پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

حجم مبادلات رمزارزها؛ اطلاعات جعلی صرافی ها حذف می شود؟

سایت های تجمیع داده در حال شدت بخشیدن به تلاش خود در مبارزه با حجم های جعلی مبادلات رمزارز هستند، اما این مسیر چندان هم هموار نیست.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، سایت های تجمیع کننده داده های رمزارزی امروزه اولین مراجعی هستند که هم تازه واردان به فضای کریپتو با آن سروکار دارند و هم اطلاعات لازم را برای کاربران با تجربه فراهم می کنند.

این سایت ها دارای پلتفرم هایی هستند که اطلاعات ورودی صرافی های مختلفی را جمع آوری میکنند تا داده های قابل اعتمادی را درباره حجم مبادلات، ارزش دارایی ها براساس تاریخ و ارزش بازار از طریق رابطه ای کاربری موبایلی یا وب را به کاربران ارایه دهند.

دنیای رمزارزها چندان با مقوله کلاهبرداری غریبه نیست، اما گاهی آنچه که برای یک سرمایه گذار باتجربه کریپتو، به عنوان یک کلاهبرداری آشکار به نظر میرسد، ممکن است برای یک مبتدی قابل تشخیص نباشد؛ از این رو، داده های تجمیع شده برای یک سرمایه گذاری هوشمندانه بسیار حیاتی است.

حجم های بزرگ اما جعلی صرافی ها

تا چند سال گذشته، حجم مبادلات روزانه به رغم تفاوت روش در مراکز داده، معیار اصلی برای رتبه بندی صرافی ها بود و کاملا هم معقول به نظر می رسید؛ یعنی مبادلات با حجم بیشتر، کاربران فعال تری دارند و معامله فعال تر هم جریان  نقدینگی بالاتری ایجاد می کند.

اما اشکال کار زمانی عیان شد که شرکت «مدیریت دارایی بیت وایز» در مارس سال 2019 از یک واقعیت پنهان پرده برداشت. این شرکت تحلیلی را منتشر کرد حاکی از این که 95 درصد از حجم های گزارش شده مبادلات بیت کوین به تارنمای کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) جعلی بوده است.

بیت وایز که زیرساختی برای خواندن اطلاعات به صورت مستقیم از رابط کاربری 81 صرافی تولید کرده بود، انگشت روی ناسازگاری های موجود در حجم های مبادلات گزارش شده در بسیاری از صرافی ها گذاشت.

به گفته بیت وایز، صرافی ها حجم مبادلات خود را به دروغ بیش از حجم واقعی به کوین مارکت کپ گزارش می دادند تا ارزش بازار بیت کوین را به ظاهر بزرگ نشان دهند و از سوی دیگر، با گزارش حجم دروغین در بالای رتبه بندی پلتفرم های مختلف قرار گیرند.

گزارش دیگری نیز که در همان زمان از شرکت تحلیل داده The Tie منتشر شد، نشان میداد که 86.57 درصد از حجم مبادلات رمزارزی گزارش شده مشکوک بوده و 75 درصد از صرافی ها حجم های غیرعادی و فعالیت های پرسش برانگیز داشته اند.

از سوی دیگر، موسسه «تحقیقات آلامدا» (Alameda Research) نیز گزارش داد که صرافی ها 70 درصد از کل مبادلات رمزارزی را روی پلتفرم های تجمیع داده جعل می کنند.

معیارهای جدید و باز تکرار تخلفات

در سال 2020 شمار زیادی از سایت های تجمیع کننده دیتا که باز هم از معیار حجم مبادلات برای رتبه بندی صرافی ها استفاده می کردند، پس از آنکه به باد انتقاد گرفته شدند، سریعا روش خود را به روش های دقیق تر تغییر دادند. برای نمونه، کوین گکو (CoinGecko) معیارهای جدیدی از جمله ترافیک وب، شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش و ارزش عمقی را وارد معیارهای رتبهبندی کرد.

دیگر پلتفرم ها مثل نامیکز (Nomics)، کوین مارکت کپ و مساری (Messari) نیز اقدام مشابهی برای دقیقتر کردن معیارهای رتبه بندی خود کردند تا از دستکاری حجم مبادلات توسط صرافی ها برای قرار گرفتن در بالای فهرست جلوگیری شود.

اما سخت تر و متنوع تر شدن معیارها احتمالا کمکی به جلوگیری کامل از تقلب و جعل آمار نداشته باشد، همان گونه که در مثل گفته شده “پدر و مادر سختگیر، بچه نابکار به بار میآوردند.” چندی نخواهد گذشت که صرافی ها و در کنار آنها پروژه های بلاک چین راهی را برای دور زدن این سامانه ها نیز بیابند.

مسیر پیش رو؛ چالش ها و راهکارها

گزارشی مفصل از شرکت رصدگر BTI Verified که در ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد، نشان می دهد که از مجموع 50 صرافی فهرست شده در CMC، تنها 32 درصدشان حجم های غیرمنطقی نشان می دادند؛ در حالی که این آمار تا پیش از آن 75 درصد بود.

CMC نیز در نهایت مانند کوین گکو، نامیکز و مساری اقدام به متنوع سازی و ایجاد معیار اولیه نقدینگی کرد. این معیار که در سال 2017 معرفی شد، داده های بیشتر مثل ترافیک اینترنتی صرافی را در الگوریتم رتبه بندی خود وارد می کرد تا امکان تخمین میزان کاربران آن را داشته باشد.

با این حال، ایجاد و اعمال معیارهای جدید نیز نمیتواند راه حلی نهایی باشد، زیرا همانطور که گزارش BTI Verified نشان میدهد، صرافی ها راه های متعددی برای فریب و بازی دادن تجمیع کنندگان داده دارند؛ مثلا خرید ترافیک وب ویا خرید و فروش همزمان یک ارز (wash trade) کار آسانی است که صرافی ها به راحتی می توانند انجام دهند.

برخی صرافی ها در بعضی از رتبه بندی ها عملکرد ضعیفی دارند و همزمان در رتبه بندی دیگری در صدر قرار گرفته اند. این واقعیت حاکی از آن است که این صرافی ها راهی را برای بالا نشان دادن معیارهای مورد نظر صاحب آن رتبه بندی یافته اند.

پروژه های کریپتویی همچنان انگیزه بالایی برای پیدا کردن راه های فریب سامانه ها دارند و از سوی دیگر نیز، پلتفرم هایی که الزامات بسیار سختگیرانه اتخاذ کرده اند، در واقع از رشد پروژه ها جلوگیری کرده و توکن های آنها را در معرض آسیب پذیری غیرضروری قرار می دهند.

تجمیع کنندگان داده باید به جای ایجاد معیارهای جدید با هدف کاهش گزارش های تحریف شده، به فکر مدل های تشویقی تر باشند؛ مثلا می توانند از آمار مربوط به دنیای واقعی مثل شمار توسعهدهندگان، تعداد کارمندان و دنبالکنندگان در شبکه های اجتماعی را در کنار معیارهای کنونی قرار دهند.

یک راهکار مدرن هم میتواند استفاده از تجمیع کنندگانی باشد که داده های خود را از منابع مختلف میگیرند و در ازای گزارش های درست، توکن های تشویقی به آنها میدهند.

مشوق های کنونی که به صرافی ها، ارایه دهندگان داده و توکن ها امکان سوء استفاده از الگوریتم های رتبه بندی را می دهد، در طولانی مدت پایدار نخواهد بود و از سوی دیگر نیز برای پروژه های کوچک زیان آوراست.

تجمیع کنندگان باید اقدام به ابداع روش های بسیار پیشرفته برای تضمین صحت اطلاعات کنند، چرا که در غیر این صورت، صنعت رمزارز ناخواسته یادآور تحریف و فریب خواهد بود.

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته