سه‌شنبه 29 اسفند 1402

وزیر اقتصاد: رمزارزها بر رابطه حاکمیت و مردم تأثیر دارد

وزیر اقتصاد کشور معتقد است ارزهای دیجیتال نه تنها اقتدار بانک مرکزی را هدف قرار می دهند بلکه رابطه دولت و مردم با حاکمیت را نیز تحت تأثیر قرار می دهند.

وزیر اقتصاد: رمزارز ها بر رابطه حاکمیت و مردم تاثیر داردبه گزارش سکه نیوز به نقل از ایلنا، فرهاد دژپسند در افتتاحیه همایش اقتصاد هوشمند فرهاد دژپسند با بیان اینکه انسان اگر به مقام بهره‌مندی برآید می تواند خودش به خلق منبع بیندیشد، اظهارداشت: به طور مستمر و گوگونان شاهد بروز تحولات هستیم به طوریکه زمانی از نفت فقط به عنوان سوخت استفاده میکردیم امروز از آن به عنوان خوراک استفاده می کنیم.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


وی تاکید کرد: در همه جای دنیا حتی افراط گرایی مدرن موضوعی را که دولت در آن ضروری می داند، امنیت است.
وزیر اقتصاد ادامه داد: ابزارهای مدرن برای افزایش توانمندی انسان و بهره‌برداری از عوامل طبیعی، تولید و پیرامونی به کار گرفته خواهد شد. در این مدل به آنچه داریم اکتفا نمی‌شود و در مقام خلق هستیم.
وی افزود: برای عامل انسانی، ظرفیت ایستا قائل نیستیم و بدان معناست که وقتی در مقام بهره‌مندی برمی‌آید می‌تواند اقدامات زیادی انجام دهد و پروسه تولید را به پروسه عوامل تولید تبدیل کند.
دژپسند تاکید کرد: حضور دولت و دخالت آن در بازار به شکل‌های گوناگونی وجود دارد که از نظر آدام اسمیت اولین چیزی که در اقتصاد اهمیت دارد، امنیت است و دولت‌ها قائل به این موضوع هستند.
دژپسند با اشاره به موضوعات جدید در اقتصاد دنیا از جمله رمز ارزها گفت: رمزارزها فقط دیوارهای اتوریته بانک مرکزی را هدف قرار نداده، بلکه رابطه دولت و مردم با حکمرانی را هم تحت تاثیر قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی نمی تواند جایگزین هوش انسانی شود، اظهار داشت: در اقتصاد هوشمند باید از هوش انسانی کمک گرفت و اینکه گفته می‌شود هوش مصنوعی می‌تواند جای هوش انسانی را بگیرد، برداشت صحیحی نیست و هیچ‌گاه به پایان هوش انسانی نمی‌رسیم.
وی ادامه داد : اقتصاد هوشمند مورد توجه است چراکه در مسیر موثرتر تحقق منابع قرار می گیرد.
وی با اشاره به آیات قرآن یادآور شد: باید از تمام توانمندی‌های انسانی و خدادادی به گونه‌ای استفاده کنیم که متناسب با شرایط روز باشد و اگر به گذشته برگردیم، احساس خسران نکنیم. در وفور منابع هستیم، اما احساس فقر می‌کنیم. دامنه بهینه‌یابی محدود به عقل ظاهری شده است. باید به ذات آنچه خداوند خلق کرده پی ببریم.
وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه با استفاده از ابزارهای هوشمند گفت: 13 درصد از حامل انرژی را برق تشکیل می‌دهد اگر 43 درصد بشود چه اتفاقی می‌افتد؟ رابطه تکامل ابزار و انسان رابطه تکاثری است. خوشبختانه در نقطه‌ای قرار داریم که از نظر ذخایر معدنی ویژگی‌های تکاثری وجود دارد.
وزیر اقتصاد افزود: روزی به دنبال مکانیزه شدن بودیم بعد از آن الکترونیکی کردن را دنبال کردیم و سپس دیجیتالی شدن را که هر یک فرصتی به ما می دهد و می توان به مغز افزار رسید که در اینجا دیگر فلسفه حضور دولت کاملا متفاوت می شود.
دژپسند با اشاره به مبحث ذره ای بودن اقتصاد اظهارداشت: اگر روزی از بازار طلای تهران صحبت می کردیم امروز از بازار طلا حرف می‌زنیم چراکه چرا دیگر موضوع منطقه از ذهن خارج شده است و پول ملی به تدریج معنای خود را از دست می دهد همچنین دیگر بانک مرکزی چرتکه نمی اندازد که چقدر باید اسکناس چاپ کند.
دژپسند به استفاده از ابزارهای هوشمند در مالیات‌ستانی اشاره کرد و گفت: مؤدی مالیاتی در مقام اینکه مالیات بدهم یا ندهم، قرار نمی‌گیرد، در صورتی که ابزارهای درست وجود داشته باشد؛ یعنی ابزار شرایطی را فراهم کرده که وقتی خرید می‌کنید سهم مالیات جدا شده و پرداخت می‌شود. ابزار فضا را بسته که امکان نپرداختن وجود ندارد.
وی تاکید کرد: یک روز به دنبال مکانیزه کردن، الکترونیکی کردن، دیجیتالی کردن بودیم و وقتی به مرتبه هوشمند رسیدیم پیامی را دیکته می‌کند. از مغزافزار عبور می‌کنیم و به مغزافزا می‌رسیم. نمی‌توانید در تفکرات اجتماعی تخلف کنید؛ چراکه ابزارها مانع می‌شوند یا فرار مالیاتی داشته باشید، چون ابزارها نمی‌گذارند.
وی به رمزارزها اشاره کرد و گفت: امروز شاید مقاومت کنیم اما فردا نمی‌توانیم. مسیر تحول با سرعت طی مسیر می‌کند. بیم معنی ندارد، بلکه برنامه ریزی و مدیریت موضوعیت دارد؛ ‌مثلا استفاده از اقتصاد هوشمند در تجارت خارجی ایستایی و مانع نخواهد بود که بدانیم در یک کانتینر و تریلی چه کالایی وجود دارد، یا اینکه فردی دست در جیبش کرد یا نه. مرزبانی اقتصادی مفهومش تغییر می‌کند، همین موضوع را برای خزانه‌داری نیز می‌توان متصور شد. در حال حاضر خزانه‌داری ذی حسابان زیادی در دستگاه‌ها و در سراسر کشور دارد که باید طبق قانون منابع و مصارف را کنترل کنند. اگر ابزارها باشد، می‌توان به صورت متمرکز و با چند مدیر آن را دنبال کرد.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: در وزارت اقتصاد مسئولیت سنگینی در رابطه با اقتصاد هوشمند داریم. اگر همین ابزارها نبود، در شرایط کرونا چقدر تلفات می‌گرفت. حتما اقتصاد هوشمند اقتصاد دیجیتال نیست. منتظر نباشید که اقتصاد دیجیتال به بلوغ برسد، بلکه گام بعدی را در باب هوشمندسازی بردارید. سرعت اقتصاد هوشمند در وزارت اقتصاد و کشور قابل قبول نیست. باید عمیق‌تر و سبک‌بال‌تر جلو برویم و امیدواریم در برنامه هفتم و چشم‌انداز دوم مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر:1400023014MGMCMH

مطالب مرتبط:

امکان استقرار ماینر در واحد های تولیدی

استفاده از رمزارز برای کاهش تاثیر دلار در کشور

فعالیت بدون مجوز پلتفرم ها با دارا بودن شرایط لازم

تعرفه بالا باعث استفاده غیرمجاز برق در کشور می شود

هدف مجلس از قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته