جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با توکن یونی سواپ (UNI)

یونی سواپ با نماد UNI توکنی است که مربوط به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) است. این صرافی روی شبکه اتریوم قرار دارد و توکن آن نیز طبیعتا یک توکن شبکه اتریوم به شمار می رود. کاربران این صرافی می توانند با استفاده از توکن یونی سواپ علاوه بر معامله رمزارزها، با سهام گذاری آن در استخرهای نقدینگی سود دریافت کرده و همچنین در تصمیم های حاکمیتی یونی سواپ نقش داشته باشند. در این مقاله جزئیات فنی این توکن را بررسی خواهیم کرد.

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در 17 سپتامبر سال 2020 یک توکن حاکمیتی به نام UNI معرفی کرد. این صرافی، اقدام به راه اندازی عرضه اولیه سکه یا نوع دیگر فروش توکن نکرد. بلکه تصمیم گرفت که توکن ها را طبق یک برنامه انتشار تنظیم شده توزیع کند.


فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن


یونی سواپ یک ایردراپ راه اندازی کرد و 400 توکن UNI (به ارزش تقریبی 1500 دلار) به کاربران خاصی که پیشتر از خدمات یونی سواپ استفاده کرده بودند، ارائه داد.

کاربران یونی سواپ همچنین می توانند با سهام گذاری توکن ها در استخرهای نقدینگی خاصی، توکن های یونی سواپ جدید کسب کنند. این کار استخراج نقدینگی یا کشت سود نامیده می شود.

هدف توکن UNI استفاده در اداره صرافی یونی سواپ است. دارندگان UNI می توانند بر تصمیمات توسعه یونی سواپ تأثیر گذاشته و برای آن رأی دهند.

آنها همچنین می توانند تأمین کمک های مالی، شراکت ها، استخرهای استخراج نقدینگی و طرح های دیگر را با استفاده از توکن یونی سواپ بر عهده بگیرند. هدف نهایی این است که دیگر تیم توسعه یونی سواپ هیچ نقش مستقیمی در اداره این صرافی نداشته باشد و دارندگان توکن UNI کلیه تصمیمات را اتخاذ کنند.

سرمایه گذاران می توانند توکن های UNI را از صرافی های دیگری مانند بایننس (Binance)، بیت فینکس (Bitfinex)، کوین بیس پرو (Coinbase Pro)، جمینای (Gemini)، هوبی (Huobi)، کوکوین (Kucoin) نیز خریداری کنند. توکن یونی سواپ به سرعت به موفقیت رسید و تنها چند هفته پس از راه اندازی وارد فهرست 50 رمزارز برتر شد.

سود سهام گذاری یونی سواپ

همانطور که گفته شد، یونی سواپ به کاربران امکان می دهد تا با سهام گذاری توکن های خود در یک استخر نقدینگی درآمد کسب کنند. این پلتفرم تعداد زیادی از کاربران را که به دنبال کسب سود هستند، جذب کرده است. بیشتر توکن های قفل شده فعلی یونی سواپ در طی افزایش محبوبیت آن در سپتامبر 2020 توسط سرمایه گذاران سپرده گذاری شده است.

البته افزایش مشارکت لزوماً به معنای سودآوری مشارکت برای همه نیست. کارمزد استاندارد معاملات 0.3 درصد بین همه اعضای یک استخر نقدینگی تقسیم می شود. به همین دلیل، استخرهایی که بیشترین معامله گران را به خود جلب می کنند، اما کمترین تعداد تأمین کنندگان نقدینگی را دارند، بیشتر سود را می برند.

علاوه بر این، این نوع فرصت سرمایه گذاری خطراتی را به همراه دارد. از جمله اینکه سرمایه گذاران باید خسارات ناشی از تغییر ارزش توکن های سهام گذاری شده خود را در نظر بگیرند. یکی از مفسران رمزارزها می گوید:
«بدون دانستن حجم معاملاتی که انجام می شود، دشوار است بتوان تعادل میان درآمد حاصل از کارمزد و زیان ناشی از عملکرد قیمتی را به دست آورد.»

جنجال های پیرامون یونی سواپ

یونی سواپ تاکنون هدف چندین حمله علیه توکن های کوچک قرار گرفته است. در آوریل 2020 بین 300,000 تا 1 میلیون دلار imBTC به سرقت رفت و 370,000 دلار توکن Opyn در اوت 2020 دزدیده شد. البته هنوز این موضوع که آیا این موارد واقعا دزدی بوده یا معاملات فرصت طلبانه، موضوع بحث است.

خط مشی لیست باز یونی سواپ نیز باعث بروز مشکلاتی شده است، از جمله اینکه توکن های جعلی در یونی سواپ فهرست شده و برخی از سرمایه گذاران را در خرید رمزارزها گمراه کرده است. مشخص نیست که آیا یونی سواپ قصد دارد این توکن های جعلی را در فهرست سیاه قرار دهد یا خیر؛ اما کاربران می توانند با بازرسی دقیق شناسه توکن ها در کاوشگر بلاک اتر اسکن (Etherscan) از این مشکل جلوگیری کنند.

در نهایت اینکه برخی از منتقدان معتقدند که توزیع توکن یونی سواپ آنگونه که این پروژه گزارش می کند، غیرمتمرکز نیست.

شرکت تحلیل گلاسنود (Glassnode) استدلال می کند که بایننس و تیم یونی سواپ دارای حجم قابل توجهی توکن یونی سواپ هستند که امکان تاثیر گذاشتن بر این پروژه را به هر دوی آن ها می دهد، حتی اگر در نهایت از این قدرت استفاده نکنند.

منبع: وب سایت کریپتوبریفینگ

کد خبر: 1400013108AAMCMH

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال امنی (OMNI)

آشنایی با ارز دیجیتال درِپ (DREP)

آشنایی با ارز دیجیتال پولیگان (MATIC)

آشنایی با ارز دیجیتال نییر پروتکل (NEAR)

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین اس وی (BSV)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته