جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (ICP)

اینترنت کامپیوتر اولین بلاک چین است که با سرعت وب و با ظرفیت بی حد و حصر اجرا می شود. همچنین در کنار بیت کوین و اتریوم سومین نوآوری بزرگ در فناوری بلاک چین می باشد، یک کامپیوتر بلاک چین که محاسبه و داده های قرار داد هوشمند را مقیاس پذیر می کند، آنها را با سرعت وب اجرا می کند، داده ها را به طور موثر پردازش و ذخیره می کند و چارچوب های نرم افزاری قدرتمندی را به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

با ویژگی هایش، اینترنت کامپیوتر ارائه یک روش انقلابی جدید برای ساخت خدمات اینترنتی توکنیزه شده، پلتفرم های چند صنعتی، سیستم های مالی غیرمتمرکز، و حتی سیستم های سازمانی سنتی و وب سایت ها را امکان پذیر می کند. این پروژه در اکتبر 2016 توسط دومینیک ویلیامز تاسیس شد و مورد توجه جامعه رمزارز قرار گرفت.


فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن


بنیاد پشت ساخت این پروژه، دفینیتی (DFINITY)، در مجموع 121 میلیون دلار از مشاركت كنندگانی مانند آندرسن هوروویتز، پلی چین کپیتال، اس وی انجل، اسپکت ونچرز، الکتریک کپیتال، زیرو اکس، اسکیلر کپیتال، مولتی کوین کپیتال و چندین حامی برجسته اولیه اتریوم جمع آوری كرد. در سال 2018 ، بیش از 50،000 مشارکت کننده، توکن های کاربردی ICP را در یک ایردراپ دریافت کردند. در 18 دسامبر سال 2020 ، دفینیتی شبکه آلفای اینترنت کامپیوتر را راه اندازی کرد. در گام آخر به سوی تمرکززدایی، در 10 مه 2021 ، دفینتی سرانجام اینترنت کامپیوتر را در دامنه عمومی راه اندازی کرد. با انتشار همه کد های منبع اینترنت کامپیوتر در دامنه عمومی و همچنین توکن کاربردی ICP به دهها هزار نفر از اعضای جامعه امکان اداره اینترنت کامپیوتر داده می شود.

چه کسانی بنیانگذار اینترنت کامپیوتر هستند؟

دومینیک ویلیامز بنیانگذار و دانشمند ارشد دفینیتی است. او یک نظریه پرداز رمزارز است، و مسئول اختراع Threshold Relay ، اجماع پی اس سی (Probabilistic Slot Consensus ) و سایر تکنیک های جدید رمزارزی، و کارآفرین سریالی و عضو اولیه جوامع فنی بیت کوین و اتریوم است. پیش از این، او رئیس و مدیر ارشد فناوری آزمایشگاه های استرینگ، پیشگام دیفای در آزمایشگاه های میرور، و بنیانگذار و مدیرعامل Fight My Monster ، یک بازی آنلاین چند نفره برای کودکان بود که برای میلیون ها کاربر مقیاس پذیر است. وی همچنین چندین استارتاپ مانند System7 ، Airdocs و Smartdrivez را تأسیس کرد. وی فارغ التحصیل کینگز کالج لندن در رشته علوم کامپیوتر است.

آشنایی با ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (ICP)

بنیاد دفینیتی چیست؟

اینترنت کامپیوتر توسط بنیاد دفینیتی، یک سازمان غیرانتفاعی تحقیقاتی علمی مستقر در زوریخ، سوئیس، پرورش و راه اندازی شد که متشکل از بهترین رمزنویسان جهان و سیستم های توزیع شده و کارشناسان زبان برنامه نویسی است، که مجموعا تقریباً 100000 پژوهش دانشگاهی و 200 اختراع ثبت شده در کارنامه خود دارند.

فن شناسان برجسته دفینیتی عبارتند از:

دکتر ژان کامنیش (معاون تحقیقاتی) که یک رمزنویس خبره و محقق سطح جهانی با تجربه 19 سال فعالیت رمزنگاری و تحقیقاتی در آی بی ام است.

دکتر آندرس روسبرگ (مهندس ارشد و محقق) یکی از بنیانگذاران وب اسمبلی و رهبر سابق تیم موتور نسخه 8 گوگل کروم است.

دکتر بن لین، (مهندس ارشد و محقق) یک رمزنویس مطرح در سطح جهانی و مهندس گوگل است.

دکتر ینس گروث، (محقق ارشد) یک رمزنویس مطرح جهانی و پیشتاز در اثبات دانش صفر غیرتعاملی است.

دکتر تیمو هانک، (محقق ارشد) سازنده AsicBoost، یکی از معدود بهینه ساز های الگوریتمی برای استخراج بیت کوین است.

دکتر پل لیو، (مهندس) معمار ساخت کامپایلر اینتل و یک طراح کلیدی در شرکت هاسکل است.

دکتر یوهان جورج گرانشتروم، (مدیر مهندسی) مهندس ارشد نرم افزار در گوگل و مسئول توسعه سیستم زیرساخت یوتیوب است.

پس از راه اندازی عمومی در 10 مه 2021، بنیاد دفینیتی اکنون یکی از سازمان های متعهد به بهبود و نگهداری شبکه اینترنت کامپیوتر است.

چه چیزی اینترنت کامپیوتر را منحصر به فرد می کند؟

هدف این پروژه گسترش به سوی اینترنت عمومی است، بنابراین می تواند یک پلتفرم محاسبه جهانی نیز باشد.

امروزه اینترنت شبکه ای است که همه کس و همه چیز را به هم متصل می کند، اما سیستم ها و خدمات در حال حاضر از زیرساخت های خصوصی استفاده می کنند

. پیشرفت علمی در پشت این پروژه، فناوری چین کی (Chain Key) است که ده ها فناوری پیشرفته مانند اجماع جدید، تولید کلید توزیع شده غیر تعاملی (NI-DKG) ، Network Nervous System (NNS) ، هویت اینترنتی و غیره را شامل می شود.

چین کی از مجموعه ای از پروتکل های رمزنگاری تشکیل شده است که نود های اینترنت کامپیوتر را سازمان دهی می کنند. این یکی از موفقیت های اساسی در این پروژه است که به آن امکان می دهد یک کلید عمومی داشته باشد. این یک مزیت بزرگ است زیرا به هر وسیله ای از جمله ساعت های هوشمند و تلفن های همراه اجازه می دهد تا اعتبار مصنوعات در اینترنت کامپیوتر را تأیید کنند.

در مقابل، این امکان برای بلاک چین های سنتی وجود ندارد. کلید عمومی تنها نوک کوه یخ فناوری چین کی است. فناوری چین کی موتوری است که اینترنت کامپیوتر را هدایت می کند و عملکرد آن را امکان پذیر می کند. این ویژگی، امکان را برای اضافه کردن نود های جدید برای تشکیل زیرشبکه (ساب نت) های جدید فراهم می کند تا شبکه را بی نهایت مقیاس پذیر کند، جایگزینی نود های معیوب یا خراب را بدون توقف عملیات انجام می دهد، احیای زیر شبکه ها حتی اگر نود های زیادی در آن به درستی کار نکنند انجام می شود، و ارتقا پروتکل اینترنت کامپیوتر بصورت یکپارچه به شبکه امکان رفع اشکالات و افزودن ویژگی های جدید را می دهد. تیم تحقیق و توسعه دفینیتی یک پروتکل جدید غیر تعاملی برای اشتراک مجدد کلید اختراع کرده اند.

هر یک از امضا کنندگان قدیمی فقط باید یک پیام واحد برای امضا کنندگان جدید پخش کند. برای اطمینان از اینکه این کار به طور ایمن انجام می شود، از بسیاری از مفاهیم رمزنگاری پیشرفته استفاده می شود، از جمله رمزگذاری مخفیانه و اثبات های غیرتعاملی دانش صفر. به دلیل غیر تعاملی بودن، نحوه عملکرد پروتکل اشتراک مجدد کلید برای یک محیط ناهمگام ایده آل است و از مزایای آن می توان به حفظ کلید اشاره کرد. در طول عمر یک ساب نت، این با یک کلید عمومی شناخته می شود و سایر طرف های موجود در اینترنت کامپیوتر نیازی به پیگیری تغییر کلیدهای عمومی ندارند.

چه کسی نود ها را در شبکه اینترنت کامپیوتر اجرا می کند؟

در هنگام پیدایش پروژه در 10 مه 2021 ، اینترنت کامپیوتر توسط 48 مرکز داده مستقل واقع در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا با 1300 نود پشتیبانی می شود. این شبکه برای حمایت از نسل بعدی مگا اپلیکیشن های غیرمتمرکز به رشد فزاینده ای ادامه خواهد داد، و تا پایان سال 123 مرکز داده 4300 نود را اجرا می کنند و در نهایت هزاران مرکز داده میلیون ها نود را برای پشتیبانی از ساخت چند ده ساله اینترنت آزاد اجرا می کنند. نکته مهم این است که، هر کسی می تواند به یک ارائه دهنده نود تبدیل شود، طرفین علاقه مند می توانند درخواست یک شناسه مرکز داده (DCID) به سیستمNNS بدهند، نود های ماشین تخصصی ایجاد کنند، پروتکل ICP را نصب کنند، و به شبکه اینترنت کامپیوتر متصل شوند.

سرعت اینترنت کامپیوتر چقدر است؟

دستیابی به موفقیت علمی فناوری چین کی این امکان را برای اینترنت کامپیوتر فراهم می کند که با سرعت وب اجرا شود. از همه مهمتر، اینترنت کامپیوتر در زمان پیدایش دارای نرخ بلوک 2.5 بلوک در ثانیه است، سپس به 10.3 بلوک در ثانیه و تا آخر سال به 1000 بلوک در ثانیه خواهد رسید. در مورد نسخه باز ردیت هنگام اجرا بر روی اینترنت کامپیوتر، هنگام جستجوی کاربر در انجمن، بازدیدهای سفارشی از محتوای میزبانی شده با استفاده از اجرای کوئری که بر حسب میلی ثانیه بر روی نود نزدیک اجرا می شوند، در مرورگر وب آنها فرموله می شوند و یک تجربه کاربری خارق العاده را ارائه می دهند. اما هنگامی که یک کاربر می خواهد گاهی اوقات یک پست ارسال کند، یا مقداری از توکن ها را به نویسنده یک پست ارائه دهد، این شامل بروزرسانی کوئری می شود که یک تا دو ثانیه طول می کشد.

آشنایی با ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر (ICP)

توکن ICP چه کاری انجام می دهد؟

ICP توکن های کاربردی بومی است که در شبکه سه نقش اساسی دارد:

• تسهیل حاکمیت شبکه: توکن های ICP را می توان قفل کرد تا نورون هایی ایجاد شوند که با رأی دادن در حاکمیت شبکه شرکت می کنند و از این طریق می توانند جوایز اقتصادی کسب کنند.

• تولید چرخه (Cycle) برای محاسبه: ICP یک ذخیره ارزش را فراهم می کند که می تواند به چرخه هایی تبدیل شوند، که محاسبات را مانند سوخت تامین می کنند و هنگام استفاده سوزانده می شوند. سیستم NNS توکن های ICP را با سرعت متغیری به چرخه تبدیل می کند، بنابراین برای اطمینان از اینکه کاربران شبکه می توانند همیشه چرخه های جدیدی را با هزینه تقریباً ثابت به صورت واقعی ایجاد کنند، طوری انتخاب می شوند که هزینه دستیابی به سوخت قابل پیش بینی باشد.

• پاداش دادن به مشارکت کنندگان: شبکه، توکن های جدیدی را برای پاداش دادن و تشویق افرادی که نقش مهمی در شبکه دارند ضرب می کند، از جمله:

الف) ارائه پاداش رأی دادن به کسانی که در حاکمیت مشارکت می کنند

ب) ارائه جوایز برای رأی دهندگان به کسانی که میزبان ماشینهای نود شبکه هستند

ج) سایر فعالیتهای متفرقه.

چرخه ها چه کاری انجام می دهند؟

چرخه ها محاسبه را مانند سوخت تامین می کنند. آنها همچنین یک ارزش ثابت در طولانی مدت دارند که با ICP در تضاد است، که ارزش آن به طور طبیعی با گذشت زمان متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، چرخه ها به SDR متصل هستند که واحد ارزی منطقی است که توسط صندوق بین المللی پول تعریف شده است، و 1 SDR به ارزش ICP، می تواند دقیقاً به یک تریلیون چرخه برای سوخت محاسبه تبدیل شود.

نورون ها چه کاری انجام می دهند؟

یک نورون، موجودی توکن های کاربردی ICP را قفل می کند و صاحب آن را قادر می سازد تا در حاکمیت شبکه مشارکت کند، و از این طریق می توانند جوایز رأی گیری را کسب کنند.

خریداران ICP چه کسانی هستند؟

• دارندگان توکن که می خواهند در حاکمیت شبکه مشارکت کنند و جوایز رأی گیری کسب کنند
• توسعه دهندگانی که برای پرداخت هزینه محاسبه نیاز به تبدیل توکن های ICP به چرخه دارند

عرضه و توزیع توکن های ICP چگونه است؟

469،213،710 توکن ICP در روز پیدایش آن در گردش وجود دارد. عرضه در گردش به پویایی بازار بستگی دارد. با این حال، تخصیص توکن در هنگام پیدایش به شرح زیر است:

• مشارکت کنندگان اولیه: 9.50 درصد
• عرضه در مرحله کشت ایده: 24.72 درصد
• استراتژیک: 7 درصد
• پیش فروش: 4.96 درصد
• مشارکت های استراتژیک: 3.79 درصد
• ایردراپ به جامعه: 0.80 درصد
• کمکهای اولیه انجمن و توسعه دهندگان: 0.48 درصد
• اپراتورهای نود: 0.22 درصد
• اتحادیه اینترنت کامپیوتر: 4.26 درصد
• اعضای تیم: 18 درصد
• مشاوران و دارندگان توکن های شخص ثالث: 2.40 درصد
• بنیاد دفینیتی: 23.86 درصد

سیستم NNS اینترنت کامپیوتر چگونه کار می کند؟

NNS با دریافت پیشنهادات و تصمیم گیری در مورد پذیرش یا رد آنها بر اساس فعالیت رأی گیری توسط نورون هایی کار می کند که شرکت کنندگان شبکه ایجاد کرده اند. همچنین شرکت کنندگان از نورون برای ارائه پیشنهادات جدید استفاده می کنند. پس از ارائه، پیشنهادها یا پذیرش می شوند یا رد می شوند، که بسته به نوع رأی دهی کل نورون ها، می تواند تقریباً بلافاصله یا پس از مدتی تأخیر رخ دهد.

چه کسانی ممکن است ICP را لیست کنند؟

کوین بیس، هوبی، و اکی اکس اعلام کرده اند که هنگام راه اندازی در تاریخ 10 مه، توکن های کاربردی ICP را لیست می کنند.

پروژه های برجسته در اکوسیستم اینترنت کامپیوتر کدامند؟

اینترنت کامپیوتر با چندین کارآفرین برجسته و اپلیکیشن هایی که روی آن ساخته شده اند راه اندازی شد. این ها شامل:

دیفای:

انسو فایننس – صرافی غیرمتمرکز که 5 میلیون دلار سرمایه جمع کرده است
تیسن (Tacen) – یک صرافی غیر حضانتی با عملکرد بالا که 2.5 میلیون دلار سرمایه جمع کرده است
سیل فیش – درگاهی برای افتتاح خدمات مالی

اجتماعی

دیستریکت – یک شبکه رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز و حرفه ای. این یک اپلیکیشن Open LinkedIn است که توسط دفینیتی معرفی شده است و اکنون به بازار منتقل شده است
اپن چت – نسخه باز اپلیکیشن چت که متعلق به یک شرکت بزرگ فناوری نیست
کن کن – نسخه باز تیک تاک است که مقیاس پذیری و قدرت اینترنت کامپیوتر را نشان می دهد
کپسول – یک پلتفرم غیرمتمرکز شبکه اجتماعی که از سانسور در امان است و 1.5 میلیون دلار سرمایه جمع کرده است

زیر ساختی

فلیک – ساخت آسان وب سایت ها و اپلیکیشن های باز را امکان پذیر می کند. 14000 وب سایت در حال حاضر از پلتفرم های چند صنعتی استفاده می کنند
اریجین (Origyn) – یک پلتفرم چند صنعتی برای ردیابی منشأ کالاهای لوکس، که با ساعتهای لوکس آغاز می شود.

در پایان توجه به این نکته مهم است که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مانند هر فرصت سرمایه گذاری دیگر با خطراتی همراه است.

کد خبر: 1400022702MGMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال استاتوس (SNT)

آشنایی با ارز دیجیتال کازماس (ATOM)

آشنایی با ارز دیجیتال آکیتا اینو (AKITA)

آشنایی با ارز دیجیتال اینجکتیو پروتکل (INJ)

آشنایی با ارز دیجیتال ای بی بی سی کوین (ABBC)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته