جمعه 31 فروردین 1403

دوره نزول – تشخیص دوره های متفاوت بازار | بخش دوم

در مقاله قبلی با هم چندین دوره که در بازار وجود دارند را بررسی کردیم. این دوره ها مربوط به روند صعودی بازار بودند، روندی که به آن دوره خرید نیز می گویند. همانطور که بخاطر دارید از آنجایی که بازار و روندهای درون آن تحت تاثیر احساسات افراد و تبادل کنندگان هستند، دوره های مختلف خرید و فروش، یا دوره صعود و دوره نزول را با استفاده از نام های احساسات افراد مشخص می کنیم.

تشخیص دوره های متفاوت بازار

به عنوان مثال، چنانکه در مقاله پیشین دیدیم، روند صعودی بازار که در آن خرید صورت می گیرد شامل دوره های مقابل است: ناباوری، امید، خوش بینی، باور، هیجان، و سرخوشی. بازار در طی این روند ها گام به گام رو به بالا می رود تا به اوج خود برسد.

دوره های متفاوت بازار

دوره نزول بازار-روندهای نزولی

حال در این مقاله می خواهیم روندهای نزولی بازار را پس از رسیدن آن به اوج خود بررسی کنیم. بازار پس از رسیدن به دوره سرخوشی که دوره پیک یا اوج خود می باشد شروع به سقوط می کند. به این دوره نزول که در طی آن بازار گام به گام رو به پایین می آید دوره فروش نیز می گویند.

دوره نزول یا دوره فروش

دوره نزول یا دوره فروش شامل دوره های زیر می باشد:

1-رضایت

این دوره اولین دوره از سقوط بازار می باشد که پس از دوره سرخوشی رخ می دهد. در این دوره قیمت برای اولین بار بزرگترین سقوط خود را می کند و فروش آغاز می شود. در این دوره افراد فکر می کنند که قیمت بازار دوباره به اوج خود باز خواهد گشت. اما گرچه ممکن است قیمت کمی بالا پایین شود اما دیگر به اوج خود در دوره سرخوشی باز نخواهد گشت.

2-اضطراب

هنگامی که قیمت پس از دوره رضایت کاهش بیشتری پیدا می کند، تبادل کنندگان بی تجربه دچار اضطراب می شوند. افراد در این مرحله پی می برند که قیمت بازار ممکن است بار دیگر به پایین ترین حد خود بازگردد، اما به دلیل اضطرابی که پیش آمده کاری از پیش نمی برند و تنها منتظر می مانند.

3-انکار

در این دوره قیمت پایین و پایین تر می آید و تبادل کنندگان، مخصوصا تبادل کنندگان بی تجربه می بینند که در حال از دست دادن دارایی و سرمایه خود هستند. اما به این خاطر که ضربه سنگینی به دارایی هاشان در بازار وارد شده حاضر نیستند این مسئله را بپذیرند و کماکان نزول بازار را انکار می کنند.

4-دستپاچگی

با پایین آمدن قیمت بازار میزان فروش بالاتر و بالاتر می رود و هنگامی دارندگان دارایی در بازار با سرعت هر چه بیشتر اقدام به فروش می کنند، تبادل کنندگان بی تجربه دچار دستپاچگی می شوند.

5-تسلیم شدن

دیگر وقت آن رسیده که حتی تبادل کنندگان بی تجربه نیز دست به فروش بزنند. به همین دلیل این افراد تمامی دارایی های خود را در بازار به فروش می رسانند.

6-خشم

مشخصا پس از اینکه افراد دارایی و سرمایه خود را با ضرر بسیار زیادی به فروش رسانده اند، احساس خشم بازار را فرا می گیرد.

7-افسردگی

هنگامی که خشم در بازار فروکش می کند، احساس افسردگی جایگزین می شود. تبادل کنندگان بی تجربه در نهایت پی می برند که ضررِ پیش آمده در واقع تقصیر خود آنها بوده چرا که نمی دانستند چه زمانی از بازار خارج شده و دست به فروش بزنند.

و در نهایت با دوره افسردگی، بازار بار دیگر به پایین ترین حد خود باز میگردد تا بار دیگر وارد دوره صعود یا خرید شود. این بالا و پایین شدن، این صعود و نزول و … دائما تکرار و تکرار می شود. نکته جالب این است که این دوره ها حتی در مقیاس های کوچک هم دیده می شوند. بدین شکل که اگر بازه نمودار تحلیل بازار را تا حد یک ساعت و حتی 10 دقیقه هم پایین بیاورید باز هم شاهد نوعی از این دوره صعود و دوره نزول خواهید بود.

شرط موفقیت در بازار شناختن این دوره ها و استفاده از آن ها به نفع خود برای دست یافتن به سود می باشد.

بیشتر بخوانید

نمودار تیک (Tick Chart) چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ابزار های مهم و بسیار کمک کننده در حوزه ترید ، نمودار تیک (Tick Chart) است.معامله (Trade) به فعالیت خرید و فروش...

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

معاملات بر خط (Online Trading) یعنی افراد می توانند به راحتی از منزل خود و از طریق نرم افزارها و سایت های معاملاتی سفارشات...

آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال

نوسانگیری در معامله نوعی خرید و فروش (غالباً به صورت مرحله ای)، پس از یک درجه حرکت خاص در نمودار قیمت ها است. می توان...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

ربات معاملاتی (Trading Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

در معاملات رمزنگاری، کسب سود معمولاً به سرعت خرید و فروش دارایی های دیجیتال بستگی دارد. در نتیجه، حتی یک تأخیر جزئی در این...

مطالب داغ هفته