جمعه 31 فروردین 1403

ماینر (ASIC) چیست؟

ASIC مخفف «Application Specific Integrated Circuit» است. گرچه این جمله طولانی و سخت به نظر می رسد اما به طور ساده دستگاه ماینر به معنی یک تراشه رایانه ای است که برای انجام یک کار خاص طراحی شده است.

ASIC ها برای انواع کارهای محاسباتی تخصصی طراحی شده اند. اگرچه این دستگاه ها در استفاده محدود و منحصر به انجام عملیات اندکی هستند، اما برای انجام وظایف خاصی که برای آنها طراحی شده اند بسیار قدرتمند هستند.

می توان یک ASIC را به عنوان یک اتومبیل مسابقه ای تصور کرد. طراحی و ساخت آن بسیار گران است و برای مسابقات اتومبیل رانی کارایی دارد اما برای رانندگی در بزرگراه و داخل شهر یا هنگامی که شرایط طوری است که نمی تواند از حداکثر عملکرد خود استفاده کند، بهینه و مناسب نیست.

ASIC های بیت کوین فقط برای استخراج بیت کوین یا رمزارز دیگری که از همان الگوریتم هش کردن استفاده می کند قابل استفاده هستند.

“ساتوشی ناکاموتو” طراح بیت کوین این شبکه را به گونه ای برنامه ریزی کرده بود که ماینر ها بتوانند با CPU های معمولی عملیات استخراج بیت کوین را انجام دهند. در سال های قبل و آغازین استخراج بیت کوین با پردازنده های سیستم های خانگی خود دست به ماینینگ و استخراج می زدند ولی کم کم آن ها متوجه شدند که کارت گرافیک های مخصوص بازی یا GPU برای ماینینگ بهتر و مناسب تر است. اما ضعف عمده این کارت های گرافیک آن بود که مصرف برق بسیار بالایی داشته و خیلی زود هم گرم می شدند. بعد از گذشت مدتی تراشه های سریع و مخصوصی روی کار آمد که برای عمل استخراج بیت کوین و ماینینگ مجداد برنامه ریزی شده بودند اما ضعف این تراشه ها نیز آن بود که مصرف برق بالایی داشتند. در نهایت این ASIC ها یا مدار مجتمع با کاربردهای خاص بودند که تحولی اساسی در استخراج بیت کوین بوجود آوردند.ASIC ها تراشه هایی هستند که به صورت اختصاصی برای ماینینگ یا استخراج بیت کوین طراحی و ساخته شده اند. این فناوری ضمن مصرف انرژی کمتر فرایند استخراج بیت کوین و ماینینگ را سرعت بیشتری می بخشد. امروزه تقریبا تمام ماینینگ ها توسط ASIC ها انجام می شود.


بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید


اجزای تشکیل دهنده یک دستگاه ماینر

یک دستگاه ماینر یا ASIC مدرن از موارد زیر تشکیل شده است:

  1. بردهایی با صدها میکرو چیپ که مسئول محاسبات هستند.
  2. بلوکی از حافظه دسترسی تصادفی که امکان عملکرد نرم افزار ASIC را فراهم می کند.
  3. سیستم های خنک کننده (کولر ، رادیاتور و غیره)
  4. سوکت هایی برای اتصال دستگاه های خارجی
  5. کیس با جعبه ای که همه عناصر در آن نصب شده است.

ASIC ها چگونه وارد بازار شدند؟

بیت کوین در ابتدا قابلیت استخراج با واحد پردازش مرکزی (CPU) و سپس کارتهای گرافیک تخصصی (GPU) را دارا بود. CPU ها و پردازنده های گرافیکی در رایانه های شخصی خانگی وجود دارند. به تدریج اولین سخت افزار های تخصصی (FPGA) طراحی شدند. به تدریج و با افزایش رقابت در استخراج بیت کوین، مردم شروع به طراحی ASIC ها و به طور خاص برای استخراج رمزارزهای با الگوریتم هش Bitcoin SHA-256 کردند.

از آنجا که استخراج بیت کوین نیازمند راه حل های بسیار پیچیده برای گرفتن پاداش بلوک است، این ASIC ها می توانند سریعتر این راه حل ها را پیدا کنند (البته با مصرف انرژی بیشتر). ASIC های به روز می توانند هش بیت کوین را تا 100000 برابر سریعتر از CPU ها محاسبه کنند.

بزرگترین تولید کنندگان پردازنده های گرافیکی (GPU) شرکت های AMD و NVIDIA هستند، استفاده اصلی این پردازنده ها در گرافیک و بازی بود. با فراگیر تر شدن یادگیری ماشین و استخراج رمزارزها، کمبود سخت افزارها افزایش یافت و در نتیجه ارزش این شرکت ها نیز رشد چشمگیری یافت.

ماینر

چه کسی ASIC را تولید و استفاده می کند؟

اکنون، برای تعدادی از توکن های مبتنی بر اثبات انجام کار، دستگاه های ASIC طراحی شده است. Bitmain، بزرگترین تولید کننده ASIC در جهان، میزان نرخ هش بیت کوین را بیش از هر شرکت دیگری و در جهت منافع خود کنترل می کند؛ این واقعیتی است که باعث تنفر برخی از ASIC شده است.

Bitmain در سال 2013 با استفاده از فناوری تراشه ASIC Bitmain تاسیس شد. اولین ماینر بیت کوین آن Antminer S1 بود که با گذشت زمان ارتقا یافت تا با سطح سختی استخراج بیت کوین مطابقت پیدا کند. دفتر مرکزی بیت مین در پکن واقع شده و دفاتر آن در آمستردام، هنگ کنگ، تل آویو، چینگدائو، چنگدو و شنژن است.

همانطور که گفتیم، Bitmain در کشور چین واقع شده است و بر اساس تحقیقات مدیر دارایی های دیجیتال CoinShares، استخراج کنندگان بیت کوین در چین اکنون 65٪ از قدرت پردازش شبکه رمز ارز (نرخ هش) را در اختیار دارند.

CoinShares در آخرین گزارش خود که در The Block به اشتراک گذاشته شده، گفته است که 65٪ استخراج جهانی بیت کوین در چین اتفاق می افتد و استان سیچوان این کشور به تنهایی 54٪ نرخ هش جهانی را تولید می کند. 35٪ باقیمانده استخراج کنندگان بیت کوین در ایالات متحده و روسیه و قزاقستان تقسیم شده اند.

این موضوع به این معنی است که تصمیمات این کشور و به طور خاص این شرکت می تواند به طور مستقیم بر وضعیت بیتکوین و دارندگان آن اثر گذاشته و منجر به متضرر شدن آن ها شود.

در حال حاضر، استخراج بیت کوین با سخت افزار غیر تخصصی با توجه به هزینه های هنگفت و کارایی محدود استفاده از GPU از نظر اقتصادی غیرقابل انجام است. تنها راه باقیمانده برای استخراج بیتکوین استفاده از دستگاه های ماینر پر هزینه و با مصرف انرژی برق بسیار زیاد است.

ASIC چه اشکالاتی دارد؟

تولید ASIC توسط تعداد کمی از شرکت ها یک شمشیر دو لبه است. استخراج توکن های معروف به دلیل موانع گسترده ورود، تا حد زیادی صنعتی و همچنین متمرکز شده است.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، این تمرکز استخراج خطرات بسیاری را برای سرمایه کاربران ایجاد می کند و احتمال حمله ۵۱ درصدی را در شبکه بیتکوین تا حد زیادی افزایش می دهد. حمله ۵۱ درصدی در حالتی رخ می دهد که بیش از ۵۰ درصد قدرت استخراج یا تمرکز نودها در شبکه در اختیار گروهی خاص و هماهنگ با یکدیگر باشد. در این حالت این افراد به راحتی قدرت حمله به کل شبکه را خواهند داشت.

علاوه بر این، استفاده از ASIC های بیت کوین برای کار دیگری به غیر از استخراج بیت کوین بی فایده است، این دستگاه ها فقط با هدف استخراج رمزارز تولید می شوند و به دلیل ایجاد انحصار برای تعداد محدودی از شرکت ها، بسیار گران هستند.

شرکت های تولید کننده این دستگاه ها، قابلیت به روز رسانی شدن سخت افزار را از آن ها سلب کرده اند؛ شما نمی توانید با خرید قطعات جدید و افزودن آن به دستگاه، قدرت دستگاه خود را ارتقا دهید. زمانی که ماینر شما قدیمی شود و از پس استخراج رمزارز جدید بر نیاید، راهی جز دور انداختن آن نخواهید داشت، چون نه قابل به روز رسانی است و نه قابلیت استفاده دیگری به جز استخراج رمزارز را دارد!

علاوه بر موارد بالا، دستگاه های ماینر مصرف برق بسیار بالایی دارند و این مشکل تا حدی جدی است که محافظان محیط زیست در جهت اعتراض و انتقاد به فرآیند بیت کوین اقدام کرده اند. به گفته آن ها استخراج بیتکوین منجر به تسریع روند گرم شدن کره زمین شده است و آسیب های غیر قابل جبرانی به محیط زیست وارد می کند.

نکات مهم و معیارهای انتخاب دستگاه ماینر (ASIC)

انتخاب مدل یک سخت افزار مناسب و کارا برای استخراج بستگی به شرایط و هدف شخصی دارد که می خواهد ماینینگ را شروع کند. برخی تنها به یک دستگاه نیاز دارند تا در محل زندگی شان استخراج را انجام دهند. عده ای دیگر به دنبال چند دستگاه هستند و نگاهی جدی تر به قضیه دارند. عده ای هم با خرید و راه اندازی تعداد زیادی دستگاه می خواهند مزرعه بیت کوینی خودشان را داشته باشند.

ماینر

مطرح ترین شرکت حال حاضر در زمینه تولید و ساخت دستگاه های ASIC، شرکت بیت مین (Bitmain) است که تحت عنوان برند AntMiner محصولات خود را برای عموم مردم و علاقه مندان عرضه می کند. مانند سایر تکنولوژی های مربوط به حوزه الکترونیک و فناوری اطلاعات این شرکت نیز سالیانه مدل های جدیدی عرضه می کند که پیشرفته تر و قدرتمندتر هستند و عملیات استخراج بیت کوین را بهینه تر انجام می دهند. پس طبیعی است که هر چه مدل دستگاه ماینر جدیدتر باشد نتیجه بهتری خواهد داشت. دستگاه های استخراج بیت کوین به جز عرضه در سایت رسمی شرکت در سایت های فروشگاه های اینترنتی معتبر نیز (مانند آمازون) ارائه می شوند. بدیهی است که کاربران ایرانی که خواهان خرید این دستگاه ها در داخل ایران هستند به دلیل تحریم ها امکان خرید مستقیم ندارند و باید از طریق واسطه هایی دستگاه مورد نیاز خود را تهیه کنند.

اینجاست که باید ابتدا با پارامترهایی که در راندمان تولید این تجهیزات موثر است آشناتر شویم. برخی از این پارامترها را تقریباً هر کس که کمی با ارزهای دیجیتال آشنا باشد می‎داند و برخی کمی تخصصی تر هستند. بعضی از این پارامترها هم نیاز به پیشبینی و تحلیل های آماری دارند.

در این مقاله سعی می‎کنیم تمام این پارامترها را به زبانی ساده توضیح و تاثیر آن بر عملکرد تجهیزات را شفاف کنیم.

۱ .نرخ هش (Rate Hash) یا قدرت دستگاه:

احتمال یک در ۶ هزار میلیارد به‌تنهایی دشواری خاص خود را دارد. حال تصور کنید که برای پیروزی، باید به‌عنوان اولین نفر هش مورد نظر را حدس بزنید.

از آنجایی که ماین بیت کوین بیشتر به حدس زدن نیاز دارد، برگ برنده‌ی شما در ماینینگ، سرعت کامپیوتر در حدس زدن خواهد بود. این سرعت به نام نرخ هش شناخته می شود.

قدرت دستگاه همان میزان پردازشی است که یک دستگاه می تواند انجام دهد. پس بهترین دستگاه دستگاهی است که اوال قدرت بالاتری داشته باشد. نرخ هش به زبان ساده یعنی دستگاه یا سخت‌افزار موردنظر، با چه سرعتی می‌تواند مسائل ریاضی را حل کند. برای انتخاب یک ماینر پیش از هر چیز هشت ریت آن را باید در نظر بگیرید. این مهم ترین پارامتر برای یک ماینر است.

بنابراین نرخ هش که به ازای ثانیه محاسبه می‌شود، هرچقدر بالاتر باشد، درآمد بیشتری از استخراج ارز دیجیتال می‌توانید بدست آورید.

برخی از واحدهای شمارش نرخ هش:

KH/s  : کیلوهش در ثانیه یا یک هزارم هش در ثانیه

MH/s : مگاهش در ثانیه یا یک میلیون هش در ثانیه

: GH/s گیگاهش در ثانیه یا یک بیلیون هش در ثانیه

TH/s  : تتراهش در ثانیه یا یک تریلیون هش در ثانیه

PH/s  : پتاهش در ثانیه یا یک کوادریلیون در ثانیه

۲ . میزان مصرف برق دستگاه ماینر (Power Consumation) :

مصرف برق تاثیر بسیار زیادی بر میزان سود به دست آمده دارد چون هرمقدار که دستگاه قدرت بیشتری داشته باشد و همچنین مصرف برق آن هم زیاد باشد، هزینه های مصرف برق سود حاصل را از بین می برد. پس دستگاهی انتخاب کنید که قدرت بالا و در عین حال مصرف برق نرمالی داشته باشد.

میزان مصرف یک ماینر در محاسبه درآمد آن ماینر بسیار موثر است. اینجاست که تفاوت درآمد (profit) و بهره دستگاه (benefit) به دست می ‎آید. به طور خیلی ساده:

درآمد = بهره دستگاه – هزینه مصرف برق

کاربر می‌تواند از ارقام نرخ هش و برق مصرفی برای محاسبه آنکه چه میزان هش برای هر وات برق توسط سخت‌افزار مصرف می‌شود استفاده کند. برای مثال، اگر نرخ هش سخت‌افزاری ۴۵۰۰ مگاهش باشد و نیاز به ۳۲ وات برق داشته باشد، در واقع ۱۴۰٫۶۲۵ مگاهش بر ثانیه به ازای وات دریافت می‌کند. فرد می‌تواند از یک ماشین‌حساب برخط استفاده کند و یا از قبض برق برای تعیین آنکه هزینه برق مصرفی چه میزانی است استفاده کند. در برخی از موارد، فرد از کامپیوتر برای راه‌اندازی سخت‌افزار استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کند. مشخصا، کامپیوتر نیز مصرف برق خودش را دارد و بنابراین باید یک فاکتور دیگر در محاسبات دخیل شود.

در حالی که داشتن نرخ هش بالا خوب است، اما اگر برای به دست آوردن آن انرژی زیادی صرف شود، در نهایت خسران به وجود خواهد آورد. بهره‌وری اساسا محاسبه میزان برقی است که برای تولید یک بیت‌کوین مورد نیاز است. یک ماینر بهره‌ ور برای استخراج یک بیت‌کوین نیاز به استخراج برق کمتری دارد.

۳. بهره وری (Power Efficiency): 

بهره وری در واقع همان نسبت مصرف انرژی به میزان تولید یک دستگاه است به صورت واحد ژول بر هش (J/H) بیان میشود. در دستگاه های با قدرت بیشتر این واحد به صورت ژول بر هزار هش (J/KH) یا ژول بر میلیون هش (J/MH) یا ژول بر میلیارد هش (J/TH) محاسبه می‎شود. هر چه این ضریب پایین تر باشد یعنی مقدار انرژی کمتری مصرف می‎شود تا یک هش تولید شود یا به عبارت بهتر آن هش ارزان برایتان در می‎ آید.

هزینه خرید یک ماینر (ASIC)

قیمت هر دستگاه به پارامترهای گفته شده در بالا بستگی دارد، اما به طور کلی قیمت تجهیزات جدید ASIC از حدود 2000 دلار شروع می شود و به 6000 دلار می رسد.

همانطور که گفتیم، دستگاه های شرکت بیت مین (Bitmain’s Antminer) از بهترین استخراج کنندگان ASIC در بازار به شمار می روند. S19 Pro می تواند 110 تریلیون هش در ثانیه را با مصرف برق 3250 وات ارائه دهد، اما قیمت 2،400 دلاری این ماینر خرید آن را برای مبتدیان، دور از دسترس می کند.

مدلS19 از همین شرکت، 1785دلار فروخته می شود. نرخ هش این دستگاه، 95 تریلیون هش است. گزینه دیگر AntminerT17 + است که 58 تریلیون هش در ثانیه پردازش می کند و کمی بیش از 800 دلار هزینه دارد.

در مقابل، یک کارت GTX 1070 حدود 430 دلار قیمت دارد. این کارت دارای نرخ هش حدود 30 میلیون در ثانیه است.

وقتی بودجه خود برای شروع استخراج را در نظر می گیرید، فراموش نکنید که برای نصب همه این کارتها به یک شاسی، حافظه، مادربرد و منبع تغذیه نیاز دارید. به دنبال آن، باید برق آن را نیز تأمین کنید. بخاطر داشته باشید که هر یک از کارتهای GTX1070 بیش از 150 وات نیرو لازم دارند. پس در پایان احتمالا هزینه برق ماهانه بالاتری از سود کسب شده خواهید داشت.

هنگام تصمیم گیری برای خرید دستگاه های ماینر ایسیک نیز در نظر داشته باشید که علاوه بر هزینه خرید دستگاه، هزینه برق ماهیانه، تجهیزات خنک کننده و استهلاک دستگاه را در نظر بگیرید و توجه کنید که پس از مدتی، کارایی دستگاه کاهش پیدا کرده و مجبور به کنار گذاشتن آن و خرید دستگاه جدید خواهید شد.

چگونه می توان میزان سود دهی دستگاه را محاسبه کرد؟

هر ماینری می تواند با استفاده از ماشین حساب آنلاین استخراج بر حسب قدرت دستگاهش، میزان سود خود را براساس میزان برقی که مصرف می شود محاسبه نماید. البته بایستی ابتدا به این موضوع آگاه باشید که مبلغ مصرفی برق را درست محاسبه کنید. زیرا سوددهی دستگاه به میزان زیادی به این عدد بستگی دارد.

به عنوان نمونه برق صنعتی برای هر کیلو وات قیمتی حدود یکصد تومان دارد. درحالی که برق منازل تقریبا سیصد تومان است. حال اگر دستگاهی مانند S9 داشته باشید که حدود 14 هش توانش است و مصرف برق تقریبا 1350 وات دارد، بر اساس همین داده ها می توانید در ماشین حساب آنلاین استخراج، سوددهی سخت افراز استخراج را بدست آورید.

استخراج بدون استفاده از دستگاه ماینر

همانطور که گفتیم، استخراج بیت کوین نیازمند هزینه بسیار بالا و مصرف برق زیاد و تجهیزات جانبی است. همچنین این فرآیند یکی از عوامل آسیب به محیط زیست است.

یکی از تمهیداتی که در جهت رفع این مشکلات اندیشیده شده است، هاردفورک جدید بیتکوین است، این هاردفورک که کونوس بیت نام دارد، امکان استخراج به وسیله کامپیوترهای خانگی را برای مردم فراهم کرده است.

