پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

آشنایی با ارز دیجیتال استلار (XLM)

استلار یک شبکه باز است که امکان جابجایی و ذخیره پول را فراهم می کند. در زمان عرضه در ژوئیه 2014، یکی از اهداف آن تقویت این موضوع بود که جز سیستم جهان بدون دسترسی بانکی (unbanked) باشد اما اندکی بعد، اولویت های آن به کمک شرکت های مالی برای ارتباط با یکدیگر از طریق فناوری بلاکچین تغییر یافت.

توکن اصلی این شبکه ، لومن ، مانند یک پل است که هزینه خرید و فروش دارایی های بین مرزها را کم می کند. قصد لومن از این کار به چالش کشیدن ارائه دهندگان سیستم های پرداخت کنونی است ، که اغلب هزینه های زیادی را برای ارائه سرویس های مشابه دریافت می کنند.

اگر همه این موضوعات به نظر شما آشنا می آید، بهتر است به این نکته اشاره کنیم که استلار در اصل بر اساس پروتکل آزمایشگاه ریپل ساخته شده است. بلاکچین آن در نتیجه هارد فورک است و در نتیجه کد آن دوباره بازنویسی شده است.

بنیانگذاران استلار چه کسانی هستند؟

پس از ترک ریپل در سال 2013 به دلیل اختلاف نظر در مورد آینده، جد مک کالب Jed Mc Caleb ، استلار را با یک وکیل به نام جویس کیم Joyce Kim تاسیس کرد.

در توضیح منطق پشت استلار، مک کالب در سپتامبر 2020 ، به کوین مارکت کپ این گونه گفت: «تمام برنامه واقعی استلار این است که شما می توانید پول های کاغذی و دیگر چیزهای ارزشمند دیگر که با یکدیگر و با دارایی های رمزارزی موازی هستند را داشته باشید. این برای هدایت این جریان اصلی بسیار مهم است.»

مک کالب می خواهد تا مطمئن شود که استلار می تواند به مردم راهی برای انتقال پول های کاغذی خود به رمزارزها ارائه دهد و اصطکاک هایی را که مردم معمولاً هنگام ارسال پول به سراسر جهان تجربه می کنند را از بین ببرد.

وی در حال حاضر مدیر ارشد فنی استلار و همچنین از بنیانگذاران بنیاد توسعه استلار است. این سازمان غیرانتفاعی قصد دارد تا «پتانسیل اقتصادی جهان را با ایجاد جریان بیشتر پول ، بازتر شدن بازار و قدرت بیشتر مردم» تقویت کند.

چه چیزی استلار را منحصر به فرد می کند؟

زیاد بودن هزینه ها برای خیلی ها نقطه ی عدم تحرک به حساب می آید. با این حال ، هزینه های بالای هنگام پرداخت های بین مرزی فقط به راه حل های پرداخت مبتنی بر پول کاغذی مانند PayPal اختصاص ندارد بلکه به دلیل تراکم ، کارمزد معاملات در بلاکچین های مشهور مانند بیت کوین و اتریوم نیز بالاست.

استلار در این زمینه منحصر به فرد است زیرا هزینه هر معامله در آن تنها 0.00001 XLM است. با توجه به ارزش یک واحد از این رمزارز در زمان نوشتن این مقاله، این هزینه فقط چند سنت است و این موضوع به شما کمک می کند تا پول بیشتری را ذخیره کنید.

تعداد کمی از پروژه های بلاک چین موفق به مشارکت با شرکت های بزرگ فناوری و شرکت های فین تک شده اند. چند سال پیش ، استلار و IBM با هم همکاری کردند و این همکاری منجر به راه اندازی World Wire شد، پروژه ای که به موسسات مالی بزرگ اجازه می داد معاملات خود را به شبکه استلار ارسال کنند و با استفاده از استیبل کوین آن ها را معامله کنند.

اگرچه بلاک چین های دیگر بودجه های انجمنی دارند ، به این معنی که کمک هزینه هایی را می توانند به پروژه هایی بدهند که به اکوسیستم بیشتر کمک می کنند ، استلار نیز به کاربران خود اجازه می دهد تا در مورد اینکه کدام شرکت ها مستحق این حمایت هستند رای بدهند.

چند سکه استلار (XLM) در گردش وجود دارد؟

در سال 2015 در هنگام راه اندازی شبکه استلار ، در مجموع 100 میلیارد XLM صادر شد اما از آن زمان تا کنون همه چیز تغییر کرده است. در حال حاضر ، کل عرضه 50 میلیارد XLM است و میزان عرضه آن در حال حاضر 20.7 میلیارد است.

در سال 2019 ، بنیاد توسعه استلار اعلام کرد که بیش از نیمی از رمزارزهایش را می سوزاند. این بدان معنی است که در حال حاضر این بنیاد تقریباً 30 میلیارد XLM را کنترل می کند. مقداری از این سرمایه برای بازاریابی و کمک به توسعه سازمان در نظر گرفته شده است و حدود یک سوم آن برای سرمایه گذاری در خطرپذیری های بلاک چین اختصاص دارد.

بنیاد در مورد این حرکت تند و تیزش توضیح داد و این قول را به شرکت کنندگان داد که در آینده دیگر این کار تکرار نشود و XLM بیشتری را نسوزاند. توضیح بنیاد این بود: « بنیاد توسعه استلار (SDF) می تواند مختصرتر شود و کارهای ایجاد شده را با لومن های کمتر انجام دهد … آن 55.5 میلیارد لومن اقبال و پذیرش استلار را بیشتر نمی کردند.»

شبکه استلار چقدر ایمن است؟

امنیت این شبکه با استفاده از پروتکل اجماع استلار فراهم می شود ، که چهار ویژگی اصلی دارد: «کنترل غیرمتمرکز ، تأخیر کم ، اعتماد قابل انعطاف و امنیت مجانبی».

از طریق این پروتکل ، هرکسی قادر به پیوستن به روند این اجماع است ، و هیچ نهاد یا واحدی نمی تواند با اکثریت قدرت تصمیم گیری کند. معاملات در عرض چند ثانیه و با قیمت ارزان تأیید می شوند و در صورت هر عملیات مشکوکی برای پیوستن به شبکه ، محافظت هایی است که مانع آن می شود.

استلار (XLM) را از کجا می توان خریداری کرد؟

استلار ادعا می­کند که XLM در مجموعه ای از صرافی­های برتر وجود دارد و این شامل باینانس، کوین­بیس،Kraken ، Bittrex ، Bitfinex ، Upbit است.

کد خبر: 1400011503SBMCMF

مطالب مرتبط:

لاو کوین (Lovecoin) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال سوشی سواپ (SUSHI)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته