سه‌شنبه 28 فروردین 1403

توییتر برای غیرمتمرکز شدن از شرکت های پیشکسوت در رمزارز کمک می گیرد

مدیرعامل توییتر شماری از شرکت های پیشکسوت در رمزارز را برای کمک گرفتن در پروژه موسوم به «آسمان آبی» برای غیرمتمرکز کردن این شبکه اجتماعی فهرست کرده است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از دیکریپت، جک دورسی مدیرعامل توییتر از طرفداران برجسته غیرمتمرکزسازی بیت کوین در شبکه بلاک چین است. برنامه او برای غیرمتمرکز کردن توییتر اکنون با مشارکت پروتکل لبز (Protocol Labs)، شرکت سازنده InterPlanetary File System و فایل کوین، اکنون در حال شکل گیری است.

تیمی از کارشناسان فناوری و توسعه دهندگان پلتفرم های مختلف از جمله ماستودون (Mastodon) برای این منظور به پروژه آسمان آبی (Bluesky) دورسی تشکیل شده، در 21 ژانویه بازبینی مفصلی از اکوسیستم منتشر کرد. این بازبینی نه تنها از فناوری موجود، بلکه از آنچه که توییتر می تواند برای غیرمتمرکز شدن به کار برد، استفاده کرده است؛ مثلا اینکه کاربران امکان فروش «توییتر هندل» خود را داشته باشند.

دورسی یک هفته پس از شورش ششم ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا توضیح داد که چرا حساب کاربری دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور برای همیشه مسدود شده است تا از خشونت بیشتر جلوگیری شود. او سپس به تحسین بیت کوین پرداخت و آن را «فناوری بنیادین اینترنت که تحت کنترل یا نفوذ یک نفر یا یک نهاد نیست» توصیف کرد.

موضوع غیرمتمرکز کردن توییتر اگرچه از نظر دورسی ضروری است، اما مدتی او را نگران کرده بود. او اشاره کرد که پروژه آسمان آبی را در سال 2019 ارایه کرد اما با شروع کردن آن مشکل داشت؛ علت این نگرانی مسایلی مثل شیوع کرونا، جلسه شهادت دهی دورسی در کنگره آمریکا و مناقشه بر سر ماده 230 که تارنماها و شبکه های اجتماعی را از مسئولیت محتوای تولید شده توسط کاربران مبری می داند.

جزئیات پروژه آسمان آبی حتی تا همین دو هفته پیش هم ناتمام بود و انتشار گزارش جدید و توضیحات جدید توییتر برخی از ابهامات را رفع کرد. در فوریه 2019 توییتر از کارشناسان فناوری و توسعه دهندگان غیرمتمرکزسازی دعوت به همکاری کرد.

«جرمی جانسون» و «مالی مکینلی» مهندسان نرم افزار شرکت پروتکل لبز که به ترتیب مدیران پروژه های InterPlanetary File System و شبکه فایل کوین هستند، به همراه «راهول کوتاری» از شرکت هدرا هشگراف تاکنون در بازبینی منتشر شده با توییتر همکاری داشته اند.

این بازبینی شامل InterPlanetary File System می شود و از چندین کارشناس صاحب اثر برای توضیحاتی درباره جزئیات 7 پروتکل دیگر توضیح می گیرد. این پروتکل ها شامل ActivityPub، GUN، Hypercore Protocol، Matrix، Peergos، Solid و XMPP می شود. در این مطالعه، همچنین شبکه های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین مثل پیپت (Peepeth) و استیمیت (Steemit) و همچنین نرم افزارهای غیرمتمرکز نظیر فوروم Aether و ماستودون را بررسی می کند.

آسمان آبی هنوز نقشه راهی ندارد و به دنبال یک مدیر پروژه است. همچنین، آنگونه که از مقاله بازبینی پیدا است، تیم تحقیقاتی به دنبال آن است که یک پلتفرم غیرمتمرکز پولی را در سطح نرم افزاری، تامین کنندگی و پروتکل ایجاد کند.

از اینرو، عجیب نیست که صحبت از رمزارز هم می شود. این پروتکل ممکن است از یک توکن مثل توکن بیسیک اتنشن در مرورگر بریو (Brave) برای ایجاد گردش مالی در اکوسیستم استفاده کند.

هنوز اول راه است و شاید نتوان با اطمینان گفت که پروژه آسمان آبی به دنبال ایجاد رمزارز توییتر است. هیچ تیم ثابت و حقوق بگیری هنوز نیست، مدیر پروژه ای وجود ندارد و صرفا ایده هایی هست که مبتنی بر کارهای انجام شده توسط گروهی متنوع از بازیگران فناوری است.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته