پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

معرفی استیبل کوین های برتر و کاربردهای واقعی استیبل کوین

در مطلب قبلی به معرفی استیبل کوین و انواع آن پرداختیم و همچنین مزایا و معایب هریک از دسته‌بندی‌های این نوع از رمزارز را توضیح دادیم که در این مطلب قصد داریم نمونه‌های موفق و مشهوری از هریک از دسته‌بندی‌های استیبل کوین معرفی کنیم و در ادامه به کاربردهای واقعی رمزارز پایدار خواهیم پرداخت.

تا امروز تعداد زیادی پروژه‌ی استیبل کوین با کاربردها و ویژگی‌های متنوع معرفی شده‌اند. همه‌ی آنها لزوما به شهرت و محبوبیت نرسیده‌اند، اما برخی از پروژه‌ها اخبار و کاربردهای زیادی به‌همراه داشته‌اند. در ادامه برخی از پروژه‌های مشهور دنیای استیبل کوین را معرفی می‌کنیم.

معرفی استیبل کوین برتر با پشتوانه ارز سنتی

تتر یا Tether – USDT

تتر را می‌توان یکی از معتبرترین استیبل کوین‌های بازار نامید. تتر رمزارزی با پشتوانه‌ی دلار آمریکا است و در میان فعالان اکوسیستم بلاک چین محبوبیت بالایی دارد. شرکت Thether Limited مالک تتر محسوب می‌شود. به‌علاوه یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان یعنی بیت فینکس هم ارتباط نزدیکی با تتر دارد و به‌نظر می‌ردسد مدیرعامل مشترکی داشته باشند.

ثبات قیمت تتر عموما آن را به ابزاری مفید در میان سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند و آنها برای فرار از سقوط بازار به آن پناه می‌برند. درواقع می‌توان خرید تتر را نوعی سرمایه‌گذاری ثابت نامید.

تتر جایگزینی کاربردی برای تبدیل دلار آمریکا محسوب می‌شود. افراد فعال در بازار سرمایه می‌توانند سرمایه‌ی رمزارزی خود را به تتر تبدیل کنند که نماینده‌ی ارزش دلار آمریکا خواهد بود. درمقابل، آنها در زمان بحران‌های مالی نیاز به نقد کردن دارایی‌های خود نخواهند داشت، چون دارایی برابر با دلار در اختیار دارند.

تتر با وجود فوایدی که در ابتدا برای آن ارائه کردیم، انتقادهایی را هم به‌همراه دارد. بسیاری از افراد از عدم شفافیت در این استیبل کوین شکایت دارند. البته همه می‌دانیم که استیبل کوین با پشتوانه ارز سنتی یک سیستم متمرکز است و حتی برخی اوقات از مفاهیم اولیه‌ی رمزارز دور می‌شود.

بسیاری نگران هستند که تتر به‌اندازه‌ی تمامی توکن‌های عرضه‌شده، دلار ذخیره نکرده باشد. درمقابل، مدیران این استیبل کوین ادعا می‌کنند که دلار کافی برای تبدیل تمامی توکن‌ها را در اختیار دارند. به‌هرحال هنوز اثباتی دقیق برای ادعای منتقدان پیدا نشده است.

ترو یو‌اس‌دی یا  TrueUSD – TUSD

TUSD را می‌توان جایگزینی برای تتر دانست. برخلاف بیت‌کوین، در ترو یو‌اس‌دی شفافیت عملکردی بیشتری را شاهد هستیم. درواقع ساختار این استیبل کوین به‌گونه‌ای طراحی شده است که پیاده‌سازی شفافیت را ممکن می‌سازد.

سیستم ترو یو‌اس‌دی شباهت زیادی به سیستم‌های سرمایه‌گذاری سنتی دارد. هر کاربر در پلتفرم آنها می‌تواند TUSD‌ به دلار آمریکا و از طریق حساب سرمایه‌گذاری تبدیل کند. حساب مذکور در دسترس هیچ‌یک از اعضای تیم قرار ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد. درنتیجه، چنین رویکردی باعث می‌شود که تجربه کاربری امن‌تری برای کاربران فراهم شود و آنها از حفظ نسبت یک به یک ارزش سکه‌های خود مطمئن شوند.

صرافی ارز دیجیتال Bittrex برای اویلن بار TrueUSD را معرفی کرد و سپس صرافی‌های معتبر متعدد همچون کوین تایگر، بایننس و آپ‌بیت از آن استقبال کردند. این استیبل کوین از لحاظ محبوبیت پس از تتر قرار دارد، اما تیم توسعه‌دهنده تلاش می‌کند تا با معرفی راهکارهای بیشتر همچون پرداخت‌های بین‌المللی و تجارت الکترونیک، محبوبیت سکه خود را افزایش دهد.

جمینی یا Gemini – GUSD

دوقلوهای وینکلوز از طرفداران قدیمی بیت کوین و اکوسیستم رمزارز هستند. آنها به‌عنوان پشتیبان‌های جمینی شناخته می‌شوند و نام‌شان برای اعتباردهی اولیه به این استیبل کوین کافی بود.

استیبل کوین جمینی تمامی قوانین مرتبط با پول سنتی مرسوم را رعایت می‌کند و دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه‌ی آن انتخاب شده است. شرکت عرضه‌کننده‌ی جمینی، آن را اولین سکه‌ قانون‌گذاری شده در بازار می‌داند که قابلیت‌های بسیاری هم دارد. یکی از قابلیت‌های مهم جمینی، قابلیت ارسال و دریافت دلار در پلتفرم آن است. درنتیجه سیستم پرداختی توسط جمینی ارائه می‌شود که توان مقابله‌ی مستقیم با دلار آمریکا دارد.

کاربرانی که تمایل به خرید جمینی داشته باشند، باید این سکه را با دلار آمریکا از صرافی جمینی خریداری کنند. توکن‌های خریداری شده مستقیما به حساب‌کاربری اتریوم فرد می‌روند. در ادامه اگر جمینی خریداری شده در حساب کاربری دلاری جمینی ذخیره شود، می‌توان در هر لحظه آن را به دلار آمریکا تبدیل کرد.

دلارهای مخصوص توکن‌ها در بانکی آمریکایی ذخیره می‌شوند و قابلیت جابه‌جایی یا کاربردهای دیگر را خواهند داشت. برای اطمینان از شفاف‌سازی حداکثری نیز با یک شرکت حسابرسی همکاری می‌شود که نرخ یک به یک را به‌صورت ماهانه بررسی می‌کند.

معرفی استیبل کوین برتر با پشتوانه دارایی

توکن‌های طلایی دیجیکس یا Digix Gold Tokens – DGX

دیجیکس را می‌توان یکی از بهترین استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه‌ی دارایی دانست که به‌صورت توکن ERC-20 و با پشتوانه‌ی طلا عرضه می‌شود. افراد زیادی در جهان هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا دارند و دیجیکس این امکان را به‌راحتی برای آنها فراهم می‌کند.

هر طلایی که به‌عنون پشتوانه‌ی دیجیکس خریداری شود، در صندوقی فوق امن به‌نام The Safe House نگهداری می‌شود. کاربران می‌توانن توکن‌های DGX خود را در هر زمان نقد کنند و هیچ ممنوعیتی ندارند. ارزش هر توکن نیز به قیمت روز طلا در بازارهای جهانی وابسته است.

با توجه به توصیف بالا، DGX را می‌توان مثالی عالی از استیبل کوین با پشتوانه‌ دارایی دانست. در شبکه‌ DGX،‌ به ازای هر توکن یک گرم طلا وجود دارد. درباره شفافیت در شبکه دیجیکس هم باید بدانید که تیم مدیریتی آن هر سه ماه بیانیه بررسی منتشر می‌کنند که امنیت دارایی‌ها را تضمین می‌کند.

سکه تیبریوس یا Tiberius Coin

تیبریوس توسط گروهی به همین نام معرفی شد که در بازار مدیریت سرمایه فعالیت می‌کند. آنها با ارائه استیبل کوین قصد داشتند روشی جدید برای سرمایه‌گذاری به مشتریان خود ارائه دهند. تیبریوس در سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرد و عمر چندانی ندارد. منتهی تیم مدیریتی آن، روشی منحصربه‌فرد و و خاص در ارتباط با استیبل کوین با پشتوانه فلزات کمیاب ارائه می‌کنند.

هر سکه این استیبل کوین، نماینده هفت نوع فلز است. درنتیجه استیبل کوین تیبریوس تنها توسط یک فلز پشتیبانی نمی‌شود. نسبت فلزات پشتیبان تیبریوس به دقت انتخاب می‌شود و هر توکن آن شامل ۶/۵۶۸ درصد پلاتینیم، ۱۱/۰۵۷ درصد کبالت، ۱۹/۹۵۹ درصد طلا، ۱۳/۲۶۹ درصد نیکل، ۱۵/۸۳۸ درصد قلع، ۲۴/۹۵۹ درصد مس و ۸/۷۳۱ درصد آلومینیم است.

در توضیحات تیبریوس می‌خوانیم که تیم مدیریتی قصد دارند کاربران روی مجموعه‌ای از فلزات سرمایه‌گذاری کنند که ارزش خود را در بلندمدت حفظ می‌کنند. این سکه پایدار تحت قوانین رسمی کشور سوئیس مدیریت می‌شود و هر عدد از آن حدود ۰/۷ دلار قیمت دارد.

معرفی استیبل کوین برتر با پشتوانه رمزارز

میکردائو یا MakerDAO – DAI

میکردائو را می‌توان یکی از مشهورترین استیبل کوین‌های با پشتوانه رمزارز دانست که البته کمی با تعریف اولیه‌ی آنها تفاوت دارد. قبلا گفتیم که برای مقابله با نوسان ذاتی رمزارز، استیبل کوین با پشتوانه رمزارز با ترکیبی از رمزارزهای موجود در بازار پشتیبانی می‌شود. میکردائو چنین روندی ندارد و دو توکن به نام‌های MKR و DAI عرضه می‌کند که نوع دوم تنها با اتریوم پشتیبانی می‌شود.

سوال این است که توسعه‌دهنده‌ها چگونه تنها با پشتیبانی یک رمزارز، قیمت توکن را ثابت نگه می‌دارند؟ استیبل کوین با پشتوانه رمزارز عموما بیش از ارزش مورد نیاز وثیقه دریافت می‌کند. درنتیجه افراد مثلا برای در اختیار داشتن ۴۰ دلار از توکن DAI باید ۸۰ دلار اتریوم به شبکه بدهند و سپس توکن مورد نظر را در کیف پول خود دریافت کنند. نکته‌ی اصلی این توکن، سیستم غیرمتمرکز آن است که با هیچ شرکت یا سازمان متمرکزی همکاری نمی‌کند.

سینتتیکس یا Synthetix – Havven

این استیبل کوین قبلا به‌نام Havven شناخته می‌شود و به‌طور خلاصه یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز است. هاون ابتدا با ادعای راه‌اندازی سیستم پرداخت، ارزی با نسبت یک‌به‌یک با دلار آمریکا عرضه کرد که nUSD نام داشت و امروز به‌نام sUSD شناخته می‌شود.

هدف اولیه از عرضه هاون، ارائه راهکاری برای دوری از نوسانات دنیای رمزارز بود که در مسیری غیرمتمرکز انجام شود. برای در اختیار داشتن توکن این استیبل کوین ابتدا باید SNX خریداری کنید (قبلا به‌نام HAV شناخته می‌شد). شرکت ارائه‌کننده، یک توکن اختصاصی دیگر دارد که SNX را پشتیبانی می‌کند. با استفاده از همان توکن، پایدار ماندن قیمت استیبل کوین تضمین می‌شود.

پس از برندسازی مجدد استیبل کوین سینتتیکس، ارزهای پایدار متعددی به‌نام‌های sEUE، sJPY، sAUD، sKRW و sXAU معرفی شدند که همان‌طور که از نامشان پیدا است، ارتباط یک‌به‌یک با ارزهای مشهور جهان دارند. همه‌ی سکه‌های جدید توسط همان SNX پشتیبانی می‌شوند و برای در اختیار داشتن آنها ابتدا باید SNX بخرید.

ارز SNX را می‌توان گزینه‌ای جذاب در اکوسیستم استیبل کوین دانست، چرا که گزینه‌های متعددی با ارزهای گوناگون به کاربر ارائه می‌دهد. درواقع پس از ورود به پلتفرم SNX، نه‌تنها دلار بلکه بسیاری ارزهای دیگر را نیز در اختیار خواهید داشت.

معرفی استیبل کوین برتر بدون پشتوانه

کربن – Carbon

کربن را می‌توان مثالی عالی برای استیبل کوین بدون پشتوانه دانست. کربن با نگاهی به آینده‌ی دفترکل توزیع‌شده فعالیت می‌کند و ادعا دارد استیبل کوین را می‌توان دارایی اصلی آینده در اقتصاد جهانی دانست.

استیبل کوین کربن با استفاده از الگوریتم‌هایی تزریق سکه را مدیریت می‌کند تا ارزش خود را پایدار با دلار آمریکا نگه دارد. دو نوع استیبل کوین در شبکه کربن عرضه می‌شود که یکی Carbon Stablecoin و دیگری Carbon Credits نام دارد. کربن کردیتس توکنی با نوسان است که برای حفظ ارزش توکن اصلی یعنی CUSD استفاده می‌شود.

برخی از کاربران شبکه کربن علاوه بر توکن اصلی، کربن کردیتس هم نگهداری می‌کنند. در زمان کاهش ارزش توکن اصلی، شرکت کربن کردیتس را به‌صورت مزایده بین کاربرانی پخش می‌کند که تمایل به مشارکت در تنظیم قیمت دارند. سپس CUSD دریافت‌شده از کاربران داوطلب از بین می‌رود تا قیمت پایدار بماند. در زمان افزایش قیمت نیز توکن CUSD جدید عرضه می‌شود تا با ارائه به دارندگان کربن کردیتس، قیمت در سطحی پایدار باقی بماند.

کوالا – Kowala

استیبل کوین بدون پشتوانه کوالا را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در دنیای استیبل کوین دانست. این سکه که با توکن kUSD شناخته می‌شود، ارزشی برابر با دلار آمریکا دارد. شرکت ارائه کننده ادعا می‌کند که کوالا اولین استیبل کوین با الگوریتم اتوماتیک حفظ قیمت است.

حفظ پایداری قیمت کوالا مانند دیگر استیبل کوین‌های بدون پشتوانه است و با عرضه یا حذف توکن‌ها در زمان افزایش یا کاهش قیمت اجرا می‌شود. کوالا نیز مانند بسیاری دیگر از رمزارزهای پایدار تلاش می‌کند تا به ابزاری برای کاربردهای روزمره با استفاده از رمزارز تبدیل شود.

کاربردهای استیبل کوین در دنیای واقعی

استیبل کوین تلاش می‌کند تا با برطرف کردن محدودیت‌های رمزارزها همچون سرعت و نوسان قیمت، این مفاهیم مدرن را به زندگی روزمره‌ی همه‌ی انسان‌ها بیاورد. درواقع استیبل کوین را می‌توان پلی بین دنیای رمزارز و بلاک چین و دنیای واقعی نامید. در ادامه به برخی کاربردهای ارزهای پایدار در دنیای واقعی می‌پردازیم:

ارز روزمره

استیبل کوین را می‌توان به‌عنوان ارزی همیشگی استفاده کرد که عملکردی شبیه به ارزهای سنتی با پشتوانه‌های قانونی دارد. چنین رمزارزهایی می‌توانند نقشی شبیه به پول دیجیتال را ایفا کنند که برای پرداخت‌های آنلاین کاربرد دارند. شاید استیبل کوین همان آینده مورد انتظار عاشقان فناوری را با قابلیت پرداخت آسان و سریع از طریق گجت‌های هوشمند ایجاد کند.

از قابلیت‌های مهم دیگر استیبل کوین به‌صورت ارز روزمره می‌توان به پرداخت‌ها و جابه‌جایی‌های پولی بین کشورها اشاره کرد. شاید با گسترش این نوع از رمزارز، جابه‌جایی پول به همه کشورهای جهان به آسانی پرداخت‌های موبایلی شود و به‌علاوه خبری هم از تحریم‌های بانکی و مالی در تراکنش‌ها نباشد.

پرداخت‌های نقطه‌ به نقطه و خودکار

پرداخت‌های فرد به فردی با استیبل کوین آسان‌تر خواهد بود. می‌توان این نوع از رمزارز را با قراردادهای هوشمند ترکیب کرد و درنتیجه پرداخت‌های خودکار داشت. با چنین روندی می‌توان پرداخت حقوق و مزایا و بسیاری موارد مشابه را با یک بار برنامه‌ریزی به سرعت پیاده‌سازی کرد.

ترکیب استیبل کوین با قرارداد هوشمند به خودکارسازی و شفافیت بیشتر خواهد انجامید. شاید چنین روندی بانک‌ها را از مبادلات مالی خارج کند و درنتیجه انتقال‌ها با دشواری کمتر و سرعت بیشتر انجام شود.

حواله‌های سریع و آسان

بسیاری مردم در جست‌وجوی شغل و درآمد از کشورهای درحال توسعه به کشورهای توسعه‌یافته مهاجرت می‌کنند. آنها خانواده‌هایی دارند که باید بخشی از درآمد را با حواله برایشان ارسال کنند. با استفاده از استیبل کوین می‌توان به‌راحتی حواله‌های بین کشوری انجام داد. به‌علاوه سرعت بالا و حفظ ارزش پول نیز از قابلیت‌های استفاده از استیبل کوین است. درنهایت کارمزد انتقال هم در ارزهای پایدار کمتر خواهد بود که استفاده از آنها را معقول جلوه می‌دهد.

پایداری بیشتر در صرافی‌های رمزارز

صرافی‌های رمزارز عموما با چالش ناپایداری روبه‌رو هستند. رمزارزهای معمول نوسانات بالایی دارند و محدود بودن ارائه به نوسانات آنها می‌افزاید. چنین روندهایی عموما در ذهن سرمایه‌گذاران اثرات منفی دارد. به‌علاوه دنیای رمزارز برای ادامه فعالیت نیاز به ارتباط با دنیای سنتی و قوانین تبدیل ارز دارد. با استفاده از استیبل کوین، شرایط کمی تغییر می‌کند.

مجموع مزیت‌های بالا باعث می‌شوند که استیبل کوین جذابیت بالایی برای فعالان دنیای رمزارز داشته باشد. به‌علاوه قابلیت‌های ارائه شده، بازیگران جدید را نیز به حضور در این بازار تشویق می‌کند. یکی از دلایل اصلی افزایش محبوبیت، پایدار بودن قیمت و ادامه‌دار بودن عرضه‌ی سکه‌های پایدار است.

رمزارزهای معروف مانند بیت کوین یک حداکثر برای عرضه سکه دارند. درحالی‌که استیبل کوین عرضه سکه را منوط به شرایط بازار می‌کند تا ارزش خود را همیشه برابر حفظ کند.

شاید از خود بپرسید که ارز با قیمت ثابت برای چه نوع سرمایه‌گذارانی جذاب خواهد بود؟ افرادی که به‌دنبال پس‌انداز سرمایه‌های خود با شکلی مدرن هستند، می‌توانند با خیال راحت استیبل کوین خریداری کنند. این نوع از رمزارز خطر سقوط ارزش ندارد و به‌علاوه با حفظ ارزش نسبت به یک ارز سنتی یا دارایی، می‌تواند سودی مناسب را در تبدیل‌ها برای سرمایه‌گذار به‌همراه داشته باشد.

محدودیت‌های استیبل کوین

استیبل کوین با تمام مزایایی که ارائه می‌کند، هنوز محدودیت‌هایی دارد که برای به‌کارگیری همگانی، باید رفع شوند. اولین چالشی که بر سر راه استیبل‌کوین‌ها قرار دارد، متمرکز بودن آنها است. درواقع استیبل کوین برخی اوقات به‌خاطر ماهیت متمرکز خود تفاوتی با ارز سنتی نمی‌کند و شاید کاربران فایده‌ای در استفاده از آنها نبینند.

مشکل بعدی استیبل کوین، اعتماد است. کاربران برای استفاده از استیبل کوین خصوصا انواع با پشتوانه ارز سنتی یا دارایی، باید به شرکت ارائه‌کننده اعتماد کنند. آنها باید ادعاهای شرکت مبنی بر کنار گذاشتن سرمایه‌ی پشتیبان برای ارز را بپذیرند. در اکثر مواقع،‌ کاربران مطمئن نیستند که دارایی پشتیبان استیبل کوین، به‌راحتی قابل دسترسی باشد. به‌علاوه برخی اوقات دریافت دارایی اصلی پشتیبان سکه (مثلا طلا) نیازمند سفر به محل نگهداری آنها و انجام مراحل اداری خسته‌کننده خواهد بود.

قانون‌گذاری چالش دیگری است که استیبل کوین‌ها را تهدید می‌کند. استیبل کوین با پشتوانه ارز سنتی قطعا نیاز به قانون‌گذاری‌هایی شبیه به ارزهای سنتی دارد. درنتیجه ماهیت آن با اهداف اصلی رمزارزها تفاوت پیدا می‌کند. رمزارزهای قدیمی نیازی به قانون‌گذاری ندارند و کار کردن با آنها راحت‌تر است. با ورود قانون به فرایندهای مالی، روند کاری با اصطکاک روبه‌رو می‌شود و بهره‌وری لازم از به‌کارگیری ارزهای جدید، به‌دست نمی‌آید.

با وجود اعتمادسازی استیبل کوین‌ها مبنی بر حفظ ارزش سکه، انواع با پشتوانه دارایی یا رمزارز همیشه در معرض نوسان قرار دارند. درواقع سقوط و صعود شدید دارایی یا رمزارز پشتیبان، عملکرد آنها را نیز تهدید می‌کند.

درنهایت باید بدانید که رمزارزها با وجود سابقه ۱۰ ساله رمزارز اصلی یعنی بیت کوین، هنوز در ابتدای راه قرار دارند. دراین‌میان استیبل کوین به‌عنوان راهکاری بهینه و مدرن‌تر پیشنهاد می‌شود که به‌کارگیری این پدیده‌های جدید را در تبادلات مالی آسان‌تر می‌کند. به‌هرحال شاید بتوان امید داشت که استیبل کوین پل رابط دنیای دیجیتال و سنتی در مباحث مالی و اقتصادی باشد.

منبع : 101blockchains

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ترو یو اس دی (TUSD)

ترو یو اس دی یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا است که با نرخ 1: 1 به دلار آمریکل متصل می شود. ترو...

سازمان نصر: مسدودیت صرافی ها تاثیر معکوس خواهد داشت

رئیس کمیسیون رمزارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به انتقاد از نامه رئیس مجلس جهت مسدود سازی درگاه های پرداخت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته