جمعه 7 اردیبهشت 1403

کیف پول اتمیک ‌(AtomicWallet) چیست؟ | آموزش راه اندازی و استفاده

کیف پول اتمیک نیز مانند کیف پول ارز رمزنگاری شده ،یک کیف پول برای نگهداری کلید خصوصی ارزهای رمزنگاری شده است. این کیف پول در کنار بسیاری از کمبود های امنیتی و برخی ابهامات موجود که در ادامه ذکر خواهیم کرد، دارای ویژگی های عدم تمرکز ، مبادله اتمی (Atomic Swap) همراه با پشتیبانی از سکه های متعدد و چندین دستگاه است.

این کیف پول برای تبدیل شدن به بخشی از اکوسیستم ارز رمزنگاری شده به طور غیرمتمرکز طراحی شده است ، یک برنامه قابل بارگیری است که با تعداد زیادی سیستم عامل مانند ویندوز ، macOS ، اوبونتو ، لینوکس ، اندروید و iOS سازگار است.

کیف پول اتمیک نیز مانند بسیاری از کیف پول های ارز دیجیتال به عنوان یک کیف پول چند رمزارز برای کمک به کاربران در ذخیره و مدیریت بیش از ۳۰۰ ارز رمزنگاری شده ایجاد شده است. کیف پول اتمیک همچنین می تواند به عنوان صرافی کاربر مورد استفاده قرار گیرد و امکان مبادله اتمی را فراهم می کند. برای خرید مستقیم برخی ارزهای رمزنگاری شده نیز می توان از کارت های بانکی استفاده کرد. این کیف پول حتی برای کاربران بدون هیچ گونه تجربه ای آسان است در نظر گرفته شده است.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


کیف پول اتمیک به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته است اما در انجام معاملات درصد های متغیری از کارمزدها را از معامله گران دریافت میکند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. کاربران می توانند ارز رمزنگاری شده را با کارت اعتباری خریداری کنند و آن را مستقیماً از طریق کیف پول ارسال کنند.

کاربران می توانند دو نوع معامله را از طریق کیف پول انجام دهند که این معاملات عبارتند از:

از طریق ShapeShift معامله کنند یا از طریق Changelly معاملات خود را انجام دهند.

کیف پول اتمیک در یک نگاه

سیستم عامل های پشتیبانی شده:  ویندوز ، لینوکس ، macOS ، iOS ، اندروید ، اوبونتو ، دبیان و فدورا
منتشر شده در سال 2017
قیمت: رایگان
ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی شده: بیش از ۳۰۰ مورد
فاقد ویژگی های امنیتی 2FA و Multisig
عدم شفافیت در خصوص کارمزدها

 

از آنجا که کیف پول اتمیک رایگان است، برای مبتدیان مناسب به نظر می رسد. برخلاف برخی کیف پول های دیگر که نیاز دارند کاربر دارایی های رمزنگاری شده را ابتدا از طریق صرافی های شخص ثالث بخرد و سپس آنها را به کیف پول خود ارسال کند تا انجام مبادله آنها آغاز شود، این کیف پول به کاربران امکان می دهد ارز رمزنگاری شده را مستقیماً از طریق کیف پول و صرافی درون آن خریداری کنند. این کیف پول همچنین دارای امکان یکپارچه سازی مبادله اتمی (AtomicSwap) است، به این معنی که کاربران کیف پول اتمی می توانند سکه و توکن ها را از طریق کیف پول با یکدیگر مبادله کنند. البته این ویژگی برای تعداد بسیار کمی از ارزهای دیجیتال پیاده سازی شده است و هنوز به میزان مورد انتظار توسعه پیدا نکرده است.

ویژگی های کیف پول اتمیک

کیف پول اتمیک تقریباً نوآوری های اخیر را در زنجیره بلوکی به کار گرفته است اما فقدان برخی تمهیدات امنیتی باعث کمرنگ شدن اهمیت این ویژگی ها خواهد شد. این برنامه دارای ویژگی های کاربر پسند است که مدیریت و ذخیره ارز رمزنگاری شده را آسان می کند.

برخی از ویژگی های اضافه شده به کیف پول اتمی عبارتند از:

رابط کاربری: کیف پول اتمی دارای یک رابط کاربری ساده و کاربر پسند است که کاربران را قادر می سازد تا به راحتی بین گزینه های متعدد حرکت کنند. همچنین مجموعه ای از گزینه های سفارشی سازی برای کاربران در دسترس است. ویژگی airdrop به کاربران این امکان را می دهد تا در هر ایردراپ یا پاداش مربوط به هر توکن خاصی که اضافه کرده اند شرکت کنند.

صرافی داخلی: کیف پول اتمیک دارای صرافی داخلی است، این ویژگی تبادل ارزهای رمزنگاری شده همتا به همتا و مبادله رمزنگاری درون برنامه را تسهیل می کند. کیف پول اتمیک با شرکای غیر متمرکز مانند Changelly ، Shapeshift و Binance همکاری کرده است تا کیف پول داخلی آنها را تسهیل کند.

چند پلتفرمی: کیف پول اتمیک هم به عنوان یک برنامه دسکتاپ و هم به عنوان یک برنامه تلفن همراه در دسترس است. نسخه دسکتاپ از سیستم عامل هایی مانند ویندوز ، لینوکس ، macOS ، اوبونتو و … پشتیبانی می کند. برنامه تلفن همراه در Android و iOS در دسترس است.

پشتیبانی از کارت اعتباری: کاربران به لطف همکاری با Simplex می توانند ارزهای رمز نگاری شده را با استفاده از کارت های اعتباری و اعتبار خود خریداری کنند.

مدیریت پورتفوی (Portfolio management): کیف پول اتمیک با ابزارهای ردیابی قیمت و مدیریت پورتفوی همراه است که به کاربران امکان می دهد ارزش سرمایه گذاری های خود را در زمان واقعی کنترل کنند.

عضویت: کیف پول اتمیک با ارائه دهندگان داده مانند CoinMarketCap همکاری کرده و به کاربران امکان می دهد قیمت سکه را در زمان واقعی کنترل کنند. این کیف پول همچنین دارای بخش آموزش و اخبار است که کاربران می توانند با استفاده از آن ها خود را با جدیدترین تحولات فضای رمزنگاری به روز کنند.

هزینه ها و کارمزد های کیف پول اتمی

بابت دانلود و استفاده از کیف پول، هزینه ای از کاربر دریافت نمی شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شرکت این کیف پول مبلغ کارمزدهای دریافتی از کاربران را به طور واضح اعلام نکرده است و این یکی از اعتراضات همیشگی و بسیار مهم کاربران این کیف پول است. این هزینه های دریافتی به ماینرها و اعتبارسنج های شبکه اختصاص دارد. صرافی های ارز رمزنگاری شده، بسته به میزان معامله و شبکه بلاکچین مورد استفاده ، هزینه تراکنش بسیار متغیری را دریافت می کنند.

مواردی که در خصوص کارمزدهای این کیف پول مشخص است عبارتند از:

خریدهایی که از طریق پلتفرم Simplex انجام می شوند ، 2٪ مبلغ معامله، کارمزد ثابت دارند.

خرید ارز رمزنگاری شده از طریق کارت اعتباری 7٪ کارمزد + حداقل 10 دلار هزینه.

معاملات ارزی در کیف پول (همتا به همتا) هزینه های متفاوتی دارند.

معاملات انجام شده از طریق Shapeshift با نرخ غالب صورت می گیرد.

هزینه مبادله اتمی حداقل است و معاملات با نرخ بازار غالب بر اساس داده های Coinmarketcap انجام می شود.

توکن کیف پول اتمیک (AWC) یک توکن صادر شده توسط کیف پول غیرمتمرکز ارز رمزنگاری شده است. این توکن ها به عنوان ارز داخلی برای کاربران کیف پول اتمیک عمل می کنند. برخی کارمزد ها و هزینه های داخلی این کیف پول با توکن بومی قابل پرداخت است.

خلأهای امنیتی کیف پول اتمیک

سازندگان کیف پول اتمیک هیچ یک از قابلیت های چند امضایی و تایید دو مرحله ای را در این کیف پول پیاده سازی نکرده اند. دو فاکتور مهم در کیفیت یک کیف پول ارز دیجیتال دارا بودن قابلیت های چند امضایی (Multisig) و تایید هویت دو مرحله ای (2FA) است که متاسفانه این کیف پول هیچ یک از آن ها را ندارد. تایید هویت دو عاملی روشی برای ورود به یک حساب کاربری است که در آن سیستم برای این ‌که مطمئن شود کسی که قصد ورود دارد خودِ کاربر است (و مثلاً یک هکر نیست)، از کاربر دو عامل مختلف برای تائید هویت درخواست می‌کند.

این دو عامل عبارتند از:

۱. چیزی که سیستم می‌داند (مانند کلمه عبور شما)

۲. چیزی که اثبات کند خود کاربر آن کلمه عبور را وارد کرده است نه شخص دیگری. عامل دوم می‌تواند یک رمز یک‌ بار مصرف که از کلمه عبور جدا است یا تایید ایمیل و یا تائید پیامکی باشد. با احراز هویت دو عاملی حتی اگر یک نفر کلمه عبور کاربر را هم بداند، نمی‌تواند به حساب او وارد شود. بدون این ویژگی راه ورود هکر ها برای سرقت اطلاعات و دارایی کاربران در کیف پول اتمیک بسیار هموار تر و بدون مشکل است.

ویژگی دیگری که این کیف پول نسبت به سایر کیف پول ها کم دارد، Multisig مخفف Multi-Signature به معنای چند امضایی است. این یک نوع امضای دیجیتالی خاص است که به دو کاربر یا بیشتر اجازه امضای گروهی یک سند را می‌دهد. بنابراین، فناوری چند امضایی از ترکیب چند امضای منحصر به فرد ساخته می‌شود. آدرس‌های تک امضایی نسبت به آدرس‌های چند امضایی در زمینه امنیت بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کنند. با داشتن یک کلید، مبالغ تنها از یک جهت امن می‌شوند. به همین دلیل است که مجرمان سایبری می‌توانند تکنیک‌های فیشینگ (Phishing) ثابتی را برای دزدیدن دارایی‌های کاربران ارزهای دیجیتال در کیف پول های فاقد فناوری چند امضایی پیاده سازی کنند.

آموزش راه اندازی و استفاده از کیف پول اتمیک

برای راه اندازی کیف پول اتمیک، کاربر ابتدا نسخه ی مورد نظر خود برای سیستم عاملی که قصد استفاده از آن را دارد را از یکی از منابع معتبر دانلود می کند.

به عنوان مثال در این بخش آموزش را برای نسخه ی موبایل پیش میگیریم، پس از نصب برنامه آن را اجرا می کنیم و روی دکمه ی CREATE NEW WALLET کلیک می کنیم و رمز عبور مورد نظر خود را که شامل حروف کوچک ، بزرگ و عدد می باشد را وارد می کنیم و در ادامه تاییدیه ی رمز عبور را مجددا وارد می کنیم.

آموزش راه اندازی و استفاده از کیف پول اتمیک

پس از لود شدن ، صفحه ی بازیابی برای کاربر قابل مشاهده است که این صفحه حاوی یک بارکد و 12 کلمه ی بازیابی است که باید در یک جای بسیار امن نوشته و نگهداری شود.

آموزش راه اندازی و استفاده از کیف پول اتمیک

با کلیلک روی Start Using Atomic وارد کیف پول می شویم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید بعد از ورود به کیف پول لیستی از ارزها قابل مشاهده است:

آموزش راه اندازی و استفاده از کیف پول اتمیک

با کلیک روی ارز مورد نظر صفحه ی جدیدی باز می شود که حاوی دو دکمه ی send و receive می باشد .

آموزش راه اندازی و استفاده از کیف پول اتمیک

نحوه دریافت ارز دیجیتال در کیف پول اتمیک

با انجام چند مرحله می توان سکه یا توکن را در کیف پول اتمیک دریافت کرد. مهم نیست که وجوه از کجا (کیف پول دیگری یا صرافی و غیره) فرستاده می شود، تنها چیزی که کاربر نیاز دارد، آدرس عمومی کیف پول اتمیک است.

با دنبال کردن مراحل زیر ارز دیجیتال دریافت می شود:

۱. باز کردن نرم افزار و ورود به حساب کاربری

۲. انتخاب سکه مورد نظر خود را از لیست سکه ها و کلیک بر روی آن. می توان از گزینه جستجو در نوار بالا نیز استفاده کرد.

۳. پس از کلیک روی سکه مورد نظر، اطلاعات دقیق سکه مشاهده خواهد شد. حال میتوان بر روی دریافت (Recieve) کلیک کرد تا آدرس عمومی ارز دیجیتال مورد نظر ظاهر شود و دارایی به کیف پول واریز شود.

۴. با کلیک بر روی آدرس، آدرس عمومی ارز دیجیتال به صورت خودکار کپی می شود و پیام “آدرس شما در کلیپ بورد کپی شد” را مشاهده می نمایید. گزینه دیگر اسکن کد QR است. می توان این کدها را از یک دستگاه تلفن همراه اسکن کرد تا دارایی مستقیماً بین آدرس ها بدون کپی کردن یا ارسال آن انتقال داده شود.

۵. وجوه به کیف پول اتمیک منتقل می شود. کاربر قادر خواهد بود معامله را در بخش تاریخچه خود در کیف پول ردیابی کند. همچنین در اطلاعات دقیق سکه، معاملات نشان داده خواهد شد.

لطفاً توجه داشته باشید که لازم است کاربر همیشه با دقت بررسی کند که آدرس سکه مورد نظر را درست کپی کرده است. پس از انجام معامله بر روی بلاک چین، تأیید یا لغو آن امکان پذیر نیست.

آموزش راه اندازی و استفاده از کیف پول اتمیک

پس از دریافت ارز موجودی ارز برای ما قابل مشاهده خواهد بود، و در صورتی که تمایل به ارسال ارز داشته باشیم روی send کلیک کرده و آدرس کیف پول مقصد را وارد کرده و در انتها نیز دکمه ی send را کلیک می کنیم.

آموزش راه اندازی و استفاده از کیف پول اتمیک

یکی از قابلیت های دیگر کیف پول اتمیک قابلیت تبدیل ارزها به یکدیگر است که از پنل Exchange قابل دسترسی است.

استیکینگ (Staking) در کیف پول اتمیک

در حال حاضر تعداد کمی کوین و توکن در قسمت استیکینگ (Staking) وجود دارد که کاربران می توانند آن را در کیف پول اتمیک استیک کنند.

این رمزارزها عبارتند از:

1. ATOM
2. TEZOS
3. ATOMIC WALLET TOKEN
4. TRON
5. BAND
6. NEO
7. KOMODO
8. ALGORAND
9. VECHAIN

زمانی که یک دارایی در کیف پول اتمیک استیک می شود، کاربر پس از مدتی می تواند آن را از حالت استیک خارج کرده و اصطلاحا UnSTAKE کند. در این کیف پول، پس از آن استیک کردن، معمولا دارایی برای مدت ۲۱ روز قفل می شود و کاربر به مدت ۲۱ روز نمیتواند از آن هیچ استفاده ای کند.

نکته دیگری که در خصوص استیکینگ این کیف پول باید به خاطر داشته باشید این است که اگر زمانی قصد اضافه نمودن مقداری کوین و یا توکن را داشته باشید، باید حواستان به این موضوع باشد که پاداشتان پس از افزودن کوین یا توکن جدید صفر می شود.

برای درک بهتر این موضوع مثال زیر را در نظر بگیرید:

اگر چندی پیش یک ارز دیجیتال در حالت استیکینگ قرار گرفته باشد و کاربر اکنون بخواهد مجدد مقداری ارز دیجیتال به آن اضافه کند، پاداشی که تا کنون به دست آورده است نیز 0 می شود و مجدد باید صبر کند تا از آن تاریخ به بعد پاداش به او تعلق گیرد. بنابراین اگر کاربری قصد اضافه نمودن مقداری کوین را داشته باشد، بهتر است ابتدا صبر کند تا سود استیکینگ قبلی را دریافت کند و سپس اقدام به انجام این کار کند.

نتیجه گیری

در این مقاله از سکه نیوز به بررسی ویژگی های مثبت و همچنین خلأهای امنیتی کیف پول اتمیک پرداختیم، این کیف پول دارای ویژگی های تحسین بر انگیزی از جمله مبادله اتمیک است. اما آنچه بیش از هر موردی در خصوص کیف پول های ارزهای دیجیتال اهمیت دارد، امنیت آن است. کیف پول اتمیک به دلیل ماهیت نرم افزاری بودن، دارای امنیت کمتری نسبت به کیف پول های سخت افزاری است اما بسیاری از کیف پول های نرم افزاری دیگر مانند Exodus و کونوس ولت (CounosWallet) موفق شده اند خلأ های امنیتی کیف پول های نرم افزاری را با به کار گیری ابزار هایی از جمله 2FA و قابلیت چند امضایی به خوبی پوشش دهند. اما کیف پول اتمیک در برآورده کردن این مهم از رقیبان خود عقب مانده است. کوچکترین خلأ در امنیت یک کیف پول ارز دیجیتال، می تواند سبب کمرنگ شدن و نادیده گرفته شدن سایر ویژگی های مثبت کیف پول و کاهش تعداد کاربران آن شود. به نظر می رسد این شرکت هنوز برنامه ای در خصوص افزودن ویژگی هایی برای حفظ بیشتر امنیت دارایی کاربران به کیف پول اتمیک ندارد و چنین مواردی سبب می شود AtomicWallet نتواند به عنوان یک کیف پول مناسب برای کاربران، قابل توصیه باشد.

کد خبر: 1400030101TSMCMF

مطالب مرتبط:

کیف پول داغ چیست؟

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول دیجیتالی چیست

کیف پول سخت افزاری چیست ؟ همراه بامعرفی بهترین های ۲۰۲۱

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته