سه‌شنبه 29 اسفند 1402

تحلیل بازار طلا؛ آیا فروش طلا در هفته آینده تسریع می شود؟

این هفته طلا با اخبار منفی زیادی روبه‌رو شد و روند ناامیدکننده قیمت نشان دهنده این بود که این فلز گران بها نسبت به پایان هفته گذشته 45 دلار افت کرد. اما سوالی که در ذهن همه وجود دارد این است که طلا قبل از ورود به یک مرحله صعودی جدید چقدر می تواند سقوط کند؟

به گزارش سکه نیوز به نقل از کیتکو، به گفته تحلیلگران، سطح متوسط 1700 دلار یک فرصت عالی برای خرید است. همچنان، این بدان معنا نیست که هفته آینده طلا به سطوح پایین تری هم نمی رسد.

فشار اولیه نزولی این هفته ناشی از افزایش بازدهی خزانه داری ایالات متحده است که با دلار قوی تر آمیخته است.

پیتر هاگ مدیر تجارت جهانی «کیتکو متالز» در این باره گفت: «اگر به طلا در یک سبد در کنار فلزات دیگر نگاه کنید، فقط طلا است که پایین آمده است. نقره خوب عمل می کند، همچنین پلاتین، پالادیوم و رودیم نیز کارایی خوبی دارند. شما سود قابل توجه از خرید مداوم فلزات سفید و صنعتی به دست می آورید»، «طلا تحت تأثیر افزایش قابل توجه سودمندی 10 ساله قرار گرفته است.»

سود خزانه داری 10 ساله هفته را با 1.15٪ آغاز کرد و تا جمعه به 1.33٪ افزایش یافت. هاگ توضیح داد: «این برخی از پیشروی های طلا را از بین برده است زیرا این افزایش بازده باعث ایجاد قدرت در دلار آمریکا شده است.»

عناوین خبری نیز چندان دلگرم کننده نبودند، بلک راک نقره را به جای طلا انتخاب کرد و مدیر عامل دابل لاین جفری گوندلاچ بیت کوین را به جای طلا به عنوان دارایی محرک بهتر انتخاب کرد.

قیمت طلا در طول هفته در حال سقوط بود تا اینکه در روز پنجشنبه به پایین ترین سطح 8 ماهه خود رسید و به 1760.40 دلار رسید، که باعث بهبودی اندکی شد. در زمان نوشتن مقاله، معاملات آتی طلا در آپریل کمکس با قیمت 1،781.20 دلار معامله شد که 0.41 درصد رشد داشت.

بعدی کجاست؟

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار گروه LaSalle Futures به کیتکو نیوز گفت، هفته آینده همه چیز در مورد محل حرکت دلار آمریکا خواهد بود.

ندوس گفت: «قدرت دلار می تواند هفته آینده كاهش یابد و ما می توانیم شاهد رشد طلا از پایین به بالا باشیم.»

هوگ خاطرنشان کرد: این واقعیت که در حال حاضر طلا بیش از 1،778 دلار معامله می شود، به این فلز گرانبها این امکان را می دهد که هفته آینده بالاتر برود. وی گفت: «این بر اساس تکنیک های فنی است، با این فرض که طلا می تواند در بالای آن سطح بالاتر باقی بماند. ترجیح می دهم در بازار با هر اونس 1775 دلار سرمایه گذاری طولانی داشته باشم تا کوتاه مدت.»

با اشاره به داده های قوی تر PPI، هاگ خاطر نشان کرد، به علاوه، به نظر می رسد چاپ اساسی برای تورم در حال تسریع است. وی گفت: «من این عقب گرد ها را فرصت خرید می دانم، نه فرصت وحشت و تسویه پول.»

به گفته وی: «در صورت صعود، ما باید از 1800 دلار عبور کنیم که مقاومت قابل توجهی نیست و پس از آن باید 1825 دلار را قبل از بازگشت به روند صعودی 1900 دلار را پشت سر بگذاریم. اما اگر فروش در هفته آینده تسریع شود، طلا باید آماده آزمایش 1750 دلار و سپس 1725 دلار باشد.»
وی افزود: «به نظر من این احتمال وجود ندارد.»

«دانیل پاویلونیس»، کارگزار ارشد دارایی های RJO Futures، هشدار داد در صورت افزایش بازده و سهام، طلا می تواند در سطوح بسیار پایین تری قرار بگیرد.

پاویولونیس گفت: «اگر سهام قوی تر شوند، بازده قوی تر شود و طلا به سطحی برسد که اگر شروع به بسته شدن در پایین ترین سطح دیروز یعنی 1766 دلار کنیم، می توانیم بسیار پایین تر برویم. برای من، این اجتناب ناپذیر است.»

پاویلونیس خاطر نشان کرد، طلا حتی می تواند در این سال تا پیش از شروع روند صعودی خود، تا 1200 دلار را را لمس کند. وی گفت: «این به طور مستقیم به 1200 دلار كاهش نخواهد یافت، اما هرچه نرخ واقعی بالاتر رود، در نهایت قبل از این تغییر دینامیك، طلا سنگین خواهد شد. سطح 1527 دلار اولین حمایت واقعی است.»

«ملک» با اشاره به افزایش بازده، افزود: در روند نزولی، طلا در معرض از دست دادن 100 دلار دیگر است. وی گفت: «منحنی بازده بدون اینکه تورم بالاتر برود، به شیب خود ادامه می دهد. نرخ واقعی در حال صعود است.» «اگر نرخ بهره واقعی بالاتر برود، دیدن جریان های بزرگ طلا بسیار دشوار خواهد بود.»


ارز دیجیتال چیست؟


مانع دیگر طلا رقابت آن با رمزارز است

پاوالونیس افزود: «ارز دیجیتال توسط سرمایه گذاران به عنوان طلای دیجیتال در نظر گرفته می شود.»
به گفته وی: «اگر ارز دیجیتال را در همان اردوگاه فلزات قرار دهیم، عملکرد آن بهتر از طلا و نقره است. این چیزی است که مردم اکنون به آن نگاه می کنند. طلا به طور سنتی یک گزینه جایگزین است، یک محافظ علیه تورم اگر می خواهید خود را از سیستم خارج کنید. این همان نگاهی است که اکنون بر روی رمزارز وجود دارد.» «اما با گران شدن هر چه بیشتر رمزارز، سرمایه گذاران از خود می پرسند که چرا طلا نخریدیم؟»

سوگند پاول

هفته آینده، یکی از مهمترین رویداد ها، مراسم سوگند جروم پاول رئیس فدرال رزرو در روز سه شنبه در مجلس سنای ایالات متحده است.

بازار ها به دنبال تأیید دیگری خواهند بود که بانک فدرال از افزایش تورم چشم پوشی می کند و نرخ ها را به صفر می رساند. سرمایه گذاران همچنین می خواهند ببینند که فدرال رزرو تحت چه شرایطی به دنبال کنترل منحنی بازده است.

پاویلونیس گفت: «اگر فدرال رزرو واقعاً شروع به افزایش نرخ کند در حالیکه ما شاهد تورم سریع هستیم، این یک لحظه مهم برای طلا خواهد بود.» قبلاً، پاول گفته بود كه فدرال رزرو اجازه می دهد تورم از بین برود. «من فكر می كنم كه این امر باعث می شود كه معاملات آتی پایین تر و بازده بالاتر روند، و باعث كاهش قیمت طلا شود.»

کلماتی که پاول برای استفاده انتخاب خواهد کرد بسیار مهم خواهد بود، زیرا اقتصاددانان ING معتقدند که شهادت وی به انتشار گزارش نیم سالانه سیاست پولی فدرال رزرو گره خورده است.

این اقتصاددانان گفتند: «این مسیر دشواری برای پاول خواهد بود.» «بحث اینکه اقتصاد ضعیف باقی بماند و خطرات نزولی نیز کاهش یابد دشوار خواهد بود، اما وی همچنین نمی خواهد خیلی خوشحال به نظر برسد زیرا این می تواند حرکات شدید دیگری را در بازده خزانه داری ایجاد کند، که می تواند مانع بهبود و در نتیجه نوسانات گسترده تر بازار شود.»

تمرکز هفته آینده نیز بر روی بسته محرک آمریكا خواهد بود، كه احتمالاً مقامات آمریكایی بیشتری تأكید می كنند كه تصویب آن تا چه حد حیاتی است.

به گفته هاگ: «پاول ممکن است دوباره تأکید کند که نیاز به محرک های مالی بیشتری وجود دارد. وزیر خزانه داری جنت یلن قبلاً اظهار داشت که بسیار مهم است که بسته محرک تصویب شود. دلایل کافی برای تصویب بسته محرک وجود دارد.» «با این حال، برخی از سوالات باقی مانده است. ما شاهد مقاومت نه تنها از سوی جمهوری خواهان، بلکه دموکرات ها نیز هستیم.»

مطالب مرتبط:

بانک سنگاپور: رمزارز می تواند جایگزینی برای طلا باشد

بیشتر بخوانید

آمادگی طلا برای سومین ضرر هفتگی متوالی

قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت، زیرا خوش بینی در مورد شکوفایی مجدد اقتصاد ایالات متحده باعث افزایش جذابیت دارایی های خطرناک تر...

افزایش قیمت طلا با رشد تورم در آمریکا

قیمت طلا روز پنجشنبه با کمک فشار ناشی از رشد تورم در ایالات متحده افزایش یافت، اگرچه پس از آنکه سیاست گذاران فدرال رزرو...

ثبات قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته

پیش از انتشار آخرین صورتجلسه سیاستگذاری فدرال رزرو ایالات متحده که انتظار می رود دیدگاه سیاست گذاران در مورد تورم را روشن کند، قیمت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته