پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ارز دیجیتال بانک‌ مرکزی و رمزنگاری در 2021؛ کارشناسان چه می گویند؟

بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف تا چندی پیش موضوع ارزهای دیجیتال رسمی را چندان جدی نمی‌گرفتند، اما اکنون کشورها یک به یک در حال مطالعه و معرفی رمزارز رسمی هستند.

به گزارش سکه‌نیوز به نقل از کوین‌تلگراف، تاثیرات ارزهای دیجیتال رسمی کشورها بر فضای رمزنگاری از جهات مختلف قابل بررسی است. تصورش سخت است که بانک‌های مرکزی تا همین دو سال پیش فقط از ظرفیت و امکان انتشار رمزارز رسمی کشورها صحبت می‌کردند؛ حتی در سال 2019، موضوع محوری این بود که آیا اصلا نیازی به ارز دیجیتال بانک مرکزی هست.

تا آن زمان، تنها 70 درصد از بانک‌های مرکزی درباره انتشار رمزارز رسمی مطالعه کرده بودند، اما در سال 2020 همه چیز تغییر کرد. این سال با یک رویداد عمده آغاز شد: «مجمع جهانی اقتصاد (اجلاس داووس) بسته‌ای را در ارتباط با رمزارز بانک‌های مرکزی برای سیاست‌گذاران منتشر کرد»

همچنین، براساس گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، 80 درصد از بانک‌های مرکزی مطالعاتی در زمینه ارز رسمی دیجیتال انجام داده‌اند. اما آنچه جالب توجه است، این است که بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور نسبت به کشورهای توسعه‌یافته با سرعت بیشتر به سمت انتشار رمزارز رسمی می‌روند.

در حالی که بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن هنوز در حال آغاز مرحله بررسی این موضوع هستند و دورنمای انتشار رمزارز رسمی آن‌ها چند سال آینده است، باهاما یکی از اولین کشورهایی است که ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را منتشر کرده و روسیه نیز سال آینده روبل دیجیتال را رونمایی خواهد کرد.

چنین سرعتی در تحولات مربوط به ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی احتمالا دلایل مختلفی دارد، اما عمده‌ترین علت آن همه‌گیری کرونا است که از سوی بانک مرکزی اروپا، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی و بسیاری از کارشناسان نیز بر آن تاکید شده است.

در ادامه نظر برخی کارشناسان حوزه رمزارز درباره تاثیر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بر فضای رمزنگاری در سال 2020 و چشم‌انداز سال 2021 آمده است.

 

برایان بهلدورف، مدیر اجرایی هایپرلجر (Hyperledger)

بهلدورف سطح رقابت در تیم‌های فنی بانک‌های مرکزی به ویژه در زمینه رمزارز را برای فعالان جامعه کریپتو که به گونه‌ای دیگر تصور می‌کنند، مایه شگفتی توصیف کرده و گفت که در سال 2020 نه‌تنها شاهد اظهارنظرها و پروژه‌های تحقیقاتی درباره رمزارزهای رسمی از سوی بانک‌های مرکزی بودیم، بلکه راه‌اندازی چندین طرح آزمایشی و تلاش برای عبور از موانع تنظیم مقررات از سوی سامانه‌های تولید و موسساتی نظیر بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی و سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی را نیز دیده‌ایم.

او با اشاره به نگرانی بانک‌های مرکزی و نهادهای تنظیم مقررات از احتمال کلاهبرداری و تلاش آن‌ها برای اعمال نفوذ در سامانه‌های رمزارزی، تاکید کرد که به عقیده او، این سازمان‌ها در نهایت به قواعد «مشتری خود را بشناس» و مقررات مبارزه با پولشویی که در حال حاضر نیز اعمال می‌شود، رضایت خواهند داد.

برایان بروکس، حسابرس کل امور ارزی وزارت خزانه‌داری آمریکا

بروکس با اشاره به قطعی بودن انتشار دلار دیجیتال، گفت که موضوع ضرورت یا عدم ضرورت عرضه دیجیتال این ارز نیست، بلکه چگونگی دیجیتال کردن آن است.

او همچنین با تاکید بر اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد ایالات متحده آمریکا و نقش صرفا نظارتی نهادهای دولتی، افزود: اما نظر به تمرکز شدید دیگر کشورها بر این موضوع، باید بگویم که به خاطر اهمیت نقش دلار ایالات متحده، ما باید در این زمینه پیش برویم.

دا هونگفای، بنیانگذار نئو و بنیانگذار و مدیرعامل آن‌چین (Onchain)

هونگفای صدور ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی را به نفع فضای بلاک‌چین ارزیابی و تاکید کرد که کشورهای جهان به صورت فزاینده‌ای به ضرورت ساخت آینده دیجیتال برای رفع ناکارآمدی‌ها و کاستی‌های نظم جهانی امروز پی می‌برند.

دنل دیکسون، مدیرعامل و مدیر اجرایی بنیاد توسعه استللار (Stellar Development Foundation)

ادیکسون با تاکید بر اینکه وجود ارزهای رسمی ضرورت است، گفت: سیاست‌گذاران، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی هر روز بیشتر به این مطلب پی می‌برند که راه‌های بهتری برای خدمت به شهروندان و راه‌های سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتری برای ایجاد دسترسی منصفانه‌تر به نظام مالی هست.

او پیش‌بینی کرد که در سال 2021، بانک‌های مرکزی از تحولات امسال درس گرفته و ارز دیجیتال بانک مرکزی را عملیاتی خواهند کرد و چین به رغم آنکه به دلیل شروع سریعتر فرصت بهتری دارد، اما توسعه ارز دیجیتال در جوامع محدود کندتر و پیچیده‌تر خواهد بود.

دومینیک شاینر، یکی از بنیان‌گذاران بنیاد یوتا (Iota Foundation)

شاینر بر پیشرفت دوشادوش ارز دیجیتال بانک مرکزی و فضای کریپتو اشاره کرد، اما در عین حال گفت که این ارزها از سوی نهادی مقتدر کنترل می‌شود که امکان عرضه ارز بیشتر در هر لحظه را دارد و لزوما برای مصرف کنندگان یا مردم عادی ایجاد نمی‌شود.

شاینر درباره سال 2021 اینگونه پیش‌بینی کرد: ما شاهد راه‌اندازی آزمایشی ارزهای رسمی توسط بانک‌های مرکزی خواهیم بود، اما آن‌ها احتمالا این کار را در شبکه‌های خصوصی یا حتی غیربلاک‌چین خواهند کرد.حتی شاید تصمیم بگیرند شبکه‌ای مخصوص خودشان راه بیاندازند. مانعی که سر راه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است، مسائل فنی نیست بلکه بی‌اعتمادی مربوط به تنظیم مقررات است که باعث می‌شود ظهور این رمزارزها تا سال 2022 یا حتی 2024 به تعویق افتد.

امین گون سیرر، مدیرعامل آوالبز، استاد دانشگاه کورنل و از مدیران IC3

سیرر پی بردن بانک‌های مرکزی به اهمیت رمزنگاری را مثبت ارزیابی و تاکید کرد که چین در صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی پیشرو و از نظر او آمریکا نیز که هژمونی دلار را در خطر می‌بیند، گام‌هایی در این زمینه برخواهد داشت.

هیث تاربرت، رییس و مدیرکل کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده

به عقیده تاربرت، همه‌گیری کووید19 باعث شد که دولت‌ها نگاه جدی‌تری به ارز دیجیتال بانک مرکزی داشته باشند و دولت ایالات متحده آمریکا نیز در حال پیگیری مطالعات بانک مرکزی بوستون و دانشگاه ام‌آی‌تی درباره دلار دیجیتال است و نظری هم به تحقیقات بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی در این زمینه دارد.

او با تاکید بر اینکه آمریکا باید در زمینه ارز دیجیتال رسمی پیشرو باشد، افزود: اما نباید فقط به راه حل دولتی تکیه کنیم، شرکت‌های خصوصی سریعتر پیش می‌روند و باید با آن‌ها شراکت کرد.

جیمز باترفیل، استراتژیست سرمایه‌گذاری در شرکت کوین‌شیرز (CoinShares)

به گفته باترفیل، بسیار بعید است که ارز دیجیتال بانک مرکزی جایگزین رمزارزهای مطرح نظیر بیت‌کوین شوند، چراکه این‌ها ذاتا متفاوت هستند؛ چرا که بسیاری از آنها یک سامانه دفترکل توزیع شده همتابه‌همتا (peer-to-peer) است.

تفاوت دیگر ارز دیجیتال رسمی با رمزارزهای مطرح از نظر باترفیل این است که سیاست پولی از پیش تعیین شده این رمزارزها قابل تغییر نیست، اما ارز دیجیتال بانک مرکزی معادل همان پول بی‌پشتوانه بانک مرکزی تولید می‌شود.

او همچنین موانعی نظیر آسیب دیدن بانک‌های تجاری در صورت صدور کیف پول از سوی بانک‌های مرکزی را عاملی در به تاخیر افتادن انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی دانست.

جیمز والیس، معاون ارتباط با بانک مرکزی در ریپل

والیس پیش‌بینی کرد که در سال 2021، رمزارزها، استیبل‌کوین‌ها و ارز دیجیتال بانک مرکزی با موارد کاربرد تعریف‌شده‌تری جایگاه خود را در امور مالی و پرداخت‌ها داشته باشند و تنظیم مقررات نیز در این حوزه تعاریف دقیق‌تری بیابد.

او با تاکید بر اهمیت شبکه‌ای برای تعامل میان بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف با یکدیگر و با شرکت‌های خصوصی در صورت صدور ارز دیجیتال رسمی، گفت که یک پل بی‌طرف میان رمزارزها نیازی فزاینده است.

والیس همچنین پیش‌بینی کرد که به رغم پیشرو بودن چین در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی، کشورهای دیگر با سرعت بیشتری در این حوزه حرکت کنند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کیف پول دیجیتال استاندارد برای تک‌تک شهروندان خود ایجاد کنند.

جیمی سانگ، مدرس برنامه‌نویسی بلاک‌چین

سانگ معتقد است که ارز دیجیتال بانک مرکزی تاثیری بر فضای رمزنگاری نخواهد گذاشت و از آنجایی که بانک‌های مرکزی ابزاری برای کنترل زندگی مالی مردم هستند، افراد بیشتری نسبت به جاسوسی حساس خواهند شد.

به گفته سانگ، از همین رو، چین که به نظر او حکومتی بسیار اقتدارگرا دارد، در این مسیر پیشرو خواهد بود و همه بانک‌ها را در هم ادغام کرده و برای هر شهروند یک حساب در بانک مرکزی خواهد گشود.

جوزف لوبین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم و بنیانگذار کانسن سیس

لوبین درباره انگیزه کشورهای مختلف از انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی گفت: برخی به دنبال کنترل شدیدتر هستند و برخی در پی سامانه‌های با کارایی بیشتر؛ ما شاهد اعمال مقررات بر استیبل‌کوین‌ها خواهیم بود. اما من به شدت بر این باور هستم که سامانه‌های مبتنی بر بلاک‌چین می‌توانند تبدیل به سنگ‌بنای همکاری مبنی بر اعتماد شوند.

منس هارمون، بنیان‌گذار و مدیرعامل هدرا هشگراف و شرکت سویرلدز

او ارز دیجیتال بانک مرکزی را “اساسا تایید کننده فضای کلی رمزنگاری” توصیف کرد، چرا که بسیاری از مفاهیمش را از رمزارز اخذ کرده است. او همچنین گفت که ارز دیجیتال بانک مرکزی تفاوتی اساسی با رمزارز خواهد داشت، از این جهت که ویژگی متمرکز بودن خود را حفظ خواهد کرد.

پیش‌بینی هارمون درباره سال 2021 این است که کشورهای کوچک اقدام به انتشار ارز دیجیتال رسمی با دفترکل خصوصی و مبتنی بر مجوز خواهند کرد و چین به پیشروی خود در زمینه یوان دیجیتال ادامه خواهد داد.

پاول برودی، مدیر و رهبر خلاقیت جهانی بلاک‌چین در شرکت «ارنست و یانگ»

برودی گفت که چین در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی تا آینده قابل پیش‌بینی همچنان پیشتاز خواهد ماند. او اقدام بانک انگلستان برای ایجاد یک چارچوب نظارتی در این زمینه را گامی خوب برای فهم و مدیریت تاثیرات ارز دیجیتال بانک مرکزی دانست.

راجر ور، رییس اجرایی بیت‌کوین‌دات‌کام

« قسمت جالب این اکوسیستم اینجاست: اینکه نمی‌دانیم رویداد بزرگ بعدی از کجا خواهد آمد. ممکن است از یک کشور در هرجایی از جهان باشد، از یک حساب فیسبوک یا از یک گرگ تنها مثل ساتوشی ناکاموتو. تنها چیزی که می‌دانیم این است که ضرباهنگ نوآوری در حال رشد است.»

شیلا وارن، رییس بلاک‌چین و دی‌ال‌تی در مجمع جهانی اقتصاد

وارن با اشاره به بسته ارایه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد در ارتباط با ارز دیجیتال بانک مرکزی، گفت که در سال جدید شاهد ورود پروژه‌های آزمایشی در این حوزه به مرحله تولید و روشن‌تر شدن نتایج آزمایش‌ها خواهیم بود.

به گفته وارن، اقتصادهای نوظهور به پیشرو بودن در این حوزه ادامه خواهند داد و چین همچنان کشوری جالب برای رصد خواهد بود.

وینی لینگهام، مدیرعامل سیویک

لینگهام با اشاره به پیشرو بودن چین در ارز دیجیتال بانک مرکزی، گفت که در آینده شاهد دوئل چین و ایالات متحده بر سر رهبری جهان در زمینه ارز دیجیتال خواهیم بود.

او همچنین درباره تاثیر ارز دیجیتال رسمی بر فضای کریپتو اظهار داشت: باید به یاد داشته باشیم که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی اساسا با رمزارز فرق دارند. وعده اصلی رمزارزهای اصلی این است که سیاسی نخواهد بود، و این برای بسیاری از مردم که از آنها استفاده می‌کنند مهم است.

لینگهام افزود: آن‌ها نمی‌خواهند این ارز قابل دستکاری توسط دولت باشد. حکومت‌ها ذاتا نمی‌توانند غیرسیاسی باشند. لذا، ممکن است ارز دیجیتال بانک مرکزی و رمزارز همزیستی داشته باشند، اما هرگز یکسان نخواهند شد.

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته