شنبه 1 اردیبهشت 1403

جهان رمزارز آماده قوانین مالیاتی بیشتر در 2021

پیش بینی می شود درسال جاری میلادی قوانین بیشتری در حوزه رمزارز تصویب شود. به این ترتیب دارایی های و سودهای حاصل از این ابزار سرمایه گذاری بهتر ردیابی خواهد شد. در همین راستا در آمریکا سیستم گزارش دهی مالیاتی گسترده و در هند مالیات بر تراکنش های رمزارزی اجرا خواهد شد.

به گزارش سکه نیوز ، به نقل از کریپتونیوز ، در زندگی دو امر حتمی وجود دارد که یکی از آنها مرگ و دیگر مالیات است. هرچند بسیاری از رمزارزها ابتدا توانستند تا حدودی از مالیات بر هند اما اکنون به نظر می رسد زمان مالیات دهی این صنعت فرا رسیده است . سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا (IRS)  شکل جدیدی از مالیات را در پایان 2020 عرضه کرد که طبق آن مالیات دهندگان باید اعلام کرنند در سال مالی گذشته رمزارز خریده یا فروخته اند ، این در حالی است در 2020 میلادی سازمان « درآمد و گمرکات ملکه » ( HMRC ) در انگلیس سازمانی را برای نظارت بر معاملات تجار رمرارز ایجاد کرد.

به گفته کارشناسان مالیات فعال در حوزه رمزارز، در 2021 میلادی اقدامات گزارش دهی مالیاتی بیشتری در این صنعت به وجود خواهد آمد.

پرداخت مالیات سود رمزارز

«نیکلاس اشمیت»، وکیل و مشاور مالیاتی در موسسه اتریشی « ولف تیس» پیش بینی می کند هرچند هنوز بسیاری از مقامات مالیات بندی در سراسر جهان در حوزه رمزارز فعالیتی نکرده اند اما در 2021 میلادی شرایط به میزان قابل توجهی تغییر می کند.

او در این باره می گوید: «یکی از مهم ترین اخبار مالیاتی در حوزه رمزارز، گسترش سیستم رتبه بندی جامع (CRS) صرافی های این حوزه است.»

سیستم رتبه بندی جامع به استانداردهای گزارش دهی معمول اشاره دارد و در حقیقت توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) به وجود آمده تا با فرار مالیاتی ازطریق حساب های بانکی خارجی مقابله شود.

به عبارت دیگر احتمالا صرافی های رمزارز ملزم می شوند سود مشتریانشان را به مقامات مالیات بندی محلی آنها گزارش دهند.

او در ادامه می افزاید: «در اصل اگر یک سرمایه گذار حساب بانکی در سوییس یا پاناما باز کند، بانک از او تاییدیه اقامت و شماره شناسایی پرداخت مالیاتش را درخواست می کند. در مرحله بعد بانک به طورسالانه گزارشی از مقدار سود و مشتقات که سرمایه گذار به دست آورده را همراه کل دارایی او به مقامات مالیاتی محلی گزارش می دهد. در مرحله بعد این اطلاعات به مقامات کشور محل استقرار سرمایه گذار ارسال می شود. به این ترتیب مقامات به راحتی پرداخت میزان صحیح مالیات توسط فرد را بررسی می کنند.»

اشمیت اضافه می کند : «در اواخر 2020 میلادی اتحادیه اروپا مذاکراتی را آغاز کرد تا سیستم CRS را برای صرافی های رمزارز اجرا کند. این در حالی است که سازمان OECD نیز خود اعلام کرد در 2021 میلادی نسخه ای از CRSرا صرافی های رمزارز طراحی می کند.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه می افزاید: «اگر در این زمینه توافقی حاصل شود ( که به نظر من اتفاق می افتد) تجار رمزارزی که از صرافی های متمرکز استفاده می کنند باید آگاه باشند که سازمان مالیاتی  کشور آنها درباره سرمایه هایشان به شکل رمزارز اطلاع خواهد داشت . بنابراین امکان تجارت در صرافی های خارجی وجود نخواهد داشت و در نتیجه امیدهای این سرمایه گذاران برای مخفی ماندن فعالیت هایشان از مقامات مالیاتی بر باد خواهد رفت.»

آمریکا؛ آری یا خیر

یکی از نکات مربوط به CRS آن است که آمریکا هیچ احساس وظیفه ای برای گزارش دهی کسب وکارمشتریان آمریکایی به هم پیمانانش ندارد. با این وجود این کشور در 2021 میلادی تلاش های خود برای ردیابی معاملات رمز ارزی شهروندانش را افزایش می دهد که این امر در نهایت سبب می شود هزینه های بیشتری  صرف ملت های دیگر شود.

همان طور که گفته شد اقدامات IRS سبب شده پنهان کردن دارایی های رمزارزی در نقاط مختلف جهان سخت تر شود. این سازمان با پرسشی در صفحه اول اظهار نامه مالیاتی ، استاندارد 1040 فرم را تغییر داده است. این سازمان از افراد می پرسد: « آیا در بازه زمانی 2020 میلادی هرگونه رمزارز فروخته، خریده یا مبادله کرده اید  یا آنکه هیچ سود مالیاتی به شکل رمزارز دریافت کرده اید.» دو گزینه بله و خیر برای پاسخ دهی به این سوال وجود دارد.

همزمان گسترش الزامات IRS در حقیقت تکمیل کننده اقدامات سازمان های دیگر مانند شبکه اجرای جرائم مالی(FinCEN) است. این سازمان اخیرا قانون گزارش دهی جدیدی برای تراکنش های رمزارزی بالاتر از مقداری مشخص تعیین کرده که با مخالفت دست اندرکاران صنعت رمزارز روبه رو شده است.

«سلوا اوزلی» وکیل مالیاتی بین المللی در این باره می گوید: « قوانین جدید بانک ها ، صرافی های رمز ارز، کسب وکار های سرویس پولی و برخی دیگر از موسسات مالی را ملزم می کند ماهیت طرف های شرکت کننده در معاملات رمز ارزی را بررسی و گزارش کنند.همچنین طبق این قانون اگر تراکنش بیش از 3 هزاردلار باشد،  اطلاعات پرداخت کیف پول های غیر میزبان نیز باید گزارش شود.«

«ادوارد زوارس» یکی از کارشناسان مالیات در این باره می گوید: «هدف سوال IRS و اقدامFinCEN کاملا ساده است. دلیل این سوال بررسی افرادی است که به آن پاسخ منفی داده اند. IRS بعدا اطلاعاتی درباره فعالیت های آنها به دست می آورد مانند آنکه آنها چه ارزی دریافت کرده، فروخته، ارسال یا تبادل کرده اند. اما هنوز این موارد تایید نشده اند.»

به عقیده زولارس هرچند رژیم قانونی فعلی در آمریکا ( گزراش دهی درآمد و سود سرمایه) به اندازه کافی شفاف است، اما احتمال دارد الزامات مالیاتی رمزارزی جدید اجرا شود.

قوانین رمزارز به سبک هند

وزارت اقتصاد هند اخیرا مالیاتی 18 درصدی بر کالاها و سرویس هایی ارائه کرده براساس رمزارز مبادله می شوند. هنوز مشخص نیست  چنین مالیاتی به قانون تبدیل شود اما به نظر می رسد دولت درباره اجرای آن تصمیم جدی دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند چنین مالیاتی برای صنعت رمزارز خطرناک است. البته «سومیت گوپتا» مدیر ارشد اجرایی صرافی رمزارز «کوین دی سی ایکس» معتقد است چنین قانونی در نهای به قانونمند شدن صنعت و بلوغ آن کمک می کند.

او در این باره می گوید: «قانون مالیات 18 درصدی به طور مستقیم روی هزینه های تراکنش وضع شده و  مشابه آن در بازار سهام هند نیز اجرا می شود. ما از این اقدام پشتیبانی می کنیم زیرا تراکنش های رمزارزی از صرافی های هندی تحت قوانین همخوانی مشخصی قرار می گیرند که برای آینده این اکوسیستم مناسب است.»

در این میان دادگاه اروپا در 2015 میلادی اعلام کرد تجاری که در معاملات دارایی های رمزارزی شرکت می کنند نباید چنین مالیاتی بپردازند. این درحالی است که دادگاه اتحادیه اروپا در سال 2015 اعلام کرد تجاری که در تبادل دارایی های دیجیتال شرکت می کنند باید از پرداخت مالیات معاف باشند. از سوی دیپر کشورهایی مانند سنگاگور قوانینن قبلی خود را تغییر داده اند که طبق آن مبادلات مربوط به رمزنگاری مشمول به مالیات بوده است.

ردیابی و مالیات بندی

درهر حال در 2021 میلادی بیشتر کشورها روی مالیات بر درآمد، سود سرمایه و چگونگی تضمین ردیابی درآمد و سود ناشی از  رمزارز تمرکز کرده اند.

می توان این امر را یک نشانه مثبت قلمداد کرد که طبق آن دارایی ها و تجارت رمزارزی بیش از پیش گسترده و نرمال سازی می شود

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

سازمان نصر: مسدودیت صرافی ها تاثیر معکوس خواهد داشت

رئیس کمیسیون رمزارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به انتقاد از نامه رئیس مجلس جهت مسدود سازی درگاه های پرداخت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته