شنبه 1 اردیبهشت 1403

استخر استخراج (Mining pool) چیست؟

استخر استخراج (Mining pool) فضایی است که به استخراج کنندگان رمزارز اجازه می دهد تا به منظور استخراج بلوک های رمزارز، همکاری مشترکی با یکدیگر داشته باشند. این استخرها به منظور تسهیل فرآیند استخراج و مقابله موثرتر با مشکل استخراج ارزهای رمزنگاری شده ایجاد شده اند.

استخرهای استخراج گروهی از استخراج کنندگان(Miner) هستند که با هدف استخراج بلوک های یک بلاکچین با یکدیگر همکاری می کنند. هدف این گروه تسهیل کار استخراج است و مزایای عادلانه ای را برای همه افراد درون گروه فراهم می کند.

ایجاد این گروه های استخراج به نیاز افزایش قدرت هش(Hash rate) در شبکه و غلبه بر دشواری استخراج (Difficulty) پاسخ می دهند، استخراج کنندگان می توانند با همکاری یکدیگر معماهای بلاکچین را به طور رضایت بخشی حل کنند و بابت آن پاداش دریافت کنند. حل این معماها به قدری سخت است که تکمیل آن ها به صورت جداگانه برای هر یک از استخراج کنندگان به طور تکی بسیار دشوار و گاها غیر ممکن است.

پیدایش اولین استخر استخراج

اولین استخر استخراج ایجاد شده از ابتدای راه اندازی دنیای رمزارزها اسلاش پول (SlushPool) نام دارد. این استخر در فروم Bitcointalk در تاریخ 27 نوامبر 2010 توسط کاربر Slush ارائه شد. این کاربر در حال حاضر مدیر عامل و بنیانگذار سپرده ایمن است.

SlushPool در اروپا، به ویژه در لهستان، کشور مبدا خود Slush ، ایجاد شد. قصد و هدف سازنده آن از ایجاد این استخر اتحاد نیروهای ماینرها با یکدیگر بود. این امر به منظور مواجهه با روند رو به رشد سختی استخراج GPU متولد شده است. نتیجه این بینش جالب در خصوص اجازه دادن به استخراج کنندگان برای کسب سود گروهی بهتر نسبت به استخراج انفرادی شگفت آور بود.

 

استخر استخراج (Mining pool) چیست؟

استخر استخراج چگونه کار می کند؟

عملکرد استخرهای استخراج به سه عامل مشخص بستگی دارد که مسئول همکاری بین تمام واحدهای استخراج عضو این استخر هستند:

۱. پروتکل کار گروهی

اگر پروتکل یک ارز دیجیتال اجازه این عملکرد را ندهد ، فعالیت استخرهای استخراج امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین قبل از همه موارد، این ویژگی امکانی است که توسط یک تابع (Function) در رمزارز تعبیه شده است.
این تابع از ابتدا به عنوان Getwork شناخته می شد. این امر به یک گروه استخراج پراکنده اجازه می دهد تا یک بلوک هدف برای استخراج مشترک داشته باشند. به این ترتیب، قدرت استخراج به جای اهداف منفرد بر روی یک هدف خاص متمرکز می شود.

بنابراین استخرهای استخراج در خدمت بهینه سازی روند استخراج جهانی ایجاد شده است.

کاری که Getwork در واقع انجام می داد برقراری ارتباط با گروهی از ماینر ها بود به طوری که بتوانند با همکاری یکدیگر یک بلوک مشابه را استخراج کنند. هر ماینر روی راه حل های منحصر به فردی کار می کند تا در نتیجه این تلاش ها یکی از آنها بتواند معما را به طور رضایت بخشی حل کند و پاداش را دریافت کند.
به این ترتیب، بلوک با سرعت بیشتری استخراج می شود و به دلیل افزایش دشواری (Difficulty) روز افزون برخی شبکه های بلاکچین، از تاخیر در شبکه جلوگیری می شود.

با این حال ، گت ورک نقاط ضعفی نیز داشت که بعداً به لطف تابع دیگری با نام getblocktemplate برطرف شد. این تابع جدید امکان غلبه بر نقاط ضعف سیستم های قدیمی را فراهم می کند و مقیاس پذیری و امنیت بهتری را به همراه دارد.

۲. خدمات استخراج گروهی (سرور)

برای اینکه به چندین ماینر اجازه داده شود که قدرت محاسباتی خود را در یک نقطه جمع کنند، داشتن یک سرور برای ارائه خدمات به عنوان یک لینک ضروری است. شاید عجیب به نظر برسد که یک فناوری غیرمتمرکز مانند بلاکچین به یک سرویس متمرکز متکی است. اما دلایلی برای این امر وجود دارد: سرعت بخشی به تولید بلوک و فرصت دادن به نود های کم قدرت برای کسب سود.

رایج ترین نرم افزار سرور ماینینگ مشارکتی، سرویس رسمی ارائه شده توسط خود رمزارزها است. دیگر نرم افزارهای نسبتاً رایج BFGMiner، p2pool، ecoinpool o stratum هستند. در هر یک از این موارد اصل عمل اساساً یکسان است.

ابتدا نرم افزار سرویس مورد استفاده نصب می شود، این سرویس ها به گونه ای پیکربندی شده است که کاربر می تواند به اتصالات موجود در اینترنت از سرور خود دسترسی پیدا کند.
به این ترتیب می توان یک کانال ارتباطی بین استخراج کنندگان و سرور گروهی استخراج باز کرد. در این مرحله ، هر استخراج کننده باید یک حساب کاربری ثبت شده داشته باشد تا سرور بتواند به او امکان دسترسی به سرویس را بدهد. اما این حساب تنها برای این هدف ساخته نمی شود، بلکه رجیستری سود حاصل از استخراج را بین کسانی که عضو این مجموعه هستند، توزیع می کند.

کار سرور ساده است:

معاملات شبکه را دریافت می کند. اطلاعات را به استخراج كنندگان منتقل می کند.کار را کنترل و نظارت می کند. بلوک هایی را که به درستی ساخته شده اند را به شبکه ارسال می کند. حسابداری بلوک های ایجاد شده و کارهایی که ماینر ها انجام می دهند را به خوبی انجام دهد و در آخر ، سود مربوطه را برای استخراج کنندگان در استخر ارسال کند

۳. نرم افزار استخراج (مشتری)

هر نرم افزار استخراج ویژگی ها و پشتیبانی های مختلفی دارد. ماینرها باید به درستی نرم افزار استخراج را متناسب با مشخصات استخر استخراج کننده ای که به آن می پیوندند، انتخاب کنند.

کار یک نرم افزار استخراج ساده است. کاربر با این نرم افزار به سرور استخراج مشارکتی یا استخر متصل می شود، اطلاعات را دریافت می کند و حل معمای بلوک داده شده را شروع می کند. به محض یافتن جواب بلوک، آن را ارسال کرده و به کار خود برای کمک به حل معما و ایجاد بلوک بعدی ادامه می دهد.

علاوه بر این کار، نرم افزار استخراج احراز هویت و هزینه های مربوطه به ماینر را مدیریت می کند. برای این هدف، نرم افزار استخراج معمولاً یک نام کاربری، رمز عبور و آدرس را برای پرداخت ارائه می دهد. همه اینها به آدرس IP و پورتی که سرور برای انجام کارهای خود فعال نگه می دارد، هدایت می شوند.

در نتیجه ، ترکیب این سه عنصر همان چیزی است که یک استخر استخراج را قادر می سازد تا نقش رابط را برای ارتباطات و مدیریت وظایف به صورت همکاری و گروهی انجام دهد.

انتخاب استخر استخراج مناسب

انتخاب استخر استخراج و نکاتی که لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  1. تعداد شرکت کنندگان در استخر بر درآمد هر یک از افراد تاثیر می گذارد هر چه تعداد افراد بیشتر باشد پاداش بین افراد بیشتری تقسیم می شود.
  2. مورد مهم بعدی پینگ تایم یا تاخیر زمانی است که به خاطر زمان بر بودن انتقال اطلاعات از کامپیوتر کاربر به استخر رخ می دهد. هر چه پینگ کمتر باشد، تاخیر زمانی کمتر و داده ها سریع تر انتقال داده می شوند.
    پینگ بالا در استخر های استخراج مطلوب نیست، چون بین تغییرات بلاک در شبکه های ارز رمزنگاری شده توقف هایی وجود دارد و با پینگ بالا، رایانه کاربر مقادیر مربوط به بلاک قدیمی را مرور و آن را استخراج خواهد کرد. معمولا یک پینگ مناسب تا حد 10 میلی ثانیه است.
  3. اندازه حداقل پرداخت سود نباید خیلی زیاد باشد، در غیر این صورت ممکن است پرداخت تا مدت زمان طولانی انجام نشود.
  4. استخرهای زیادی وجود دارند که کلاهبردار هستند یا بخش زیادی از درآمد را برای خودشان بر می دارند. کاربران باید قبل از ملحق شدن به استخر، در مورد اعتبار استخر استخراج به خوبی تحقیق کنند و اطلاعات لازم را کسب کنند.

استخر استخراج (Mining pool) چیست؟

انواع پاداش در استخرهای استخراج

روش پرداخت پاداش در استخر های استخراج ارز دیجیتال کاملا متفاوت است. استخرهای ماینینگ ارزهای دیجیتال از طریق یکی از روش های زیر به کاربران خود سود پرداخت می‌کنند:

۱. پرداخت پاداش به ازای هر سهم (PPS)

پرداخت به ازای هر سهم (Pay Per Share) روشی است که در آن با توجه به میزان قدرت پردازشی که هر یک از ماینرها در اختیار استخر قرار داده است به او پاداش متناسب داده می‌شود. هر ماینر به نسبت قدرت به اشتراک گذاشته شده خود در استخر پاداش دریافت می‌کند.
در این روش میزان درآمد استخر تاثیری روی پاداش ماینر ندارد و ماینر پاداش خود را بدون در نظر گرفتن سود یا زیان شبکه دریافت می‌کند. در حال حاضر نسخه جدیدی از این روش به نام PPS+ ارائه شده است. کارکرد نسخه جدید PPS+ مانند PPS می ‌باشد با این تفاوت که کارمزد تراکنش‌های هر بلاک نیز در سود ماینر تاثیرگذار است.

۲. پرداخت پاداش براساس سرعت و قدرت (SMPPS-Shared Maximum Pay Per Share)

این روش مانند روش PPS است و تنها تفاوت آن در مدت زمان ایجاد بلاک‌ها است. بلاک ها هر چه سریعتر پیدا شوند شبکه ماینینگ نیز سود بیشتری به ماینرها پرداخت می کند.

۳. پرداخت پاداش به صورت نسبی (Proportional)

روش پرداخت نسبی همانند روش PPS است و میزان درآمد کاربر با توجه به قدرت پردازشی دستگاه او در نظر گرفته می ‌شود. اما سود ماینر زمانی به کیف ‌پول واریز می‌ شود که یک بلاک ایجاد شود. در غیر این صورت پاداشی دریافت نمی ‌کنند. در روش پرداخت نسبی با افزایش تعداد ماینر‌ها سود هر کدام کمتر خواهد شد ولی شانس پیدا شدن بلاک و دریافت پاداش افزایش می ‌یابد.

۴. پرداخت پاداش مبتنی بر امتیاز (Score-Based)

روش پرداخت مبتنی بر امتیاز، روشی است که در آن استخر با توجه به امتیاز ماینر‌ها به آن‌ها کارمزد پرداخت می‌کند. نحوه امتیاز‌دهی هم به این صورت است که هر چه فعالیت ماینر در استخر بیشتر باشد امتیاز بالاتری خواهد داشت. در این روش سود ماینر‌ها بلافاصله بعد از استخراج هر بلوک به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

۵. پرداخت پاداش در ازای N سهم آخر (Pay Per Last N Share)

در این روش ابتدا ماینر‌ها سهامی ‌را از استخر دریافت می‌کنند. این سهام تحت قوانین خاصی به آن‌ها ارائه می‌شود. بعد از دریافت سهام ماینر‌ها شروع به استخراج بلوک می‌کنند. آخرین سهم ‌هایی که در تولید بلوک مشارکت داشتند در سود حاصل از استخراج آن بلوک سهیم خواهند بود. البته با توجه به عدد N آخرین سهم‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال:

استخری را تصور کنید که در آن روش سوددهی براساس 100 میلیون سهم آخر است. یعنی هنگامی که در این استخر یک بلاک ایجاد شود آنگاه 100 میلیون سهم آخر استخراج بلاک بررسی می‌شوند و فقط همان سهم‌ها در پاداش بلوک سهیم خواهند بود و سایر سهم ‌ها پاداشی دریافت نخواهند کرد. به این روش، روش پرداخت شانسی نیز می‌گویند.

مزایا و معایب استخرهای استخراج

مزیت اصلی استخر استخراج واقعیت تسهیل کار استخراج برای کسانی است که در این استخر شرکت می کنند. این استخرها به شرکت کنندگان اجازه می دهد سودهایی کسب کنند که به صورت جداگانه، دستیابی به این سود برای آنها زمان بسیار بیشتری خواهد داشت. یکی دیگر از مزایای آن این است که در صورتی که قوانین بلاکچین و عدم تمرکز در آن به خوبی رعایت شود، سیستم مقیاس پذیری استخراج را حفظ می کند.
با وجود قدرت استخراج بالا در این استخر ها، تضمین شده است که شبکه می تواند قدرت لازم برای استخراج هر بلوک را از این طریق به دست آورد. به این ترتیب، تولید بلوک های خالی در بلاکچین به حداقل می رسد. علاوه بر این، کلیه استخراج کنندگانی که در این استخر شرکت می کنند، معمولا با توجه به توان استخراج معدن خود سود کسب می کنند. هیچ یک از آنها بدون دریافت سود (هرچند اندک) باقی نمی مانند.

در خصوص نقاط ضعف و معایب استخرها، نکته مهم این است که در این روش تکیه بر یک سازمان متمرکز وجود دارد که این بر خلاف اصل عدم تمرکز بلاکچین است. مدیران استخرها می توانند عملکرد استخر را دستکاری کرده و جوایز استخراج را برای خود حفظ کنند. وضعیتی که در زمان های مختلف با استخرهایی که در آن زمان به عنوان 50BTC y BTC Guild شناخته می شدند، تکرار شده است.

علاوه بر این، احتمال بروز مشکلات فنی و از دسترس خارج شدن استخرهای استخراج نیز وجود دارد همچنین احتمال کلاهبرداری و عدم شفافیت در نحوه‌ کار استخر و میزان درآمد واقعی استخراج‌کننده نیز وجود دارد.

آخرین و مهم ترین نقطه ضعف استخر های استخراج که این روزها به وضوح در استخر های استخراج بیت کوین به چشم می خورد، تمرکز آنها در یک کشور خاص مانند چین است. بیش از ۸۰ درصد استخرهای استخراج بیتکوین در چین واقع شده اند که این بدان معنی است که حمله ۵۱ درصدی در شبکه بیت کوین از این طریق کاملا قابل انجام است. این مشکل می تواند سرمایه کاربران را با خطر نابودی مواجه کند.

استخر استخراج (Mining pool) چیست؟

بزرگترین استخرهای استخراج

از زمان ظهور اولین استخر استخراج، این فضا تا حد زیادی گسترش یافته است. استخرهای استخراج جدید ظاهر شدند و در عین حال گزینه ها و ویژگی های آنها، تنوع زیادی در این حوزه ایجاد کردند.
در ابتدا، استخرها فقط به بیت کوین اختصاص داده شده بود، اما پس از آن استخرهای ارز رمزنگاری شده دیگری نیز ظاهر شدند. در حال حاضر ، عملاً همه ارزهای رمزنگاری شده اصلی استخر استخراج دارند. دلیل این امر بسیار ساده است: آنها استخراج را تسهیل می کنند و به طور کلی عملکرد بهتر شبکه را تضمین می کنند.

اما از بین همه خدمات ارائه شده برای استخر استخراج، برخی از آنها به دلایل زیادی معروف و بزرگ هستند. از جمله مهمترین آنها:

استخر Ant

AntPool بزرگترین استخر استخراج بیت کوین از نظر قدرت هش (Hash rate) است. پایگاه عملیاتی آن نیز در چین است. این استخر استخراج توسط تولید کننده ماینر های بیت مین ASIC) (Bitmain کنترل می شود ، شرکتی با بیشترین تولید ماینرها در جهان در پنج سال گذشته. استفاده از خدمات استخر استخراج به صورت آزاد و رایگان است.

این استخر از نظر کارمزد های حدودا پایین آن، مناسب به نظر می رسد.

این استخر استخراج برای ارزهای رمزنگاری شده Bitcoin (BTC) ، Bitcoin Cash (BCH) ، Litecoin (LTC) ، Ethereum (ETH) ، Ethereum Classic (ETC) ، Zcash (ZEC) ، Dash (DASH) ، Siacoin (SIA) ، Monero Classic (XMC) و Bitom (BTM) خدمات ارائه می دهد.

استخر نانو (Nano pool)

Nanopool یکی از بزرگترین استخرهای استخراج در شبکه Ethereum است و گزینه ای برای استخراج آلت کوین ها نیز به شمار می رود. سرورهای آن در سراسر جهان توزیع می شوند و این امر باعث تحمل بیشتر خطا می شود. مجموعه کارمزد Nanopool برای گروه ارزهای رمزنگاری پشتیبانی شده توسط این استخر از 2٪ فراتر نمی رود. سطح امنیتی آن با سطح AntPool برابر است و گزینه هایی برای مقاومت در برابر حملات DDOS در زیرساخت های این استخر وجود دارد.

استخر F2

F2Pool یکی دیگر از استخرهای استخراج بزرگ است که در چین با گزینه های استخراج بیت کوین و آلت کوین های بیشتری در سال 2013 ایجاد شده است. در دنیای استخراج این استخر همچنین با عنوان «استخر استخراج ماهی Discus» نیز شناخته می شود. این سایت دارای رابط اسپانیایی است و تقریبا ساده و به راحتی قابل درک است. کارمزد های این استخر کمی بالاتر است اما بیش از 4 درصد نیست. از جمله ارزهای رمزپایه پشتیبانی شده: Bitcoin (BTC) ، Ether (ETH) ، Litecoin (LTC) ، Zcash (ZEC) ، Ethereum کلاسیک (ETC) ، Siacoin (SC) ، Dash (DASH) ، Monero (XMR) ، Monero Classic (XMC) ، Decred (DCR) ، Zcoin (XZC) و Verge (XVG).

کد خبر: 1400021510TSMCMF

مطالب مرتبط:

تحلیل تکنیکال

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره بازار گاوی و بازار خرسی

نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال و هر آنچه که باید بدانید!

استیکینگ رمزارز | تمام آنچه که باید درمورد سپرده گذاری رمزارز بدانید!

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته