جمعه 10 فروردین 1403

صرافی بایننس و آنچه پشت پرده می‌گذرد

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال فعال باشید و یا حتی در مورد موضوعات آن کنجکاو نیز باشید باید تا کنون نام بایننس را شنیده باشید. صرافی رمزارزی که حتی در کشور میزبان خود نیز مجوز فعالیت ندارد.

صرافی بایننس یک صرافی دیجیتال است که کار اتصال سفارش های خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در سراسر دنیا به انجام می رساند و در ازای انجام معاملات بخشی از ارزش معامله را به عنوان کارمزد دریافت می کند.

شاید در ابتدای کار فعالیت این صرافی به عنوان یک پلتفرم انجام معاملات رمزارزی عادی باشد، اما اگر اندکی به فعالیت های این نهاد دقت کنیم به موضوعاتی جدی و قابل تامل خواهیم رسید.

تاریخچه بایننس

بایننس کار خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و از همان زمان با تکیه بر تبلیغات گسترده با سرعت توانست بخش قابل توجهی از معاملات ارز دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

صرافی بایننس زمانی که کار خود را آغاز کرد، در کشور چین مستقر بود و پس از آن که چین به قانون گذاری در خصوص ارزهای دیجیتال پرداخت، این صرافی به دلیل فعالیت های خود که با قوانین این کشور مغایر بود به ژاپن منتقل شد.

اما حضور بایننس در ژاپن نیز دوام نیاورد و از آنجایی که فعالیت های این صرافی با قوانین ژاپن نیز هماهنگ نبود، به اجبار از آنجا نیز نقل مکان کرد و اکنون دفتر اصلی این صرافی در کشور مالت قرار دارد.

این نقل مکان ها به خودی خود ممکن است دلیلی برای فعالیت های فراقانونی نباشند، اما برای افرادی که در این زمینه به دنبال اطلاعات دقیق هستند، شک برانگیز خواهد بود.

آیا صرافی بایننس مجوز فعالیت دارد؟

بایننس در ابتدای کار مجوزهای قابل قبولی داشت اما با گذشت زمان و اقداماتی که از سوی این صرافی صورت می گرفت، در بسیاری از کشور ها مورد هجوم قانون گذاران قرار گرفت و مجوزهای خود را از دست داد.

با وجود این که دفتر مرکزی بایننس در کشور مالت قرار دارد، سازمان خدمات مالی کشور مالت (Malta) اعلام کرد که: «صرافی بایننس مجوز فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را از MFSA ندارد و در نتیجه تحت نظارت MFSA نیست.»

پیش از این نیز بایننس در کشورهایی مانند مالزی به صورت کاملا غیر مجاز شناخته شده بود و در کشورهایی مانند چین و ژاپن نیز فعالیت این صرافی زیر سوال است.

علاوه بر این گفته می شود که بخش عمده ای از فعالیت های این صرافی در کشور برزیل نیز غیرمجاز اعلام شده است و کشورهای دیگری نیز برخی از فعالیت های بایننس را غیر قانونی می دانند.

با این وجود مدیرعامل این صرافی ارز دیجیتال، چانگ پنگ ژائو، می گوید: «این مجموعه دارای چندین نهاد نظارتی در سراسر جهان است که یا توسط شرکای ما یا مستقیما توسط Binance.com اداره می‌شوند.»

این مقبولیت بخشی و نظارت داخلی ممکن است برای برخی قابل قبول باشد، اما چنین موضوعی در مجامع بین المللی نمی تواند کاری را از پیش ببرد و یک نهاد مالی با تراکنش های بالا باید به صورتی جدی تر تحت نظارت باشد.

این در حالی است که در مواردی سو استفاده از حساب ها و یا هک سیستم معاملاتی بایننس خبرساز شده است و با این وجود همچنان نظارت بر پلتفرم بایننس داخلی است.

بایننس کوین (BNB) وارد بازی می شود

بایننس در جولای ۲۰۱۷ عرضه اولیه توکن خود را آغاز کرد و در زمانی کم توانست سرمایه های قابل توجهی از این عرضه به دست آورد که این موضوع به خودی خود عاملی شد برای ورود بایننس به حوزه های جدید.

توکن بایننس کوین که به شدت به فعالیت های صرافی بایننس وابسته است، در همان سال ۲۰۱۷ از حدود ۱۰ سنت به ۲۵ دلار رسید که این موضوع نشان از یک پامپ عظیم داشت. چیزی در حدود ۲۵ هزار درصد که در کمتر از یک سال رخ داده بود.

بایننس کوین وارد بازی می شود

این موضوع سرمایه های دارندگان BNB را به شدت افزایش داد و این دارندگان که اکثرا از مدیران بایننس بودند، به فکر نقد کردن بخش هایی از این سرمایه ها در مقاطع مختلف افتادند که از آن زمان تا کنون بارها شاهد پامپ و دامپ قیمت BNB بوده ایم.

ارزی که در رستای کسب سود دارندگان عمده و مدیران صرافی بایننس، دچار نوسانات شدید می شود. این در حالی است که بایننس از آن روزها تا کنون نتوانسته است، موقعیت مطلوبی را در میان قانون گذاران پیدا کند و با این وجود، از طریق پامپ، قیمت BNB را تا درجات بالایی افزایش داده است.

اما در ماه اخیر شاهد آن بودیم که بزرگترین پامپ و دامپ های تاریخ BNB رخ داده است و با وجود این نوسانات قیمت این توکن اکنون حدود ۲۸۰ دلار است.

این نوسانات قیمتی در حالی رخ داده است که بایننس با تکیه بر جذب سرمایه های بزرگ توانسته از نظر ارزش بازار، جایگاه سوم را در میان ارزهای دیجیتال کسب کند. اما این جایگان نیز نتوانسته است برای BNB ثبات قیمتی را به ارمغان آورد و در حالی که برخی بر این باورند که این توکن می تواند جایگاه اتریوم را نیز تصاحب کند، همچنان نوسانات قیمتی آن بسیار شدید است و دیده می شود که راهی مانند بیت کوین را طی می کند.

راهی که در آن دارندگان عمده و از نوسان سازی و نوسان گیری سود می برند و در این بین سرمایه های مردم را نیز به بازای می گیرند.

معاملات آتی (فیوچرز) بایننس

قرارداد آتی توافقنامه‌ ای است مبتنی بر خرید یا فروش دارایی مشخص و با قیمت تعین شده در زمان معین در آینده.
قراردادهای آتی دو طرفه است و می توانیم بدون در اختیار داشتن کالا یا هر دارایی دیگری، آن را با مشخصات معین بفروشیم و در آینده آن را با قیمتی که اکنون توافق کردیم تحویل دهیم و پول آن را دریافت کنیم.

این قرارداد ها در زمینه ارزهای دیجیتال نیز توسط صرافی ها انجام می شود و با توجه به این که عطش معامله گری در بین فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بیشتر است، این قراردادها برای صرافی ها سودهای کلانی را به همراه خواهد داشت.

صرافی بایننس نیز از این موضوع غافل نشده است در معاملات آتی این صرافی برخی ویژگی های خاص وجود دارد که می توان به آنها پرداخت.

برای مثال برای قراردادهای با حجم پایین (که عمدتا از سوی معامله گران تازه کار و سرمایه گذاران خرد صورت می گیرد) در صرافی بایین می توان تا لوریج ۱۲۵ را انتخاب کرد که این موضوع می تواند با سودای کسب سود چشمگیر تمام سرمایه های این افراد را به باد دهد.

افراد تازه کار زیادی با ورود به معاملات آتی ارزهای دیجیتال و با توجه به میزان سوددهی قابل توجه، سرمایه های خود را کاملا از دست داده اند.

این در حالی است که صرافی ها با تشویق افراد به معامله گری روزانه در بخش فیوچرز، سودهای کلانی نیز از طریق کارمزدها به دست می آورند که این موضوع می تواند نشانه ای دیگر باشد برای استفاده از معامله گران تازه کار.

معاملات آتی

کسانی که به صورت حرفه ای در معاملات آتی فعالیت می کنند، با برنامه ریزی های زمانی دقیق، ریسک خود را مدیریت می کنند و این افراد به هیچ عنوان برای صرافی ها محبوب نیستند، چرا که کارمزد چندانی به صرافی ها نمی پردازند.

اما در این بین تازه کارها به دلیل عطش معامله گری می توانند علاوه بر کارمزدهای بالا، سود قابل توجهی نیز از طریق لیکوئیدیشن پول خود به این صرافی ها برسانند.

تاثیر معاملات آتی بر قیمت ارزها

معاملات آتی بایننس روز به روز در حال رشد است و شاهد آن هستیم که معامله گران بسیاری وارد این حوزه شده اند.

اما در این بین باید به این نکته اشاره کرد که معاملات آتی با توجه به ورود سرمایه ها برای قیمت های آینده می توانند در نرخ های اصلی ارزهای دیجیتال نیز تاثیرگذار باشند.

برای مثال زمانی که شاهد آن باشیم که ۱۰۰ معامله گر، قیمت را در قرارداد آتی خود پایین تر از نرخ کنونی قرار داده اند می توان این گونه برداشت کرد که نرخ ها کاهش خواهد یافت و این موضوع می تواند به خروج سرمایه از ارز اصلی و در نهایت کاهش قیمت آن منجر شود.

حال این موضوع را در اشل بزرگت تر در نظر بگیرید و صرافی بایننس را مورد توجه قرار دهید که با وجود داشتن یک توکن که سرمایه های کلانی را جذب کرده است، می تواند به سادگی با استفاده از اهرم های معاملات آتی قیمت ها را در بازار اصلی نیز تغییر دهد که این موضوع عاملی خواهد بود برای پامپ و دامپ بسیار آسان تر قیمت ها که این صرافی از چنین راهی سودهایی بسیار کلان به دست می آورد.

علاوه بر این نقش معامله گران وابسته به بایننس را نباید دست کم گرفت که هم در معاملات آتی و هم در معاملات بازار اصلی، می توانند با نوسان سازی در قیمت BNB علاوه بر دستکاری بازار، با تکیه بر نوسان گیری، به کسب سود بپردازند.

بایننس در ایران و خطر از دست دادن سرمایه

حال چنین موضوعات پشت پرده ای که عده کمی به آن می پردازند، نشان می دهد که چرا صرافی بایننس نتوانسته است در بسیاری از کشورها مجوز فعالیت را دریافت کند و از دیدگاه قانون گذاران چندان قابل اعتماد نیست.

این در شرایطی است که برای معامله گران ایرانی، این صرافی بیش از هر جای دیگری می تواند خطرناک باشد و با وجود ریسک های موجود، باید موضوع بلوکه کردن را نیز پذیرفت.

صرافی بایننس بارها به بلوکه کردن حساب کاربران ایرانی پرداخته است و این موضوع باز هم می تواند رخ دهد، چرا که این صرافی در لیست کشورهای مورد پشتیبانی خود، ایران را قرار نداده است و از این رو اشخاص اگر به صورت ناخواسته و یا به اشتباه با آیپی ایران وارد حساب بایننس خود شوند، احتمال بلوکه شدن حساب آنها به شدت بالا می رود و به عبارتی تمام سرمایه خود را از دست می دهند.

کد خبر: 1400021313HFMMMF

مطالب مرتبط:

بایننس قالب جدید عرضه اولیه صرافی خود را با توکن هواداری آث میلان آزمایش کرد

از BNB تا HT: راهنمای کامل توکن‌های صرافی

بیشتر بخوانید

صرافی ارز دیجیتال (Exchange) چیست؟

اولین تجربه کاربران در خرید ارزهای دیجیتال احتمالاً شامل یک بستر تبادل ارز رمزنگاری شده خواهد بود. صرافی ارز دیجیتال یا Exchange یک بستر...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

هدف مجلس از قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال چیست؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح و هدف مجلس از قانونی کردن ارزهای دیجیتال توضیحاتی داد. به گزارش سکه نیوز به نقل...

مطالب داغ هفته