شنبه 1 اردیبهشت 1403

مدیریت اطلاعات با بلاک چین؛ شایعات کرونا را شکست می دهیم؟

بیماری اطلاعات غلط سریعتر از هر جامعه دیگری، گریبانگیر جوامع مدرن است. آیا فناوری بلاک چین می تواند راه حلی برای جلوگیری از گسترش داده های نادرست و سانسورشده باشد؟

به گزارش سکه نیوز به نقل از کریپتوپوتیتو، در 10 ماه گذشته، کرونا به معنای واقعی کلمه دنیا را به زانو درآورده است. اما این بیماری بیشتر اطلاعات غلط را منتشر کرده تا خود ویروس را . اینترنت مملو از گزارش های خبری ، داستان ها ، مقالات وبلاگ و «رهنمودها» در مورد این سوال است: «چگونه از دست این ویروس در امان باشیم؟»

و در واقع چند درصد از این مطالب قابل اعتماد هستند؟ به کدام منبع اعتماد کنیم و از کدام منبع دوری کنیم؟ چرا این فاجعه جهانی عرصه ای برای تولید اطلاعات غلط و شایعات شده است؟ آیا فناوری بلاک چین می تواند راه حلی برای مدیریت اطلاعات بی رویه در مورد  ویروس کرونا باشد؟

«ویروس گمراه  کننده کرونا» چیست و چگونه وارد زندگی ما شد؟

شایعه سازی از قدیم الایام وجود داشته است. ما انسان ها از بدو اختراع گفتار ، نظریه های غلط و توطئه آمیز را منتشر کرده ایم. اما انتشار ویروس همه گیر کرونا باعث انتشار اخبار جعلی به سطح کاملاً متفاوتی  شده است.

ویروس کرونا از طریق میزبان های ناقل انسانی گسترش می یابد. در حالی که اطلاعات غلط از طریق رسانه های جمعی فراگیر می شود. در این میان ، فناوری های دیجیتال، رسانه های شبکه های اجتماعی و درگاه های خبری آنلاین فقط به این مساله دامن می زنند. اما چگونه؟

از طریق رسانه های اجتماعی

جدایی از این مسایل، رسانه های اجتماعی ثابت کردند که یکی از پربارترین پرتال های تولید اخبار جعلی و اطلاعات غلط هستند. و بدترین قسمت درمورد محتوای رسانه های اجتماعی ، حذف حقایق واقعی است. بازیگران شبکه های اجتماعی،  اکثر اطلاعات واقعی و قابل استفاده را دستکاری می کنند. و بلافاصله موارد واقعی و مفید را توسط مدیران گروه یا توسط افراد خود شرکت حذف می کنند.

در همین راستا، مدیر عامل شرکت استریپ  در توییتر گفته، کسی را می شناسم که چندین پست کاملاً مرتبط با کرونا را  از شبکه های اجتماعی نظیرمدیوم،لینکدین و نکسدور برداشته که به نظر می رسید «اطلاعات غلط درمورد کرونا » بودند. (مورد تایید سازمان جهانی سلامت نبود )

این مسئله به طور تصاعدی جو را متشنج می کند . به حدی که معتبرترین و قابل تأییدترین منابع مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) را دچار شک می کند . این امر ناخواسته منجر به طغیان خودسانسوری و توطئه می شود.

از طریق کمک سخاوتمندانه متخصصان!

در مطلب یکی از هفته نامه های معتبر آمده بود، برخی متخصص نماها و شخصیت های عمومی در انتشار دروغ و نظرات مشکوک در مورد کرونا نقش داشته اند.

همچنین با احترام به شخصیت های عمومی و مشهور، بسیار دیده شده که مردم افکار شخصیت ها را درباره بیماری همه گیرکرونا رد می کنند. چرا؟ صرفاً به این دلیل که این شخص به گروه مورد علاقه ی آنها تعلق ندارد.

فناوری بلاک چین می تواند به شایعات پایان دهد؟

آژانس خبری آسوشیتدپرس، تماس های خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده در بلاک چین اتریوم  ثبت کرده است. این اولین بار است که یک ارگان برجسته از سیستم محاسبات توزیع شده برای انتشار داده های مربوط به یکی از بزرگترین رویدادهای انتخاباتی تاریخ استفاده می کند. اما آیا فناوری بلاک چین می تواند به مهار این حجم زیاد اخبار جعلی ، اطلاعات غلط و سانسورشده کمک کند؟

جواب مثبت است . چرا؟ زیرا  سیستم های غیرمتمرکز نسبت به درگاه های اطلاعاتی متمرکز مانند پلتفرم های شبکه های اجتماعی و رسانه های خبری برتری دارند. این درگاه ها اعتماد انسان برای انتشار اخبار را ملاک قرار می دهند ، که به نوبه خود باعث می شود اطلاعات اصلی دستخوش تغییر و سانسور شود.

همچنین، از آنجا که این داده ها از طریق سرورهای متمرکز بصورت آنلاین منتقل می شوند، هکرها می توانند ترافیک را رهگیری کرده و بیت های اطلاعات را دستکاری کنند و مسئله را بغرنج تر کنند. خلافکاران آنلاین می توانند اطلاعات “قبلاً دستکاری شده” را متناسب با پیشبرد اهداف شخصی خود دستکاری کنند. یا اینکه می توانند خود را به عنوان افراد مشهور جا بزنند و کلاهبرداری  خود را ترویج دهند. این مساله  از هک بدنام توییتر چند ماه پیش مشهود است ، که در آن توییت های کلاهبرداری بیت کوین ازسمت شخصیت های معروف اوبر منتشر شد.

محاسبات توزیع شده؛ راه حل اصلی

با این حال ، با کمک سیستم های بلاک چین ، این خطر به طور قابل توجهی کم می شود. شبکه های معروف بلاک چین مانند «کونوس»، اتریوم و بیت کوین می توانند جلوی انتشار اخبار جعلی و اطلاعات غلط و دستکاری اطلاعات را بگیرند.

علاوه بر این تزریق داده های غیر قابل اعتماد و تأیید نشده در بلاک چین ، تشخیص حقایق را دشوار می کند. گره های موجود در شبکه تنها پس از توافق کافی، اطلاعات (برای قرار دادن در یک بلوک) را تأیید می کنند و این روند ، احتمال جعل اطلاعات را به صفر می رساند.

 

بعلاوه مقداری از اطلاعات تأیید شده که در اینجا  اطلاعات در مورد  دستورالعمل ها یا اخبار صحیح کرونا  است، همیشه برای همه کاربران بلاک چین بدون  “ریسک حمله به یک نقطه ی شکست” و تا زمانی که گره ها ادامه دار باشند، قابل دسترسی است. تمام نسخه های جعلی مقدار خاصی از اطلاعات را می توان به راحتی در برابر نسخه اصلی موجود در بلاک چین مورد تأیید قرار داد ، بنابراین با کمک  این فناوری، گسترش اطلاعات غلط را  تقلیل می دهیم.

اما هنوز اطلاعات غلط وجود دارد

در حالی که موارد فوق روی کاغذ کاملاً خارق العاده به نظر می رسند، اما  در واقعیت کمی متفاوت است. حقیقت این است که سیستم های مبتنی بر بلاکچین کاملاً آماده مقابله با انتقال یا ذخیره سازی اطلاعات مهم نیستند. یا برای این موضوع ، مجبورند داده های زیادی را غربال  کنند تا اطلاعات غلط را از بین ببرند.

اما تحقیقات بسیار جدی در مورد اپلیکیشن های تئوری شده مربوط به بلاک چین در فرایندهای انتخاباتی در حال انجام است  و با دقت  زیاد نشان می دهند که چگونه فناوری دفاتر توزیع شده به جای افزایش امنیت ، شکاف های امنیتی سایبری را در روند رأی گیری ایجاد کرده اند.

در حالی که سیستم های انتخاباتی کنونی کاملاً بی عیب و نقص نیستند ، اما همچنان بلاکچین خطر شکست های غیرقابل شناسایی و در مقیاس ملی را تا حد زیادی افزایش می دهد. هرگونه افزایش مشارکت به قیمت از دست دادن تضمین صحت شمارش آرا در هنگام اخذ  است.

بنابراین ، اگرچه ممکن است آژانس خبری مشهور از بلاک چین برای ثبت تماس آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده استفاده کرده باشد ، اما به هیچ وجه هنوز به معنای پذیرش آن  در ابعاد گسترده نیست. درعین حال بلاکچین ها با طراحی و ماهیت خود می توانند در مبارزه با بیماری اطلاعات غلط کمک کننده باشند.

منبع : cryptopotato

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته