جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال بیت تورنت (BTT)

بیت تورنت یک پروتکل انتقال انواع فایل های ویدئویی، بازی، نرم افزار و اسناد به صورت همتا به همتا است که کاربران بسیاری در سراسر جهان دارد. رمزارز بیت تورنت (BTT) نیز توکن اختصاصی این پروتکل است که روی بلاک چین ترون قرار دارد. در این مقاله بیشتر به بررسی تورنت خواهیم پرداخت.

بیت تورنت چیست؟

بیت تورنت یک پروتکل P2P برای انتقال فایل های بزرگ از طریق اینترنت است که در سال 2001 توسط برام کوهن (Bram Cohen) ایجاد شد. این پروتکل امکان انتقال انواع فایل ها، بازی های ویدیویی، برنامه های تلویزیونی، فیلم، نرم افزار، اسناد و موارد دیگر را دارد. کلاینت این پروژه μTorrent یا تورنت کلاسیک (Torrent Classic) نام دارد و تعداد کاربران فعال روزانه آن 45 میلیون و ماهانه 170 میلیون کاربر است.


فناوری بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های مبتنی بر توکن


پروژه اطلس چیست؟

استارتاپ بلاک چین بنیاد ترون (Tron Foundation) در تابستان سال 2018 بیت تورنت را با قیمت 140 میلیون دلار خریداری کرد. جاستین سان (Justin Sun)، بنیان گذار بنیاد ترون، گفته است که خرید بیت تورنت اولین مرحله از طرح ابتکاری او به نام پروژه اطلس (Project Atlas) است. بنیاد ترون اهداف خود از این پروژه را اینگونه توضیح داده است:

• ایجاد مکانیزمی برای تشویق کاربران تورنت برای حضور در سیستم بیت تورنت تا بیشترین زمان ممکن برای افزایش سرعت بارگیری و بارگذاری فایل ها.

• ایجاد سرویس ذخیره فایل پولی. برای این منظور، از دستگاه های ذخیره سازی دائمی حافظه کاربران (HDD ، SSD) استفاده می شود. ذخیره سازی نیز مانند توزیع با استفاده از پروتکل های همتا به همتا انجام می شود. نام این سیستم بیت تورنت فایل سیستم است.

• ایجاد سرویس خرید و فروش محتوا از طریق ردیاب تورنت. این سرویس به خریدهای استاندارد (خرید ، اجاره و دانلود فیلم) و اشتراک و پخش محتوای پرداخت به ازای هر بازدید اختصاص دارد. این سرویس ابتدا در برنامه BitTorrent Now و سرویس پخش آنلاین DLive TV پیاده سازی شد.

بیت تورنت (BTT)

توکن بیت تورنت (BTT) چیست؟

توکن بیت تورنت یک رمزارز است که برای تشویق مشارکت کنندگان در سیستم بیت تورنت برای انجام اقدامات مفید و تراکنش های خدماتی ردیاب تورنت ایجاد شده است. توکن BTT از نوع توکن رمزنگاری TRC-10 است که در سال 2019 در بلاک چین ترون (Tron) راه اندازی شد.

ترون (TRX) یک سیستم بلاک چین برای اشتراک محتوا است. این محتوا می تواند از فایل های معمولی (فیلم و نرم افزار) تا مواردی مانند بازی های آنلاین را دربر بگیرد. یکی از ویژگی های ترون این است که بلاک چین آن امکان انتقال سریع ارزش با کارمزد بسیار کم را ممکن می کند؛ به همین خاطر حتی تراکنش های 10 سنتی هم در این بلاک چین صرفه اقتصادی دارد.

توکن بیت تورنت چگونه کار می کند؟

وقتی ویدیویی را در یوتیوب تماشا می کنید ، سندی را از گوگل درایو دانلود می کنید یا یک صفحه وب (مانند همین صفحه) را بارگیری می کنید، گوشی هوشمند یا رایانه شما به سرور وب متصل می شود و داده ها را مستقیماً از آن بارگیری می کند. در این حالت، سرعت اتصال محدود به پهنای باند کانال سرور است.

اما هنگام استفاده از پروتکل بیت تورنت، یک فایل به قطعات بسیار کوچکی تقسیم می شود و هر کاربر یکی از این قطعات را دانلود می کند و با سایر کاربران به اشتراک می گذارد. تبادل قطعات فایل به صورت موازی بین همه کاربران سیستم بدون مشارکت سرور انجام می شود.

در این حالت، سرعت بستگی به تعداد کاربرانی دارد که پرونده را بارگیری کرده و به اشتراک می گذارند. هرچه تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد و کانالهای آنها گسترده تر باشد، سرعت دانلود برای هر یک از مشارکت کنندگان بیشتر خواهد بود.

چه چیزی باعث افزایش سرعت می شود؟

مشکل اصلی پروتکل بیت تورنت این است که اکثر کاربران پس از دانلود فایل مورد نظر از سیستم جدا می شوند (فقط 14 درصد باقی می مانند). این باعث کاهش سرعت و ناپایداری آن می شود. چنین مشکلی در سیستم های دارای سرور وجود ندارد.

برای حل این مشکل، مکانیزم ارتقای بیت تورنت اسپید (BitTorrent Speed) ایجاد شد. با این مکانیزم، کاربرانی که می خواهند از جدا شدن اعضای سیستم از فایل توزیع شده جلوگیری کنند، می توانند با توکن بیت تورنت به آنها پاداش دهند. توکن های اختصاص داده شده به یک فایل براساس ترافیک خروجی کاربران نسبت به ترافیک خروجی کل میان آنها توزیع می شود.

همچنین، کاربران می توانند با شرکت در توزیع های دیگران، توکن بیت تورنت دریافت کنند. در واقع این نوعی استخراج بیت تورنت است که در آن کاربران قدرت کارت گرافیک، پردازنده، حافظه و پهنای باند خود را به اشتراک گذارند.

چگونه از بیت تورنت اسپید استفاده کنیم؟

برای این کار باید ابتدا کلاینت μTorrent را از وب سایت پلتفرم بارگیری و نصب کنید. فایل کلاینت کم حجم است (5 مگابایت) نصب آن نیازی به ثبت نام ندارد. پس از نصب برنامه آن را باز کرده و بیت تورنت اسپید (BitTorrent Speed)) را از داخل آن اجرا کنید.

پس از باز کردن بیت تورنت اسپید، باید یک کیف پول ترون ایجاد کنید و یا اگر از قبل دارید، آن را به بیت تورنت اسپید متصل کنید. مراحل ایجاد کیف پول ترون نیز مانند دیگر کیف پول ها است.

در این کیف پول دو نوع موجودی ذخیره می شود، یک مربوط به تراکنش های درون برنامه بیت تورنت است و دیگری مربوط به تراکنش هایی است که ارتباط با این برنامه ندارد.

با توزیع فایل چقدر درآمد می توان کسب کرد؟

میزان درآمد بستگی به این دارد که چند نفر فایل را که شما به اشتراک می گذارید دانلود می کنند و چند نفر از آنها از بیت تورنت اسپید استفاده می کنند و اینکه آیا توکن هایی در کیف پول آنها وجود دارد یا خیر. اما این کار در کل درآمد چندان قابل ملاحظه ای برای کاربران عادی ندارد.

همانطور که اکنون فقط مراکز داده و مزارع استخراج می توانند از طریق ماینینگ درآمد قابل ملاحظه ای داشته باشند، در مورد بیت تورنت نیز تنها بازیگران بزرگ امکان کسب درآمد قابل ملاحظه از این پلتفرم را دارند. به عنوان مثال، شرکت های ذخیره سازی آنلاین یا هاستینگ، می توانند از فضای خالی خود برای توزیع فایل در تورنت استفاده کرده و درآمد بالایی داشته باشند.

با این وجود، حتی درآمد ماهانه 10 دلار هم برای کاربران عادی می تواند مناسب باشد، چراکه این روش برای جمع آوری توکن، روشی انفعالی است و تنها چیزی که لازم دارد، ثبت نام و ایجاد کیف پول است. علاوه بر این، با استفاده از بیت تورنت اسپید، می توان سرعت دانلود فایل ها را افزایش داد و توکن بیت تورنت دریافت کرد.

بیت تورنت (BTT)

چشم انداز توکن بیت تورنت

سرویس ردیاب تورنت در حال حاضر در میان پیشروهای بازار است و توانسته به خوبی توجه مخاطبان را به خود جلب کند. اما اگر بخواهیم درباره توکن بیت تورنت به عنوان یک رمزارز صحبت کنیم، باید گفت که رمزارز هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است که شامل آگاه سازی کاربران، مشارکت دادن آنان در اکوسیستم و ادغام با سرویس ها ثالث می شود.
تیم این پروژه از نظر روابط عمومی کمی ضعیف اقدام کرده اند، به طوری که اکنون بیشتر کاربران همیشگی بیت تورنت از رمزارز آن و مکانیزم ارتقا و امکان افزایش سرعت دانلود اطلاع دارند. بهبود این شرایط نیازمند بازاریابی جدی و آگاه سازی دوره ای کاربران در مورد فرصت های جدید این پلتفرم است.

در مورد ادغام با سرویس های دیگر، تنها چندین مشارکت قابل توجه صورت گرفته است. یکی مربوط به سرویس پخش آنلاین DLive بود که در فوریه سال 2020 انجام شد. در نوامبر سال 2020 نیز اعلام شد که هواوی (Huawei) با ترون وارد همکاری شده و 4 نرم افزار تورنت شامل بیت تورنت، بیت تورنت پرو، یو تورنت و یو تورنت پرو را فهرست کرده است. هوآوی از پیشروهای صنعت ارتباطات در چین است که بیش از 3 میلیارد کاربر در 170 کشور دارد.

ارزش توکن بیت تورنت

سال 2021 برای این پروژه موفقیت آمیز بود. در 5 آوریل 2021 ، توکن بیت تورنت رکورد قیمت پیشین خود را دوباره ثبت کرد و به قیمت 0.014 دلار رسید. دلیل رشد قیمت، به روزرسانی هایی است که قرار است در آینده برای این محصول روی دهد. به عنوان مثال، این شرکت قصد دارد تمرکززدایی فایل سیستم بیت تورنت را افزایش دهد. در حال حاضر در اواخر آوریل 2021 قیمت توکن بیت تورنت در محدوده 0.007 تا 0.009 دلار معامله می شود. این توکن با ارزش بازار 4.57 میلیارد دلار در رتبه 34 بازار رمزارزها قرار دارد.

از کجا می توان توکن بیت تورنت خرید؟

توکن بیت تورنت (BTT) در بسیاری از صرافی ها از جمله صرافی بایننس، هوبی، بیت مکس، کو کوین، بیت فینکس، پولونیکس و بسیاری دیگری قابل خرید و فروش است. همچنین می توان این توکن را در وب سایت سیستم پرداخت ترون از طریق کیف پول هایی که از رمزارزهای ترون پشتیبانی می کنند، خریداری کرد. روش خرید این توکن با دیگر رمزارزها هیچ تفاوتی ندارد، اما نمی توان آن ها در داخل نرم افزار بیت تورنت خرید.

عرضه و توزیع توکن بیت تورنت

به طور کلی 990 میلیارد توکن بیت تورنت در بازار عرضه خواهد شد که طبق یک برنامه ریزی مشخص تا سال 2028 به صورت کامل توسط بنیاد بیت تورنت منتشر می شود. فروش عمومی و خصوصی این توکن در مجموع شامل 17 درصد عرضه کل این توکن بوده و 20.1 درصد از عرضه کل به صورت ایردراپ صادر می شود. 19 درصد از عرضه کل به بنیاد بیت تورنت و تیم توسعه آن اختصاص دارد و بنیاد ترون نیز 20 درصد از کل توکن های صادر شده را برمی دارد.

برنامه ایردراپ بیت تورنت که 10.1 درصد از توکن ها را به دارندگان ارز دیجیتال ترون (TRX) می دهد، از فوریه سال 2019 آغاز شد و قرار است تا فوریه سال 2025 به صورت ماهانه برگزار شود و هربار تعداد توکن های اعطایی بیشتر خواهد بود.

نتیجه گیری

بیت تورنت یک پلتفرم اشتراک انواع فایل ها شامل ویدئو، پخش آنلاین، نرم افزار و فایل های دیگر به صورت همتا به همتا است که در آن کاربران با به اشتراک گذاشتن فایل و فضای ذخیره، سرعت دانلود را افزایش می دهند.

توکن بیت تورنت (BTT) به عنوان رمزارز اختصاصی این پلتفرم است که روی بلاک چین ترون (Tron) قرار دارد. کاربران با استفاده از این توکن می توانند کاربران دیگر را تشویق به تداوم حضور در پلتفرم و بالا نگهداشتن سرعت دانلود کنند.

همچنین، با به اشتراک گذاشتن فضای ذخیره و پهنای باند می توان از توکن بیت تورنت کسب درآمد کرد.

تحلیلگران بیت تورنت را یک پروژه امیدوار کننده می دانند و علت آن این است که بیت تورنت 170 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و استفاده از گزینه های جدید سیستم برای آنها راحت خواهد بود. علاوه بر این، تیم بیت تورنت در حال بهبود عملکرد محصول است که می تواند برای آینده آن مفید باشد.

منابع: وبسایت اگزمو (exmo.com)، وب سایت کوین دسک (Coindesk.com)

کد خبر: 1400021511AAMCMF

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال فلو (FLOW)

آشنایی با ارز دیجیتال وان اینچ (1INCH)

آشنایی با ارز دیجیتال وییجر توکن (VGX)

آشنایی با ارز دیجیتال وزیر ایکس (WRX)

آشنایی با ارز دیجیتال دنت (DENT)

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته