جمعه 7 اردیبهشت 1403

اتفاقات جالب جهان رمزارزها در 2020

جهان رمزارزها در سالی که گذشت شاهد اتفاقات تامل برانگیز زیادی بود. با توجه به اینکه از رمزارزها به عنوان “ارز بومی” جهان اینترنت و شبکه های مجازی یاد می کنند، نباید چندان هم از وقوع حوادث شگفت انگیز در این حیطه بهت زده شویم.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، بیرون از جهان رمزارزها، در سال جاری حوادث و رخدادهای بسیاری باعث شگفتی مردم در سرتاسر جهان شده است. شیوع ناگهانی و جهانگیر ویروس کرونا و پی آمدهای سیاسی آن و پس لرزه های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، همگی باعث پیچیده تر شدن معاملات اقتصادی و مصائب اجتماعی در سرتاسر جهان شده است.

همچنین در قرقیزستان و بولیوی شرایط سیاسی دچار تشنج عمیقی شده و در ایالات متحده آمریکا نیز جنجال های انتخاباتی و امنتاع آقای ترامپ از قبول شکست، معادلات برای انتقال صلح آمیز قدرت به دولت بعدی را با شک و ابهامات بسیاری روبرو کرده است.

اما در جهان رمزارزها نیز شاهد وقایع شگفت انگیز کمی نبوده ایم. در این مقاله به بررسی 5 رخداد تامل برانگیز جهان رمزارزها در سال 2020 خواهیم پرداخت.

حامی رمزارزها، کاندید ریاست جمهوری آمریکا در غربت!

در سال 2020، رمزارزها (اعم از بیت کوین و دیگر آلت کوین ها) شاهد رشد بی سابقه قیمت های خود بودند. در این سال، بیت کوین رکورد بالاترین شاخص قیمت خود در تاریخ را شکست و مرزهای جدیدی را برای دیگر آلت کوین ها و رمزارزهای جایگزین ترسیم کرد.

در این سال، بسیاری از نهادهای بزرگ تجاری، بانک های مرکزی و طیف وسیعی از سرمایه گذاران به سمت انباشت اندوخته رمزارز سوق پیدا کردند و جهان راززدایی شده ارزهای دیجیتال باعث هم آمیختگی ترس و تحسین خیل انبوهی از مردم در سرتاسر جهان شد. بسیاری از مردم اوج گیری صنعت امور مالی غیر متمرکز را نشانه ای از رخداد انقلابی دیگر در بطن نوآوری های عصر مدرن در نظر می گیرند.

با این اوصاف نباید چندان هم شگفت زده شویم اگر یکی از افراد حامی رمزارزها کاندید ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شود. جان مکفی، یکی از شناخته شده ترین چهره های صنعت رمزارزها و دانشمند علوم کامپیوتری در سال 2018 اعلام کرد به عنوان “کاندید رمزارزها” در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شرکت خواهد کرد.

نکته جالب آقای مکفی این است که به دلیل اتهام فرار مالیاتی توسط مراجع قضایی آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار دارد و در صورت ورود به خاک آمریکا توسط پلیس فدرال این کشور دستگیر و روانه زندان خواهد شد. برای همین آقای مکفی اعلام کرد کمپین انتخاباتی خود را از خارج کشور اداره خواهد کرد. پس از این وقایع آقای مکفی تصریح کرد که هدف او برای کاندیداتوری ریاست جهوری فقط این بوده تا آگاهی عموم مردم نسبت به رمزارزها را افزایش دهد.

براک پیرس، دیگر سرمایه گذار ارشد صنعت رمزارزها نیز در تابستان سال جاری اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت خواهد کرد. آقای پیرس در تبلیغات ریاست جهوری خود اعلام کرد برای توسعه شبکه های ارز دیجیتال برنامه ویژه ای دارد و در نظر دارد سیستم قضایی و بهداشت و درمان آمریکا را متحول کند.

جنگ قدرت در شرکت تولید دستگاه های استخراج رمزارز بیت مین (Bitmain)

شرکت بیت مین یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده دستگاه های استخراج رمزارز در سرتاسر جهان محسوب می شود. دفتر مرکزی این شرکت در پکن قرار دارد. داستان جنگ قدرت در این شرکت بزرگ تجاری به سرعت توجه تمامی خبرگزاری ها را به خود معطوف کرد.

در ماه اکتبر سال جاری، بنیانگذار شرکت بیت مین، میکری ژان توسط بنیانگذار این شرکت چینی، جیهان وو، به دلیل کارشکنی و ممانعت از انتقال محموله دستگاه های استخراج بیت کوین، از این شرکت اخراج شد. پس از این اتفاق آقای وو تمامی کارمندان را تهدید کرد قراردادهای تجاری خود با آقای ژان را لغو کنند در غیر اینصورت آنها نیز به سرنوشتی شبیه او دچار خواهند شد. آقای ژان به سرعت پرونده حقوقی و قضایی خود را علیه شرکت بیت مین و آقای وو به جریان انداخت.

پس از این اتفاق، به دستور آقای ژان و با حکم ابلاغیه پلیس چین، ماموران انتظامی وارد دفتر مرکزی شرکت بیت مین شدند. بعد از پیگیری دعاوی حقوقی و صدور قرار کیفر خواست علیه آقای وو، میکری ژان موفق شد تا حدودی در جنگ قدرت موفق ظاهر شود و از ارسال محموله دستگاه های استخراج رمزارز جلوگیری کند.

از آن پس جنگ قدرت میان دو بنیانگذار شرکت بیت مین، بیش از 10 هزار دستگاه استخراج بیت کوین این شرکت شناخته شده در کشور مغولستان گم شد.

هک تاریخی حساب توییتر چهره های سرشناس

در تاریخ 15 جولای سال جاری حساب توییتر افراد سرشناس و چهره های شاخص سیاسی، تجاری و رسانه ای مورد هجوم هکرها و مجرمان سایبری قرار گرفت. بیل گیتس، وارن بافت، رئیس جمهور منتخب آمریکا جو بایدن، رئیس جمهور پیشین آمریکا باراک اوباما، کانیه وست و ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی شرکت تسلا، مهم ترین اشخاص این فهرست بودند که حساب توییتر آنها هک شد.

در این طرح کلاهبرداری، هکرها از شهروندان خواسته بودند در ازای ارسال بیت کوین، رمزارز بیشتری را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. پس از این اتفاق شایع شده بود که هک تاریخی حساب های کاربری اشخاص سرشناس کار نیروهای داخلی شرکت توییتر بوده است، اما جک دورسی، مدیر ارشد اجرایی این غول رسانه ای طی انتشار بیانیه ای ضمن تکذیب این شایعات، اعلام کرد مدیران بلندپایه این شرکت نیز قربانی حملات سایبری مشابهی شده اند.

پاداش یک میلیون دلاری که هیچ وقت محقق نشد

پس از حادثه هک حساب توییتر چهره های سرشناس، جاستین سان، مدیر ارشد اجرایی شرکت بیت تورنت و بنیانگذار ترون اعلام کرد به کسی که بتواند هکرهای توییتر را شناسایی کند، یک میلیون دلار پاداش می دهد. پس از اعلام این خبر یک شخص ناشناس اعلام کرد اطلاعات محرمانه و ارزشمندی در اختیار دارد که نشان می دهد چه کسانی در هک حساب های توییتر نقش داشته اند.

پس از این اتفاق مراجع رسمی سایت کوین تلگراف تلاش کردند این فرد ناشناس را به آقای سان معرفی کنند، اما شرکت ترون ضمن رد این درخواست تلاش کرد از تعهد پرداخت پاداش یک میلیون دلاری شانه خالی کند. شرکت ترون پس از یک هفته اعلام کرد تحقیقات سازمان اف بی آی ابعاد تازه ای را مشخص کرده و بنابراین پاداش یک میلیون دلاری این شرکت منتفی شده است.

پیش بینی ماورایی جان مکفی درباره بیت کوین با الفاظ رکیک

در سال جاری رشد تصاعدی قیمت رمزارزها باعث شد بسیاری از متخصصان حامی بیت کوین پیش بینی کنند قیمت آن تا پایان سال 2020 از مرز 100 هزار دلار عبور خواهد کرد! همانها نیز بصورت اغراق آمیز پیش بینی می کنند تا سال 2035 ارزش بیت کوین به 1 میلیون دلار برسد.

جان مکفی، دانشمند علوم کامپیوتری که به دلیل فرار مالیاتی و صدور قرار کیفر خواست علیه او توسط دادگاه فدرال آمریکا، در کشور اسپانیا در زندان بسر می برد در سال 2017 اعلام کرد اگر تا سال 2020 قیمت بیت کوین به 500 هزار دلار نرسد، در برابر دوربین های تلویزیونی اعمال شنیع دور از عفت عمومی انجام خواهد داد! تا پایان سال جاری میلادی روزهای زیادی باقی نمانده و قیمت بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله حدود 22 هزار دلار است. بنظر می رسد آقای مکفی در مورد شرط خود چندان هوشمندانه عمل نکرده است.

سالی که پیش رو خواهیم داشت

در سال 2021، صنعت امور مالی غیر متمرکز بیش از پیش نهادینه سازی خواهد شد و شاهد این خواهیم بود که اکثر صنایع تجاری و نهادهای بزرگ مالی در سرتاسر جهان از درگاه های پرداخت رمزارز استفاده خواهند کرد. بنظر می رسد با توسعه و پیشرفت صنعت رمزارزها چه بسا رخدادها و حوادث تامل برانگیز بیشتری را در آینده نه چندان دور شاهد خواهیم بود.

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته