شنبه 1 اردیبهشت 1403

تلاش سازمان ها برای پذیرش فناوری بلاک چین

پذیرش دیفای توسط سازمان ها به رغم آن که در حال رشد است، موانعی پیش رو دارد که در صورت برطرف شدن، باعث پیوستن این حوزه به جریان اصلی خواهد شد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به سرعت در حال بلوغ است. در حالی که ارزش کل قفل شده در دیفای بیش از 45 میلیارد دلار است، موسسات مالی و شرکت های بزرگ شروع به اجرای مفاهیم دیفای برای اتوماسیون فرآیندهای تجاری می کنند. این تحول با عنوان «دیفای سازمانی» شناخته می شود.

به عنوان مثال، می توان فاکتورها و سایر محصولات مالی را توکن سازی کرد تا از معتبر بودن تراکنش ها و پردازش پرداخت آن توسط چندین طرف اطمینان حاصل شود. کوک وان آمریکای شمالی (CONA) یکی از اولین شرکت های بزرگ است که با استفاده از پروتکل بیس لاین (Baseline Protocol) این کار را کرد.


بلاک چین چیست؟


چنین راهکارهایی از طریق موارد استفاده مانند CONA به سرعت در حال گسترش است. فروشندگان بزرگی هستند که وارد این بازار زیرساخت می شوند؛ از جمله آنها می توان به پروواید (Provide)، شركت ارائه دهنده میان افزار، و شرکت Ernst & Young که جزو چهار شرکت برتر است، اشاره كرد.

به تازگی هم شرکت کانسنسیس (ConsenSys) که یکی از برجسته ترین شرکت های نرم افزاری بلاک چین است،اعلام کرد که قصد دارد از پروتکل بیس لاین به عنوان راهکاری برای مشتریان سازمانی خود استفاده کند..

کانسنسیس چگونه می خواهد دیفای سازمانی را به پیش براند؟

کانسنسیس کودیفای (ConsenSys Codefi) که بسته امور مالی شرکت کانسنسیس است و موارد استفاده مالی را به همتایان بلاک چینی متصل می کند، به زودی یک راهکار مبتنی بر بیس لاین برای مشتریان سازمانی خود ارائه می دهد.

دیدیه لو فلاک (Didier Le Floch)، سرپرست محصولات سازمانی و مهندسی کانسنسیس کودیفای، توضیح داد که اندوخته فناوری کودیفای با پروتکل بیس لاین ترکیب می شود تا تجربه کاربری بدون دردسری را برای مواردی مانند تامین مالی زنجیره های تامین فراهم کند. او گفت که به شدت معتقد است که بخش سازمانی به زودی با بازار دیفای همگرا خواهد شد.

MakerDAO، پروتكلی که پشت استیبل کوین دای (Dai) قرار دارد، در ژوئن سال 2020 پشتیبانی خود را برای استفاده از دارایی های غیررمزنگاری شده، مانند فاكتورها و حق امتیاز پخش موسیقی، به عنوان وثیقه استیبل کوین دای اعلام كرد.

پروتکل استارتاپ بلاك چین سانتریفیوژ (Centrifuge) که با نام «سانتریفیوژ چین» (Centrifuge Chain) شناخته می شود و مورد پشتیبانی میکر است، سازندگان دارایی را قادر می سازد تا برای دارایی های واقعی توکن های تعویض ناپذیر بسازند و آن ها را تبدیل به توکن های ERC-721 کنند.

این دارایی را سپس می توان به تینلیک (Tinlake) اضافه کرد که پروتکل دیفای مبتنی بر اتریوم برای تامین مالی غیرمتمرکز دارایی ها استفاده می شود.

سخنگوی سانتریفیوژ گفت که این شرکت در حال همکاری با MakerDAO است تا یک شرکت اجاره املاک و مستغلات آنلاین به نام نیو سیلور (New Silver) را به عنوان سازنده دارایی به پلتفرم میکر بیاورد. بدین ترتیب، نیو سیلور اولین سازنده دارایی است که از تینلیک برای رسیدن به رای اجرایی MakerDAO استفاده می کند و در نهایت به سازندگان دارایی اجازه می دهد تا دای را به عنوان تسهیلات اعتباری تولید کنند.

پروتکل دیفای آوی (Aave) نیز در اکتبر 2020 بازار پول متنوعی را برای پشتیبانی از دارایی های واقعی ایجاد کرد. براساس یک پست وبلاگی آوی، این بازار پول به کاربران آوی امکان می دهد که دارایی های دنیای واقعی را روی پروتکل سوار کنند و از این طریق، سرمایه گذاران می توانند با وثیقه گرفتن دارایی هایی فاکتورها و املاک وام بدهند.

از میان برداشتن موانع پذیرش

بسیاری از مفاهیم دیفای سازمانی هنوز به خاطر موانعی که وجود دارد، در مراحل اولیه هستند. برای نمونه، نگرانی هایی در مورد منابع در دسترس عموم برای تعیین قیمت دارایی های وثیقه ای وجود دارد.

علاوه بر این، بسیاری از پروتکل های دیفای که به فضای سازمانی وارد می شوند، فقط امکان وام دهی به صورت رمزارز دارند و این برای سازمان های جریان اصلی ممکن است جذاب نباشد. همچنین ، پرداخت هزینه تراکنش ها به صورت رمزارزی ممکن است برای شرکت هایی که عموما با فیات سروکار دارند، مشکل ساز باشد.

فلاک توضیح داد که کودیفای قصد دارد با استفاده از پروتکل بیس لاین این نگرانی ها را رفع کند. برای نمونه، ادغام با «Infura ITX» شركت ها را قادر می سازد هزینه تراکنش ها را به جای اتر با دلار بپردازند.

علاوه بر این، فلاک یادآور شد كه كتابخانه منبع باز دانش صفر متعلق به کانسنسیس که «gnark» نام دارد، برای اطمینان از خصوصی ماندن داده های سازمانی و در عین حال قابل تایید بودن آن، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

موسسات به دیفای علاقه نشان می دهند؟

علاوه بر تعداد فزاینده راهکارهای دیفای سازمانی که در حال توسعه هستند، اکنون سازمان های بزرگ و موسسات مالی نیز به دیفای علاقه نشان می دهند. این علاقه به تازگی توسط شرکت مدیریت دارایی ارز دیجیتال گری اسکیل (Grayscale) به نمایش گذاشته شد. این شرکت در ماه فوریه اعلام کرد که امکان دسترسی به دارایی ها دیفیای مثل آوی، COMP، MKR ، Reserve Rights (RSR) ، SUSHI ، توکن شبکه سینتتیکس ، UNI و Yearn.finance را به سرمایه گذاران عرضه خواهد کرد.

اگرچه این مورد با استفاده سازمان ها از پروتکل های دیفای برای یافتن دارایی های دنیای واقعی متفاوت است، فلاک خاطرنشان کرد که این نشان می دهد بازیگران سازمانی بیشتری آماده سرمایه گذاری در پروتکل های برجسته دیفای هستند.

کد خبر: 1399121402AAMMMH

مطالب مرتبط:

دیفای قانون ناپذیر

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته