پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

قطعات پازل دییم هنوز راه زیادی تا تکمیل شدن دارد

پروژه دییم (Diem) شرکت فیسبوک به رغم آن که مجوز نهاد تنظیم مقررات سوئیس را کسب کرده، به نظر می رسد به دیوار مخالفت نهاد های نظارتی بسیاری از کشور ها برخورد کند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، در ماه ژوئن 2019، غول شبکه های اجتماعی فیسبوک جزئیات یک پلتفرم ارز دیجیتال به نام لیبرا (Libra) را اعلام کرد. این پروژه که امروزه با نام دییم (Diem) شناخته می شود، در تلاش است اعمال اصلاحات چشمگیر، نظر نهاد های نظارت را جلب کند.

با گذشت یک سال و نیم هنوز انجمن دییم نتوانسته توکن دیجیتال خود را راه اندازی کند و از سوی دیگر هنوز تأییدیه مقام های تنظیم مقررات سوئیس را نیز دریافت نکرده است. حتی اگر مرجع نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) مجوز پرداخت به این پروژه ارز دیجیتال بدهد، دییم چشم اندازی جهانی دارد از نظر مقررات مربوط به ارز دیجیتال بسیار از متنوع تر از 18 ماه پیش شده است.

به نظر می رسد مقررات مربوط به استیبل کوین ها در کانون توجه دولت های بلوک ها بزرگ اقتصادی از جمله ایالات متحده و منطقه یورو قرار گرفته باشد. چین همچنان به سرعت پروژه یوان دیجیتال ملی خود سرعت می بخشد و به رغم اظهارات اولیه، به نظر می رسد برنامه مقامات پکن برای یوان دیجیتال داخلی تر از چیزی باشد که گفته می شد.

بازار های رمزارزی که حجم بالایی از معاملات دارند، مانند هند و نیجریه، به صورت فزاینده ای موضعی مخالف رمزارز های خصوصی می گیرند. در واقع اگر دییم همین امروز هم راه اندازی شود، در بهترین حال قانونی بودن ارز آن بسیار ضعیف خواهد بود.


استیبل کوین چیست؟ هرآن‌چه باید درباره‌ ارز دیجیتال پایدار بدانید


دییم چه زمانی راه اندازی می شود؟

در نوامبر سال 2020، انجمن دییم برنامه خود را برای راه اندازی محدود این پروژه با توکن دیجیتال وابسته به دلار آمریکا اعلام کرد. اما این استیبل کوین دلاری پس از اصلاحات پی در پی به دلیل فشار نهاد های تنظیم مقررات مالی جهانی حاصل شد، با هدف جاه طلبانه کوین فیسبوک که قرار بود شماری از ارز ها را پشتیبانی کند، فاصله بسیار داشت.

استیبل کوین دلاری دییم هنوز راه اندازی نشده و FINMA سوئیس نیز هنوز مجوز سیستم پرداخت آن را تأیید نکرده است. اما تحولات اخیر در این کشور پیرامون مقررات حوزه رمزارز ها و بلاک چین، درخواست دییم را در وضعیت خوبی قرار می دهد.

سوئیس خود را به عنوان یک کشور حامی رمزارز ها تثبیت کرده است و اجازه داده فضای دارایی های دیجیتال در مرز های آن شکوفا شود. مرحله اول قانون بلاک چین سوئیس اوایل ماه فوریه با محوریت اصلاحات در شرکت ها به اجرا درآمد. بخش دوم این چارچوب قانونی نیز که شفافیت نظارتی را برای معاملات اوراق بهادار رمزنگاری شده ایجاد می کند، در سال جاری اجرایی خواهد شد.

برنامه های راه اندازی دییم با اعلام همکاری بین شرکت امنیت رمزارزی فایربلاکس (Fireblocks) و گروه دارایی های دیجیتال فیرست (First Digital Asset Group) که یک ارائه دهنده پرداخت در پلتفرم دییم است، شدت بیشتری یافت. هر دو شرکت کیف پول امنی را ایجاد کرده اند که به موسسه های مالی امکان پردازش تراکنش در شبکه دییم را فراهم می کند.

یک سخنگوی FINMA از اظهار نظر در مورد وضعیت درخواست دییم خودداری کرد اما تأیید کرد که روند صدور مجوز هنوز ادامه دارد.

به گفته جکسون مولر (Jackson Mueller)، رییس سیاست و روابط دولت در انطباق بلاک چین و زیرساخت بازار های مالی شرکت سکارنسی (Securrency)، راه اندازی دییم در سه ماهه اول 2021 بعید به نظر می رسد. مولر در گفتگویی با Cointelegraph اظهار داشت:استیبل کوین های خصوصی در تیررس نهاد های تنظیم مقررات

به نظر می رسد اعلام دییم در تابستان 2019 باعث شده است که نهادهای نظارتی در سراسر جهان برای بررسی دقیق استیبل کوین ها حساس شوند. احتمالا اثر شبکه ای ارز دیجیتالی که از مزایایی مثل 2.8 میلیارد کاربر فیسبوک برخوردار باشد، بحث های شدیدی را در میان نهاد های نظارتی ملی و بین المللی ایجاد کرده است.

به گفته مولر، نظارت دولت پیرامون استیبل کوین های خصوصی افزایش یافته است، اما از نظر او این امر چالش های بیشتری برای راه اندازی دییم در سه ماهه اول ایجاد می کند.

پس از مجموعه جلسات کنگره که پس از اعلان دییم در سال 2019 برگزار شد، برخی از نمایندگان کنگره برای سختگیری در مقررات مربوط به استیبل کوین ها فشار می آورند. در صورت تصویب این اقدامات، ناشران خصوصی استیبل کوین ها مجبور به رعایت استاندارد های بانکی می شوند.

نهاد های بین المللی مانند گروه هفت و گروه بیست نیز نگرانی های خود را در مورد استیبل کوین ها ابراز کرده اند و اغلب دییم در این مباحث نقش برجسته تری داشته است. این نهاد ها مقالات و مطالعات تحقیقاتی متعددی را منتشر کرده اند که در آن بر توانایی بالقوه استیبل کوین های خصوصی در برهم زدن سیستم های مالی سنتی تأکید شده است.

بانک مرکزی اروپا به تازگی از قانونگذاران اتحادیه اروپا خواستار حق وتو درمورد استیبل کوین ها در منطقه یورو شده است. در صورتی که این حق داده شود، بانک مرکزی اروپا آخرین حرف را در مورد مقررات استیبل کوین ها می زند و مقررات آن در سراسر اتحادیه اروپا قابل اجرا خواهد بود.

افزون بر این، کریستین لاگارد (Christine Lagard) رییس بانک مرکزی اروپا، از منتقدان برجسته استیبل کوین ها و به طور کلی رمزارزها است. بنابراین، حق وتوی بانک مرکزی اروپا به معنای لزوم انطباق دقیق با مقررات برای صادرکنندگان استیبل کوین در منطقه یورو است.

آلمان نیز یکی از مخالفان سرسخت دییم در منطقه یورو است و اولاف شولتز (Olaf Scholz) وزیر دارایی آلمان به رغم آنکه چندان مخالف رمزارزها نیست، چندین بار تاکید کرده که دولت این کشور با عملیات دییم در آلمان مخالفت خواهد کرد.

به گفته رن گلدی (Ran Goldi)، مدیرعامل گروه دارایی های دیجیتال، بخش زیادی از احساسات منفی از سوی قانونگذاران اروپایی ناشی از عدم درک مدل دییم است. گلدی به کوین تلگراف گفت: «من فکر می کنم بانک مرکزی اروپا همچنان به دییم به عنوان یک ارز جدید نگاه می کند نه ارز معادل یکی از پول های موجود. گویا آن ها هنوز دییم را با لیبرا یکی می دانند که سبدی از ارزها بود.

CBDC: آیا بانک های مرکزی به دییم و استیبل کوین های خصوصی پاسخ می دهند؟

جدا از تهدید ناشی از اقدامات سختگیرانه نظارتی، کشورهای متعددی شروع به بررسی ایجاد ارز های دیجیتال بانک مرکزی خود کرده اند. به نظر می رسد این پروژه های ارز دیجیتال حاکمیتی، پاسخ بانک های مرکزی به تهدیدی است که از سوی استیبل کوین های خصوصی احساس کرده اند.

شخصیت های امور مالی سنتی مثل آگوستین کارستنس (Agustin Carstens)، مدیر کل بانک تسویه حساب های بین المللی، که دیجیتالی شدن را مرحله بعدی تکامل پول می بینند، استدلال می کنند که بانک های مرکزی باید نقشی اساسی در در صدور ارز های دیجیتال ایفا کنند.

براساس یک نظرسنجی تازه از بانک تسویه حساب های بین المللی، حدود 86 درصد از بانک های مرکزی در حال مطالعه روی ارز های دیجیتال رسمی هستند. پروژه یوان دیجیتال چین در حال حاضر چندین پروتکل آزمایشی را طی می کند و بانک های این کشور با ایجاد کیف پول های سخت افزاری برای این ارز به تقویت پذیرش عمومی آن کمک می کنند.

همچنین به نظر می رسد سطح قابل توجهی از همکاری بین المللی پیرامون ارز های دیجیتال رسمی ایجاد شده باشد. بانک های مرکزی چین، تایلند، امارات متحده عربی و مرجع پولی هنگ کنگ به تازگی شراکتی را برای ایجاد یک ارز دیجیتال بین المللی امضا کردند. گویا این پروژه های مشترک بین المللی در جهت ایجاد پروتکل هایی برای تعامل پذیری میان پروژه های ارز های دیجیتال ملی باشد.

بانک مرکزی هند نیز تایید کرده است که فعالانه در حال توسعه روپیه دیجیتال است. شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das) رئیس بانک مرکزی هند اخیرا گفت که این کشور کامل وارد بازی ارز های دیجیتال رسمی شده و قصد دارد مسیر چین را ادامه دهد.

همچنین، گزارش ها حاکی است که دولت هند به زودی ممنوعیتی کلی بر رمزارز های خصوصی اعمال خواهد کرد که شامل استیبل کوین ها نیز می شود. منابع آگاه گمانه زنی کرده اند که فرصتی در اختیار دارندگان رمزارز ها قرار گرفت تا پیش از اعمال ممنوعیت، آن را بفروشند.

هند سومین اقتصاد بزرگ آسیا و بازاری بالقوه برای تراکنش های پرداخت دییم است. در حال حاضر، کشوری مثل چین که نظام ارز دیجیتال خود را راه اندازی کرده، گزینه سختی برای دییم خواهد بود.

بانک مرکزی اروپا به رغم آنکه خواستار حق وتو در مورد استیبل کوین ها است، گفته است که یوروی دیجیتال ایجاد شده توسط این بانک از مقررات ارزهای دیجیتال که برای سایر ناشران استیبل کوین اعمال می شود، مستثنی است. نیجریه که بزرگترین اقتصاد آفریقا است، بانک ها را از ارائه خدمات به صرافی های رمزارزی منع کرده است.

حتی با تأیید مجوز از سوی FINMA سوئیس، دییم ممکن است با موانع نظارتی دیگری نیز روبه رو شود، چرا که اقتصاد های بزرگ قصد ندارند واسطه گری نظام های بانکی سنتی خود را به این راحتی و بدون جنگ از میان بردارند.

مطالب مرتبط:

معرفی استیبل کوین های برتر و کاربردهای واقعی استیبل کوین

تمرکز فدرال رزرو روی استیبل کوین‌ها

بزرگ‌ترين بانک دولتی روسی استیبل کوین خود را عرضه می‌کند

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته