جمعه 10 فروردین 1403

10 قانون برتر برای انجام یک معامله موفق

هر کس مایل باشد به یک معامله گر حرفه ای تبدیل شود، تنها با چند دقیقه قدم زدن در فضای اینترنت، با انبوهی از مقاله های تحلیلی و مطالب پیش بینی نمودار قیمت ها روبرو می شود. اما آیا این مطالب به خودی خود کافی هستند؟ گاهی اوقات برخی افراد راهکارهایی را به تازه واردان ارائه می کنند که چندان با واقعیت بازار سرمایه همخوانی ندارد. اگر شما یک تازه وارد به بازار سرمایه هستید، قاعدتاً می خواهید بدانید چگونه در بازارهای سرمایه یک معامله موفق داشته باشید.

در این مقاله درباره 10 قانون برتر برای انجام یک معامله موفق صحبت خواهیم کرد. در نظر داشته باشید که تمامی قانون ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و اگر می خواهید در بازارهای سرمایه کسب درآمد داشته باشید باید سعی کنید تمامی این قانون ها را در ذهن خود پرورش دهید و همواره آنها را در هر شرایط به خاطر آورید.

همیشه یک برنامه برای انجام معاملات داشته باشید

1- همیشه یک برنامه برای انجام معاملات داشته باشید

برنامه معاملاتی چیست؟ برنامه معاملاتی مجموعه ای از قوانین و اصول مدرن است که چارچوب فکری و استراتژیک یک معامله کننده را تبیین می کند. همیشه در خاطر داشته باشید که نظم ذهنی با یک زبان منطقی و آرمانی رابطه مستقیم دارد. برای فردی که مایل است در بازار سرمایه فعالیت کند هیچ چیزی مهم تر از نظم ذهنی و چارچوب نظری نیست. شما باید نخست نسبت به خواسته ها و اهداف خود آگاهی کامل داشته باشید. آگاهی هم تنها زمانی بدست می آید که شما بتوانید در قالب مفاهیم و یک دستگاه زبان منطقی، اهداف خود را به انحصار واژگان درآورید.

همیشه پیش از آنکه پول و سرمایه خود را به بازارهای تجاری وارد کنید، نسبت به پیشینه تاریخی بازار مقصد خوب مطالعه و پژوهش کنید. سپس یک برنامه جامع و انعطاف پذیر برای خود تعریف کنید. همیشه به اصول و قوانین خود پایبند باشید و هیچ وقت چارچوب نظری خود را نقض نکنید. اگر شما معاملات خود را خارج از چارچوب برنامه تدوین شده تان انجام دهید، حتی اگر به موفقیت تجاری دست پیدا کنید و سود کلانی نصیب ببرید، باز نوع استراتژی شما هیچگاه یک استراتژی موفق و پایدار نخواهد بود.

ثبات ذهن، نظم زبانی، اتحاد اندیشه و عمل و توانایی در ایجاد پل های ارتباطی بین واقعیت و اصول نظری، مهمترین فاکتور برای یک معامله کننده در بازارهای سرمایه است. آنچه یک معامله کننده موفق را از یک معامله کننده شکست خورده متمایز می کند، نوع نگرش و چارچوب ذهنی آنها نسبت به بازار سرمایه است. پس همیشه تلاش کنید ذهن خود را در شرایط آرمانی نگه دارید.

به معامله به عنوان یک کسب و کار و یک شغل نگاه کنید

2- به معامله به عنوان یک کسب و کار و یک شغل نگاه کنید

برای موفقیت در بازارهای سرمایه، شما باید به بازارهای معاملاتی به عنوان یک شغل پاره وقت یا تمام وقت نگاه کنید و هیچ وقت معامله را یک سرگرمی یا تفریح در نظر نگیرید.

اگر ذهنیت خود را اینطور عادت دادید که فضای معاملاتی چندان جدی نیست، شما در ادامه تعهد خود به اصول نظری و حرفه ای بازارهای معاملاتی را از دست می دهید. تعهد یعنی جدیّت و هدفمندی شما در یک مسیر معاملاتی. تعهد نشان می دهد شما تا چه اندازه نسبت به یک موضوع حس احترام و جدیّت دارید. پس هیچ موقع بازارهای معاملاتی سرمایه را به شوخی نگیرید.

معامله یک کسب و کار و یک شغل حرفه ای است که هزینه، سود، ضرر، فشارهای روانی و پیامدهای زیادی را همراه خود دارد. شما نیز صاحب یک کسب و کار کوچک هستید و باید برای کسب سود و درآمد، استراتژی ها و قوانین ویژه ای داشته باشید.

از تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید

3- از تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید

همیشه در نظر داشته باشید که فضای معاملاتی یک فضای رقابتی است. فضای رقابتی هم یک فضای منطقی است. در فضای منطقی، حکم اخلاق صادق نیست، پس همیشه نسبت به ماهیّت بی رحم تجارت آگاه باشید. هنگامی که وارد عرصه معاملات تجاری می شوید  باید بدانید که طرف مقابل شما تا دندان مسلح است و از تکنولوژی های روز دنیا استفاده می کند. پس همیشه تلاش کنید در جهان تجارت و معامله، آگاهی خود را نسبت به آخرین دستاوردهای تکنولوژی افزایش دهید.

اگر شما در انجام یک معامله حس کردید که تنها از ابزار ذهن و باورهای خود استفاده می کنید و تنها به چارچوب اعتقادی خود پایبند هستید، اینجا باید کمی به موفقیت خود شک کنید زیرا یک معامله کننده موفق از ابزارهای زمین بازی استفاده می کند و چه بسا ابزارها و ادوات تکنولوژی با نوع نگرش او همخوانی نداشته باشد. تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته تحلیل به شما کمک می کند تا از قضاوت ها و صدور حکم های نادرست پرهیز کنید.

از سرمایه معاملاتی خود محافظت کنید

4- از سرمایه معاملاتی خود محافظت کنید

حفظ و نگهداری یک میزان مشخص پول و سرمایه در یک حساب معاملاتی، زمان و کوشش زیادی می طلبد. همیشه در نظر داشته باشید وقتی می گوییم از پول و سرمایه خود محافظت کنید، منظورمان این نیست که شما نباید هیچگاه در یک معامله تجاری ضرر کنید. در واقع ضرر و از دست دادن پول و سرمایه بخشی از قاعده بازی معاملات تجاری ست.

حفاظت از پول و سرمایه به این معناست که از ریسک پذیری خارج از قاعده پرهیز کنید. گاهی اوقات حفاظت از پول و سرمایه به این معنا است که در دام سوداگران بازارهای معاملاتی گرفتار نشوید و اگر قرار است پول و سرمایه خود را از دست بدهید بهتر است آن را در چارچوب رسم و قاعده بازی و در زمین بازی است دست بدهید تا در آشفته بازارها و فضاهای کلاهبرداری. بهتر است اگر قرار است بازنده باشید، یک بازنده سربلند باشید تا یک بازنده سرافکنده.

همیشه یک دانش آموز باشید

5- همیشه یک دانش آموز باشید

به بازارهای معاملاتی به عنوان یک فضای آموزشی نگاه کنید. معامله کنندگان باید همیشه در حال آموختن و یادگیری باشند. همیشه توجه داشته باشید که درک پیچیدگی های بازار و قوانین جاری در بازارهای معاملاتی، یک فرایند طولانی است. پس همیشه سعی کنید آهسته و پیوسته درک خود را نسبت به قوانین حاکم در بازارهای معاملاتی افزایش دهید.

تصور کنید می خواهید در یک زمینه تخصصی فعالیت داشته باشید. نخستین کاری که می کنید این است که وارد دانشگاه و یا محیط های آموزشی می شوید و چند سالی را به تحقیق و پژوهش اختصاص می دهید. در محیط های تجاری نیز شرایط به همین گونه است. برای آنکه در محیط معاملات تجاری از تخصص کافی برخوردار شوید باید چندین سال به صورت پیوسته درباره اصول نظری محیط های تجاری پژوهش کنید.

پژوهش ها و تحقیقات میدانی به معامله کنندگان این امکان را می دهد تا نسبت به حقایق و قواعد اقتصادی حاکم بر بازارهای معاملاتی آگاهی بیشتری کسب کنند. اخبار حوادث، وقایع سیاسی، شرایط اقتصادی و حتی شرایط آب و هوایی می توانند در تراز کلی بازارهای تجاری تاثیر گذار باشند. محیط های معاملاتی و تجاری، محیط های پویا و دینامیکی هستند. شما هر چقدر بیشتر درباره پیشینه و تاریخ معاملات گذشته بدانید، آمادگی تان برای مواجه با وقایع آینده بیشتر می شود.

فقط تا جایی خطر کنید که مطمئن باشید می توانید از پس هزینه های ناشی از آن برآیید

6- فقط تا جایی خطر کنید که مطمئن باشید می توانید از پس هزینه های ناشی از آن برآیید

قبل از اینکه وارد یک معامله تجاری شوید، مطمئن شوید که یک حاشیه امن مالی برای خود تعریف کرده اید. اگر سرمایه و پولی که قرار است وارد چرخه معاملاتی کنید از سقف سرمایه امن شما بیشتر است، بهتر این است که هیچ گاه وارد چنین معاملاتی نشوید.

هیچ موقع از پول ذخیره خود برای دیگر امور مهم نظیر اجاره بها ملک و یا شهریه دانشگاه فرزندتان در چرخه معاملات تجاری استفاده نکنید. از دست دادن پول به اندازه کافی فشار روانی شدیدی به ما وارد می کند، حالا اگر این پول از دست رفته، نیاز ضروری روزمره ما باشد، این فشار دو چندان خواهد شد.

روش ها و استراتژی های خود را متناسب با تمامیت امور واقع تنظیم کنید

7- روش ها و استراتژی های خود را متناسب با تمامیت امور واقع تنظیم کنید

ویتگنشتاین، ریاضیدان و منطق دان بزرگ قرن بیستم در تنها کتابی که در طول عمر خود به چاپ رساند (رساله منطقی-فلسفی)، می گوید فضای جاری در جهان یک فضای منطقی است و ما انسان ها نیز در فضای منطقی زندگی می کنیم. حال در این فضای منطقی، تمامیت امور واقع و یا حقایق، به صورت کاملاً منطقی و بر اساس چرخه دلالت ها و علت ها چینش شده اند.

یک معامله کننده بازارهای تجاری نیز خود را در این فضای منطقی احساس می کند و در تلاش است استراتژی معاملاتی خود را متناسب با زمان و مکانی که در آن قرار دارد، تنظیم کند. برای یک معامله کننده در بازارهای تجاری، چرخه دلالت ها و علت ها و چگونگی وقوع حوادث و رویدادها از اهمیت زیادی برخوردار است.

همیشه از استراتژی "حد ضرر" استفاده کنید

8- همیشه از استراتژی “حد ضرر” استفاده کنید

“حد ضرر” میزان مشخص و از پیش تعیین شده خطر و ریسکی است که یک معامله کننده در یک معامله تجاری تعریف می کند. “حد ضرر” می تواند بنا به روش ویژه معامله کننده به صورت میزان پول و یا درصد سرمایه جاری در یک معامله تعریف شود. استراتژی “حد ضرر” مانند یک افسار است که معامله کننده را در یک چارچوب کمی و کیفی مشخص  قرار می دهد.

نداشتن استراتژی “حد ضرر” در هر صورت یک نقطه ضعف و یک اشتباه استراتژیک است، حتی اگر پیروز یک میدان معامله تجاری شما باشید. اگر در یک معامله تجاری، استراتژی “حد ضرر” مشخصی را برای خود تعریف کردید و با این اوصاف شکست خوردید و میزان مشخصی از سرمایه خود را از دست دادید، می توان ادعا کرد که معامله خوبی را انجام داده اید زیرا شکست شما در چارچوب منطقی بازار و متناسب با داشته های کنونی شما اتفاق افتاده است. پس همیشه شکست نشانه ضعف نیست.

همیشه بدانید که چه موقع باید معامله را خاتمه دهید

9- همیشه بدانید که چه موقع باید معامله را خاتمه دهید

برای پایان دادن به یک معامله تجاری دو دلیل کفایت می کند: برنامه معاملاتی ناکارآمد، معامله کننده ناکارآمد. هر یک از این دو دلیل کافی است تا هر چه سریع تر یک معامله تجاری را خاتمه دهیم زیرا چنین معاملاتی می تواند ضررهای زیادی را به بار آورد.

در محیط های تجاری هیچ وقت عامل احساسات را دخیل بازارهای معاملاتی نکنید. آنچه اهمیت زیادی دارد نوع استراتژی و برنامه ریزی ما برای مواجه با معاملات تجاری است. از سوی دیگر یک معامله کننده ناکارآمد فردی است که در پیاده سازی استراتژی های تجاری ناتوان است.

فشارهای روانی، عادت های نادرست و عدم فعالیت جسمانی می توانند باعث شوند یک معامله کننده از شرایط آرمانی فاصله بگیرد. در این شرایط بهتر است افراد به خود کمی زمان بدهند و از محیط های تجاری تا حد امکان فاصله بگیرند. پس از طی یک دوره استراحت و با احیای توان ذهنی و جسمی، افراد دوباره می توانند به محیط های معاملاتی برگردند.

دورنما و چشم انداز معاملاتی خود را ترسیم کنید

10- دورنما و چشم انداز معاملاتی خود را ترسیم کنید

وقتی در حال ورد به بازار معاملات تجاری هستید، همواره دورنما و چشم انداز معاملاتی خود را به صورت وسیع و گسترده ترسیم کنید. در این چشم انداز باید شکست ها و پیروزی های تجاری را پیش بینی کنیم.

شکست ها نباید ما را از ادامه مسیر باز دارند و پیروزی ها نیز باید پلی شوند به سوی کسب درآمد بیشتر. هنگامی که در ابتدا یک چشم انداز کلی نسبت به شرایط معاملات تجاری در ذهن خود داشته باشید، وقایع و حوادثی که در مسیر کسب و کارتان اتفاق می افتد هیچگاه شما را مأیوس و یا دلزده نخواهد کرد.

همیشه اهداف خود را بر اساس واقعیت ها ترسیم کنید و آگاه باشید که در مسیر معاملات تجاری، ثروت یک شبه انباشته نخواهد شد. در حقیقت ثروت، انباشت کارهای پیوسته است.

سخن آخر

در این مقاله درباره 10 قانون برتر برای انجام یک معامله موفق صحبت کردیم. این قوانین می توانند به شما کمک کنند تا در مسیر معاملات تجاری، انتخاب های شایسته تر و بهتری داشته باشید. همیشه در نظر داشته باشید اتحاد و همبستگی بین ساحت عمل و ساحت نظر می تواند پیامدهای مبارکی داشته باشد. بنابراین همیشه در پس ذهن و چارچوب اعتقادی خود، اصول و قواعد مشخصی را برای خود تعریف کنید و سعی کنید نسبت به این اصول پایبند باشید.

به نظر شما برای موفقیت در معاملات تجاری باید چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

ربات معاملاتی (Trading Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

در معاملات رمزنگاری، کسب سود معمولاً به سرعت خرید و فروش دارایی های دیجیتال بستگی دارد. در نتیجه، حتی یک تأخیر جزئی در این...

مطالب داغ هفته