توسعه دهندگان این رمز ارز که از توسعه دهندگان پلتفرم کونوس و رمزارز موفق آن کونوس ایکس هستند، با کاهش قدرت هش مورد نیاز برای استخراج کونوس بیت، امکان استخراج راحت و به صرفه آن را به وسیله کامپیوترهای خانگی برای کاربران فراهم کرده اند.

فرایند استخراج کونوس بیت به روشی کاملاً متفاوت از استخراج دیگر رمزارزها و شبکه های بلاک چین که در حال حاضر وجود دارند صورت می گیرد.

در حقیقت تمامی کامپیوترهای معمولی به دلیل نرخ هش بسیار پایین مورد نیاز برای استخراج کونوس بیت، این قابلیت را خواهند داشت تا کونوس بیت استخراج کنند.

این پیشرفت باعث حذف هزینه های بالای کاربران و مصرف برق و همچنین حذف آسیب های فرآیند استخراج به محیط زیست خواهد شد.

ماینر

معروفترین شرکت های تولید کننده دستگاه ماینر(ASIC)

پیشروترین تامین کننده تجهیزات ASIC در جهان، کشور چین است. دلیل این پیشروی این است که اولین ASIC ها در این کشور اختراع شده و اولین شرکت های تجهیزات استخراج در این کشور ظاهر شده اند. چین دارای تجهیزات ارزان قیمت و نیروی کار ارزان است.

در کشورهای دیگر نیز تولیدکننده ASIC وجود دارد، اما حجم تولید آن کمتر است. در اروپا، یک شرکت سوئدی KnC Miner را تولید می کند. در ایالات متحده آمریکا شرکت های Coin Terra ، Innosilicon Technology و NVMINER فعالیت میکنند و یک کارخانه تراشه نیمه هادی TSMC از تایوان در حال کار بر روی تولید تراشه های استخراج است.

در مجموع ، اکنون بیش از 30 تولید کننده مختلف از سراسر جهان تجهیزات ASIC خود را به استخراج کنندگان ارائه می دهند. با این حال، هنگام انتخاب ASIC برای استخراج ، بهتر است آخرین و معروف ترین و معتبرترین مدل های استخراج کنندگان را بشناسید.

۱. بیت مین (Bitmain)

Bitmain بزرگترین تولید کننده ASIC در چین است. این شرکت در سال 2013 تاسیس شد و در مدت زمان کوتاهی پیشرو در صنعت تجهیزات ماینینگ شد. Bitmain تا به امروز همچنان رهبر است و حدود 80٪ از کل بازار را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، مالک دو استخر بزرگ ماینینگ BTC.com و Antpool است.

Bitmain در درجه اول به دلیل تولید ماینرهای Antminer Bitcoin ASIC در دنیا شناخته می شود که از نظر بهره وری و بازگشت سرمایه یکی از بهترین دستگاه ها محسوب می شود.

۲. کنعان کریتیو (Canaan Creative)

Canaan Creative یکی دیگر از شرکت های چینی است که در سال 2013 تاسیس شده است. این شرکت سهم قابل توجهی در بازار استخراج کنندگان ASIC دارد (جایگاه 2 در جهان و 20٪ از صنعت).

این شرکت، ASIC ها را برای استخراج بیت کوین و سایر رمزارزهای مبتنی بر الگوریتم SHA-256 با نام تجاری AvalonMiner تولید می کند.  تولیدهای این شرکت به دلیل طراحی ارگونومیک، مونتاژ با کیفیت بالا، صدای کم، فن آوری های پیشرفته خنک کننده و سیاست قیمت گذاری معقول، محبوب هستند.

معرفی جدیدترین دستگاه های ASIC ،GPU و مادربرد سال ۲۰۲۱

در این بخش جدیدترین و به روز ترین دستگاه های تولید شده توسط شرکت های نام برده شده در بالا را در سال ۲۰۲۱ مرور می کنیم.

۱. جدیدترین دستگاه های ماینر (ASIC) سال ۲۰۲۱

Bitmain همچنان با تولید ماینرهای سری 19 ASIC کاربران این حوزه را راضی نگه داشته است. به گفته این شرکت راه حل های جدیدی که به افزایش کارایی استخراج کمک می کند، پیاده سازی شده اند.

سازنده چینی دیگر، Canaan Creative ، مدل جدیدی از ماینر AvalonMiner 1246 را در ماه سپتامبر معرفی کرد که ادعا می کند 30٪ بازده بهتری نسبت به مدل قبلی دارد. طبق گفته سازنده ، AvalonMiner 1246 می تواند به 90 ترا هش در ثانیه برسد، در حالی که سری A11 به طور متوسط 60-68 ترا هش در ثانیه پردازش می کند. این ماینر از ژانویه در دسترس است. این مدل از نظر عملکرد نسبت به Antminer 19 مقداری کمتر است، اما هزینه آن کمی ارزان تر و در حدود 3000 دلار است.

۲. جدیدترین GPU های سال ۲۰۲۱

در حالی که Nvidia در زمینه عرضه پرچمدار GeForce RTX 3060 Ti خود با مشکل روبرو بود، AMD پیش از این که سری 6000 خود را ارائه دهد با سرعت در حال کار روی نسخه بعدی است. این شرکت از عرضه سری بعدی با معماری جدید RDNA 3 در اواخر سال 2021 خبر داد. طبق گفته سازنده ، پردازنده گرافیکی باید 50٪ از عملکرد قبلی پیشی بگیرد و برای اجرا به انرژی و خنک کننده کمتری نیاز دارد.

۳. جدیدترین مادر برد های ماینینگ سال ۲۰۲۱

اگر GPU روش انتخابی شما برای استخراج باشد، تهیه یک مادربرد خوب کاملاً ضروری است. ویژگی اصلی در این مورد تعداد اسلات های کارت های GPU است که می تواند در آنها نصب شود.

با توجه به آنچه در بازار مادربردهای ماینینگ در حال حاضر در دسترس است ، مانند MSI H310-F PRO که دارای 13 اسلات کارت GPU یا Asus B250 Mining Expert با 19 اسلات، به نظر می رسد نیاز ماینرها همچنان با همین تولیدات تامین میشوند. با این حال تولیدات جدیدی در راه است. Biostar ، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سخت افزار ، اخیراً مادربرد جدید + TB360-BTC D + را برای استخراج ارزهای دیجیتال معرفی کرده است. مادربرد دارای هشت اسلات PCIe x16 است که برای یک تجهیزات استاندارد کافی است، قیمت و تاریخ شروع فروش هنوز مشخص نیست.

نتیجه گیری

در این مقاله از سکه نیوز، با مفهوم دستگاه های ماینر و نحوه کار آن ها آشنا شدیم. همانطور که گفتیم انحصار تولید و استفاده این دستگاه ها در کشور چین است و این عامل باعث به خطر افتادن کل شبکه بیتکوین خواهد شد.

هزینه های بسیار زیاد، عدم انعطاف پذیری این دستگاه ها و نبود قابلیت به روز رسانی در دستگاه های ایسیک، استفاده از آن ها را برای بسیاری از افراد ناکارآمد می کند. گام مهمی که در جهت ساده سازی فرآیند استخراج صورت گرفته است، هارد فورک بیتکوین با نام کونوس بیت است که استخراج را به وسیله کامپیوترهای خانگی با قدرت های متوسط نیز امکان پذیر کرده است و مشکل تمرکز و انحصار استخراج را به طور کامل در شبکه خود (کونوس بیت) حل کرده است.

کد خبر: 1400010305TSMCMF

مطالب مرتبط:

استخراج رمزارز ایران را یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان می‌کند؟

شرکت نفتی روسیه مزرعه استخراج بیت‌کوین ایجاد کرد

ایجاد مرکز استخراج رمزارز در نیروگاه هسته‌ای اوکراین

ورود غول نفتی روسیه به حوزه استخراج رمزارز

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته