمت داشته‌اند.

سرقت 41 میلیون دلاری بیت کوین از صرافی ارز دیجتال بایننس
سرقت 41 میلیون دلاری بیت کوین از صرافی ارز دیجتال بایننس

لایت کوین و اتر کاهشی 4 الی 6 درصدی داشته‌اند بایننس کوین نیز 8.05 درصد از قیمت خود را از دست داده‌است. بعد از اینکه قیمت بایننس کوین طی 18 روز گذشته بین 22 و 25.40 دلار نوسان داشت، روز سوم می ماه توانست از این بازه فرار کرده و به 26.44 دلار برسد ولی اکنون به واسطه اتفاق‌هایی که رخ داده است، ارزش آن به صورت مستمر رو به کاهش می‌رود.

سرقت 41 میلیون دلاری بیت کوین از صرافی ارز دیجتال بایننس
سرقت 41 میلیون دلاری بیت کوین از صرافی ارز دیجتال بایننس

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته