سه‌شنبه 29 اسفند 1402

کارمزد تراکنش‌های مالی در پی‌پال ۳۰ برابر بیشتر از بلاک چین است

یکی از کاربردهای عمده فناوری بلاک چین در زمینه پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی و ارزی عنوان می‌شود. با وجود سیستم‌هایی که می‌توانند مانع از حضور واسطه‌های ریز و درشت شوند و به راحتی و بدون هزینه‌های گزاف، تراکنش‌های مالی را از نقطه‌ای به نقطه دیگر دنیا سر و سامان دهند، فعالیت‌های تجاری و مالی در دنیا آسان‌تر خواهد شد. تاجران و شرکت‌های مختلف همواره به دنبال راه‌کارهایی هستند تا معاملات خود را سریع‌تر و بدون اتلاف وقت و البته کم‌هزینه‌تر پیش ببرند. بلاک‌چین ادعا می‌کند که با وجود آن امکان انجام تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از سیستم‌های دیگری مانند پِی‌پال خواهد بود. آیا چنین چیزی صحت دارد؟

سرمایه‌گذاران و تاجران چه می‌گویند؟

بنا به نظر سرمایه‌گذاران و تاجرانی که تجربه استفاده از رمزارزها و بلاک‌چین را دارند، برای انجام تراکنش‌های بین‌المللی و فرامرزی از این طریق بسیار کمتر از هزینه نقل و انتقالات پولی و ارزی با سیستم‌های پرداختی مانند پی‌پال است. فرضا اگر بخواهید ۱۰۰ هزار دلار را از طریق بلاک‌چین انتقال دهید باید حدود ۵ تا ۵۰ دلار هزینه کنید اما اگر بخواهید، همین مبلغ را از طریق پی‌پال انتقال دهید باید حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه کنید. ضمن اینکه سیستم‌های پرداختی مانند پی‌پال دارای تاخیر و مشکلاتی از این دست هم هستند.

مزایای تراکنش‌های مالی با رمزارزها چیست؟

از هزینه تراکنش با پی‌پال که بگذریم، زمانی که باید صرف تکمیل فرایند تراکنش شود هم بسیار قابل‌ملاحظه‌تر از تراکنش‌هایی است که با رمزارزها و بلاک‌چین انجام می‌گیرد. تراکنش‌های بلاک‌چینی تقریبا به صورت فوری و بدون معطلی صورت می‌گیرند. اگر ترافیک موجود در شبکه بلاک‌چین سنگین نباشد، احتمال اینکه دریافت‌کننده مبلغی که انتقال می‌دهید، چند ثانیه بعد از تراکنش، پول را در حساب خود داشته باشد بسیار زیاد خواهد بود. اما در انتقال پول با پی‌پال، مبلغ مورد نظر باید چند روز در حساب باقی بماند و از زوایای مختلف، بررسی‌هایی صورت بگیرد. بعد از اینکه مشخص شد تراکنش مشکلی ندارد، پول به دست صاحب آن می‌رسد. چنین رویکردهای امنیتی و نظارت‌ها از یک روی مفید هستند و به بالا رفتن ایمنی معاملات کمک می‌کنند و از سوی دیگر زمان‌بر هستند و باعث می‌شوند که زمان زیادی از شرکت‌ها و افراد در انجام معاملات گوناگون گرفته شود.

پروژه‌های بلاک‌چین در زمینه پرداخت‌ را می‌شناسید؟

یکی از پروژه‌های بلاک‌چین در زمینه پرداخت که لرزه به جان شرکت‌هایی مانند پی‌پال وارد کرده است، پروژه ریپل نام دارد. ریپل، شرکتی است که سیستمی موثر و ارزان برای تراکنش‌های مالی ایجاد کرده و تمام این تراکنش‌ها، مبلغ کارمزد اندکی دارند. هیچ ناظر مرکزی و واسطه‌ای در تراکنش‌های میان دو فرد دخالت ندارد و سرعت انتقال پول هم بسیار زیاد و در حد چند ثانیه تا دقیقه است. به همین خاطر، رشد ریپل بسیار سریع و چشم‌گیر است و به کاربران، روش مناسبی ارائه می‌کند تا زمان و پول خود را بهتر مدیریت کنند.

پی‌پال و سیستم‌هایی نظیر آن، برخی از کشورها را به دلایل سیاسی تحریم می‌کنند. اما چنین چیزی در سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین وجود ندارد و به همین خاطر دلیل دیگری بر دلایل مثبت بودن آن مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد که پی‌پال برای ادامه حیات خود و باقی ماندن در بازار پرداخت‌ها باید در ساز و کار خود تغییراتی به وجود بیاورد یا شاید بهتر باشد، همکاری‌هایی با بلاک‌چین ترتیب دهد. شما چه فکر می‌کنید؟

منبع : cintjournal

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته