پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

داده‌های مکانی جدید نشان می‌دهد که کریگ رایت، ساتوشی ناکاموتا نیست

گروهی از برجسته‌ترین پژوهشگران حوزه بلاک چین و رمزارز توانسته‌اند با همکاری یکدیگر نشان دهند که کریکریگ رایت، ساتوشی ناکاموتا نیست. آن‌ها برای انجام این کار، آدرس IP ساتوشی (مربوط به سال 2009) را پیدا کرده و با استفاده از آن، مکان او را در آن بازه زمانی مشخص کرده‌اند. مقایسه نتایج این کار با گفته‌های کریگ رایت نشان می‌دهد که او در سال 2009، در گوشه دیگری از دنیا بوده است.

به نظر نمی‌رسد که داستان کریگ رایت (Craig Wright) و حضور نام او در اخبار بلاک چین به زودی تمام شود. او که یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های دنیای کریپتو به حساب می‌آید، مدت‌هاست که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتای واقعی است. هرچند ادعاهای شگفت‌آور زیادی از او شنیده‌ایم، به نظر می‌رسد گروهی از پژوهشگران توانسته‌اند دروغ بودن یکی از اصلی‌ترین حرف‌های او را اثبات کنند و به این نتیجه برسند که کریگ رایت، ساتوشی ناکاموتا نیست .

رایت، حدود دو ماه پیش مطلبی در وب سایت مدیوم منتشر کرد و در آن جزئیات زیادی در مورد ادعاهای خودش نوشت؛ از اینکه چگونه به فکر ساختن بیت کوین افتاد تا اینکه چه تنظیماتی را روی شبکه و گره‌های بیت کوین اعمال کرد. او حتی نوشت که چند دستگاه برای ایجاد شبکه بیت کوین استفاده کرد و آن‌ها را کجا نگه داشته بود:

«در شهر باگنوی استرالیا مزرعه‌ای داشتم و بخشی از آن را به کامپیوترهای شبکه بیت کوین اختصاص داده بودم. پارکینگ منزل مسکونی‌ام در سیدنی را نیز برای همین کار استفاده می‌کردم.»

او در مطلب خود نوشته است که در روزهای سوم ژانویه که بلوک اولیه (genesis block) شکل گرفت و نهم ژانویه که اولین بلوک استخراج شد، به مزرعه خود رفته بوده است.

با این وجود، قبلاً پژوهشگران ثابت کرده بودند که ساتوشی در آن زمان در کالیفرنیا مستقر بوده و حتی روحش هم از استرالیا خبر نداشته است.

حضور ساتوشی در کالیفرنیا

یکی از کاربران توییتر به نام Bounty Hunter اولین کسی بود که توانست مکان دقیق ساتوشی را کشف کند. گفته می‌شود که او بیشترین اطلاعات را در این زمینه دارد. Bounty Hunter در سال 2016 مطلبی در وبلاگش نوشت و در آن دو آدرس IP را فاش کرد که در روز دهم ژانویه 2009 برای ارسال و دریافت بیت کوین استفاده شده بودند.

از آنجایی که در آن زمان، تنها Hal Finney و ساتوشی روی بیت کوین کار می‌کردند، می‌توان به راحتی تشخیص داد که کدام IP متعلق به ساتوشی بوده است.

بر اساس این آدرس IP می‌توان دید که ساتوشی در آن زمان در شهری به نام Van Nuys در ایالت کالیفرنیا مستقر بوده است.

یکی دیگر از کاربران توییتر به نام SeekingSatoshi که اعتبار زیادی در این زمینه دارد، تأیید کرده که این آدرس متعلق به VPN یا TOR نیست.

علاوه بر آن، متادیتاهای مختلفی که از ورژن‌های مختلف مقاله سفید بیت کوین به دست آمده‌اند، حاکی از آن است که او در آمریکا زندگی می‌کرده. با توجه به تعداد دفعات به روز رسانی این مقاله سفید و زمان‌های ارسال آن نیز می‌توان حدس از که در محیطی آکادمیک فعالیت داشته و دانشجو یا استاد دانشگاه بوده است.

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد، رایت در زمان فعالیت ساتوشی به آمریکا سفر کرده است. با این وجود، هیچ یک از این یافته‌ها برای قانع کردن طرفداران کریگ رایت کافی نیست و بسیاری از آن‌ها، درستی این یافته‌ها را زیر سوال می‌برند.

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

ثروت میلیاردی ناکاموتو در دسترس کریگ رایت نیست

کریگ رایت در جلسه دادگاهش در 28 ژوئن به قاضی دادگاه اعلام کرد که قادر به دسترسی به 10 میلیارد دلار پول خود نیست. افرادی که در زمان شهادت او در دادگاه حضور داشتند، گفته‌اند که وقتی در مورد دلیل جدا شدنش از بیت کوین در سال 2010 صحبت کرده، به گریه افتاده است.

کریگ رایت دارایی‌های خود را به دادگاه اعلام نکرد

کریگ رایت، دانشمند و کارآفرین استرالیایی که ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتای واقعی است، بیش از یک سال است که متهم به دزدیدن بیش از 5 میلیارد دلار بیت کوین است و اکنون حاضر نشده صورت بیت کوین‌های خود را به دادگاه ارائه کند.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته