شنبه 1 اردیبهشت 1403

تاثیر فروش دارایی بیت کوین دولت آمریکا بر ارزش این رمزارز

دولت آمریکا چهارمین دارنده بزرگ بیت‌کوین (به جز صرافی ها) در جهان است؛ در صورتی که دولت جدید این کشور تصمیم به فروش این دارایی بگیرد، چه تاثیری بر ارزش این رمزارز می گذارد؟

به گزارش سکه نیوز به نقل از کریپتونیوز، قیمت بیت کوین در در روزهای اخیر مانند قطاری چموش پیش رفته به طوری که برخی می گویند حتی اگر یکی از نهنگ های بزرگ این رمزارز یا دارندگان نهادی مانند دولت آمریکا تصمیم به فروش دارایی بیت کوین خود بگیرد، تاثیر چندانی روی ارزش آن نخواهد گذاشت.اگرچه، این فقط یک نظریه مشخصا حمایتی است و باید دید در واقعیت چه اتفاقی می افتد.

براساس گزارش های منتشر شده در ماه نوامبر 2019، وزارت دادگستری آمریکا تا آن زمان حدود 70هزار بیت کوین مصادره کرده بود. این مقدار بیت کوین در حال حاضر بیش از 1.8 میلیارد دلار ارزش دارد.

دولت آمریکا چهارمین دارنده بزرگ بیت کوین

با این حساب، دولت آمریکا صاحب ششمین رتبه دارندگان بیت کوین و در صورت صرف نظر کردن از آدرس های مربوط به صرافی ها، چهارمین دارنده بزرگ بیت کوین در جهان به شمار می آید.

این در حالی است که دفتر دادستانی آمریکا در منطقه شمالی کالیفرنیا به تازگی شکایتی علیه دولت به دلیل مصادره این مقدار بیت کوین مطرح کرده است که با توجه به نمونه های مشابه تاریخی، ممکن است به حراج دارایی رمزارز دولت ایالات متحده توسط شاخه اجرایی قوه قضایی این کشور منجر شود.

در سال های 2014 و 2015 نیز دولت آمریکا کنترل 144 هزار بیت کوین به ارزش 122 میلیون دلار در آن زمان و 5.7 میلیارد دلار در حال حاضر به دست آورد و سپس اقدام به فروش آن کرد.

اکنون با توجه به اینکه دولت «جو بایدن» رییس جمهوری منتخب ایالات متحده در آستانه تحویل گرفتن قدرت و فشار روزافزون شیوع کرونا بر اقتصاد این کشور نیازمند جبران هزینه های دولت است، حراج این موجود بیت کوین ممکن است برای دولت جدید وسوسه انگیز باشد.

مرتبط کردن موضوع به امنیت ملی آمریکا!

اگرچه تا زمانی که دولت آمریکا واقعا اقدام به فروش این مقدار بیت کوین نکند، مشخص نیست چنین اقدامی چه تاثیری بر بازار این رمزارز خواهد گذاشت؛ اما «پیر روشارد» استراتژیست بیت کوین در صرافی «کراکن» در اظهار نظری حامیانه ضمن اینکه تاثیر این فروش بزرگ را ناچیز دانسته، آن را اقدامی خلاف امنیت ملی ایالات متحده آمریکا ارزیابی کرده است!

به اعتقاد روشارد، حجم معاملات بیت کوین در ماه های اخیر بسیار بالا بوده، به طوری که به گفته وی در 24 ساعت گذشته رقمی معادل 70 میلیارد دلار شده است و فروش احتمالی بیت کوین دولت آمریکا در چنین بازاری «قطره ای در اقیانوس» خواهد بود.

او همچنین اعتقاد دارد چنین اقدامی در ابعاد وسیعتر، “موجب تضعیف امنیت ملی ایالات متحده” خواهد بود و گفته که از طریق لابی در کنگره به دنبال تصویب قانونی برای جلوگیری از فروش دارایی بیت کوین دولت واشنگتن است.

استدلال روشارد این است که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هر زمانی که بخواهد می تواند اسکناس چاپ کند، اما حجم بیت کوین قابل افزایش نیست و فقط مقدار مشخصی از این رمزارز در بازار موجود است.

از سوی دیگر، «رشید آژاژا» مدیرعامل و بنیان گذار آلیانس بلاک (AllianceBlock) احتمال فروش بیت کوین توسط نهنگ ها را در آینده نزدیک منتفی می داند؛ به گفته آژاژا، حجم بیت کوین استخراج شده پاسخگوی تقاضای فعلی بازار نیست و نهنگ ها تا زمانی که قیمت این رمزارز به بالای 100 هزار دلار نرسد، اقدام به فروش نخواهند کرد. این در حالیست که طی روزهای اخیر، اخبار متنوعی از فروش نهنگ ها در مقاومت های تکنیکال چارت این رمزارز به گوش می رسد.

هشدار سقوط ارزش بیت کوین توسط دیگر کارشناسان

اظهارات این کارشناسان در حالی است که برخی دیگر، فروش بیت کوین از سوی شرکت ها و دارندگان بزرگ را اقدامی منجر به سقوط ارزش آن ارزیابی می کنند.

«جیسون براون» مدیر توسعه کسب و کار در پلتفرم کومودو (Komodo) به تازگی در این باره هشدار داده است. او با اشاره به ناتوانی تحلیلگران رمزارز از پیش بینی سقوط ارزش بیت کوین در آغاز شیوع کووید19، افزود: «حقوقی ها به جای سفته بازی گرایش به حفظ طولانی مدت رمزارز دارند، اما ممکن است زمانی برسد که افراد یا شرکت ها برای شناور ماندن نیاز به خرج کردن دارایی داشته باشند»

براون هشدار داد که ممکن است بازار بیت کوین شاهد چنین سناریویی باشد شرکت یا دارند بزرگ بیت کوین تصمیم به فروش آن زیر قیمت متوسط بازار بگیرد و در این صورت، می تواند باعث یک اثر آبشاری در جهت مخالف شده و بازار را وارد وضعیت خرسی کند. (در این باره بیشتر بخوانید)

بیشتر بخوانید

بیت بوی کریپتو: آماده پایان رشد قیمت بیت‌کوین باشید

تحلیلگر و تریدر رمزارز، بن آرمسترانگ پس از افزایش قیمت های اخیر بیت کوین اعلام کرده است که معامله گران باید آماده پایان روند...

بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

بیت کوین یک ارز رمزپایه است و اولین و بزرگترین نمونه از آن محسوب می شود. در اصل، این پدیده نوظهور شکل جدیدی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته