جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازی جدید رسانه‌ای ایلان ماسک با نام ساتوشی

جریان جدیدی در رسانه های جهان ایجاد شده است که بار دیگر ایلان ماسک، ثروتمند ترین مرد جهان را به عنوان ساتوشی ناکوموتو، یا همان خالق بیت کوین معرفی می کند. این در حالی است که بارها در هفته های گذشته شاهد آن بوده ایم که ایلان ماسک در نوسان سازی قیمت های چند ارز دیجیتال و حتی اظهار نظر در خصوص یک کیف پول دخیل بوده است.
به گزارش سکه نیوز، پیش از این نیز کارشناسان بر این باور بودند که ایلان ماسک در نوسانات قیمت سهام شرکت تسلا نیز دخیل بوده است.
این بار نیز برخی بر این باورند که اقدامات ایلان ماسک می تواند در پی تمایل این شخص برای نوسان سازی و کسب درآمد از این نوسانات باشد.
در این میان «جاستین سان»، بنیانگذار ارز دیجیتال «ترون» در توئیتی اعلام کرد که «ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو» است.
ایلان و پی پال زمانی در تلاش بودند تا ارز مستقل خود را در دهه 90 بسازند، که مستقل از بانک ها و رگولاتور های مالی باشد.
برخی بر این باورند که وایت پیپر معروف ساتوشی در سال 2008 توسط شخصی با درک عمیق از اقتصاد و رمزنگاری منتشر شد. همچنین کد منبع بیت کوین به وسیله C++ نوشته شده است. ایلان ماسک یکی از متخصصین خبره C++ است و اصرار دارد که در تقریبا در همه پروژه ها و مشاغل از آن استفاده شود. بر اساس حدسیات هل فینی دانشمند رایانه، ساتوشی یک استاد C++ و مردی جوان است.

بیشتر بخوانید: مشهورترین رمزارز ، بیت کوین

در سال 2017 اما این فرضیات قوت بیشتری گرفت. در آن زمان چندین وبلاگ از جمله ساهیل گوپتا یکی از کارمندان سابق اسپیس اکس ادعا کردند که ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو سازنده اسرار آمیز بیت کوین است. بر اساس پست گوپتا، ماسک درک عمیقی از اقتصاد و رمزنگاری دارد و اینکه در حقیقت او یک همه چیز دان است. گوپتا یک مدرک دیگر هم ارائه داد، اینکه در بحران اقتصادی 2008 و عدم اعتماد به بانک ها، ماسک به دنبال حل این مشکل به وسیله ایجاد یک ارز کاملا مستقل بود.
صحبت های ماسک در مورد بیت کوین اما همیشه شاهد فراز و نشیب و تناقضات گیج کننده ای بوده است.
در فوریه 2018 ماسک اعلام کرد که هیچ بیت کوینی ندارد، به جز مقداری که یکی از دوستانش چند سال پیش به او اهدا کرده بود.
در فوریه 2019 ماسک گفت که تسلا باید از ارز های دیجیتال دوری کند، با این حال ساختار رمزارز را فوق العاده خواند. «به نظر من استفاده از رمزارز در منابع تسلا فایده ای ندارد.» فردای همان روز در یک پادکست اعلام کرد که پول های کاغذی در حال افول هستند و رمزارز می تواند روش بهتری برای انتقال ارزش باشد.
در 10 ژانویه 2020 ماسک در یک توییت گفت: «بیت کوین کلمه امن من نیست.» ده روز بعد توییت کرد که: «بیت کوین کلمه امن من است.» و سپس گفت: «شوخی کردم، چه کسی به هر حال به یک کلمه امن نیاز دارد؟»
در 29 ژانویه 2021، ایلان کلمه بیت کوین را به بیوی توییتر خودش افزود، و سبب رشد 14 درصدی این رمزارز شد. آقای میلیاردر کمی بعد آن را از بیوی خود برداشت.
در یکم فوریه 2021 و یک گفتگوی آنلاین با اپلیکیشن اجتماعی کلاب هاوس، ماسک گفت که حمایت کننده بیت کوین است و این ارز دیجیتال در حال پذیرش بیشتر توسط جریانات مالی دنیا است. «کمی دیر اقدام کردم، باید سال ها پیش می خریدم.»
کمی بعد تر در 4 فوریه، ماسک در رشته توئیت هایی به حمایت از دوج کوین پرداخت. «نه بیشتر، نه کمتر، فقط دوج». پس از پیوستن چند نفر از سلبریتی ها به این موج حمایتی، دوج کوین به بالاترین ارزش خود رسید.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی

«اما» یک تحلیگر آنلاین سخنان از طریق هوش مصنوعی، به مقایسه متون وایت پیپر ساتوشی و مقاله ماسک «تبدیل انسان ها به موجودات فرا سیاره ای» پرداخت. اما از یک الگوریتم خود یادگیر استفاده می کند که از طریق پردازش زبان و تکنیک های استایلومتری می تواند سبک خاص نویسندگان را از هم متمایز کند. در آزمایشات مشحص شد که اما در 85 درصد موارد تشخیص درستی می دهد. طبق گزارش «اینورس»، این تحلیلگر هیچ ویژگی مشترکی بین متون ساتوشی و ماسک پیدا نکرد.
با وجود همه این ها ما می دانیم که سازنده بیت کوین، می‌تواند شباهت های زیادی به ایلان ماسک داشته باشد و شاید تشخیص این دو فراتر از تحلیل های هوش مصنوعی باشد. از طرفی سازنده بیت کوین قطعا باهوش تر از این است که به این راحتی بگذارد هویتش فاش شود. اگر این را با گفته های متناقض و گیج کننده ماسک در طول این سال ها ترکیب کنیم شاید بتوانیم به نتیجه گیری های جالبی برسیم.
حال دیده می شود که اقدامات جدید ایلان ماسک می تواند یک بازی جدید رسانه ای باشد تا قیمت ها را دستکاری کند و به عبارت دیگر می تواند ساز و کاری باشد برای کسب سود. این در شرایطی است که در این سودسازی های کلان وابسته به نوسانات، مردم که بدون اطلاع بر این موج های رسانه ای سوار می شوند، ممکن است با ضررهایی جدی رو به رو شوند.

مطالب مرتبط:

بازی جدید رسانه‌ای ایلان ماسک با نام ساتوشی

ایلان ماسک: از کیف پول های رمزارز میزبانی شده اجتناب کنید

آیا ایلان ماسک همه را درباره دوج کوین گمراه کرده است؟

رپر معروف برای بازار گرمی دوج‌کوین به ایلان ماسک پیوست

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته