جمعه 7 اردیبهشت 1403

تحلیل تکنیکال

معامله گران حوزه ارزهای رمزنگاری شده، ابزارهای مختلفی برای ارزیابی این بازار در اختیار دارند. یکی از آنها رویکردی است که به عنوان تجزیه و تحلیل فنی (Technical) شناخته می شود. با استفاده از این روش ، معامله گران می توانند تا حدودی درک بهتری از احساسات بازار داشته و روندهای قابل توجه بازار را بررسی کنند. از این داده ها می توان برای پیش بینی معاملات و انجام معاملات منطقی تر استفاده کرد. اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که بازار ارزهای دیجیتال طبق پیش بینی هایی از نوع تحلیل تکنیکال است پیش نمی رود.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


اتفاقی که به طور مکرر رخ داده است این است که با اراده نهنگ ها (سرمایه گذاران بزرگ) روند بازار به طور کلی تغییر کرده و ارزش تحلیل ها از بین رفته است. سرمایه گذاران خرد با تکیه بر این تحلیل ها و بدتر از این با پیروی از سلبریتی ها و تبلیغات آن ها، اقدام به فعالیت در این بازار می کنند. سرمایه گذاران بزرگ اقدام به دستکاری بازار و تغییر روند به سود خود می کنند و تحلیل های سرمایه گذاران خرد فاقد ارزش می شوند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال تاریخچه رمزارز را همراه با نمودارهای قیمت و حجم معاملات در نظر می گیرد، در این نوع تحلیل مهم نیست که در پشت رمزارز یا پروژه چه کاری انجام می شود. برخلاف تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی بیشتر معطوف به این است که آیا یک رمزارز بیش از حد یا کمتر از ارزش واقعی معامله می شود.

 

تحلیل تکنیکال

برای به دست آوردن ایده بهتر از تجزیه و تحلیل تکنیکال، درک ایده های اساسی تئوری داو که تجزیه و تحلیل تکنیکال بر اساس آن شکل می گیرد، بسیار مهم است:

1. همه اتفاقات بازار در قیمت گذاری خلاصه می شود. تمام جزئیات موجود، گذشته و آینده هر رمزارز در قیمت دارایی های فعلی ادغام شده و تاثیر گذاشته اند. در بازار ارز های رمزنگاری شده، این متغیرهای تاثیرگذار در قیمت شامل تقاضای فعلی، گذشته و آینده و هرگونه مقرراتی است که بازار رمزنگاری را تحت تأثیر قرار می دهد. قیمت موجود پاسخی به تمام جزئیات فعلی است که شامل انتظارات و جایگاه هر سکه معامله شده در بازار است. تحلیل های تکنیکال آنچه را که قیمت در مورد احساسات بازار پیشنهاد می کند تفسیر می کنند تا بتوانند پیش بینی های منطقی و خردمندانه ای راجع به قیمت گذاری در آینده انجام دهند.

2. حرکت قیمت ها تصادفی نیست. بلکه غالباً روندهایی را دنبال می کنند که ممکن است طولانی مدت یا کوتاه مدت باشند. پس از شکل گیری روند در یک رمزارز، احتمالاً روندی برای مخالفت با آن شکل خواهد گرفت. تحلیلگران تکنیکال سعی می کنند روندها را با استفاده از تجزیه و تحلیل فنی جداسازی کنند و از آنها سود ببرند.

3. در این تحلیل «چه» از «چرا» مهمتر است. تحلیلگران بیشتر از هر متغیری که حرکتی در قیمت آن ایجاد کند ، صرفا روی قیمت سکه متمرکز هستند. اگرچه جنبه های مختلفی می تواند بر قیمت سکه در جهت خاصی تأثیر بگذارد ، اما تکنسین ها قاطعانه عرضه و تقاضا را بررسی می کنند.

4. به طور طبیعی تاریخ تمایل به تکرار دارد. با توجه به تاریخچه، پیش بینی روانشناسی بازار تا حدودی امکان پذیر است. معامله گران در مواقعی که محرک های مشابهی به آنها ارائه می شود ، گاهی اوقات واکنش یکسانی نشان می دهند.

پامپ (PUMP) و دامپ (DUMP)

پامپ (Pump) و دامپ (Dump) در بازارهای ارزهای دیجیتال و به طور کلی بازارهای مالی یک استراتژی است که می‌تواند سرمایه گذاران خرد را یک شبه به عرش و یا فرش ببرد. این استراتژی دقیقا همان کاری است که نهنگ ها در دریا انجام می دهند. نهنگ‌ها، شکارچیان بسیار باهوشی هستند و گاهی به صورت گروهی به شکار می‌روند. بعضی از آنها، به راحتی ماهی‌ها و فک‌های کوچک را شکار میکنند و برای این کار، تکنیک های هوشمندانه‌ و متفاوتی را به کار میگیرند. از این رو بهتر است همواره مراقب نهنگ های در کمین باشید !

تحلیل تکنیکال

آنچه در بازار ارزهای دیجیتال رخ می دهد نیز مانند شکار ماهیان کوچک (که همان سرمایه گذاران خرد هستند) در دهان نهنگ است.

گهگاهی در بازارهای مالی خصوصا ارزهای دیجیتال که عمق خاصی ندارد مشاهده می‌کنید که بعضی افراد معروف و سرمایه گذاران بزرگ تبلیغات زیادی برای یک ارز دیجیتال انجام می‌دهند. این همان کاری است که ایلان ماسک چندین بار در خصوص بیتکوین و دوج کوین انجام داده است. آن‌ها با نسبت دادن ویژگی های خاص به یک ارز آن را پدیده‌ ای نوظهور معرفی می‌ کنند و به دلیل داشتن دنبال کنندگان زیاد، روند صعودی موقتی در آن ارز دیجیتال ایجاد می کنند.

این حرکت باعث می‌شود تا تقاضا برای یک عرض به یکباره بالا رود . افزایش تقاضا همانطور که می‌دانید باعث افزایش قیمت می‌شود. به این حرکت که باعث رشد نجومی و موقتی قیمت یک ارز می‌شود پامپ گفته می‌شود.

در روش بعدی، نهنگ ها شخصا اقدام به خرید گروهی یک ارز دیجیتال خاص می کنند. نهنگ‌ها آنقدری سرمایه دارند که بتوانند قیمت سهام، کوین، یا توکن را به صورت تصاعدی افزایش بدهند یا به اصطلاح «پامپ» کنند. به این دلیل که در صرافی ارزهای دیجیتال هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، انجام این کار به راحتی برای آنان امکان پذیر است.

این افراد سودجو هنگامی که این ارز به اوج قیمت خود رسید شروع به خالی کردن و فروختن تمام ارزهای دیجیتال خود می‌کنند. افزایش عرضه به میزان زیاد باعث کاهش یکباره‌ی قیمت آن ارز می‌شود که به این حرکت دامپ گفته می‌شود.

نهنگ ها این فرآیند را آغاز میکنند و موج بزرگی از تغییرات را در روند صعود و سقوط ارزهای دیجیتال به وجود می‌آورند.

علاوه بر این این افراد از طریق اخبار و تحلیل های دروغینی که منتشر می کنند، افراد زیادی را به این فکر وا میدارند که حتما این افت قیمت موقتی است و نباید فرصت سرمایه گذاری را از دست داد! از این رو با سرمایه گذاری بیشتر، سود بیشتری نیز عاید نهنگ ها می‌شود. پس از آن نهنگ ها آهسته بازار را ترک می کنند و به سمت ارز دیجیتال دیگری با هدف نوسان گیری از سرمایه گذاران خرد حرکت می کنند.

خطوط روند (Trend Line)

خطوط ترند یا روند، یا جهت معمولی که یک سکه به سمت آن می رود، توسط تحلیلگران تکنیکال مورد توجه قرار می گیرد اما باید توجه داشت که این خطوط ممکن است به طور موقت و فریبنده شکل گرفته باشند و پیروی از آن ها توصیه نمی شود.

همانطور که گفته شد، یکی از کارهایی که توسط تحلیلگران انجام می شود جدا کردن خطوط این روندها است که همان قدر که آسان است گاهی غیر قابل اعتماد نیز هست. برخی از دارایی های رمزنگاری شده ممکن است به میزان قابل توجهی بی ثبات باشند و همیشه مشاهده نمودار حرکت قیمت آن ها احتمالاً مجموعه ای از اوج ها و فرود ها را نشان می دهد که گاهی این نوسانات یک الگوی خطی را تشکیل می دهند. با در نظر گرفتن این نکته، تحلیلگران متوجه می شوند که آیا نوسانات قابل چشم پوشی است یا نه و آیا آن ها در حال تشکیل روند صعودی یا نزولی جدیدی هستند یا نوساناتی زود گذر. اما همانطور که تا کنون نیز تاکید کردیم گاهی تحرکات نهنگ ها در بازار تحلیلگران حرفه ای را هم متضرر می کند و باعث می شود روند کاملا بر خلاف آنچه پیش بینی کرده بودند پیش رود.

علاوه بر این ، روندهایی وجود دارد که به پهلو حرکت می کنند و در این موارد ، رمزارز به طور قابل توجهی در جهت صعودی یا نزولی حرکت نمی کند. معامله گران باید توجه داشته باشند که روندها به اشکال مختلفی وجود دارند، از جمله خطوط روند متوسط ، بلند مدت و کوتاه مدت.

نکته مهم: ترسیم این خطوط روند باید بسیار دقیق باشد! اما این کار چگونه انجام می شود؟

هنگامی که هر شمع (Candle) در نظر گرفته می شود، کمترین قیمت آن در نوار صعودی با عنوان “L” مشاهده خواهد شد (یا اگر جهت خط رو به پایین و نزولی باشد ، بالاترین قیمت “H” در نظر گرفته می شود). اکنون خط روند دقیقاً همان جا قرار می گیرد. سپس، خط گسترش داده می شود، زیرا شمع بعدی خط روند را لمس می کند، کار به همین صورت انجام می شود و ادامه می یابد.

دقیقاً “L” برای شمع بعدی بررسی می شود. حالا خط طبق مقدار جدید اصلاح می شود. مرحله نهایی گسترش خودکار خط با استفاده از تنظیمات خط است. خط روند تا سمت دلخواه گسترش می یابد. این توضیح برای نمودارهای Coinigy بود، اما باید با سایر برنامه های نمودار هم به خوبی کار کند.

تحلیل تکنیکال

سطح مقاومت و حمایت

همانطور که خطوط روند وجود دارد، خطوط افقی نیز وجود دارند که سطوح حمایت و مقاومت را بیان می کنند. با شناسایی مقادیر این سطوح ، می توان در مورد عرضه و تقاضای فعلی سکه نتیجه گیری کرد. در سطح حمایت، به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از معامله گران مایل به خرید رمزارز هستند (تقاضای زیادی) وجود دارد ، به عنوان مثال، آن معامله گران معتقدند که ارز در این سطح دارای قیمت پایینی است و بنابراین به دنبال خرید آن هستند قیمت پس از رسیدن سکه به آن سطح ، «کف قیمت» خریداران را ایجاد می کند.

 

تقاضای زیاد معمولاً روند نزولی را متوقف می کند و حتی گاهی حرکت را به سمت یک روند صعودی تغییر می دهد. سطح مقاومت دقیقاً برعکس است، منطقه ای که بسیاری از فروشندگان با سفارش های خود صبورانه منتظر می مانند و یک منطقه بزرگ عرضه را تشکیل می دهند. هر بار که سکه به آن «سقف» نزدیک می شود ، با صف های عرضه روبرو می شود و برمی گردد.

غالباً وضعیتی وجود دارد که در آن معاملات می توانند بین سطح حمایت و مقاومت قرار داشته باشند: نزدیک به خطوط حمایت و فروش در سطح مقاومت. این فرصت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که یک حرکت جانبی مشخص شود.

بنابراین در هنگام شکست مقاومت یا شکست سطح حمایت چه اتفاقی می افتد؟ احتمال زیادی وجود دارد که این شاخصی باشد که روند موجود را تقویت کند. تقویت بیشتر روند زمانی بدست می آید که سطح مقاومت به سطح حمایت تبدیل می شود و اندکی پس از شکست از بالا بازگشت موقتی به سطح حمایت انجام شود و مجددا برگشت بخورد و به بالا حرکت کند.

توجه: گاهی شکست های دروغینی رخ می دهند که روند را تغییر نمی دهند. از این رو ، برای شناسایی روند باید از برخی شاخص های دیگر مانند حجم معاملات نیز استفاده کرد.

میانگین متحرک (Moving averages)

ابزار تجزیه و تحلیل تکنیکال دیگر برای ارزهای رمزنگاری شده و به طور کلی تحلیل تکنیکال، به منظور ساده سازی تشخیص روند، میانگین متحرک نامیده می شود. میانگین متحرک براساس میانگین قیمت رمزارز در یک بازه زمانی مشخص تشکیل می شود. به عنوان مثال، میانگین متحرک یک روز معین با توجه به قیمت سکه در 20 روز معاملاتی قبل از آن روز محاسبه می شود. اتصال تمام میانگین های متحرک یک خط ایجاد می کند.

شناختن میانگین متحرک نمایی (EMA) نیز مهم است ، میانگین متحرکی که در محاسبه خود نسبت به چند روز اخیر، وزن بیشتری را در مقایسه با روزهای گذشته نشان می دهد.

در نمودار زیر می توان یک مثال عملی را مشاهده کرد: اگر میانگین متحرک 10 روزه از میانگین متحرک 30 روزه عبور کند، ممکن است به ما بگوید که روند مثبتی در پیش است.

نمودار

حجم معاملات

حجم معاملات نیز نقش مهمی در شناسایی روندها دارد. روندهای قابل توجه با حجم معاملات بالا همراه هستند، در حالی که روندهای ضعیف با حجم معاملات پایین همراه هستند. هنگامی که سکه پایین می آید توصیه می شود حجم همراه با کاهش را بررسی کنید. روند بلند مدت با رشد سالم با افزایش زیاد حجم و کاهش کوتاه مدت با حجم ناچیز همراه است. همچنین مهم است که توجه شود حجم با گذشت زمان در حال افزایش است. اگر در هنگام افزایش حجم کاهش یابد ، روند صعودی به پایان می رسد و بالعکس در روند نزولی نیز به همین صورت است.

فقط تحلیل تکنیکال نیست!

با استفاده از تجزیه و تحلیل تکنیکال، معامله گران می توانند تا حدودی روندها و احساسات بازار را شناسایی کنند و همچنین آنها توانایی تصمیم گیری منطقی تر نسبت به کسانی که به طور کورکورانه در مورد سرمایه گذاری از سلبریتی ها پیروی میکنند را دارند.

نکات مهم تحلیل تکنیکال بازار ارز دیجیتال که باید توجه کنیم

تحلیل تکنیکال یک روش عملی است که قیمت های گذشته سکه ها و حجم معاملات آنها را سنجیده است. در هنگام ورود به این حوزه، به هیچ عنوان توصیه نمی شود که فقط به تجزیه و تحلیل تکنیکال اعتماد شود. این موضوع در همه بازارهای سرمایه گذاری و به خصوص در زمینه رمزنگاری صادق است. بازار ارزهای رمزنگاری شده زمینه ای است که اغلب اخبار زیادی تولید می کند و بسیار پر نوسان است، این نوسانات گسترده در نتیجه فعالیت نهنگ های بازار است.

علاوه بر این عوامل اساسی وجود دارد که تأثیر قابل توجهی در بازار دارند (مانند مقررات، گواهینامه های ETF ، هش استخراج و غیره). تجزیه و تحلیل تکنیکال به طور کلی این عوامل را نادیده گرفته و نمی تواند پیش بینی کند، بنابراین توصیه می شود تجزیه و تحلیل فنی و تجزیه و تحلیل اساسی با هم مخلوط شوند تا تصمیمات عاقلانه در مورد سرمایه گذاری گرفته شود.

یک تحلیلگر که به دلایل اساسی و پشتوانه یک رمزارز تصمیم به خرید یک ارز دیجیتال خاص می گیرد، می تواند از پشتیبانی تحلیل تکنیکال برخوردار شود و یک نقطه ورود فنی خوب پیدا کند و بنابراین سوددهی معامله را تقویت کند.

از نظریه تا اجرا: چگونه روندها را شروع و شناسایی کنیم؟

برای شروع ، کاربر به یک ابزار تجزیه و تحلیل نیاز دارد که نمودارها را به سرعت و به راحتی ترسیم می کند. کاربر می تواند از نمودارهای موجود معاملات ارزهای رمزنگاری شده استفاده کند، اما آنها خطوط روند را ارائه نمی دهند و فقط شاخص های جزئی را نشان می دهند.

سخن پایانی

این راهنما مفاهیم اساسی در تجزیه و تحلیل تکنیکال را در خصوص ارزهای رمزنگاری شده ارائه داده است. توصیه می شود اگر فردی قصد انجام تحلیل تکنیکال در این حوزه را دارد، ابتدا دانش خود را در این زمینه عمیق کند: شاخص ها ، سطح فیبوناچی ، الگوها (به عنوان مثال مثلث ها) و موارد دیگر.

علاوه بر این همه معامله گران از جمله معامله گران حرفه ای و تازه وارد باید بدانند که این نوع تحلیل روش قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال نیست و فقط تکیه کردن به این روش احتمالا بازدهی خوبی نخواهد داشت.

کد خبر: 1400020312TSMCMF

مطالب مرتبط:

پرداخت مالیات از طریق رمزارز در زوگ سوئیس

خرید NFT توسط سود رمزارز ها شامل مالیات می شود

پرداخت از طریق رمزارز به بزرگترین شرکت بیمه سوئیس

کریپتو مام: ممنوعیت رمزارز مانند خاموش کردن اینترنت است

رمزارز می‌تواند سودآور باشد اما برای مالیات آن هم آماده هستید؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته