جمعه 10 فروردین 1403

دلیل نوسانات قیمت اتریوم چیست؟

قیمت اتریوم در روزهای گذشته با افزایشی قابل توجه همراه شده است و با یک رکوردشکنی چندی پیش ارزش این ارز دیجیتال از 1700 دلار نیز عبور کرد، اما بار دیگر کاهش یافت.

به گزارش سکه نیوز، بسیاری بر این باورند که الگوی قیمتی اتریوم شباهت بسیاری به بیت کوین دارد و این که اتریوم دچار نوسان شده است، می تواند به دلیل نوسانات قیمتی بیت کوین رخ داده باشد.

اما نکته مهم این است که در زمان افزایش قیمت اتریوم و رسیدن آن به سقف قیمتی، حجم معاملات تا حدودی افزایش یافت که این موضوع به باور معامله گران کارکشته به «excessive buyers» یا خریداران افراطی مربوط است.

برای مثال خریداران زمانی که احساس می کنند که ممکن است افزایش قیمت در نمودار ادامه داشته باشد، اقدام به خرید بیش از حد معمول می کنند و به سطوح مقاومتی دقت نمی کنند.


اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند؟


این موضوع می تواند منجر به افزایش حجم معاملات پیش از اصلاح شود و دقیقا در چنین واقعه ای، کسانی که در این سطح اقدام به خرید می کنند، دچار ضررهای شدید می شوند.

در این بین نکته ای که وجود دارد، این است که معامله گران به خبرها واکنش نشان می دهند و متأسفانه بسیاری از جریان های خبری، توسط دارندگان عمده رمزارزها ایجاد می شوند.

این در شرایطی است که بازار اتریوم مدتی است که با مسائلی مانند کارمزدهای بالا و هزینه GAS زیاد دست و پنجه نرم می کند.

در این بین موضوع دیگری که وجود دارد این است که فعالیت دارندگان عمده این رمزارز نیز بر قیمت ها تأثیر گذاشته است و شاهد آن هستیم که معاملات به صورت جدی نوسانی شده است. یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت اتریوم از سطح اوج تاریخی خود این بود که نهنگ ها در این بازه اقدام به فروش انجام دادند.

در این بین کوین تلگراف، در خصوص دلایل افزایش قیمت اتریوم می نویسد: اتریوم در دوم فوریه از مرز روانی 1500 دلار عبور کرد و بالای آن قیمت باقی ماند و اکنون در محدود 1700 دلار معامله می شود.

بیت کوین اگرچه روند مثبتی دارد، اما همچنان از رکورد پیشین خود در 41,941 دلار در 8 ژانویه عقب است. براساس داده های کریپتوکامپیر (CryptoCompare)، حجم نقطه ای اتر در 11 ژانویه به بالاترین حد تاریخی خود و در آن ماه، 320 درصد نسبت به ماه دسامبر 2020 رشد داشت.

در کنار رشد حجم، داده های کریپتوکوانت (CryptoQuant) نیز نشان می دهد که مقدار اتری که در صرافی های متمرکز نگهداری می شود، به کمترین مقدار رسیده که حاکی از فشار خرید اتر است.

جریان خروج اتر از صرافی ها نیز در حال رشد بوده و این نشان دهنده ترجیح سرمایه گذاران به نگه داشتن اتر بر فروش آن است. کی یونگ جو (Ki Young Ju) مدیرعامل شرکت تحلیل داده کریپتوکوانت گفت از آنجایی که ذخیره های اتر در همه صرافی ها در حال کاهش است، روند صعودی تا زمان توقف این کاهش ادامه خواهد داشت.

داده های مشتقات نیز حاکی از چشم انداز صعودی برای اتر است. به گفته پلتفرم تحلیل داده لیویتاس (Laevitas)، در دوم فوریه که اتر به رکورد 1500 دلار رسید، 80 درصد از حجم اختیار معاملات در دریبیت (Deribit پلتفرم اختیار معامله اتر) با اختیار خرید پر شد.

بن ژو (Ben Zhou) مدیرعامل صرافی بای بیت (Bybit) گفت که اتریوم از لحاظ تقاضا و حجم معاملات در حال نزدیک شدن به بیت کوین است. او افزود که در این صرافی حجم معاملات دلاری و استیبل کوین دلاری مربوط به اتریوم خیلی با بیت کوین فاصله نداشته است.

ورود نهادها

اتریوم هم در سطح سرمایه گذاران خرد و هم در سطح نهادی عملکرد خوبی داشته است. شرکت گری اسکیل (Graycale) که صندوق های مربوط به آلت کوین های خود از جمله اتریوم را بسته بود، در ماه ژانویه اقدام به بازگشایی صندوق اتر کرد و در حال حاضر 4.25 میلیارد دلار از این رمزارز را تحت مدیریت خود دارد.

جاناتان هابز (Jonathan Hobbs) مدیر دارایی های دیجیتال گفت که بازار ارزهای دیجیتال شاهد چرخش به سمت آلت کوین ها است و بیت کوین در یک محدوده مشخص مانده است. او تاکید کرد که اتریوم نماینده همه سکه های غیر بیت کوین است که نهادهای می توانند از طریق گری اسکیل به آن دسترسی داشته باشند.

صرافی شیکاگو مرکنتایل (Chicago Mercantile Exchange) قصد دارد در هشتم فوریه اتر آتی را در فهرست خود قرار دهد. هابز در این باره گفت که معاملات آتی این صرافی تأیید دیگری برای امکان ورود نهادها به بازار اتر است. او همچنین گفت که انتظار دارد روند صعودی اتر تا هشتم فوریه ادامه داشته باشد و در عین حال هشدار داد که پس از راه اندازی معاملات آتی ممکن است با کاهش مواجه شود.

فعالت در بازار اتریوم، دیفای و NFTها

رشد تقاضا از سوی سرمایه گذاران خرد و نهادی می تواند به رشد فعالیت و مباحث پیرامون بخش امور مالی غیرمتمرکز ربط داشته باشد. ارز کل سرمایه قفل شده در دیفای در حال رشد بوده و به رکورد جدید 35 میلیارد دلار رسیده است.

حجم معاملات در صرافی های غیرمتمرکز به صورت مداوم در حال رشد بوده و داده ها حاکی است، در ماه ژانویه صرافی های غیرمتمرکز حجم معاملاتی بیش از 55 میلیارد دلار داشته اند که یک رکورد محسوب می شود. چندین توکن دیفای هم اخیرا به بالاترین حد قیمت خود رسیده اند که آوی (Aaave)، یونی سواپ (Uniswap) و سوشی سواپ (SushiSwap) از آن جمله اند.

توکن های تعویض ناپذیر (NFT) هم اگرچه به لحاظ فعالیت و حجم معاملات عقب مانده اند، اما این بخش هم به ویژه در صنعت بازی و آثار هنری در حال جان گرفتن است. پروژه مبتنی بر NFT هش مسکس (Hashmasks) اخیرا موفق به فروش NFTهایی به ارزش مجموع بالاتر از 7,600 اتر (معادل 10 میلیون دلار در آن موقع) شد.

آیا بازار غیررقابتی شده؟

در حالی که اتر به رشد خود ادامه می دهد، آلت کوین های دیگر هم شاهد رشد چشمگیر بوده اند، اما برخی از آنها، مثل EOS رقیب اتریوم، همچنان از رکوردهای قیمتی گذشته خود عقب هستند. این پروژه های بلاک چین لایه اول بازی را به اتریوم رقیب قدیمی خود باخته اند.

گزارش جدیدی از شرکت سرمایه گذاری آوتلایر ونچرز (Outlier Ventures) نشان می دهد که بسیاری از رقبای اتریوم شاهد کاهش فعالیت توسعه ای بوده اند.

علاوه بر این، با تداوم ثمردهی توسعه اتریوم 2 به همراه دیگر راهکارهای لایه دوم، اتریوم همچنان یک کاندید قابل اعتماد برای سرمایه گذاری بلندمدت باقی مانده است. این راهکارها به اتریوم امکان می دهند که به عنوان یک شبکه و بلاک چین مقیاس پذیر باشد، به ویژه آنکه مدل اثبات سهام جای اثبات کار را خواهد گرفت.

اثبات سهام به دارندگان اتریوم امکان می دهد که از دارایی اتر خود درآمد داشته باشند. در حال حاضر 2.0 میلیون واحد اتر، معادل 4.7 میلیارد دلار، در بیکن چین اتریوم (Ethereum Beacon Chain) سهام گذاری شده و سود سالانه آن به درصد دو رقمی رسیده است.

با افزایش مقدار اترهایی که برای سهام گذاری استفاده می شوند، عرضه اتر به صورت چشمگیری کاهش یافته که تأثیری مثبت روی قیمت آن داشته است. بن ژو معتقد است که مجموع این عوامل نویددهنده آینده ای درخشان برای اتر در کوتاه مدت و بلندمدت است.

او گفت: ارزش رو به رشد سهام گذاری شده در اتریوم 2 و قفل شده در دیفای، فعالیت در حال رشد کاربران و بازگشت صندوق اتریوم گری اسکیل، مجموعا به بالا کشیدن اتر به رکوردهای جدید کمک کرده اند. به رغم روند صعودی 2017-2018، این بار اتر مطمئن تر گام بر می دارد.

برخی بر این باور هستند که روند صعودی اتریوم باعث می شود که دیگر آلت کوین ها هم رشد کنند. اگر اینطور باشد، روند صعودی اتر تاثیری شبکه ای در سراسر فضای کریپتو به ویژه روی پروژه هایی که در بلاک چین آن میزبانی می شوند، خواهد داشت.

با این وجود، ایلیا آبوگوف (Ilya Abugov) مشاور شرکت داپ رادار (DAppRadar) می گوید که از نظر او برخی از آلت کوین ها از این روند عقب خواهند ماند.

به گفته آبوگوف، بلاک چین هایی که قادر به پرورش دادن یک اکوسیستم نبوده اند، به راحتی قادر به حفظ جامعه توسعه دهندگان خود نخواهند بود، چراکه سقف درآمد برای این تیم ها در این بلاک چین ها، بسیار کمتر از دیگر بلاک چین ها خواهد بود.

با دنبال کردن اخبار ریپل باید بدانیم که آیا این دارایی دیجیتال در هفته های آینده نیز شاهد صعود و اصلاح دیگر خواهد بود یا خیر!

مطالب مرتبط:

گس (Gas) در اتریوم چیست ؟

مزایا و معایب راه‌حل‌های بلاک چین اتریوم

ربات‌های جاسوس تراکنش‌های اتریوم به تله افتادند

شاخص های جدید آماری نشان می دهند فیلیپنینگ اتریوم با بیت کوین ۵۳ درصد تکمیل شده است

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته