جمعه 31 فروردین 1403

فیسبوک عامل افزایش قیمت بیت‌کوین نیست!

بعضی متخصصان رشد چشم‌گیر قیمت بیت کوین در چند هفته اخیر را به ورود فیسبوک به این حوزه و رونمایی از پروژه لیبرا نسبت داده‌اند ولی بیت کوین قبل از این رونمایی نیز روندی صعودی داشت و حدود 200 درصد رشد کرده بود و فیسبوک عامل افزایش قیمت بیت‌کوین نیست.

علیرغم اینکه افراد زیادی فکر می‌کنند افزایش قیمت بیت کوین طی چند هفته اخیر به خاطر رونمایی از پروژه لیبراست، با نگاه به داده‌های موجود می‌توان دید که روند صعودی بیت کوین خیلی قبل‌تر از اعلام این پروژه شکل گرفته است. قبل از اینکه فیسبوک از پروژه لیبرای خود پرده بردار، قیمت بیت کوین از مرز 9000 دلار رد شده بود.

فیسبوک در روز هجدهم ژوئن مقاله سفید لیبرا را ارائه داد و در آن زمان قیمت بیت کوین حدود 9200 دلار بود. طبق اخبار روز رمزارز بعد از آغاز به کار وب سایت لیبرا، قیمت بیت کوین کمی کاهش داشت و پس از چند روز به 11300 دلار رسید. 

شکل گرفتن روند صعودی بیت کوین به اوایل ماه آوریل باز می‌گردد ولی رسانه‌های خبری می‌خواهند اینگونه وانمود کنند که افزایش قیمت بیت کوین فقط به خاطر ارائه شدن مقاله سفید لیبرای فیسبوک است. 

کریگ ارلام، یکی از تحلیل‌گران ارشد شرکت اونادا، در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفته است:

«بیت کوین در چند ماه گذشته روند صعودی مستقلی داشته ولی معرفی شدن لیبرا، به عنوان کاتالیزگری برای افزایش بیشتر آن عمل کرده است». 

احتمالاً این ادعای اشتباه به این خاطر رواج پیدا کرده که گفته می‌شود ورود لیبرا به بازار رمزارزها باعث افزایش آگاهی مردم نسبت به این بازار و جذاب‌تر شدن آن خواهد شد (که البته حرف درستی است). 

ارلام در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید:

«رونمایی از لیبرا توجه افراد زیادی را به حوزه رمزارزها جلب کرده و قابل درک است که به واسطه اعتبار فیسبوک، بسیاری از افراد اکنون خواهان ورود به این حوزه باشند». 

منابع دیگری، مثل بلومبرگ، نیز اعلام کرده‌اند که فیسبوک نقش محدودی در افزایش قیمت بیت کوین داشته است ولی از نظرشان خود بیت کوین نیز قدرت کافی ندارد که به تنهایی چنین رشدی را تجربه کند. 

با این وجود، هر قدر که اطلاعات بیشتری در مورد پروژه لیبرا به دست می‌آید، انتقادها نسبت به این پروژه افزایش پیدا می‌کند زیرا طبق شواهد موجود، این پروژه به هیچ وجه به یک پروژه بلاک چین عمومی شباهت ندارد. 

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

افشای اطلاعات نیم میلیارد کاربر فیسبوک

این اطلاعات درز شده شامل شماره تلفن، شناسه فیسبوک، نام کامل، موقعیت مکانی، مکان های گذشته، تاریخ تولد، آدرس ایمیل، وضعیت ارتباط و بیوگرافی...

بیت بوی کریپتو: آماده پایان رشد قیمت بیت‌کوین باشید

تحلیلگر و تریدر رمزارز، بن آرمسترانگ پس از افزایش قیمت های اخیر بیت کوین اعلام کرده است که معامله گران باید آماده پایان روند...

بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

بیت کوین یک ارز رمزپایه است و اولین و بزرگترین نمونه از آن محسوب می شود. در اصل، این پدیده نوظهور شکل جدیدی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته