جمعه 10 فروردین 1403

پذيرش استيبل كوين ها در مقايسه با ارزهاي ديجيتال بانك مركزي، چگونه خواهد بود؟

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در سرتاسر جهان به سرعت به سمت نهادینه سازی شدن حرکت می کنند و بسیاری از نهادهای بزرگ بانکداری برای حفظ مزیت رقابتی خود در بازارهای جهانی، صدور ارز دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده اند.

ارزهای دیجیتال کلان و ارزهای دیجیتال خُرد دو دسته متفاوت از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی محسوب می شوند

جوزف لوبین، متخصص صنعت امور مالی غیر متمرکز در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد بیش از 80 درصد از بانک های مرکزی در سرتاسر جهان در حال پژوهش برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. جوزف لوبین در ادامه صحبت های خود گفت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را می توان در دو طیف کاملاً متفاوت طبقه بندی کرد. ارزهای دیجیتال کلان و ارزهای دیجیتال خُرد دو دسته متفاوت از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی محسوب می شوند. ارزهای دیجیتال کلان جایگزین سپرده های ذخیره بانکی خواهند شد و به عبارتی سیستم های سنتی اعتبار و قرضه را به صورت کامل از رده خارج خواهند کرد. از طرف دیگر ارزهای دیجیتال خُرد تنها برای معاملات درون شبکه ای به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند و می توان آنها را هم تراز با پول های دیجیتال در نظر گرفت.

کشور چین، پیشرو و طلایه دار کشورهای جهان در زمینه صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی است

جوزف لوبین در ادامه صحبت های خود گفت با اینکه بسیاری از کشورهای جهان قدم های حائز اهمیتی در راستای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی خود برداشته اند، با این اوصاف به نظر می رسد که چین پیشرو و طلایه دار کشورهای جهان در زمینه صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی باشد. کشور چین مرحله آزمایشی صدور ارز دیجیتال یوان را با موفقیت پشت سر گذاشته است و در حال حاضر بسیاری از شهرهای بزرگ این کشور از درگاه های پرداخت آنلاین به صورت پیش فرض استفاده می کنند.

ارز دیجیتال یوان مستلزماً یک ارز مبتنی بر شبکه های غیر متمرکز بلاک چین نخواهد بود

لوبین اعتقاد دارد ارز دیجیتال بانک مرکزی چین لزوماً یک ارز مبتنی بر شبکه بلاک چین نیست. جوزف لوبین اعتقاد دارد اگرچه ارز دیجیتال یوان با اصول رمزنگاری شده شبکه های بلاک چین طراحی شده است اما به صورت کامل تحت کنترل حزب مرکزی این کشور قرار دارد. می توان نتیجه گیری کرد که درباره صدور ارز دیجیتال یوان، مهم ترین ویژگی شبکه های بلاک چین که قرار گیری آنها خارج از حیطه اثرگذاری مراجع مرکزی است، به صورت کامل نقض شده است.

با این اوصاف دولت مرکزی چین به مردم این کشور اطمینان داده است که از حریم خصوصی ایشان و مالکیت آنها نسبت به دارایی های دیجیتال محافظت خواهد کرد. بنظر می رسد شرایط کنونی اقتصادی جهان باعث شده است صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به یک ضرورت تبدیل شود.

در عصر جدید که تکنولوژی های هوشمند نقش بسزایی در مناسبات مالی ایفا می کنند، ایجاد سازوکارهای نوین پولی اهمیت دوچندانی خواهد داشت

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می توانند مزیت رقابتی نوینی را به نهادهای بانکداری ارائه کنند. در عصر جدید که تکنولوژی های هوشمند نقش بسزایی در مناسبات مالی ایفا می کنند، ایجاد سازوکارهای نوین پولی اهمیت دوچندانی خواهد داشت.

جرمی آلر، متخصص صنعت رمزارزها و بنیانگذار شرکت سیرکل نیز در مصاحبه اخیر خود عنوان کرده است رمزارزهای پایدار (استیبل کوین ها) به نسبت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، مقبولیت و پذیرش گسترده تری خواهند داشت.

 

آیا می دانید بلاک چین چیست؟

 

جریان سرمایه روزی به صورت همگانی و به دور از تبعیض های ساختاری در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت

جوزف لوبین و جرمی آلر هر دو اعتقاد دارند جهان به سمت پذیرش یک سیستم جامع غیر متمرکز و مبتنی بر اصول دموکراسی و برابری آحاد مردم در حرکت است. آنها اعتقاد دارند جریان سرمایه نیز مانند شبکه های جهانی اینترنت روزی به صورت همگانی و به دور از تبعیض های ساختاری در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

منبع: blockchain.news

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته