شنبه 8 اردیبهشت 1403

مزایای بلاک‌چین در صنعت انرژی

بلاک چین ظرفیت ایجاد تغییراتی مثبت در بخش تامین و انتقال انرژی را دارد. صنایع انرژی همیشه از طریق راه‌کارهای خلاقانه‌ای مانند به کارگیری سقف‌های خورشیدی، ابزارهای الکتریکی و روش‌های دیگر سعی در مصرف بهینه انواع انرژی داشته است. اکنون، نوبت مزایای بلاک‌چین رسیده تا با ظرفیت‌ها و امکاناتی مانند قراردادهای هوشمند مرتبط با آن تغییراتی ایجاد کند.

همچنین بخوانید قرارداد هوشمند چیست؟ چه کاربردی دارد؟


در میان طرح‌ها و پروژه‌های مختلف کسب‌و‌کاری که به حوزه انرژی و بلاک‌چین می‌پردازند، مقوله پایداری انرژی کمتر از موارد دیگر مورد توجه قرار گرفته است. اما باز هم مدل‌های کسب و کاری در حوزه انرژی وجود دارند که مبتنی بر بلاک‌چین عمل می‌کنند و سعی بر ایجاد انرژی پایدار و حفظ محیط زیست از طریق فناوری‌های تازه را دارند. در واقع، کسب‌و‌کارهایی در دنیا تعریف شده‌اند که در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند و سعی دارند با مدل‌های جدید کسب‌و‌کاری که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند، بازارهای انرژی را تغییر دهند و مفاهیمی مانند انرژی قابل بازیافت را به بلاک‌چین و فناوری‌های آن پیوند دهند. در این مقاله با بخش‌های مختلف بازار و صنایع انرژی و یک مدل کسب‌و‌کار برای پیوند دادن این بخش‌ها از طریق بلاک‌چین آشنا خواهید شد و مزایای بلاک‌چین را بهتر درک خواهید کرد.

مدل‌های کسب‌و‌کار بلاک‌چین و انرژی

فناوری دفترکل توزیع‌شده در بلاک‌چین توانایی بهبود وضعیت کسب‌و‌کارهای مرتبط با انرژی و تامین آنرا دارد. این افزایش بهره‌وری و مدیریت بهتر انرژی با بلاک‌چین از طریق قابلیت ردیابی انرژی در یک شبکه و نقاط مختلف آن امکان پذیر می‌شود. علاوه بر قابلیت پیگیری روند مصرف انرژی با شبکه بلاک‌چین، این فناوری قابلیت‌هایی در زمینه توزیع انرژی تجدیدپذیر هم دارد.

بخش‌های پرحاشیه صنعت انرژی مانند بازارهای نفت و گاز هم از به کارگیری بلاک‌چین و مزایای بلاک‌چین در مدل‌های کسب‌و‌کارشان منتفع می‌شوند. سیستم‌های پیچیده با بازیگران متعدد در این بازارها از بلاک‌چین بهره‌مند خواهند شد. برای مثال، نفت یکی از کالاهای مهمی است که در سطح دنیا مبادله و معامله می‌شود. برای مدیریت هر چه بهتر کسب‌و‌کارهای مرتبط با آن نیاز به شبکه‌ای وجود دارد که در آن بازیگران مختلف، قوانین معاملات و مسائل مرتبط با بشکه‌های نفتی قابلیت مدیریت و ارتباط با هم را داشته باشند. شرکت‌های بزرگ نفتی به دنبال سرمایه‌گذاری در حیطه بلاک‌چین هستند. زیرا فناوری‌های مرتبط با بلاک‌چین می‌تواند روی کاهش هزینه‌ها و افزایش پایداری محیط زیست اثرات مثبت بگذارد.

 

شرکت‌های نفتی و گازی در تعریف مدل‌های کسب و کار خود روی مباحثی مانند حریم خصوصی و رازهای معاملاتی بسیار حساس هستند. به همین خاطر می‌توانند با بهره‌مندی از شبکه‌های بلاک‌چینی خصوصی، امور خود را مدیریت کنند.

مزایای اصلی استفاده از بلاک‌چین در بخش انرژی به قرار زیر است:

  • کاهش هزینه‌ها؛
  • کمک به پایداری محیط زیست؛
  • افزایش شفاف‌سازی برای ذی‌نفعان بازار انرژی بدون مخدوش کردن حریم خصوصی‌شان.

موارد استفاده از بلاک‌چین در بازار انرژی و مدل‌های کسب‌وکاری آن:

از بلاک‌چین می‌توان در مدل‌سازی کسب‌وکارهای مختلف در حیطه‌هایی به تنوع زیر بهره برد:

  • توزیع الکتریسیته در مقیاس عمده
  • معاملات فرد به فرد انرژی
  • مدیریت داده‌های انرژی 
  • معاملات و تبادلات کالا در بازار انرژی
  • تامین انرژی
  • کشف منابع نفتی و گازی
  • ذخیره و انتقال منابع نفتی و گازی
  • مدیریت و فروش منابع نفتی پالایش‌شده

مزایای بلاک‌چین در توزیع الکتریسیته در مقیاس عمده

شرکت‌هایی که خواهان استفاده از بلاک‌چین در مدل‌های کسب‌و‌کار خود هستند، این موضوع را با ایجاد پیوند میان مصرف‌کنندگان نهایی و شبکه بلاک‌چین دنبال می‌کنند. ترکیب فناوری‌های بلاک‌چینی با فناوری اینترنت اشیا به مشتریان نهایی و مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا انرژی مورد نیازشان را مستقیما از شبکه توزیع دریافت کنند و نیازی به خرده‌فروشان در حیطه تامین انرژی وجود نداشته باشد.

برای مثال، گریدپلاس (Grid+)، یک شرکت انرژی است که در مدل کسب‌و‌کار خود از بلاک‌چین بهره می‌برد و تمرکز آن روی توزیع انرژی عمده است. این شرکت، خرده‌فروشان در بازار انرژی را مزاحم و بیهوده مي‌داند. خرده‌فروشان در این شرکت نقش بسیار محدودی در زیرساخت‌ها دارند و از آنها فقط برای اموری مانند سنجش میزان مصرف و تهیه قبوض استفاده می‌شود. با متصل کردن مصرف‌کنندگان نهایی به شبکه انرژی به طور مستقیم، اتریوم به آنها اجازه خرید انرژی با قیمت مطلوب‌شان را می‌دهد. در نتیجه، بهره‌وری انرژی افزایش بیشتری پیدا می‌کند و هزینه‌های توزیع هم کاسته می‌شود.

مدل‌های کسب‌و‌کار انرژی و بلاک‌چین

 

بلاک‌چین در معاملات فرد به فرد انرژی

شرکت‌های فعال در حوزه انرژی که در مدل کسب‌و‌کار خود از بلاک‌چین بهره می‌برند فقط محدود به شرکت‌های توزیع نمی‌شود. از بلاک‌چین در معاملات و قراردادهای فرد به فرد هم بهره می‌برند. بازار انرژی فرد به فرد، شبکه‌ای اشتراکی است که در آن افراد حضور دارند و به خرید و فروش انرژی‌های مازاد می‌پردازند. عدم وجود ناظرین و هسته‌های مرکزی مدیریتی در شبکه‌های مبتنی بر بلاک‌چین، فعالیت افراد حاضر در بازارهای انرژی را ساده‌تر می‌سازد.

بیشتر شرکت‌ها از اتریوم استفاده می‌کنند. با وجود اتریوم و فناوری‌های متعلق به بلاک‌چین، افرادی که به شکل انفرادی در حوزه انرژی فعال هستند هم توانایی خرید و فروش را پیدا می‌کنند. برای مثال، شرکت استرالیایی پاور لجر (Power Ledger)، تولیدکنندگان خرد انرژی در یک شبکه بلاک‌چین را به یکدیگر متصل می‌کند.

بلاک‌چین در معاملات فرد به فرد انرژی

 

اثرات بلاک‌چین در مدیریت داده‌های انرژی

بلاک‌چین می‌تواند به مصرف‌کنندگان، توانایی کنترل بهتر منابع انرژی را بدهد. یک دفتر کل که امکان تغییر اطلاعات و داده‌ها در آن وجود ندارد، داده‌های مصرف انرژی را به شکلی امن و به صورت زمان واقعی (Real Time) مدیریت می‌کند. داده‌های مختلف درباره انرژی شامل قیمت بازار،  هزینه‌های حاشیه‌ای، قیمت سوخت و اطلاعاتی در حوزه مزایای بلاک‌چین قانونی می‌شود. در آوریل سال ۲۰۱۸، شرکت سی‌ان‌ای (CNE)، اعلام کرد که پروژه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین را آغاز کرده است و از اتریوم در جهت ثبت، ذخیره‌سازی و پیگیری داده‌های مرتبط با انرژی استفاده خواهد کرد.

داده‌ها در حوزه انرژی گاهی‌اوقات به صورت عامدانه و گاهی نیز به شکل سهوی دچار تغییراتی می‌شوند. برای شفاف‌سازی و از بین رفتن مشکلاتی که می‌توانند در مسیر مدیریت داده‌های مرتبط با انرژی به وجود بیایند هم از بلاک‌چین استفاده می‌شود. زمانی که معاملات مرتبط با انرژی به شبکه بلاک‌چین منتقل می‌شوند، به خاطر عمومی بودن انتشار اطلاعات یعنی منتشر شدن آنها در سطحی عمومی و امکان دیدن تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین، سواستفاده از خرید و فروش انرژی به حداقل می‌رسد.

اثرات بلاک‌چین در مدیریت داده‌های انرژی

 

بلاک‌چین در معاملات و تبادلات کالا در انرژی

خرید و فروش و معاملات انرژی مثلا نفت و گاز هم با وجود بلاک‌چین از سر و سامان بهتری برخوردار می‌شود. هزینه‌های کلانی برای معاملات انرژی صرف می‌شود. استفاده از فناوری بلاک‌چین برای مدیریت معاملات و تبادلات انرژی باعث می‌شود تا سرعت معاملات بالا برود و امنیت و بهره‌وری سیستم‌ها نیز افزایش پیدا کند.

بلاک‌چین در معاملات و تبادلات کالا در انرژی

 

بلاک‌چین و تامین انرژی

شرکت‌های تامین انرژی، شرکت‌های بزرگی هستند که انرژی را از نیروگاه‌ها و منابع تولید انرژی تامین و تولید می‌کنند. این شرکت‌ها از نقطه نظر خدمات مالی و صنایع بانکی با هم در رقابت نیستند. همکاری و تعامل این شرکت‌ها بیشتر از رقابت است. به همین دلیل استفاده از بلاک‌چین در مدل‌های کسب‌و‌کارشان می‌تواند مفید باشد. گرین‌تک مدیا (Green Tech Media)، شرکتی است فعال در حوزه تجزیه و تحلیل انرژی پاک و در زمینه طراحی مدل کسب‌وکار با بلاک‌چین در زمینه انرژی تلاش‌هایی به خرج داده است. اتریوم می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلف و ابزارهای گوناگون دریافت کند و آنها را مورد پردازش قرار بدهد. تامین‌کنندگان انرژی می‌توانند از بلاک‌چین برای ایجاد سیستمی استفاده کنند که داده‌ها در آن قابلیت تبادل دارد. دفتر کل توزیع‌شده در بلاک‌چین و فناوری‌های مرتبط با آن به تبادل اطلاعات میان شرکت‌های تامین انرژی مختلف کمک شایانی می‌کند.

بلاک‌چین و تامین انرژی

 

بلاک‌چین در مبادله کالا و انرژی

استفاده از بلاک‌چین در تامین انرژی نفت و گاز می‌تواند به کاهش هزینه‌ها بیانجامد. مدیریت داده‌ها، کارکنان و بسیاری از موارد ارتباطی دیگر از طریق این فناوری ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود. گروه بی‌تي‌ال (BTL Group)، شرکتی است که از بلاک‌چین در مدل کسب‌وکار خود استفاده می‌کند. این شرکت اعلام کرده است که استفاده از بلاک‌چین برای تجهیز و پیگیری معاملامات انرژی باعث شده است تا هزینه‌های شرکت ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. به کمک فناوری‌های بلاک‌چین، قراردادهای مختلف و معاملات و فرایندهای گوناگون کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر و البته واضح‌تر پیش می‌روند.

بلاک‌چین در مبادله کالا و انرژی

 

بلاک‌چین و کشف منابع نفتی و گازی

در بخش کشف و بهره‌برداری منابع نفتی و گازی، چهار ذی‌نفع اصلی قرار دارند؛ شرکت‌های ملی و دولتی، شرکت‌های بزرگ و مستقل، شرکت‌های کوچک و مستقل و شرکت‌های ارائه خدمات کشف منابع. ارتباط این ذی‌نفعان با هم باعث شکل‌گیری مسیری پیچیده می‌شود و به همین خاطر نیاز به فناوری‌هایی وجود دارد که ارتباط و انتقال داده‌ها میان این ذی‌نفعان را ساده و سریع کند. استفاده از این فناوری و مزایای بلاک‌چین باعث بهینه‌سازی داده‌ها در ارتباطات چندجانبه این‌چنینی در صنایع انرژی می‌شود.

فقط کشف منابع نفتی و گازی نیست که نیاز به ارتباطات گسترده ذی‌نفعان دارد. ذخیره و انتقال انرژی هم با روابطی پیچیده پیگیری می‌شود. در این بخش از فعالیت‌های مربوط به انرژی هم نیاز به اشتراک‌گذاری داده‌ها و پیگیری دارایی‌ها وجود دارد و یک شبکه امن و وسیع مانند بلاک‌چین می‌تواند به دقت و سرعت پیگیری امور بیانجامد.

در بخش بعدی صنایع انرژی نفت و گاز هم پای فروش و مدیریت محصولات مختلف از فراورده‌های نفتی و گازی به میان می‌آید. پلت‌فرمی که از قراردادهای هوشمند قانونی در این عرصه بهره می‌برد، در زمان، پول و انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

بلاک‌چین و کشف منابع نفتی و گازی

 

استفاده از بلاک‌چین برای مبادلات و معاملات نفتی

استفاده از بلاک‌چین در مدل‌های کسب‌و‌کار در حوزه انرژی بسیار مفید است. آندیفلو (Ondiflo) از کسب‌و‌کارهایی است که به کمک بلاک‌چین به ایجاد اتوماسیون برای مبادلات و معاملات نفتی پرداخته است. مزایای بلاک‌چین در همراهی با فناوری اینترنت اشیا توانسته است به خودکارسازی و اتوماسیون معاملات و مبادلات نفتی سر و سامان بدهد. آندیفلو، یک کسب‌و‌کار آمریکایی است که مبتنی بر بلاک‌چین فعالیت می‌کند و در صنعت انتقال گاز و نفت فعال است. این شرکت از طریق بلاک‌چین، فرایند پرداخت برای حمل و نقل سیالات را خودکارسازی (اتوماسیون)‌ کرده است. در واقع، این شرکت در صنایع نفت و گاز، پلت‌فرمی به وجود آورده است که تمام شرکت‌های مرتبط با ارائه خدمات نفت و گاز و حمل و نقل انرژی می‌توانند از طریق آن به تبادل امور مالی و داده‌های مختلف دیگر بپردازند. این به اشتراک‌گذاری داده‌ها و ارتباطات میان بخش‌های مختلف بازار انرژی در پلت‌فرم شرکت آندیفلو از طریق بلاک‌چین صورت می‌گیرد و به همین خاطر است که داده‌های موجود در شبکه در صحت و سلامت کامل هستند و هیچ‌گونه تغییر و دست‌کاری در آنها راه ندارد.استفاده از اتوماسیون مبتنی بر بلاک‌چین برای مبادلات و معاملات نفتی

 

مدل کسب‌و‌کار آندیفلو برای استفاده در حمل و نقل و مبادلات انرژی

اگر بخواهیم به طور دقیق از مدل کسب‌و‌کار آندیفلو در حیطه انرژی و استفاده از بلاک‌چین بگوییم باید به بلاک‌چین خصوصی این کسب‌و‌کار اشاره کنیم. آندیفلو، سطحی از امنیت را با ایجاد بلاک‌چینی خصوصی در بستر اتریوم برای تولیدکنندگان و شرکت‌های تامین انرژی فراهم کرده که تمام اکوسیستم نفت و گاز به موجب آن می‌توانند با یکدیگر در ارتباط قرار بگیرند و دست به معاملات و تبادلات شفاف و قابل پیگیری بزنند. آندیفلو، یک لجر یا دفتر کل تغییرناپذیر است که در یک بستر مبتنی بر بلاک‌چین فعالیت می‌کند.

تقریبا به طور روزانه، ۱۲.۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌شود. نقل و انتقالات بشکه‌های نفتی نیازمند امور و عملیات پشتیبانی و لجیستیک گسترده است. بنا به قوانین و مقررات حاکم بر حمل و نقل و امور مختلف مرتبط با انرژی، قابلیت ردیابی انرژی مقوله‌ای بسیار مهم به شمار می‌رود. اما پیگیری انرژی بدون وجود شبکه‌های گسترده‌ای مانند بلاک‌چین که توانایی مدیریت حجم وسیعی از داده‌ها را از طریق کدهای رایانه‌ای دارند، بسیار دشوار است و در آنها خطاهای انسانی متعددی هم به وجود می‌آید. در نتیجه تراکنش‌ها، ارتباطات و مبادلات فرد به فرد (P2P) هم در صنعت انرژی کند پیش می‌رود. اما با کمک آندیفلو روند ارتباطات در بخش حمل و نقل و مبادلات انرژی سریع و ساده می‌شود.

تاریخچه آندیفلو

از فوریه سال ۲۰۱۸، آندیفلو شروع به فعالیت کرده است. این کسب‌و‌کار روی این نکته تمرکز دارد؛ ایجاد بستری برای برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف صنایع انرژی. حجم وسیع داده‌هایی که میان بخش‌های مختلف صنایع انرژی در تبادل هستند به یک ساماندهی جدی نیاز دارند. شبکه بلاک‌چین هم با ظرفیت بالایی که در این زمینه دارد یعنی توانمندی در ایجاد پیوند میان بخش‌های مختلف بازار انرژی و ساماندهی داده‌های حجیم مربوط به آنها، امکان بهینه‌سازی عملکردهای مختلف در صنایع مرتبط به انرژی به ویژه نفت و گاز را داراست.

تاریخچه آندیفلو

 

پلت‌فرم استفاده از بلاک‌چین در صنایع انرژی

ارتباطات میان ذی‌نفعان بازار و صنایع انرژی نفتی و گازی در دنیا با نواقص و محدودیت‌های زیادی رو به روست. امور مالی، نقل و انتقال اطلاعات در بازار تبادلات انرژی و موضوعات دیگر باعث شده تا مقوله انرژی‌های نفت و گازی دارای صنایع عجیب و غریبی شود که مدیریت بخش‌های مختلف آن بعضی‌اوقات دشوار است. استفاده آندیفلو از بلاک‌چین باعث شده است تا داده‌ها و ارتباطات میان بخش‌های مختلف بازار انرژی و صنایع مربوط به آن نظیر تولیدکنندگان انرژی، بخش پالایش انرژی، حمل و نقل و توزیع اطلاعات میان بخش‌های گوناگون به سادگی صورت بگیرد. بهینه‌سازی تبادل اطلاعات در بستر بلاک‌چین میان بخش‌ها و ذی‌نفعان مختلف صنایع انرژی مزایای زیادی به همراه می‌آورد.

به موجب مزایای بلاک‌چین، تمام اطلاعات مرتبط با فرایندهای پرداخت میان تولیدکنندگان انرژی، نیروهای حمل و نقل، زنجیره تامین امور مالی و داده‌های اینترنت اشیا که بخش‌های مختلف زنجیره تامین انرژی را قابل ردیابی می‌کند روی شبکه بلاک‌چین قرار می‌گیرند. کیفیت، کمیت و ردیابی انرژی و حمل و نقل آن هم از طریق فناوری‌های اینترنت اشیا کنترل می‌شود. قراردادهای هوشمند هم به بخش‌های مختلف بازار و صنعت انرژی اجازه تبادل و تعامل می‌دهند.

در بخش‌های مختلف صنعت انرژی از اینترنت اشیا و قرار دادن داده‌ها و اطلاعات آن روی بلاک‌چین استفاده می‌شود. از آنجا که بسیاری از ذی‌نفعان بازار انرژی هنوز با بلاک‌چین به طور دقیق آشنایی ندارند، آندیفلو یک کنسرسیوم برای ذی‌نفعانی تعریف می‌کند که در زمینه صنایع انرژی نقشی را بر عهده دارند. کنسرسیوم، یعنی تشکیل گروهی از ذی‌نفعان مختلف یک صنعت و بازار که با به اشتراک‌گذاری منابع، کاهش هزینه‌های مالی و استفاده از یک شبکه مشترک در سودآوری بخش‌های مختلف بازار نقش موثری ایفا می‌کند. آندیفلو هم برای جلب نظر بخش‌های مختلف بازار انرژی در پی تشکیل کنسرسیومی است که در آن تمامی بخش‌های بازار انرژی مانند تامین‌کنندگان، بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌های پالایش نفت و گاز، شرکت‌های حمل و نقل و تمامی ذی‌نفعان دیگر با هم از امتیازاتی بهره می‌برند و نوعی تعامل میان آنها شکل می‌گیرد.

مزیت استفاده از بلاک‌چین در مدل کسب‌و‌کار صنایع انرژی

توافق ذی‌نفعان مختلف بازار انرژی برای پیوستن به بلاک‌چین موجب شکل‌گیری استانداردها و معیارهایی می‌شود که مدیریت داده‌ها و ایجاد ارتباطات میان بخش‌های مختلف صنعت را ساده و سریع می‌سازد. یک مدل کنسرسیوم، استانداردهایی را تولید می‌کند که تمام بازیگران صنعت انرژی مجبور به رعایت آن هستند. با توجه به این استارنداردها، هر بخش از بازار انرژی به خوبی می‌داند که باید چه داده‌ها و اطلاعاتی را از سوی خود در بلاک‌چین به اشتراک بگذارد و از همین روی، اختلافات و سواستفاده از داده‌ها و اطلاعات به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

آندیفلو خواهان جمع کردن استخراج‌کنندگان بازار نفت و گاز، شرکت‌های ارائه خدمات استخراج و پالایش نفت و گاز، شرکت‌های حمل و نقل، شرکت‌های انتقال انرژی با خطوط لوله، بانک‌ها و موسسات مالی و هر بازیگر دیگری است که در حوزه انرژی نفت و گاز مشغول به فعالیت است.

مدل کسب‌و‌کار نوین آندیفلو و صنایع انرژی

فرض کنید که قرار است، در صنایع نفت و گاز ۱۳۰ بشکه نفت یا آب از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر منتقل شوند. اتصال میان این دو نقطه نیازمند تبادل داده‌های مختلف و پیچیده‌ای است. اطلاعاتی نظیر فاصله میان دو نقطه و مسیر طی شده،‌ اندازه‌گیری محتویات تانکرها و بشکه‌ها، مکان‌یابی و موقعیت‌یابی هر محموله حمل و اطلاعاتی از این دست در این فرایند وجود دارد. حال اگر تمام این داده‌ها و اطلاعات از طریق شبکه بلاک‌چین به ثبت برسند، امکان پردازش و تحلیل‌شان به سرعت افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه دیگر نیاز به نیروهای انسانی نخواهد بود و خطاهای آنها هم در جریان محاسبات و تحلیل‌های اطلاعاتی به وقوع نمی‌پیوندد.

به کمک فناوری بلاک‌چین، تمام بخش‌های حاضر در بازار و صنایع انرژی که در بخش نخست این مقاله عنوان شد با هم در ارتباط قرار می‌گیرند. البته استارتاپ‌هایی مانند آندیفلو مثل هم‌تایان خود در هر صنعت و بازار دیگری نیازمند جذب سرمایه هستند. یکی از راه‌های جذب سرمایه برای استارتاپ‌های این‌چنینی مذاکره با شرکت‌های ذی‌نفعی است که در چرخه صنایع انرژی مشارکت دارند. قانع کردن آنها برای پیوستن به چنین طرحی با ترسیم چشم‌انداز طرح در به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات و در نتیجه کاهش هزینه‌ها برای هر یک از ذی‌نفعان، شفافیت عملیات مختلف و سریع‌تر شدن امور میسر می‌شود.

نکته منحصربفرد درباره به کارگیری بلاک‌چین در مدل‌های کسب‌و‌کار انرژی

یکی از مهم‌ترین ابعاد و کاربردهای بلاک‌چین که نزد عموم شناخته شده است، رمزارزهایی هستند که در بخش اقتصاد و بازرگانی مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما کاربردهای کلان دیگری نیز در این فناوری تازه وجود دارد که مدیریت داده‌ها و ارتباطات اطلاعاتی میان چند ذی‌نفع از مهم‌ترین آنهاست. به مدد بلاک‌چین در صنایع مختلف از جمله بازار انرژی‌هایی مانند نفت و گاز، امکان شکل‌گیری ارتباط میان ابزارها، وسایل، سیستم‌ها و افراد وجود دارد. از آنجا که این ارتباط در بستر بلاک‌چین صورت می‌گیرد، امکان کلاه‌برداری و ایجاد تغییرات در سیستم اطلاعاتی و ارتباطی از میان می‌رود.

روند فعالیت آندیفلو در استفاده از بلاک‌چین در مدل کسب‌و‌کار خود

هدف آندیفلو از به کارگیری بلاک‌چین در مدل کسب‌و‌کاری خود، ایجاد ارتباط میان بزرگ‌ترین بازیگران بازار نفت و گاز با کوچک‌ترین ذی‌نفعان این بازار مثلا شرکت‌های کوچک حمل و نقل است. در نخستین طرح آزمایشی این شرکت، همکاری‌هایی با شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک در حوزه حمل و نقل صورت گرفته است و نیازها و ملزومات کاری هر یک در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته بوده‌اند. جمع‌آوری سرمایه برای پیش‌برد اهداف شرکت در راستای تکمیل برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در مسیر رشد مدل کسب‌و‌کار و پیوند دادن بخش‌های مختلف بازار به یکدیگر، امر دشواری است. پیوندی که نیاز به راضی کردن شرکت‌ها و ذی‌نفعان مختلف بازار نفت و گاز برای به اشتراک گذاشتن داده‌های‌شان دارد. آندیفلو هم در گام‌های نخست خود برای شکل‌دهی به کنسرسیومی از ذی‌نفعان از آنها درخواست کرده بود که اعلام کنند چه اطلاعاتی از کسب‌و‌کار خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و ورود به چه زمینه‌هایی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات برای‌شان تابو و غیرممکن است. بدیهی است که در ابتدای مسیر، پاسخ کسب‌و‌کارهای مختلف به این پرسش، چیزی جز یک سکوت ممتد نبوده است. اما به مرور زمان و با توجیه شدن ذی‌نفعان از سوددهی شرکت در یک ارتباط مبتنی بر بلاک‌چین، کم‌کم بعضی از آنها راضی به فاش کردن داده‌ها و اطلاعاتی عمومی و غیرحساس و غیراستراتژیک شدند. منظور از داده‌های غیرحساس و غیراستراتژیک، داده‌ها و اطلاعاتی است که با فاش شدن آنها، بنیان‌های تصمیم‌گیری یک شرکت برملا نمی‌شود. با یکی دیگر از مزایای بلاک‌چین آشنا شدید که می تواندی  راه سازنده ای در کسب و کار ارائه کند.

آینده بلاک‌چین در صنایع انرژی

آندیفلو و هر شرکت دیگری که سعی بر ایجاد مدلی از کسب‌و‌کار مبتنی بر بلاک‌چین در صنایع و بازارهای انرژی دارد باید تلاشش را برای قانع کردن ذی‌نفعان به کار بگیرد. ارائه امتیازات از طریق شبکه بلاک‌چین به ذی‌نفعانی که عملکرد مطلوبی دارند هم می‌تواند یکی از عوامل ترغیب‌کننده آنها برای حضور و تداوم فعالیت در بستر بلاک‌چین را داشته باشد. کسب‌و‌کارهایی مشابه آندیفلو باید بدانند که برنامه‌های ایده‌آلی که روی کاغذ طرح می‌کنند احتمالا در واقعیت به سادگی و سرعت دلخواه‌شان پیش نمی‌رود اما ممارست و پایداری در راه به کارگیری فناوری‌های تازه‌ای مانند بلاک‌چین در بلندمدت سودی چشم‌گیر برای تمامی ذی‌نفعانی خواهد داشت که به نوعی در این راه همراه بوده‌اند.

منبع: cintjournal.com

با توجه به مقاله ای که پیش رو خواندید، آیا نمی توان با بلاک‌چین و مزایای این صنعت بزرگ، کشوری با آرامش و امن ساخت، تا همه از شفافیت حاضر در آن استفاده کنند؟! آیا نمی توان در کشور های جهان سومی از مزایای بلاک‌چین بهره برد تا به چشم اندازی روشن در آینده اطمینان داشت؟! نظر شما چیست  ؟

مطالب مرتبط

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته