پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

آشنایی با ارز دیجیتال گراف (GRT)

گراف یک پروتکل شاخص گذاری برای استعلام از داده ها برای شبکه هایی مانند اتریوم و سیستم پرونده بین سیاره ای (IPFS)  است. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی ارز دیجیتال گراف (GRT) می پردازیم.

گراف یک پروتکل شاخص گذاری برای استعلام از داده ها برای شبکه هایی مانند اتریوم و سیستم پرونده بین سیاره ای (IPFS)  است، که به بسیاری از اپلیکیشن ها در دیفای و به طور گسترده تر اکوسیستم Web3 نیرو می بخشد

هر کسی می تواند واسط های برنامه نویسی کاربردی (API) باز، به نام ساب گراف، ایجاد و منتشر کند و اپلیکیشن ها می توانند با استفاده از گراف کیو ال (GraphQL) ساختار داده های بلاک چین را تعریف و بازیابی کنند.

یک سرویس میزبانی شده در محصول وجود دارد که شروع ساخت بر روی گراف را برای توسعه دهندگان آسان می کند و این شبکه غیرمتمرکز در اواخر سال جاری راه اندازی می شود. گراف در حال حاضر از داده های شاخص گذاری اتریوم، IPFS و POA پشتیبانی می کند و شبکه های بیشتری به زودی ارائه می شوند.

تا به امروز، بیش از 3000 ساب گراف توسط هزاران توسعه دهنده برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ، سینتتیکس، آراگون، AAVE ، Gnosis ، بالانسر، لایو پییر، DAOstack ، Decentraland و بسیاری دیگر به کار گرفته شده است. میزان استفاده از گراف ماه به ماه بیش از 50 درصد رشد داشته و به بیش از 7 میلیارد استعلام در ماه سپتامبر 2020 رسیده است.

گراف دارای یک جامعه جهانی است که شامل بیش از 200 نود شاخص گذار در شبکه آزمایشی و بیش از 2000 نگهبان در «برنامه نگهبانی» تا اکتبر 2020 بوده است. برای تأمین بودجه توسعه شبکه، گراف به کمک اعضای جامعه، سرمایه گذاران اولیه استراتژیک و افراد با نفوذ در بلاک چین سرمایه جمع کرد، جامعه ای شامل «کوین بیس ونچرز»، «دی سی جی»، «فریم ورک»، «پارافای کپیتال»، «کوین فاند»، «دی تی سی»، «مولتی کوین»، «رسیپروکال ونچرز»، «اس پی سی»، «تلی کپیتال»، و دیگران.

«بنیاد گراف» همچنین با مشارکت 99 کشور (از جمله ایالات متحده) فروش عمومی GRT را با موفقیت به پایان رساند.

چه کسانی بنیانگذاران گراف هستند؟

تیم گراف شامل متخصصانی از بنیاد اتریوم، اپن زپلین، دیسنترالایزد، ارکید، و میول سافت است که منجر به عرضه اولیه سهام (IPO) و خرید توسط سیلز فورس، پاپت، رد هت و بارکلیس شدند.

تیم موسسین اولیه شامل یانیو تال (سرپرست پروژه)، برندون رامیرز (سرپرست تحقیقات)، و جنیس پلمن (سرپرست فناوری) بود.

بنیانگذاران دارای سوابق مهندسی هستند و 5 تا 8 سال با هم کار کرده اند. تال و رامیرز رشته مهندسی برق را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحصیل کردند و با هم در میول سافت، یک شرکت تولید کننده ابزار تولید API که تحت IPO قرار گرفت و به سیلز فورس فروخته شد، همکاری می کردند.

آنها قبلاً با هم یک استارتاپ ابزار توسعه را تاسیس کردند و بخش قابل توجهی از مشاغل خود را صرف کار در جهت بهینه سازی API کرده اند. در آخرین استارتاپ آنها، بنیانگذاران یک چهارچوب سفارشی را بر روی یک پایگاه داده تغییرناپذیر به نام «داتومیک» ایجاد کردند. گراف از این چشم انداز برای ایجاد API های تغییرناپذیر و دسترسی به داده ها با استفاده از زبان پرسش گراف کیو ال متولد شد.

چه چیزی گراف را منحصر به فرد می کند؟

گراف در تلاش است زیرساخت های عمومی غیرمتمرکز قابل اعتماد را به بازار اصلی وارد کند. برای اطمینان از امنیت اقتصادی شبکه گراف و یکپارچگی داده های مورد استعلام، شرکت کنندگان از توکن گراف (GRT) استفاده می کنند. GRT یک توکن کاری است که توسط شاخص گذاران، نگهبانان و نمایندگان قفل می شود تا خدمات شاخص گذاری و نگهبانی را به شبکه ارائه دهد.

GRT یک توکن ERC-20 در بلاک چین اتریوم است که برای تخصیص منابع در شبکه استفاده می شود. شاخص گذاران فعال، نگهبانان و نمایندگان می توانند از شبکه متناسب با میزان کار انجام شده و سهم GRT خود درآمد کسب کنند.

شاخص گذاران جوایز شاخص گذاری (صدور جدید) و کارمزدهای استعلام را کسب می کنند، در حالی که نگهبانان بخشی از کارمزدهای استعلام را برای ساب گراف هایی که در آن علامت گذاری می کنند به دست می آورند. نمایندگان بخشی از درآمد کسب شده توسط شاخص گذاری را که به آنها مسئولیت داده اند را کسب می کنند.

چند سکه گراف (GRT) در گردش وجود دارد؟

کل عرضه GRT در زمان راه اندازی شبکه اصلی 10 میلیارد توکن با عرضه اولیه در گردش آن 1،245،666،867 GRT بود. عرضه توکن جدید به صورت پاداش شاخص گذاری از 3 درصد سالانه آغاز می شود و به تصمیم شورای گراف منوط به حکمرانی فنی آن در آینده بستگی دارد.

امنیت شبکه گراف چگونه است؟

گراف یک لایه داده باز بر روی بلاک چین ها ایجاد کرده است: شاخص گذاران می توانند نود های خود در بایگانی اتریوم را برای اجرای Graph Node به کار بگیرند یا می توانند از اپراتورهای نود مانند Infura یا Alchemy استفاده کنند.

هر شرکت تجزیه و تحلیل می تواند برای استعلام از داده های ساب گراف که توسط شاخص گذاری می شوند، یک اپلیکیشن ایجاد کند. ساب گراف ها نوعی رابط های برنامه کاربردی باز (API) هستند تا بتوانند به یکپارچه ترین و کارآمدترین روش، داده ها را از بلاک چین بیرون بکشند.

کد خبر: 1400012101MGMCMH

مطالب مرتبط:

لاو کوین (Lovecoin) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال الراند (EGLD)

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال سوشی سواپ (SUSHI)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته