سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

روبل دیجیتال روسیه؛ تغییرات پولی در راه است

به احتمال زیاد روبل دیجیتال جای مدل های دیگر پول روسی را خواهد گرفت ، اما مساله این است که کدام یک را انتخاب کنیم: پول نقد یا غیر نقد؟

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، روند دیجیتالی شدن فعال موسسات بزرگ مالی داخلی روسیه، یک روند قابل توجه و  قطعاً مثبت است. روسیه یکی از پنج رهبر جهان از نظر سرعت انتقال پرداخت های غیرنقدی است و هر ساله هم تعداد این نقل و انتقالات و پرداخت های غیرحضوری بیشتر می شود. چنین توسعه فعالانه ای، مستلزم تغییر در قوانین است و به ناچار بسیاری از متخصصان و نمایندگان حوزه مالی به موضوع رمزارز و جایگاه آن در دنیای مالی مدرن روی می آورند.

در همین باب ، تمرکز سیاست بانک روسیه عمدتاً بر برچسب زدن روی گفتمان های حول رمزارز  معطوف شده است. بانک مرکزی ملی، تعریف رمزارز به عنوان یک نوع دارایی که در سطح قانون مدنی است را  صلاح نمی داند اما تعریف  آن را  به عنوان نوعی دارایی در ارتباط با قوانین خاص ، از جمله قانون مبارزه با فساد اداری ، مجاز می داند.

در عین حال، رمزارز به عنوان وسیله ای برای ارتکاب به جرم پولشویی و ایجاد تأثیر منفی بر ثبات سیستم های مالی شهرت پیدا کرده است. به گفته بانک مرکزی ، دلایل زیادی برای تقویت کنترل تراکنش های مالی  و افزایش شفافیت آنها وجود دارد و مهمتر از همه ، انگیزه ای است که ما را وادار به ایجاد یک روش جایگزین مانند روبل دیجیتال می کند. روبل می تواند مثل یک ارز دیجیتال عمل کند همانطور که قبلا هم در مناطق مختلف چین توسط بانک مردمی آن با موفقیت عمل کرده و کشورهای دیگر هم در مرحله آزمایش هستند.

روبل دیجیتال چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد؟

اول از همه این که قابلیت دسترسی را افزایش می دهد و هزینه ی خدمات پرداختی  را کاهش می دهد. ولی این نگرانی را برای بانک ها ایجاد می کند که مشتریان خود را از دست بدهند زیرا احتمالا  کیف پول های الکترونیکی ارزان تر و مقطوع تر که بانک مرکزی در اختیار مشتریان قرار می دهد نسبت به اپلیکیشن های معمولی بانک طرفداران بیشتری خواهد داشت.

دوم این که رمز ارز ، برخلاف روبل دیجیتال ، منافع نهادهای نظارت بر امور مالی و سیستم مالیاتی را در نظر نمی گیرد. با این حال، امروزه ، سیستم پرداخت روسیه کاملاً توسعه یافته است، برای مثال: انتقال فوری همراه با کدهای QR ، پرداخت های غیر حضوری و رابط های اپلیکیشن های  بانکی در دسترس کاربران قرار گرفته است. بنابراین بسیار بدیهی است که تبدیل پول به  به روبل دیجیتال برای مصرف کنندگان جذاب باشد . از طرفی موسسات بانکی علاقه ای ندارند اطلاعات مربوط به حساب مشتری و معاملات آنها را در دسترس عموم قرار بدهند.

همچنین ، روبل دیجیتال را می توان به عنوان یک نوع جداگانه از پول تعیین کرد که هم از مزایای پول دیجیتال (ارز الکترونیکی) و هم از مزایای پول فیات برخوردار است . طرفداران این قضیه معتقدند  که در بلند مدت ، این امر منجر به ریشه کنی کامل اقتصاد سایه و عدم امکان پولشویی خواهد شد ، زیرا هر مرحله از معاملات ارز دیجیتال به راحتی قابل ردیابی است.

پیاده سازی  فنی

مکانیزم های اجرای فنی روبل دیجیتال توسط بانک مرکزی روسیه شامل سه بخش است : ثبت نام توزیع غیرمتمرکز ، پایگاه داده متمرکز و گزینه ترکیبی شامل ترکیبی از گزینه اول و دوم.

اگر بانک مرکزی در مرحله راه اندازی، ثبت نام توزیع غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را انتخاب کند ، سرعت تراکنش ها تحت تأثیر قرار می گیرد ،زیرا بانک مرکزی این اطلاعات را در گزارش خود می آورد ، اما در عوض امنیت نیز بهبود پیدا می کند.

بر اساس گزارش ها، چهار مدل ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی روسیه پیشنهاد شده است:

اولین مورد، شامل اجرای کیف پول های الکترونیکی توسط بانک مرکزی برای سایر موسسات مالی درراستای تسویه حساب های بین بانکی و بدون مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی است ، اما این طرح برای توسعه بیشتر برنامه ریزی نشده است.

مدل دوم ، بازنگه داشتن  و نگهداری از کیف پول های الکترونیکی را تحت کنترل کامل بانک مرکزی قرار می دهد ، که این امر هشداری برای بخش بانکی محسوب می شود. در این مدل ، خطر خروج نقدینگی وجود دارد.

مدل های سوم و چهارم عملکردهای واسطه ای را به موسسات مالی و بانک ها ارائه می دهد که به وسیله آن ها می توانید برای کیف پول الکترونیکی خود را را در شرایط، سیستم عامل ها و اپلیکیشن ها شناخته شده حساب باز کنید.

روبل دیجیتال در پرداخت های اجتماعی

دولت روسیه یارانه هایی را به خانواده ها اختصاص می دهد و می خواهد این وجوه صرفاً برای کودکان هزینه شود. از آنجا که پیگیری مخارج مختلف با  پول های یارانه همیشه امکان پذیر نیست؛ اگر این پرداختی ها  با روبل دیجیتال و فقط در فروشگاه های کودکان برای خرید کالاهای کودک هزینه شود ، مشکل حل می شود. نوع  پرداخت ها را می توان به صورت کدهای رنگی تنظیم کرد: مثلا رنگ “آبی” موارد برداشت  یارانه  ،رنگ  “قرمز” برداشت پرداخت مالیات.

جنبه های  امیدوار کننده دیگر  ارز دیجیتال ، مربوط به پرداخت های بین المللی می شود. در صورت استفاده از مکانیزم پول دیجیتال ، انجام معاملات در گروه خاصی از ایالت ها می تواند راحت تر و سریعتر شود.

اگرچه ارز دیجیتال در ابتدا به عنوان جایگزین پرداخت های نقدی تصور می شد ، اما اکنون بیشتر به نظر می رسد جای پرداخت های غیر نقدی و سنتی را گرفته است.

بنابراین رایزنی های بانک مرکزی و فعالان بازار ، در اصل فقط برای معرفی ارز دیجیتال (که تقریباً هیچ شکی نیست که این اتفاق خواهد افتاد) نیست، بلکه بحث کنونی در مورد  نوع خدمات جدیدی است که بانک ها می توانند  به مشتریان ارائه دهند ؛ به عنوان مثال ، پیگیری نقل و انتقالات ، نوع “کدگذاری رنگی” ، برنامه نویسی قراردادهای هوشمند و غیره.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته